Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

1 Mowa ciała w pracy nauczyciela Opracowanie : Ewa Boniecka, Agnieszka Stańczak Wołomin, 27.01.2014 r.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "1 Mowa ciała w pracy nauczyciela Opracowanie : Ewa Boniecka, Agnieszka Stańczak Wołomin, 27.01.2014 r."— Zapis prezentacji:

1 1 Mowa ciała w pracy nauczyciela Opracowanie : Ewa Boniecka, Agnieszka Stańczak Wołomin, r.

2 2 Mowa ciała to zespół niewerbalnych komunikatów nadawanych i odbieranych przez ludzi na wszystkich niewerbalnych kanałach jednocześnie Informują one o podstawowych stanach emocjonalnych, intencjach, oczekiwaniach wobec rozmówcy, pozycji społecznej, pochodzeniu, wykształceniu, samoocenie, cechach temperamentu (…).

3 Dlaczego jest tak ważne pierwsze wrażenie w przypadku nowopoznanego ucznia, nowopoznanego nauczyciela ? 3 W trakcie pierwszych 10 sekund, bez użycia słów, wyczytujemy w drugiej osobie wszystkie informacje zawarte w sygnałach niewerbalnych, jakie ta osoba w sobie zakodowała. Za pośrednictwem mowy ciała następuje weryfikacja i ocena, a wrażanie które w nas zostało będzie najprawdopodobniej towarzyszyć nam w dalszych kontaktach. Zwracamy uwagę przede wszystkim na: sylwetkę, co daje nam podgląd na poziom pewności siebie oczy, informują o autentyczności i szczerości dłonie, odczytujemy zdenerwowanie ( zakłopotanie )

4 4 Komunikaty niewerbalne to :  mimika (wyraz twarzy); stany emocjonalne, postawy  pantomimika (gesty); ilustracje wypowiedzi, ujawnianie zaangażowania w rozmowę tzw.ekspresja pantomimiczna:  emblematy – można zastąpić terminem werbalnym (na przykład pokazanie środkowego palca)  regulatory – towarzyszą wypowiedzi (np. podanie ręki)  ilustratory – ilustrują wypowiedź (np. "taaaki duży")  adaptory – pomagające przystosować się do sytuacji (opanowanie emocji, przebywanie z ludźmi, zaspokojenie potrzeb - dotykanie warg, drapanie się po karku, pocieranie nosa, poprawianie okularów itp.)  zachowania przestrzenne i relacje przestrzenne– sympatia/niechęć, pozycja społeczna. Dystans interakcji  strefa intymna (do 0,5 m)  strefa osobista (do 1,2 m)  strefa społeczna (do 3,5 m)  strefa publiczna (do 7,5 m i więcej)

5 5 ► czynniki paralingwistyczne (ton głosu, tempo mowy, intonacja, przerwy, chrząknięcia, eeee, mmmm...) - stan emocjonalny ► powierzchowność (rodzaj ubrania, zegarki, kolczyki, makijaż, komórka, sygnety, buty itp.) – status, zawód, samowyobrażenie ► stany fizjologiczne (zapach, rumieńce, łzawienie oczu) - stan emocjonalny ► budowa ciała - np. szerokie plecy, mała głowa, silne nogi, biodra wypięte do przodu, duże kości itp. - cechy temperamentu i styl charakteru ► postawa ciała (jak ciało stoi, siedzi itp.) – relacje interpersonalne ► oczy (ruchy oczu, odruch źreniczny i wielkość źrenic, częstość mrugania, kierunek patrzenia, kontakt wzrokowy, wielkość oczu itp.) - ukierunkowanie uwagi, rodzaj wyobraźni (wzrokowiec, słuchowiec, kinestetyk), stan emocjonalny, przykrość- przyjemność, lubienie-nielubienie

6 6 Jak odczytać osobowość człowieka na podstawie mowy ciała ? Obserwacje grupy brytyjskich psychologów (Dickinson, Aurey, Robson) dowodzą, że po tym jaki układ nóg przyjmujemy podczas siedzenia można uzyskać wiele cennych informacji o naszej naturze Obserwacje grupy brytyjskich psychologów (Dickinson, Aurey, Robson) dowodzą, że po tym jaki układ nóg przyjmujemy podczas siedzenia można uzyskać wiele cennych informacji o naszej naturze Zadanie dla grupy: Proszę sprawdzić (bez poruszania się) Zadanie dla grupy: Proszę sprawdzić (bez poruszania się) w jakiej pozycji są teraz ułożone nogi każdego z nas. w jakiej pozycji są teraz ułożone nogi każdego z nas.

