Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

DZIECI ULICY W AMERYCE POŁUDNIOWEJ ORAZ BOGACTWO KULTURY AMERYKI POŁUDNIOWEJ JAKUB PAWLIK-MAZOWKO.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "DZIECI ULICY W AMERYCE POŁUDNIOWEJ ORAZ BOGACTWO KULTURY AMERYKI POŁUDNIOWEJ JAKUB PAWLIK-MAZOWKO."— Zapis prezentacji:

1 DZIECI ULICY W AMERYCE POŁUDNIOWEJ ORAZ BOGACTWO KULTURY AMERYKI POŁUDNIOWEJ JAKUB PAWLIK-MAZOWKO

2 KRAJE AMERYKI POŁUDNIOWEJ NAJWIĘKSZE KRAJE AP. TO: 1. BRAZYLIA km kw (kwadratowych) 2. Argentyna km kw 3. Peru km kw 4. Kolumbia km kw

3 NAJWIEKSZE KRAJE AMERYKI POŁUDNIOWEJ BRAZYLIA Ilość mieszkańców Brazylii to mln ludzi w tym dzieci około 54 mln! (ludność Polski to tylko 38 mln) NAJWIĘKSZE MIASTA TO: Sao Paulo - założone zostało w 1554 roku jako misja jezuicka świętego Pawła Rio de Janiero –słynne z karnawałów. W 2016 roku w Rio de Janeiro odbędą się Letnie Igrzyska Olimpijskie. Porto Alegre Brasilla – stolica

4 Dzieci w Ameryce Południowej można podzielić na 2 grupy: CZĘŚĆ DZIECI POMIMO BIEDY CHODZI DO SZKOŁY I SIĘ UCZY— naukę traktują bardzo poważnie! MAJĄ KOCHAJĄCĄ RODZINĘ I BLISKICH PRZY SOBIE (mamę,tatę,rodzeństwo) NIE MAJĄ ZABAWEK (a jeżeli już mają to jedną) NIE MAJĄ SWOJEGO POKOJU DO NAUKI, NIE MAJĄ BIUREK LEKCJE ODRABIAJĄ NA SCHODACH PRZED DOMEM-(na kolanach trzymają zeszyt i odrabiają zadania - często za biurko służy im taboret. który wynoszą z domu) INNA CZĘŚĆ DZIECI POCHODZI Z SKRAJNEJ BIEDY DZIECI KTÓRE MAJĄ KILKA LAT ZACZYNAJĄ PRACOWAĆ! -PRACUJĄ CIĘZKO W POLU -PRACUJĄ W BARACH (obierają warzywa sprzątają, są kelnerkami –zbierają zamówienia od klientów a następnie roznoszą jedzenie i picie. -OTWIERAJĄ SWOJE „SKLEPIKI” w małych kartonikach czasem wiaderkach noszą gumy, picie, owoce próbując je sprzedać. Młode dziewczyny mają dzieci. Często w wieku 20 lat mają już trójkę dzieci dzieci bardzo biedne mieszkają w Favelach czyli dzielnicach skrajnie biednych

5 Dzieci z zamożniejszych rodzin w szkole SZKOŁY W AMERYCE POŁUDNIOWEJ

6 SZKOŁY AMERYKI POŁUDNIOWEJ

7 FAVELE – dzielnice biedy Favele powstają na przedmieściach miast Mieszka tu mnóstwo młodych przestępców oraz najbiedniejsi ludzie których nie było stać na mieszkanie w biednej,spokojniejszej dzielnicy… Dzieci spędzają tu cały dzień na ulicy od świtu do nocy : - Załatwiają „zdobywają tu wszystko” pieniądze,zabawki,ubrania - nie znają wartości pieniądza i rzeczy (przyjemność znajdują w niszczeniu rzeczy innych) - tworzą gangi i napadają na przypadkowych ludzi -„zarabiają” głównie żebrząc i kradnąc. Zdobytymi towarami handlują między sobą lub na bazarach -Część dzieci eksperymentuje z alkoholem i innymi używkami, gdyż brak zajęć i opieki, sprawia, że staje się to atrakcyjną formą spędzania czasu

8 Świat który istnieje pośród domów z cegieł i kartonowych dachów, narkomanów, samotnych matek, złodziei, opuszczonych dzieci….. FAVELE to inny „świat”

