Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

1. Maj 2010 Barometr nastrojów ekonomicznych Badanie zrealizowane zostało w dniach 18-21 maja 2010 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie Polaków.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "1. Maj 2010 Barometr nastrojów ekonomicznych Badanie zrealizowane zostało w dniach 18-21 maja 2010 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie Polaków."— Zapis prezentacji:

1 1

2 Maj 2010 Barometr nastrojów ekonomicznych Badanie zrealizowane zostało w dniach maja 2010 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie Polaków. Maksymalny błąd statystyczny dla takiej wielkości próby wynosi +/-3,1%, przy wiarygodności oszacowania równej 95%.

3 Spis treści Nastroje ekonomiczne Polaków w maju – podsumowanie 4 Wskaźniki nastroju ekonomicznego 5 Ocena sytuacji ekonomicznej kraju 8 Ocena kondycji finansowej gospodarstwa domowego 14 Stosunek do współpracy ekonomicznej z państwami zachodnimi 16

4 Nastroje ekonomiczne Polaków w maju PESK – wskaźnik percepcji sytuacji ekonomicznej kraju - 5,6 OGD– wskaźnik kondycji finansowej gospodarstw - 3,1 PENKON – wskaźnik klimatu konsumenckiego - 4,3 - 4,5 Wartość w maju ,7 Zmiana w stosunku do kwietnia 2010  W maju pogorszyły się nastroje konsumentów. Pogorszenie klimatu wśród konsumentów można tłumaczyć klęską powodzi, chociaż pomiar został przeprowadzony w okresie, gdy wody rzek dopiero gwałtownie wzbierały, nie przerywając jeszcze wałów powodziowych. W sumie Index nastrojów konsumenckich – Penkon obniżył się w stosunku do kwietnia o 4,3 punkty pogrążając się ponownie w strefie wartości ujemnych (-4,7 pkt). Indeks Penkon obniżył się szczególnie istotnie wśród kobiet (o 10 pkt.), zwłaszcza niepracujących zawodowo gospodyń domowych (o 20,1 pkt.) oraz mieszkańców województw południowych (o pkt). Jeśli jednak porównać obecną wartość indeksu z odczytem sprzed roku (-18,6), to mimo pogorszenia klimat konsumencki pozostaje wyraźnie lepszy, aniżeli w maju roku ubiegłego. Za pogorszenie sentymentu konsumentów odpowiada gorsza percepcja aktualnego stanu gospodarki kraju oraz wzrost sceptycyzmu wobec możliwości jej rozwoju.  Liczba dobrze oceniających stan gospodarki zmniejszyła się z 25 do 23 proc. przy wzroście ocen negatywnych z 27 do 31 proc.. Odsetek Polaków spodziewających się poprawy kondycji ekonomiki kraju w ciągu roku zmniejszył się z 40 do 37, a wzrosła grupa obawiających się pogorszenia, z 19 do 24 proc.. Mimo gorszych opinii o gospodarce nadal przeważa opinia, że z gospodarczymi problemami poradzimy sobie sami (56 proc.),. Zmalała jednak przewaga nad oczekującymi pomocy w rozwiązaniu naszych problemów ze strony państw zachodnich (z 19 do 11 pkt. proc.). Istotnie pogorszyły się również opinie o wartości złotego. O ile przed miesiącem pogląd, że złoty traci na wartości podzielała trzecia część społeczeństwa, to obecnie - ponad polowa (51 proc.). Mniej optymizmu obserwujemy w samoocenach sytuacji finansowej gospodarstw domowych. Częściej niż przed miesiącem oceniamy ją jako gorszą niż w analogicznym okresie roku ubiegłego i obawiamy się jej dalszego pogorszenia. Nadal jednak większość określa swoją sytuację finansową jako ani dobrą, ani złą (59 proc.) i nie spodziewa się, żeby w ciągu roku uległa zmianie (64 proc.).  Pogorszenie nastrojów konsumenckich nie osłabiło silnego poparcia dla przemian zachodzących w Polsce po 1989 roku (71 proc.) oraz zagranicznych inwestycji w naszym kraju (53 proc.).

