Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

UKS „G-8 Bielany” Warszawa Cele, zadania, program szkolenia....... droga do Mistrzostwa Sportowego.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "UKS „G-8 Bielany” Warszawa Cele, zadania, program szkolenia....... droga do Mistrzostwa Sportowego."— Zapis prezentacji:

1 UKS „G-8 Bielany” Warszawa Cele, zadania, program szkolenia droga do Mistrzostwa Sportowego

2 Prezes Dariusz Czerwonka – trener I klasa Sekcja pływacka- Kadra Trenerska Paweł Wołkow – trener koordynator Łukasz Drynkowski – trener I klasa Dorota Berger – trener I klasa Jolanta Madej - trener II klasa Monika Gawriołek – trener II klasa Dominika Rutkowska - trener II klasa Dorota Udałow – instruktor Łukasz Kalaszczyński – instruktor Joanna Leszczyńska- instruktor

3 BAZA DYDAKTYCZNA ZESPÓŁ SZKÓŁ nr 52 Dyrektor Zespołu Szkół Nr 52 mgr Jan Orłowski Z-ca dyrektora ds. Szkoły Podstawowej Nr 263 mgr Ewa Budzyńska Z-ca dyrektora ds. Gimnazjum Nr 78 mgr Hanna Gołębiewska

4 BAZA SPORTOWA Pływalnia 25 m - Centrum Rekreacyjno Sportowe- ul. Conrada 6 Pływalnia 50 m - WOW. Wisła ul. Inflancka 2 Hala Sportowa – ZS nr 52 Sala Sportowa – ZS nr 52 Boisko Szkolne – ZS nr 52 Siłownia – Ośrodek Pracy Pozaszkolnej przy ZS nr52 Lasek Bielański

5 Współpraca: Psycholog sportowy: dr Mirosław Mikicin Lekarz sportowy: dr Andrzej Strupiński Opieka pielęgniarska: Jolanta Olejniczak Dietetyk: Agnieszka Radecka

6 KLUBY SZKOŁY I O MŚ ME MP OOM Piramida hierarchii sportowej w społeczeństwie. ZAWODY OKRĘGOWE

7 Piramida hierarchii sportowej w UKS „G-8 Bielany” 120

8 REZULTAT SPORTOWY BAZA I SPRZĘTWARUNKI SOCJALNO-BYTOWE TECHNIKA PLANOWANIE, ORGANIZACJA I KONTROLA TRENINGU CECHY BIOMECHANICZNE TAKTYKA CECHY WRODZONE (TALENT) CECHY PSYCHICZNE TRENING - Czynniki decydujące o rezultacie sportowym wg K. Fidelus

9 Trening sportowy – to wieloletni, zorganizowany proces zmierzający do osiągnięcia mistrzostwa sportowego. Jest on uporządkowany w ramach struktury. Efektem środków i metod stosowanych w poszczególnych jego rodzajach są obciążenia treningowe, podlegające celowym zmianom w kolejnych fazach procesu. Przykład procentowych wartości poszczególnych składowych treningu sportowego w różnych etapach sportowego rozwoju (Bartkowiak; Leonrad; Haugen; Płatonow.)

10 TRENING FIZYCZNY TRENING MENTALNY (TM)- TRENING PSYCHOLOGICZNY -- motywacja wewnętrzna -- relaksacja mięśniowa i umysłowa -- wizualizacja -- koncentracja -- relacje interpersonalne -- pewność siebie -- przygotowanie startowe TRENING TECHNICZNY TYP I – nauka nowych ruchów, korekta starych „złych” nawyków. TYP II – zautomatyzowanie ruchów

11 ETAPY PROCESU SZKOLENIA PŁYWAKÓW I.Szkolenie początkowe II.Wstępne szkolenie podstawowe III.Etap wstępnego specjalistycznego szkolenia IV.Szkolenie pływaków do wyższych osiągnięć V.Etap maksymalnego wykorzystania indywidualnych możliwości VI.Etap utrzymania mistrzostwa sportowego VII.Etap stopniowego obniżania osiągnięć

12 Motywy podjęcia działalności sportowej 1.Potrzeba odpowiedniego poziomu pobudzenia; 2. Potrzeba ruchu, rozrywki i zabawy; 3. Potrzeba poczucia własnej wartości(kompetencji, umiejętności, porównywania się z innymi); 4. Poczucie przynależności do zwartego zespołu, koleżeństwo, współpraca i współzawodnictwo.