9 Favela

10 Dzieci Faveli

11

12

13 Niewolnicza praca dzieci Dzieci w Favelach bardzo ciężko pracują aby móc przeżyć. Pracują za odrobinę feijoady (tradycyjna potrawa z ryżu, fasoli i wołowiny )

14 Niewolnicza praca dzieci

15

16 Jedyna rozrywka dzieci to: Piłka nożnaCapoiera

17 Piłka nożna : Mimo, że futbol narodził się w Europie, Latynoamerykanie traktują go znacznie poważniej niż Europejczycy. Dla większości mieszkańców Ameryki Łacińskiej jest to bowiem ta dziedzina sportu, która najlepiej wyraża latynoamerykański temperament. w Ameryce Południowej uważa się, że piłkarskie talenty rodzą się z brazylijskiej biedoty Piłka nożna dla wielu jest przepustką do lepszego życia. Ćwiczą od najmłodszych lat mając nadzieję że kiedyś będą bogaci. Ameryka Południowa od dawien dawna może poszczycić się świetnymi piłkarzmi! -Najlepsi piłkarze w Ameryce Łacińskiej są podnoszeni do rangi bogów. Jednym z przykładów jest Diego Armando Maradona. Ogłoszony przez FIFĘ najlepszym zawodnikiem XX wieku! -w ostatnich 15 latach za najlepszych uważa się: Romario, Tevez, Neymar,Ronaldinho

18 Capoiera: Capoeira to sztuka walki. Została stworzona w XVIII i XIX wieku przez niewolników w Brazylii stała się dla nich sposobem na manifestowanie odrębności kulturowej, sposobem rozrywki, zabawy pozwalającej zapomnieć o codziennej niedoli, ciężkiej pracy.Formy Capoeira są rytmiczne, akrobatyczne i skupiają się na kopnięciach. Istotą capoeira są elementy tańca wpływające na płynność i nieprzewidywalność ataków.XVIIIXIX wieku Brazylii

19 Inny wymiar Ameryki Południowej

20 Bogactwo kulturowe Ameryki Pomimo wielkiej biedy dzieci obecnej Ameryki są dumne ze swojej historii. Historii 3 wielkich Imperiów jakie istniały na terenach obecnej Ameryki Środkowej i Południowej.

21 WIELKIE IMPERIA AMERYKI MAJOWIE AZTEKOWIE INKOWIE

22 MAJOWIE MAJOWIE to grupa ludów indiańskich mówiących językami z rodziny maja, zamieszkujących pd.-wsch. Meksyk. Kultura Majów istniała przez ok 4000 lat. Majowie byli twórcami wysoko rozwiniętej cywilizacji, której początki sięgają (400 p.n.e.–250 n.e.) DZIEDZICTWO MAJÓW : twórcy pierwszego kalendarza słonecznego (przepowiadali że w 2012 r. będzie koniec świata –na tej podstawie powstało mnóstwo filmów ;-)) stworzyli pismo hieroglificzne oraz dwudziesiątkowy system liczbowy w dziedzinie architektury: stworzyli wysokie piramidy schodkowe, pałace,tarasy kamienne boiska w dziedzinie sztuki: ozdoby ze stiuku, malowidła ścienne,rzeźby z kamienia, drewna,kości prowadzili obserwacje astronomiczne i posługiwali się precyzyjnymi systemami rachuby obecnie Majowie, to przede wszystkim ludność wiejska, zajmująca się rolnictwem, hodowlą i rzemiosłem, zwłaszcza tkactwo i garncarstwo.Mówią ponad 20 językami i dialektami, większość posługuje się też językiem hiszpańskim; ich liczbę szacuje się na ok. 2 mln

23 MAJOWIE – system zapisywania liczb

24 MAJOWIE Świątynia Kukulcan Pozostałości miasta DEL Norte

25 AZTEKOWIE (DZISIEJSZE TERYTORIUM Meksyku) Aztekowie czas trwania i rozwoju to okres od XIII wieku do początków XVI wieku. Najważniejszym ośrodkiem kultury założonym przez Azteków było miasto TenochtitlanTenochtitlan Byli najsilniejszym w prekolumbijskim Meksyku narodem indiańskim Uchodzili za niezwykle krwiożerczy lud –składali ofiary z ludzi Prowadzili mnóstwo wojen. Podbili ok. 500 miast-państw. Terytorium AZTEKÓW zajmowało ok. 207 tys. km 2 i liczyło około 5-6 mln mieszkańców. Do najpopularniejszych dorobków ich sztuki należą : Kamień Słońca (Piedra del Sol) Kalendarz aztecki ( ma 19 miesięcy)