5 PESK – wskaźnik percepcji ekonomicznej sytuacji kraju Przewaga ocen pozytywnych Przewaga ocen negatywnych OGD – wskaźnik oceny kondycji finansowej gospodarstw domowych Wskaźniki nastroju ekonomicznego Przewaga ocen pozytywnych Przewaga ocen negatywnych *Wskaźnik ten jest średnią arytmetyczną sald (różnicy) odpowiedzi pozytywnych i negatywnych na trzy pytania dotyczące kondycji ekonomicznej Polski: a) Jak ocenia Pan(i) ogólną sytuację ekonomiczną Polski? b) Czy obecna sytuacja ekonomiczna Polski jest lepsza, taka sama, czy gorsza niż rok temu? c) Czy za rok sytuacja ekonomiczna Polski będzie lepsza, gorsza, czy się nie zmieni? Może przyjmować wartość od –100 do Im wyższa (dodatnia) jest wartość wskaźnika tym bardziej pozytywne są oceny sytuacji ekonomicznej. *Wskaźnik ten jest średnią arytmetyczną sald (różnicy) odpowiedzi pozytywnych i negatywnych na dwa pytania dotyczące postrzegania sytuacji ekonomiczne gospodarstwa domowego: a)Czy obecna sytuacja Pana(i) gospodarstwa domowego jest lepsze, gorsza czy też taka sama, jak rok temu? b) Czy za rok finansowa sytuacja Pana(i) gospodarstwa domowego poprawi się, pogorszy się, czy też nie ulegnie zmianie? Może przyjmować wartość od –100 do Im wyższa (dodatnia) jest wartość wskaźnika tym bardziej pozytywne są oceny kondycji finansowej gospodarstwa.

6 PENKON– wskaźnik klimatu konsumenckiego* *Wskaźnik ten jest uśrednioną wartością indeksu percepcji sytuacji ekonomicznej kraju (PESK) oraz indeksu oceny kondycji finansowej gospodarstwa (OGD). Może przyjmować wartość od – 100 do Wskaźnik odnosi się do ogólnego nastroju ekonomicznego konsumentów wynikającego z percepcji ekonomicznej sytuacji kraju oraz kondycji finansowej gospodarstw. Im wyższa (dodatnia) jest wartość wskaźnika tym bardziej pozytywny, optymistyczny jest klimat konsumencki.  Wskaźnik oceny sytuacji ekonomicznej kraju (PESK) w maju wyniósł -4,5pkt. Oznacza to, że wypowiedzi pesymistyczne o taki właśnie odsetek przewyższają wypowiedzi optymistyczne. W porównaniu z miesiącem ubiegłym wartość jego spadła o 5,6pkt.proc..  Wskaźnik oceny kondycji finansowej gospodarstw domowych (OGD) w tym miesiącu wyniósł -5pkt. Oznacza to, że w wypowiedziach na temat kondycji finansowej gospodarstw domowych, oceny negatywne przewyższają pozytywne. W porównaniu z ubiegłym miesiącem ocena sytuacji gospodarstwa domowego zmalała o 3,1pkt. proc..  Wskaźnik klimatu konsumenckiego (Penkon) w tym miesiącu wyniósł -4,7pkt. Oznacza to, że wypowiedzi pesymistyczne o taki właśnie odsetek przewyższają wypowiedzi optymistyczne. W porównaniu z miesiącem ubiegłym wartość jego spadła o 4,3pkt. proc.. Wskaźniki nastroju ekonomicznego Klimat pozytywny Klimat negatywny

