Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Fundament zdrowia. CZYM JEST ZDROWIE? Zdrowie obecnie przestaje być pojmowane jedynie jako brak choroby - okazuje się, że istotne jest także, jak człowiek.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Fundament zdrowia. CZYM JEST ZDROWIE? Zdrowie obecnie przestaje być pojmowane jedynie jako brak choroby - okazuje się, że istotne jest także, jak człowiek."— Zapis prezentacji:

1 Fundament zdrowia

2 CZYM JEST ZDROWIE? Zdrowie obecnie przestaje być pojmowane jedynie jako brak choroby - okazuje się, że istotne jest także, jak człowiek czuje się z samym sobą i innymi ludźmi. W tym świetle zupełnie nowego wymiaru nabiera profilaktyka zdrowotna Zdrowie obecnie przestaje być pojmowane jedynie jako brak choroby - okazuje się, że istotne jest także, jak człowiek czuje się z samym sobą i innymi ludźmi. W tym świetle zupełnie nowego wymiaru nabiera profilaktyka zdrowotna.

3

4 Zdrowie według definicji WHO to nie tylko całkowity brak choroby czy kalectwa, lecz także stan pełnego, fizycznego, umysłowego i społecznego dobrostanu - dobrego samopoczucia.

5 właściwe odżywianie, panowanie nad stresem, dbanie o dobre relacje z innymi ludźmi, rozwijanie własnych zainteresowań i pasji,  Im więcej czasu poświęcimy na szeroko rozumianą profilaktykę, tym mniej wysiłku i czasu będzie nas kosztowało leczenie i powrót do zdrowia. Zresztą, nie da się ukryć, że wspomniana profilaktyka, a więc uprawianie sportu, aktywny odpoczynek, właściwe odżywianie, panowanie nad stresem, dbanie o dobre relacje z innymi ludźmi, rozwijanie własnych zainteresowań i pasji, bywa znacznie przyjemniejsze, niż przyjmowanie leków i leżenie w łóżku.

6 zdrowie to także właśnie dobre samopoczucie, dobry stan ducha, życie w zgodzie ze sobą i z innymi, spełnione i harmonijne życie,  W świetle współczesnej definicji zdrowia powiedzenie '' Żyć pełnią życia'' stanowczo przestaje być górnolotnym frazesem. Świadomość, że zdrowie to także właśnie dobre samopoczucie, dobry stan ducha, życie w zgodzie ze sobą i z innymi, spełnione i harmonijne życie, powinna mobilizować do celowego i odważnego zabiegania o ten dobrostan.

7 '' inwestycja'', która nie może nie przynieść pozytywnych efektów  Troska o zdrowie we wszystkich jego wymiarach jest zatem sposobem na życie, stylem bycia, łączącym zdrowie z radością i aprobatą wobec źródeł zdrowia. Wszelkie działania prozdrowotne to także '' inwestycja'', która nie może nie przynieść pozytywnych efektów. Może warto dołożyć starań, aby moda na zdrowie zagościła zarówno w naszych rodzinach, jak i w szkołach!

8 PIRAMIDA ZDROWEGO ŻYWIENIA - DZIECI I MŁODZIEŻ

9  Jedz codziennie różne produkty z każdej grupy uwzględnionej w piramidzie.  Bądź codziennie aktywny fizycznie - ruch korzystnie wpływa na sprawność i prawidłową sylwetkę.  Źródłem energii w twojej diecie powinny być głównie produkty znajdujące się w podstawie piramidy (na dole).  Spożywaj codziennie przynajmniej 3-4 porcje mleka lub produktów mlecznych takich jak jogurty, kefiry, maślanka, sery.  Jedz codziennie 2 porcje produktów z grupy - mięso, ryby, jaja. Uwzględniaj też nasiona roślin strączkowych.  Każdy posiłek powinien zawierać warzywa lub owoce.  Ograniczaj spożycie tłuszczów, w szczególności zwierzęcych.  Ograniczaj spożycie cukru, słodyczy, słodkich napojów.  Ograniczaj spożycie słonych produktów, odstaw solniczkę.  Pij codziennie odpowiednią ilość wody.