7 Stopy na zewnątrz: osoba dynamiczna, zdecydowana, otwarta, czasami mówiąca zbyt dużo 7

8 Stopy do środka : osoba sumienna, punktualna, ale bez inicjatywy, nie wychodzi poza utarte schematy myślenia i działania 8

9 Noga na nogę: osoba ambitna przyjazna dla innych, dbająca o swoje sprawy materialne 9

10 Stopy złączone: osoba skromna, skora do refleksji, bywa sztywna w towarzystwie 10

11 11 Mowa otwartej i zamkniętej postawy ciała

12 12 Jak odczytać postawę bezpieczeństwa u ucznia względem nauczyciela na podstawie mowy ciała ? ► Otwarta postawa ciała ► Dobry kontakt wzrokowy ► Niewielkie napięcie mięśni, ► Rozluźniona postawa ciała ► Swobodne ramiona ► Umiarkowane lub niskie natężenie ruchów ► Mniejsza ilość gestykulacji ► Rozpięcie bluzy lub jej ściągnięcie (chłopcy) ► Nogi swobodnie oparte o ziemię ► Ręce luźno oparte o poręcze ► Spokojny głos

13 13 Postawa zamknięta nauczyciela względem ucznia : Postawa zamknięta powstaje wtedy, gdy tworzymy między sobą a rozmówca jakąś barierę. Jej elementem może być jakiś przedmiot. Nauczyciel może np. zasłaniać się trzymanym przed sobą dziennikiem, książką. Jednak podstawowym sposobem tworzenia bariery (zamykania postawy ciała) jest założenie rąk i nóg.

14 14 Kiedy ciało sygnalizuje lęk lub wrogość ?

15 Ręce splecione na piersi: zarówno u ucznia jak i u nauczyciela sugerują frustrację, negatywne nastawienie psychiczne. 15 Przykład: Nauczyciel proszący ucznia o wyjaśnienie nieodpowiedniego zachowania. nieodpowiedniego zachowania. Rada: Należy dać się wypowiedzieć osobie, nie przerywać jej toku myślenia, taka pozycja grozi „wybuchem” jeszcze większych negatywnych emocji.

16 16 Typowa mowa ciała wiążąca się z napięciem, niepewnością i poczuciem braku bezpieczeństwa u ucznia: ► Zamknięta postawa ciała (bariery z rąk lub nóg) ► Odchylenie do tyłu ► Wycofanie się, odsuwanie się od drugiej osoby ► Unikanie kontaktu wzrokowego ► Napięte mięśnie ► Niewygodna postawa ciała ► Spięte ramiona ► Szybkie, nerwowe ruchy ► Duża ilość gestykulacji ► Ściąga usta ► Duża ilość adaptatorów (np. głaskanie się po ramionach, zagryzanie palców, sprawdzanie czy naszyjnik jest na miejscu, itp.)

17 17 Typowa mowa ciała wiążąca się z lękiem ► Częste mruganie powiekami ► Zwilżanie warg (np. poprzez oblizywanie) ► Wiercenie się na krześle ► Drganie nóg ► Zagryzanie palców ► Zagryzanie warg ► Zagryza końce włosów lub palce ► Skubie dłonie ► Ściskanie, wykręcanie dłoni ► Chrząkanie, przeczyszczanie krtani ► Załamania głosu ► Ciężki, szybki oddech

18 Jak rozpoznać, że uczeń (nauczyciel) kłamie ? Jeśli mówisz, a rozmówca zakrywa usta, oznacza to że uważa że mówisz nieprawdę. Kłamstwo można wykryć też, gdy, odwracamy wzrok, dotykamy szyi. 18

19 19 Jak nauczyciel może budować autorytet, korzystając z komunikatów płynących z ciała ? ► Doskonałe przygotowanie do każdej lekcji ► Pewność siebie ► Otwarta postawa ciała ► Trzymanie się ustalonych zasad ► Pilnowanie terytorium

20 Dziękujemy za uwagę! mgr Ewa Boniecka mgr Agnieszka Stańczak mgr Agnieszka Stańczak 20


Pobierz ppt "1 Mowa ciała w pracy nauczyciela Opracowanie : Ewa Boniecka, Agnieszka Stańczak Wołomin, 27.01.2014 r."

Podobne prezentacje


Reklamy Google