7  Klimat konsumencki ściśle wiąże się z pozycją społeczno – demograficzną respondenta. Rośnie generalnie wraz ze wzrostem wykształcenia, dochodu gospodarstwa domowego, pozycją zawodową, a spada wraz z wiekiem. Zależności te dobrze obrazuje zmienna klasa społeczna, którą tworzymy na podstawie wykształcenia, pozycji zawodowej głowy gospodarstwa domowego oraz dochodu gospodarstwa domowego. Stosunkowo najlepszy klimat konsumencki obserwujemy wśród osób przynależących do najwyższej z klas społecznych a najgorszy wśród osób przynależących do najniższych klas społecznych. PENKON – wskaźnik klimatu konsumenckiego [WIEK][WYKSZTAŁCENIE] [DOCHÓD GOSPODARSTWA][KLASA SPOLECZENA*] Wartość wskaźnika PENKON *Podział na klasy społeczne: A – osoby z najwyższymi dochodami gospodarstwa domowego, głównie z wyższym wykształceniem E – osoby z najniższymi dochodami gospodarstwa domowego, głównie z podstawowym i zasadniczym wykształceniem Wskaźniki nastroju ekonomicznego -

8 Jak Pan(i) ocenia ogólną sytuację ekonomiczną Polski? Ocena obecnej sytuacji  Aktualną sytuację ekonomiczną kraju dobrze ocenia 23% ankietowanych. Odmiennego zdania jest 31% badanych. 46% ankietowanych nie ma jednoznacznej opinii w tym względzie. Przewaga ocen negatywnych nad pozytywnymi, w stosunku do kwietnia zwiększyła się z 2 do 8pkt. procentowych. Ocena sytuacji ekonomicznej kraju

9 Czy sytuacja ekonomiczna kraju jest obecnie lepsza, taka sama, czy gorsza niż rok temu?  Porównując obecną kondycję gospodarki kraju ze stanem sprzed roku 30% ankietowanych ocenia ją jako gorszą. 59% Polaków ocenia ją jako taką samą jak przed rokiem, a 11% badanych ocenia obecną sytuację ekonomiczną kraju lepiej niż rok temu. Przewaga ocen negatywnych nad pozytywnymi w tym przypadku zwiększyła się z 15 do 19pkt. procentowych. Ocena sytuacji ekonomicznej kraju

10  O tym, że za rok sytuacja ekonomiczna kraju będzie lepsza przeświadczonych jest 37% badanych. Obawia się, że będzie gorsza 23% ankietowanych, a 37% że się nie zmieni. W tym miesiącu optymiści górują nad pesymistami 14pkt. procentowymi.  Analiza sald odpowiedzi, różnicy odsetka osób oczekujących zmian pozytywnych i negatywnych, pokazuje znaczące różnice w percepcji przyszłości przez osoby należące do różnych grup socjodemograficznych. Czy sądzi Pan(i), że za rok ogólna sytuacja ekonomiczna kraju będzie..? Ocena sytuacji ekonomicznej kraju

11 [WIEK][WYKSZTAŁCENIE] [DOCHÓD GOSPODARSTWA] [KLASA SPOLECZENA*] Czy sądzi Pan(i), że za rok ogólna sytuacja ekonomiczna kraju będzie..?  Oczekiwania odnośnie rozwoju sytuacji ekonomicznej kraju wiążą się z szeregiem zmiennych socjo-demograficznych. Optymizm rośnie wraz z klasą społeczną, dochodami gospodarstwa domowego i wykształceniem. *Podział na klasy społeczne: A – osoby z najwyższymi dochodami gospodarstwa domowego, głównie z wyższym wykształceniem E – osoby z najniższymi dochodami gospodarstwa domowego, głównie z podstawowym i zasadniczym wykształceniem Ocena sytuacji ekonomicznej kraju