26 AZTEKOWIE Do najbardziej monumentalnych (największych) pomników epoki należy Kamień Słońca (Piedra del Sol) kalendarz aztecki. kalendarz aztecki Waży około 24 tony. Kamień został ułożony poziomo tak, że odczyt jest możliwy tylko z piramidy słońca. W centrum umieszczono znak "poczwórnego ruchu" przedstawiający cztery słońca (4 pory roku, 4 strony świata)poprzednich epok i znak współczesnej epoki oraz symbole czterech stron nieba. Za nimi, po obwodzie umieszczono symbole dwudziestu dni. Kamień otaczają dwa węże – znak przemijającego czasu. Kamień Słońca piramida słońca

27 AZTEKOWIE piramida księżyca pismo Nahuati

28 AZTEKOWIE W wyniku kolonizacji z wielkiego imperium Azteków pozostały jedynie ruiny, lecz nadal w Meksyku żyją potomkowie Azteków i innych ludów, posługujący się starożytnym językiem nahuatl. językiem nahuatl

29 INKOWIE : (DZISIEJSZE TERYTORIUM PERU) Inkowie, Inka, plemię zamieszkujące południowo-zachodnią część Ameryki Południowej, które prawdopodobnie w połowie XII w. stworzyło doskonale zorganizowane państwo o nazwie Tawantinsuyu ("państwo pszczół„ –każdy za coś odpowiadał). terytorium Inków obejmowało pas zachodniej części Ameryki południowej o długości 3000 km. Imperium które trwało 350lat ( XIII-XVI w.) W okresie największego rozkwitu Tawantinsuyu zajmowało powierzchnię przeszło 950 tys. km 2 i liczyło co najmniej 7 mln mieszkańców. Głównym ośrodkiem państwa Inków było miasto Cuzco (w chwili odkrycia przez Europejczyków zbudowane na planie zbliżonym do kształtu ciała pumy, czczonej przez Inków za odwagę i siłę)

30 INKOWIE Twórcy sieci kamiennych dróg, tuneli i mostów które zachowały się prawie nienaruszona do dzisiaj i są wykorzystywane przez współczesnych ludzi. najlepiej zachowane miasto Inków to MACHU PICCHU - stary szczyt. Położone jest na wysokości m n.p.m. Miasto zbudowano w II połowie XV wieku. Jako ciekawostkę można powiedzieć,że wykuty w kamieniu ponad 749-metrowy kanał, który służył jako system nawadniający pola oraz dostarczający wodę działa do dziś dnia. Ruiny miasta Machu-Picchu

31 INKOWIE Robili świetne drogi! Łączną długość inkaskiej sieci komunikacyjnej szacuje się na ponad kilometrów, z czego do dnia dzisiejszego zachowało się ponad km. Wzdłuż dróg funkcjonowało kilka tysięcy państwowych zajazdów zwanych tambos, zapewniających podróżnym nocleg, wyżywienie, a w razie potrzeby również nową odzież na koszt króla. Tambos rozmieszczone były jeden od drugiego mniej więcej w odległości jednego dnia marszu

32 INKOWIE Twórcy systemu pisma węzełkowego „KIPU” -podobno znaleziono takie pismo w Polsce na zamku w Niedzicy natomiast na zamku w Tropsztynie. Ponoć po śmierci inkaskiej księżniczki ukryto przywieziony z Peru skarb Inków, a kosztowności znajdują się w podziemnym tunelu, wykutym pod Dunajcem…. Pismo węzełkowe inaczej sznurkowe polega na zapisie z wykorzystaniem sznurka. Zapis ten polegał na przywiązywaniu do grubego sznurka szeregu cieńszych sznurków o różnej grubości i barwie, dodatkowo każdy z tych sznurków miał szereg dodatkowych węzłów.

33 Ślady Inków na południu Polski Zamek w NiedzicyZamek w Tropsztynie

34 INKOWIE Potomkowie Inków żyją w dzisiejszym Peru

35 WSPÓŁCZEŚNI POTOMKOWIE INKÓW

36 DZIĘKUJĘ I ZAPRASZAM DO WSPÓLNEJ PRACY


Pobierz ppt "DZIECI ULICY W AMERYCE POŁUDNIOWEJ ORAZ BOGACTWO KULTURY AMERYKI POŁUDNIOWEJ JAKUB PAWLIK-MAZOWKO."

Podobne prezentacje


Reklamy Google