13 Charakter treningu GRUPY WIEKOWE Do Od 20 Liczba treningów w mikrocyklu tygodniowym Do Wytrzymałościowy Pojemność tlenowaXX Moc tlenowaXXXX111-2 Pojemność beztlenowaXX Moc beztlenowaXXX Sprinterski Techniczny Liczba treningów różnego typu w mikrocyklu tygodniowym z uwzględnieniem wieku pływaka (Olbrecht).

14 PROGRAM SZKOLENIA CEL SZKOLENIA Głównym celem jest wychowanie zawodnika, który sprostałby wymaganiom startów w zawodach na poziomie europejskim i światowym.

15 Cel jest realizowany poprzez: -rekrutacje utalentowanych sportowo dzieci i młodzież --rozwój zdolności motorycznych --trening mentalny --indywidualizację obciążeń treningowych --rozwój mocnych i eliminację słabych stron zawodnika --przygotowanie teoretyczne w zakresie: fizjologia, techniki, taktyki, przepisów pływania --kształtowanie nawyków: monitorowania treningu/dzienniczek/, żywienia, nawadniania, prowadzenia zdrowego trybu życia i higieny osobistej. --łączenie edukacji szkolnej ze szkoleniem sportowym --wychowywanie sportowca w duchu sportowej rywalizacji, kultury osobistej oraz wewnętrznej samokontroli

16 Zadania wstępnego etapu szkolenia: 1. Podniesienie podstawowej, wszechstronnej sprawności czynnościowo ruchowej, zahartowanie, powiększenie możliwości czynnościowych i przystosowawczych uczniów; 2. Kształtowanie sprawności ukierunkowanej i specjalnej; 3. Nauczanie podstaw techniki i taktyki; 4. Przekazanie młodocianym sportowcom podstawowych wiadomości o uprawianym sporcie, treningu i walce sportowej;

17 5. Odpowiednie oddziaływanie wychowawcze; 6. Wprowadzanie podstawowych zasad indywidualizacji (np. odmienne traktowanie introwertyka i ekstrawertyka, flegmatyka i sangwinika etc.); 7.Zapewnienie zabawy, rozrywki, odpowiedniego poziomu pobudzenia i poczucia własnej wartości oraz rozwijanie inicjatywy, samodzielności, niezależności; 8. Kształtowanie odpowiedniej, co do treści, kierunku i natężenia motywacji.

18 I etap : Szkolenie początkowe Wiek: 7-9 lat Cel: wytworzenie pozytywnego emocjonalnego związku z pływaniem, wszechstronne przygotowanie fizyczne, poznanie zasad techniki pływania Realizacja celu: -gry i zabawy ruchowe -ćwiczenia ogólnorozwojowe na lądzie i w wodzie Trening techniczny : -Typ I /Typ II mało/ -rozwój „czucia wody” -prawidłowe ułożenie ciała w wodzie -koordynacja -nauka startów i nawrotów Trening Mentalny: -etap ogólnego przygotowania mentalnego:

19 II. Etap wstępnego szkolenia podstawowego Wiek: lat. Cel: Opanowanie wszystkich technik pływackich, przygotowanie do startów w zawodach, Trening fizyczny: 20-40% maksymalnych parametrów treningowych Trening techniczny: -Typ I = Typ II -doskonalenie wszystkich stylów pływackich oraz startów i nawrotów -ćwiczenia „czucia wody i czasu” Trening mentalny: Etap specjalistycznego treningu technik mentalnych.

20 III. Etap wstępnego specjalistycznego szkolenia Wiek: lat Cel: -podniesienie intensywności pracy treningowej -- „mistrzostwo techniczne” --specjalizacja dystansowo-stylowa/początek/ Trening techniczny: - optymalizację frekwencji i długości kroku pływackiego, kształtowanie odpowiedniego rytmu ruchu, oraz umiejętności rozluźniania mięśni i gibkości. -Typ II/typ I mało/ Trening fizyczny: Obciążenia treningowe nie powinny przewyższać 80% maksymalnych parametrów treningowych realizowanych w późniejszych latach. W programie szkolenia po rozpoznaniu morfo-funkcyjnych i psychicznych predyspozycji pływaka następuje wstępny wybór specjalizacji stylowej i dystansowej. Trening mentalny: Etap mentalnego przygotowania startowego.