12 Segmentacja Ocena sytuacji ekonomicznej kraju  Porównując odpowiedzi na pytanie dotyczące obecnej sytuacji gospodarczej oraz oczekiwań na przyszłość stworzono typologię odzwierciedlającą nastawienie Polaków do sytuacji ekonomicznej kraju. Pesymiści to osoby dobrze lub częściowo dobrze oceniające obecną sytuację ekonomiczną Polski lecz oczekujące zmian na gorsze – stanowią 10,8% populacji Sfrustrowani to osoby źle oceniające obecną sytuację i dodatkowo spodziewające się dalszego pogorszenia sytuacji – stanowią 12,9% populacji Zrezygnowani to osoby źle oceniające obecną sytuację i nie liczące na żadne zmiany w przyszłości – ani na lepsze, ani na gorsze – stanowią 13,9% populacji – Optymiści to osoby dobrze lub częściowo dobrze oceniające obecną sytuację i spodziewające się dalszej poprawy w przyszłości – stanowią 33% populacji Twardzi Optymiści to osoby źle oceniające obecną sytuację, lecz pomimo to liczące na poprawę w przyszłości – stanowią 3,8% populacji Usatysfakcjonowani to osoby dobrze lub częściowo dobrze oceniające obecną sytuację i nie liczące na większe zmiany w przyszłości – ani na gorsze ani na lepsze – stanowią 25,6% populacji Jak Pan(i) ocenia obecną ogólną sytuację ekonomiczną Polski? dobrze częściowo dobrze, częściowo źle źle Czy sądzi Pan(i), że za rok ogólna sytuacja ekonomiczna kraju będzie: lepsza15,6%17,4%3,8% gorsza1,9%8,9%12,9% wcale się nie zmieni 5,2%20,4%13,9%

13  Stworzona przez Pentor RI typologia pokazuje, iż osoby o negatywnym ustosunkowaniu wobec obecnej sytuacji ekonomicznej Polski (pesymiści, zrezygnowani, sfrustrowani) stanowią 37,6% społeczeństwa. 62,4% Polaków pozytywnie odbiera sytuację ekonomiczną Polski (optymiści, twardzi optymiści, usatysfakcjonowani). Ocena sytuacji ekonomicznej kraju

14 Ocena obecnej sytuacji w porównaniu do sytuacji sprzed roku  Oceniając obecną sytuację finansową własnego gospodarstwa domowego 29% ankietowanych postrzega ją jako gorszą niż rok temu, 59% badanych jako taką samą, a 12% za lepszą. W tym miesiącu przewaga ocen negatywnych nad pozytywnymi wyniosła 17pkt. proc.. Czy obecna sytuacja finansowa Pana(i) gospodarstwa domowego, w porównaniu do sytuacji sprzed roku jest lepsza, gorsza, czy też taka sama? Ocena kondycji finansowej gospodarstwa domowego

15 Oczekiwania na przyszłość A za rok sytuacja finansowa Pana(i) gospodarstwa domowego…?  Poprawy stanu domowych finansów w ciągu najbliższych 12 miesięcy spodziewa się 21% badanych, 14% oczekuje natomiast pogorszenia stanu budżetu domowego. 65% ankietowanych nie przewiduje jej zmiany. Ocena kondycji finansowej gospodarstwa domowego

16 Jak Pan(i) sądzi, czy my Polacy możemy nasze problemy gospodarcze rozwiązać sami, czy tylko z pomocą państw zachodnich?  Opinię, że nasze problemy gospodarcze możemy rozwiązać sami podziela 56% ankietowanych. O tym, że niezbędna jest pomoc państw zachodnich przekonanych jest 44%. Przewaga ufających możliwościom polskiej gospodarki nad powątpiewającymi i oczekującymi pomocy państw zachodnich wyniosła w tym miesiącu 12pkt. proc.. Stosunek do współpracy ekonomicznej z państwami zachodnimi

17  53% Polaków opowiada się za tym, aby zachodnie firmy jak najwięcej inwestowały w Polsce. Odmiennego zdania jest 19% badanych. 28% ankietowanych twierdzi natomiast, że jest im to zupełnie obojętne. Czy Pan(i) jest osobiście za tym aby zachodnie firmy jak najwięcej inwestowały w Polsce? Stosunek do współpracy ekonomicznej z państwami zachodnimi

18 18


Pobierz ppt "1. Maj 2010 Barometr nastrojów ekonomicznych Badanie zrealizowane zostało w dniach 18-21 maja 2010 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie Polaków."

Podobne prezentacje


Reklamy Google