10 CZY AKTYWNI FIZYCZNIE SĄ SZCZĘŚLIWSI?

11

12

13 BŁONNIK CUDOWNY REGULATOR  Okazuje się, że substancja, która przez lata uważana była za zbędną i obojętną dla zdrowia, chroni przed nowotworami i chorobami cywilizacyjnymi! I jest absolutnie niezbędna w diecie każdego człowieka również z innych powodów. Mowa oczywiście o błonniku. Zapoznaj się z podstawowymi informacjami na jego temat.

14

15 KOLOROWY TALERZ  Czy wiesz, że piękne i różnorodne barwy owoców i warzyw nie są jedynie fantazją natury, ale przede wszystkim ważną informacją o cennych składnikach odżywczych? Zadbaj o różnorodne, kolorowe posiłki, a dostarczysz organizmowi wszystkiego, czego potrzebuje.

16 CIEMNOGRANATOWY Substancje te mają także właściwości przeciwzapalne, antybakteryjne oraz korzystnie działają na naczynia krwionośne, zwiększając ich elastyczność  Winogrona, borówka czernica (czarna jagoda), czarna porzeczka, śliwka, jeżyna, żurawina - zawierają duże ilości antocyjanów, witaminy C oraz karotenoidów. Antocyjany są to substancje o właściwościach przeciwutleniających i posiadające zdolność usuwania wolnych rodników tlenowych. Substancje te mają także właściwości przeciwzapalne, antybakteryjne oraz korzystnie działają na naczynia krwionośne, zwiększając ich elastyczność. Antocyjany poprawiają także mikrokrążenie w gałce ocznej - zwiększają elastyczność i uszczelniają ściany naczyń włosowatych, hamują krzepliwość, a dzięki temu zwiększają przepływ krwi w siatkówce i poprawiają widzenie. Ta grupa warzyw i owoców zawiera także duże ilości witaminy C. Witamina C m.in. wzmacnia system odpornościowy organizmu, zmniejszając podatność na zakażenia bakteryjne i wirusowe, przyspiesza gojenie się ran, pomaga zachować dobry stan ścian naczyń krwionośnych, jest najpowszechniejszym przeciwutleniaczem.

17 POMARAŃCZOWO-ŻÓŁTY  Marchew, papryka, pomidory, dynia, morele, brzoskwinie, pomarańcze, cytryny, grejpfruty swoją barwę zawdzięczają beta- karotenowi, który jest prowitaminą A (prowitamina - to związek chemiczny, który w organizmie ulega przekształceniu w witaminę). Witamina A sprzyja tworzeniu się nowych komórek, jest więc konieczna do uzyskania odpowiedniego wzrostu u dzieci. Witamina ta bierze także udział w procesie widzenia, zapobiega 'kurzej ślepocie'. Wzmacnia układ immunologiczny -przy niedoborach witaminy A następuje osłabienie odporności. Jest niezbędna do dobrego utrzymania błon śluzowych, odpowiada za wygląd skóry, zapobiega rogowaceniu naskórka. Beta-karoten jako przeciwutleniacz unieszkodliwia wolne rodniki, działa więc przeciwnowotworowo. Ta grupa warzyw i owoców zawiera także duże ilości witaminy C - zwłaszcza cytrusy, które w okresie zimowym są dobrym źródłem tej witaminy.

18

19 kobiety, które spożywały małe ilości mleka w dzieciństwie i okresie młodzieńczym, miały mniejszą masę kostną w dorosłości i większe ryzyko złamań kości  Naukowcy z Nowej Zelandii stwierdzili, że dzieci w wieku 3–13 lat, które unikały mleka przez długi czas miały niższe spożycie wapnia i niższą masę kostną oraz zwiększone ryzyko złamań kości w okresie przedpokwitaniowym, niż ich rówieśnicy, którzy pili mleko (Black i wsp., 2002, Goulding i wsp., 2004). Badania z udziałem 28 chłopców w wieku 13–17 lat, biorących udział w ćwiczeniach siłowych, wykazały istotnie wyższą gęstość mineralną kości u chłopców, którzy pili 3 porcje mleka na dobę, niż u ich rówieśników pijących niefortyfikowane soki (Volex i wsp., 2003). Analiza danych z badań NHANES III** – z udziałem ponad 3 tys. kobiet – ujawniła, że kobiety, które spożywały małe ilości mleka w dzieciństwie i okresie młodzieńczym, miały mniejszą masę kostną w dorosłości i większe ryzyko złamań kości

