Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Crowdfunding jako alternatywne źródło pozyskiwania funduszy na projekty biblioteczne Małgorzata Kowalska Aldona Zawałkiewicz.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Crowdfunding jako alternatywne źródło pozyskiwania funduszy na projekty biblioteczne Małgorzata Kowalska Aldona Zawałkiewicz."— Zapis prezentacji:

1 Crowdfunding jako alternatywne źródło pozyskiwania funduszy na projekty biblioteczne Małgorzata Kowalska Aldona Zawałkiewicz

2 Program webinarium 1.Istota crowdfundingu 2.Mechanizm crowdfundingu 3.Modele crowdfundingu 4.Polskie platformy finansowania społecznościowego liczba i rodzaj twórcy/administratorzy warunki świadczenia usług zasady zgłaszania i ogłaszania projektów cechy charakterystyczne projektów przykładowe projekty biblioteczne

3 Od pomysłu do realizacji

4 Tradycyjne formy finansowania

5 spełnienie określonych wymagań stawianych przez bank/darczyńcę opłaty prowizyjne dodatkowe zabezpieczenia/poręczenia zobowiązanie na wiele lat zawiłe procedury katalogi uprawnionych wkład własny ryzyko niedoinwestowania deklaracja wzajemności brak otwartości darczyńców siła przekonywania obowiązek sprawozdawczości obowiązek uzyskania pozwoleń przystawalność pomysłu do profilu działalności darczyńcy Ryzyka

6 Alternatywa - crowdfunding crowdfunding (ang. crowd + funding)  społecznościowe finansowanie lub społecznościowe pozyskiwanie kapitału/funduszy +

7 Mechanizm finansowania społecznościowego

8 1713 r. Alexander Pope, tłumaczenie „Iliady” Homera 1997 r. grupa rockowa Marillion, trasa koncertowa po USA Początki crowdfundingu 2006 r.

9 Inicjatywy polskie 2013 r: 71 osób, 6327 zł 2007 

10 Modele finansowania społecznościowego Crowdfundingudziałowynieudziałowyoparty na nagrodach oparty na przedsprzedaży dotacyjny dłużny/pożyczkowyhybrydowy

11 Polskie platformy finansowania społecznościowego (łącznie 35) All4start.comFundujesz.pl SzybkoPewnie.pl Beesfund.comIdeowi.pl Trustbuddy.com.pl Bilonko.plKokos.pl Wspieramkulture.pl BlazeFund.com/plLendico.pl Wspieram.to ChcePomagac.orgMegatotal.pl Wspolnicy.pl Clipontheroad.comMises.pl WspolnyProjekt.pl CrowdAngels.plMyseed.pl Zakra.pl Crowdfunders.plPolakPotrafi.pl Zakramini.pl Dobroczynnosc.comPozycz.pl Zbieraczek.pl Domore.plRockMelon.com ZbieramyRazem.pl Ducatto.plSekrata.pl Zopa.com.pl Finansowo.plSiePomaga.pl

12 Twórcy/administratorzy polskich platform

13 Wybrane przykłady polskich platform finansowania społecznościowego Model udziałowy: –http://www.crowdangels.pl/http://www.crowdangels.pl/ –http://crowdfunders.pl/http://crowdfunders.pl/ Model nieudziałowy: –http://polakpotrafi.pl/http://polakpotrafi.pl/ –http://wspieramkulture.plhttp://wspieramkulture.pl –http://www.siepomaga.pl/http://www.siepomaga.pl/ Model pożyczkowy: –https://www.finansowo.pl/https://www.finansowo.pl/ –https://zakramini.pl/https://zakramini.pl/ Model hybrydowy: –http://www.beesfund.com/http://www.beesfund.com/

14 Efekty działalności polskich platform

15 Warianty crowdfudingu nieudziałowego (ang. reward-based) WSZYSTKO, ALBO NIC (ang. all-or-nothing) BIERZ, CO MASZ (ang. keep it all) WSZYSTKO I WIĘCEJ (ang. all & more) +

16 Dane identyfikacyjne usługodawcy Informacje o zagrożeniach i wyłączeniach Bezpłatny regulamin Świadczenie usług zgodnie z regulaminem Ochrona danych osobowych Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną Przestrzeganie regulaminu Zakaz publikowania treści bezprawnych Dozwolony użytek osobisty Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. Warunki świadczenia usług w polskich platformach

17 Polskie platformy - zasady zgłaszania i ogłaszania projektów Przygotowanie projektu Podpisanie umowy crowdfundingowej Publikacja projektu na platformie elektronicznej

