Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Krótko, szybko, efektywnie. Ekonomiczny przekaz informacji bibliotecznej w trosce o czas użytkownika. Anna Myśliwska Zakład Informacji Naukowej Biblioteka.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Krótko, szybko, efektywnie. Ekonomiczny przekaz informacji bibliotecznej w trosce o czas użytkownika. Anna Myśliwska Zakład Informacji Naukowej Biblioteka."— Zapis prezentacji:

1 Krótko, szybko, efektywnie. Ekonomiczny przekaz informacji bibliotecznej w trosce o czas użytkownika. Anna Myśliwska Zakład Informacji Naukowej Biblioteka Narodowa

2

3 Czytelnicy Biblioteki Narodowej Dane na podstawie „Sprawozdania Biblioteki Narodowej za rok 2013” Dostęp online:

4 Współczesny czytelnik Rzadziej korzysta z biblioteki Preferuje źródła cyfrowe  zapewniają one łatwy i szybki dostęp do konkretnej publikacji Inaczej postrzega i przetwarza teksty  brak rozróżnienia pomiędzy cytatem a przywłaszczeniem cudzej myśli Nastawiony na nieograniczone kopiowanie  brak świadomości konsekwencji istnienia praw autorskich Przyzwyczajony do szybkiej obsługi  wpływ działania Internetu Niechętny tradycyjnym katalogom  spowalniają dotarcie do pożądanej publikacji

5 Pokolenie Millenium, Pokolenie Sieci - w opinii psychologów i socjologów INTERNET Naturalny środek komunikacji Środowisko codziennego życia Profil i konto w serwisie społecznościowym stanowi podstawę bytu Doskonale funkcjonują w świecie hipertekstów Przyzwyczajeni do informacji złożonych z obrazu, dźwięku i tekstu, które dopiero współistniejąc razem tworzą w pełni zrozumiały komunikat Z trudem radzą sobie z linearnym tekstem Łatwo docierają do wartościowych tekstów pomimo chaosu informacyjnego

6 Pokolenie Millenium, Pokolenie Sieci - w badaniach Biblioteki Narodowej o 31 V- 10 VI 2011, Warszawa – Kraków - Poznań o Badanie wykonała firma MillwardBrown na zlecenie Biblioteki Narodowej. o Metody:  wywiady indywidualne (IDI-12 wywiadów)  wywiady grupowe (MGI-6 mini wywiadów) o Badaniem objęto: pracowników naukowych i dydaktycznych wyższych uczelni: adiunktów, doktorów, doktorów habilitowanych ; studentów, w tym: studiów III stopnia (doktorantów), studiów II stopnia (ostatni rok studiów uzupełniających magisterskich lub piątego roku studiów jednolitych magisterskich) o Z badania wykluczono: przedstawicieli nauk informatycznych

7 „Sieciaki” na tropie informacji - stosowane narzędzia wyszukiwawcze  „ Z reguły staram się gdzieś znaleźć w Google jakieś informacje, jak mam problem, jak ktoś rozwiązał taką samą sytuację” [doktorantka, elektrochemia, Warszawa]  „ Jak czegoś szukam, to staram się szukać przez Google. Staram się chwycić jakiejś tematyki, a następnie chodzę po linkach” [student, maszyny lotnicze, Poznań]  „Google jest najlepszy i najłatwiejszy. Później jest taka baza danych, gdzie jest zgromadzona cała literatura światowa. Nie pamiętam nazwy” [prac. nauk., ekonomia, Warszawa]

8 Sieciaki” na tropie informacji - stosowane narzędzia wyszukiwawcze „Sieciaki” na tropie informacji - stosowane narzędzia wyszukiwawcze „[Wikipedia] pełni rolę podręcznika, który jest szybko dostępny, a także jest na każdy temat. Można w nim znaleźć informacje na temat wszystkich zagadnień. Jeśli poszukuję informacji to wchodzę do Wikipedii i już wiem, o czym mam pisać pracę, Jednak z Wikipedią jest ten problem, że ona jest często niewiarygodna. Taka encyklopedia, którą każdy może edytować, nie może być traktowana jako źródło naukowe […]” [student, maszyny lotnicze, Poznań]

9 Informacja Internetowa w opinii „Sieciaków” „ [ … ] teraz jest straszny śmietnik w Internecie i trzeba bardzo uważać wpisując dane hasło, bo można uwierzyć w rzeczy, które nie są prawdziwe ”. [doktorantka mikrobiologia, Kraków] Informacje oparte na nieistniejących źródłach Nadmiar informacji słabej jakości Pozorna trafność i adekwatność stron proponowanych przez wyszukiwarkę Wątpliwa wiarygodność tekstów

10 „Sieciaki” na tropie informacji - czas spędzony na wyszukiwaniu Wnioski:  Narzędzia takie jak Google czy Wikipedia, których podstawową funkcją miała być oszczędność czasu użytkownika, wydłużają poszukiwanie informacji  Popularne wyszukiwarki zniechęcają użytkowników ogromną liczbą chybionych wyników

11  „Wydaje mi się, że Google to jest trochę śmietnik niż źródło informacji. Na przykład pojawia się, że to jest ten artykuł, ale to jest też w jakimś cytowanym, więc wchodzę do trzech rzeczy, a okazuje się, że to tylko cytowanie, a nie artykuł. To jest bardziej czasochłonne.” [doktorantka, elektrochemia, Warszawa]  „Google ma praktycznie dostęp do całych zasobów Internetu, tylko często trzeba mieć farta, żeby coś znaleźć wartościowego, bo zawsze wyskakują tysiące stron, ja przeglądam pierwsze dwie, trzy, a później jak zaczynają się wyniki rozbiegać, to zmieniam zadane hasło i liczę na to, że znajdzie się coś innego. W pewnym momencie jednak dochodzi się do takiego momentu, że znajduje się w kółko to samo i nie ma sensu dalej szukać.” [student, maszyny lotnicze, Poznań] Informacja Internetowa w opinii „Sieciaków”