20

21 RYBY - PŁYWAJĄCE SKARBY Warto odkryć je na nowo i wprowadzić na stałe do rodzinnego jadłospisu.  W Polsce niedoceniane i rzadko spożywane, choć to znakomite źródło łatwo przyswajalnego białka i wielu innych składników odżywczych. Ostatnio też niesłusznie posądzane o szkodliwy wpływ na zdrowie ze względu na zanieczyszczenia. Warto odkryć je na nowo i wprowadzić na stałe do rodzinnego jadłospisu.

22

23 CAŁA PRAWDA O MAŚLE Czy rzeczywiście powinniśmy się obawiać zawartego w nim cholesterolu?  Ten od wieków ceniony tłuszcz został w naszych czasach poddany ostrej krytyce. Czy rzeczywiście powinniśmy się obawiać zawartego w nim cholesterolu? Co to jest CLA i dlaczego masło jest tłuszczem najlepiej przyswajalnym przez organizm?

24  Masło jest wartościowym, w pełni naturalnym produktem spożywczym, który powinien być stałym składnikiem diety dzieci, osób młodych oraz dorosłych, z wyjątkiem tych, którzy cierpią na schorzenia układu krążenia. Jest źródłem nie tylko cennych składników odżywczych, lecz także unikalnych substancji bioaktywnych wspomagających funkcjonowanie organizmu.

25 w ilości g dziennie,  Masło, w zależności od pory roku, zawiera mg cholesterolu na 100 g produktu, natomiast przyjęta maksymalna dzienna dawka cholesterolu wynosi 250?300 mg, czyli tyle ile znajduje się w połowie kostki masła. Zatem masła spożywanego z umiarem, w ilości g dziennie,

26

27  Woda stanowi środowisko dla wszystkich procesów życiowych, które przebiegają w organizmie: wchodzi w skład wszystkich komórek i tkanek – nawet kości i zęby zawierają pewne ilości wody; umożliwia przemieszczanie składników odżywczych i produktów przemiany materii na poziomie komórki i całego organizmu; reguluje temperaturę ciała –organizm pozbywa się nadmiaru ciepła przez parowanie wody, która wydostaje się na powierzchnię skóry jako pot; dzięki swojej nieściśliwości woda chroni przed uszkodzeniem mózg, rdzeń kręgowy, gałki oczne, płód, a będąc składnikiem mazi w torebkach stawowych, zmniejsza tarcie, zabezpieczając stawy przed uszkodzeniem; jest niezbędna do prawidłowego procesu trawienia – m.in. umożliwia właściwe działanie enzymów trawiennych oraz jest nośnikiem składników odżywczych wchłanianych z jelit w postaci roztworu lub zawiesiny; wpływa na funkcjonowanie układu oddechowego, ponieważ nawilża wdychane przez nas powietrze – zbyt suche powietrze powoduje wysuszenie błon śluzowych, co z kolei ułatwia drobnoustrojom wnikanie do naszego organizmu.

28

29 MNIEJ SOLI, PROSZĘ  Kiedyś - niezbędna jako konserwant, obecnie - dodawana prawie do wszystkich produktów spożywczych. Jej niezauważalna, a stała obecność w diecie sprawia, że niesłone znaczy dla nas niesmaczne. Sól - potrzebna w organizmie, jednak jej ''przedawkowanie'' może słono kosztować.

30 mgr inż. Zofia Radwańska nauczyciel zawodu Kucharz / żywieniowiec


Pobierz ppt "Fundament zdrowia. CZYM JEST ZDROWIE? Zdrowie obecnie przestaje być pojmowane jedynie jako brak choroby - okazuje się, że istotne jest także, jak człowiek."

Podobne prezentacje


Reklamy Google