18 Przygotowanie projektu

19 Elementy projektu „Biblioteka, Książka, Informacja i Internet 2012”, 9–10 października 2012 r., Lublin

20

21

22 Umowa crowdfundingowa – obowiązki administratora platformy

23

24 Projekty biblioteczne

25 https://wspieram.to/425-biblioteczki-domki-dla-ksiazek.html https://wspieram.to/393-moja-ksiazka-dla-bibliotek.html https://wspieram.to/alterpop https://todlamniewazne.pl/inicjatywa,823,w-bibliotece-szkolnej-jak-w- domu.htmlhttps://todlamniewazne.pl/inicjatywa,823,w-bibliotece-szkolnej-jak-w- domu.html

26 ProjektProjektodawcaWartośćOkres realizacjiLiczba wspierających Pismo „Alterpop” dla bibliotek Fundacja Alterpop zł – r.33 Biblioteczki – Domki dla książek Fundacja Dotknij Pomocy zł – r.15 Moja książka dla bibliotek Ireneusz Kołodziejczyk zł31.07.– r.1 Robotyka w bibliotece Miejska Biblioteka Publiczna w Jaśle, Fundacja Rozwoju Wolontariatu 900 zł r. – r. 51 Praska Biblioteka Sąsiedzka Fundacja Zmiana800 zł – r.19 W bibliotece szkolnej - jak w domu! Rada Rodziców przy Zespole Szkolno- Przedszkolnym w Smołdzinie zł??? – r głosów

27 Praska Biblioteka Sąsiedzka Pismo „Alterpop” dla bibliotek

28 Zalety i wady crowdfundingu ZaletyWady szansa na finansowanie każdego rodzaju pomysłumnożenie projektów bezwartościowych (śmieci internetowe) przekazywanie pieniędzy w formie zdematerializowanejryzyko wyłudzania pieniędzy - możliwość padnięcia ofiarą oszustwa istnienie jasno określonego celu i efektów wydatkowania środków finansowych brak mechanizmów weryfikujących jakość projektów i ich efekty skierowanie do szerokiej publiczności otwartego zaproszenia do finansowania ryzyko nieodpowiedniej promocji projektu i jego niedoinwestowania oparcie procesu alokacji funduszy na rozwiązaniach teleinformatycznych zawodność rozwiązań teleinformatycznych tworzenie dla projektodawców korzystniejszych warunków pozyskiwania kapitału (brak świadczących usługi finansowe pośredników i wysokich opłat prowizyjnych) pobieranie prowizji i opłat manipulacyjnych od operatorów systemów płatności i administratorów platform crowdfundingowych oferowanie świadczeń zwrotnych w zamian za udzielone wsparcie finansowe, które nie mogą mieć jedynie wymiaru emocjonalnego niejednoznaczne przepisy prawne i podatkowe (nowa ustawa o zbiórkach publicznych z18 lipca 2014 r.)

29 Kwestie podatkowe –jeśli w projekcie przewidziano nagrody, twórca projektu nie ma konieczności rozliczania podatku od spadków i darowizn, pod warunkiem że żadna z pojedynczych wpłat dokonanych przez 1 użytkownika nie przekroczyła w ciągu 5 lat kwoty zł, –jeśli suma wpłat przekroczy ww. kwotę, wówczas należy odprowadzić od niej podatek dochodowy, –jeśli nagroda przekroczy wartość 1 tys. wówczas wpłacający powinien odprowadzić podatek od czynności cywilno-prawnych (nie ma znaczenia ile wpłacił, ważne jest jaka jest wartość rynkowa nagrody), –w sytuacji, gdy użytkownik otrzymuje od projektodawcy w zamian za swoje wsparcie świadczenie wzajemne (rodzaj przedsprzedaży towarów i usług), wówczas twórca projektu powinien odprowadzić podatek dochodowy (PIT dla osób fizycznych, CIT dla osób prawnych) od przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej (18%).

30 Polecane zasoby wdfunding_raport_ww.pdf.crowdfundingsites2015.com/http://www.wardynski.com.pl/gfx/wardynski/userfiles/_public/cro wdfunding_raport_ww.pdf.crowdfundingsites2015.com/ a.pdf

31 Dziękujemy za uwagę Małgorzata Kowalska Instytut Informacji Naukowej i Bibliologii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu Aldona Zawałkiewicz Biblioteka Pedagogiczna im. gen. bryg. prof. E. Zawackiej w Toruniu


Pobierz ppt "Crowdfunding jako alternatywne źródło pozyskiwania funduszy na projekty biblioteczne Małgorzata Kowalska Aldona Zawałkiewicz."

Podobne prezentacje


Reklamy Google