21 Wyławianie talentów ?!

22 -MODEL MISTRZA

23 1. Cechy fizyczne: -wyższa niż przeciętna długość ciała - sylwetka typu V: szerokie ramiona i wąskie biodra ( należy zwrócić uwagę, że są to wskaźniki relatywne, ważne jest aby proporcje sprzyjały pływaniu). - stosunkowo długie ramiona w porównaniu do wzrostu. - rozwój kości długich nóg ( ważne jest aby długość nóg była większa niż długość tułowia ). -relatywnie duże dłonie i stopy. 2. Cechy fizjologiczne 3.Predyspozycje techniczne 4. Predyspozycje mentalne

24 Rok Wiek zawodnika Liczba treningów Konkurencja (m) 50 st. dow st.dow.1: st.dow.2:22.072:09.122:07.291:55.371: st.dow.4:29.714:24.274:11.613:58.803: st.dow.8:31.258:16.108: st. dow.16: : : st. grzb.1:16.271:05.911:07.001: st. grzb.2:11.922: st. klas.2: st. delf.1:10.481:06.271:04.341: st. delf.2:04.681:59.021: st. zm.2:42.172:23.182:22.132:14.882:06.502: st. zm.4:31.844:24.774:15.20 Progresja wyniku sportowego Michaela Phelpsa na basenie 50m. w różnych kategoriach wiekowych [Colwin, 2002].

25 SkalaOdczucia wysiłkoweEfekt treningowyKategoria treningu 10Skrajnie ciężko Kształtowanie wydolności beztlenowej, wytrzymałości specjalnej RP Trening tempa 9Bardzo ciężko Kształtowanie wydolności beztlenowej i VO2max CS Wytrzymałość specjalna 7-8Ciężko Przeciążanie tlenowego metabolizmu, kształtowanie wytrzymałości tlenowej AT Trening progowy 5-6Średnio Kształtowanie i podtrzymywanie wytrzymałości tlenowej A3 Tlenowy budujący 3-4Lekko Podtrzymywanie wytrzymałości tlenowej, odpoczynek po intensywnych zadaniach A2 Tlenowy podtrzymujący 1-2Bardzo lekko Rozpływanie przed i po treningu A1 regeneracja Zmodyfikowana skala Borga [Maglischo, 1993].

26 Wiek Zakres szkolenia Zalecane OT Klasa Tygodniowe (h)Roczne (h) LądWodakmLądWodakm Wybór zasadniczego sposobu pływania Specjalizacja dystansowa /nie pełna/ Woda: środki treningowe kształtujące wytrzymałość specyficzną Technika: wszystkie style Taktyka: wszystkie dystanse Ląd: środki treningowe kształtujące wytrzymałość ogólną oraz kształtujące specyficzną siłę i gibkość 3 h K 13, III/14 3 h M h K III/15 3 h M 13, Ścisła specjalizacja stylowo-dystansowa Woda: przewaga środków treningowych z zakresu specjalnego przygotowania, skierowane na kształtowanie szybkości i wytrzymałości specjalnej. (ok. 70% objętości obciążenia treningowego) Technika: wszystkie style „mistrzostwo techniczne Taktyka: wszystkie dystanse Ląd: zwiększenie udziału środków treningowych z zakresu specjalnego przygotowania (do 50%) 3-4 h K III/16 4 h M h K Kl. I 4 h M h M ≤ Pełna specjalizacja stylowo - dystansowa Woda środki treningowe kształtujące wytrzymałość specyficzną i szybkość pływania Technika: „Mistrzostwo techniczne GS” wszystkie style Taktyka: GS Ląd: kształtowanie siły specyficznej i gigkości, 4-6 h Kl.I M MM Charakterystyka III etapu szkolenia –treningu specjalistycznego (Bartkowiak)


Pobierz ppt "UKS „G-8 Bielany” Warszawa Cele, zadania, program szkolenia....... droga do Mistrzostwa Sportowego."

Podobne prezentacje


Reklamy Google