12 Sieciaki” na tropie informacji - trudności wyszukiwawcze - przyczyny: „Sieciaki” na tropie informacji - trudności wyszukiwawcze - przyczyny:  nieumiejętność dotarcia do tzw. ukrytych zasobów Internetu „[...] czasami ca ł e dni schodz ą na dotarciu do jednego artyku ł u. S ą takie artyku ł y, do których nigdy nie dotar ł am. [...] To jest takie kr ę cenie si ę wokó ł w ł asnego ogona.” [prac. naukowy, ekonomia, Warszawa] „[..] jak szukam coś w Internecie to zawsze czuję taki niesmak, że na pewno ktoś o tym coś napisał, ale ja nie potrafię tego znaleźć. Nie wierzę, żeby ktoś na ten temat jeszcze nie napisał artykułu. Wpisując różne frazy wyskakuje mi to samo, więc w pewnym momencie jest bez sensu dalej szukać.” [ student, kier. techniczne]

13 Sieciaki” na tropie informacji - trudności wyszukiwawcze - przyczyny: „Sieciaki” na tropie informacji - trudności wyszukiwawcze - przyczyny:  nadmiar informacji Internetowej,  brak wiedzy o zaawansowanych narzędziach wyszukiwawczych oraz filtrach zawężających wyniki,  brak dostatecznego rozpoznania problemu badawczego,  nieumiejętność rozróżnienia zasobów wartościowych od bezużytecznych

14 Sieciaki” na tropie informacji - osoby zawansowane w pracy naukowej „Sieciaki” na tropie informacji - osoby zawansowane w pracy naukowej

15 Internet czy Biblioteki ?  Dlaczego Internet jest podstawowym źródłem wiedzy, skoro wypełniają go nierzetelne, cząstkowe informacje?  Jakie znaczenie dla młodych badaczy ma dziś biblioteka ?  Czy biblioteki i bibliotekarze potrafią sprostać zadaniom wyznaczanym im przez pokolenie Millenium ?

16 Współczesne biblioteki a Pokolenie Millenium „[…] nigdy nie było tak, że szłam z jakimś hasłem, że czegoś szukam i [pani z biblioteki] pomagała mi wyszukać […] nie śmiałam wykorzystywać jej nigdy” [doktorantka, mikrobiologia, Warszawa]

17 Nowe technologie biblioteczne a cenny czas czytelnika Opac Łączy heterogeniczne zbiory, daje dostęp do pełnych tekstów z uwzględnieniem praw autorskich, aby szybciej uzyskać wynik zastosowano wyszukiwanie fasetowe, istnieje możliwość zamieszczania tagów Tradycyjne kartoteki Znaleziono zastosowanie dla tradycyjnych kartkowych kartotek w Internecie, co pozwala na ich upowszechnienie i zarazem uwiarygodnienie zamieszczanych w Sieci informacji

18 Nowe technologie biblioteczne a cenny czas czytelnika szybki sposób Komunikacji z czytelnikiem: , pytania do bibliotekarza Strony domowe bibliotek Zastosowanie „collective intelligence” - aktywne uczestnictwo użytkownika, wykorzystanie sieci semantycznej do powiązania heterogenicznych źródeł, wprowadzenie języka naturalnego – przyspieszy proces wyszukiwania dostępne z każdego miejsca o dowolnej porze dnia i nocy, platforma umożliwiająca użytkownikom wymianę pomysłów i opinii Biblioteki cyfrowe „Smart Library”

19 Biblioteki przenoszą większość swych usług do Internetu, są to:  powiadomienia mailowe o zakupionych nowościach,  monitorowanie zbliżających się terminów zwrotów,  możliwość rezerwacji i wypożyczeń,  elektroniczne kwerendy,  wypożyczenia międzybiblioteczne Nowe technologie biblioteczne a cenny czas czytelnika

20 „Cyfrowa wypożyczalnia publikacji naukowych Academica” - od 2010 roku -udostępnianie publikacji w postaci cyfrowej na dedykowanych terminalach zlokalizowanych w bibliotekach naukowych i publicznych w całej Polsce -elektroniczny system rezerwacji -publikacje nale żą ce do domeny publicznej – dost ę pne bez ogranicze ń - planowane jest udost ę pnianie ok 250 tys. publikacji: m. in. podr ę czników akademickich oraz czasopism naukowych

21 Nowe technologie biblioteczne a cenny czas czytelnika „Problem jest w tym, że nie zastąpi rozmowy. I to ze względów czasowych, jak i objętościowych. Poza tym w trakcie rozmowy można zareagować, zapytać o konkretną kwestię.” [prac. naukowy, Poznań]

22 Wspó ł czesny bibliotekarz  umiejętnie konkretyzuje problem wyszukiwawczy  doprecyzowuje potrzeby informacyjne czytelnika  uczy technik skutecznego wyszukiwania w internetowym chaosie  wskazuje, które źródła są wartościowe i godne uwagi  wykorzystuje w swej pracy zarówno elektroniczne, jak i analogowe źródła informacji W ten sposób oszczędzamy czas użytkownika !

23 Dziękuję za uwagę !


Pobierz ppt "Krótko, szybko, efektywnie. Ekonomiczny przekaz informacji bibliotecznej w trosce o czas użytkownika. Anna Myśliwska Zakład Informacji Naukowej Biblioteka."

Podobne prezentacje


Reklamy Google