Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Internet to kopalnia wiedzy i plac zabaw. Jednocześnie jednak sieć jest też "wielkim śmietnikiem ". Oprócz wielu wartościowych rzeczy, dzieci i dorośli.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Internet to kopalnia wiedzy i plac zabaw. Jednocześnie jednak sieć jest też "wielkim śmietnikiem ". Oprócz wielu wartościowych rzeczy, dzieci i dorośli."— Zapis prezentacji:

1

2 Internet to kopalnia wiedzy i plac zabaw. Jednocześnie jednak sieć jest też "wielkim śmietnikiem ". Oprócz wielu wartościowych rzeczy, dzieci i dorośli mogą znaleźć w nim treści, z którymi kontakt jest dla nich po prostu szkodliwy i niebezpieczny.

3 Najczęstsze zagrożenia, na jakie narażone są dzieci w Internecie :  kontakt z materiałami zawierającymi treści nieodpowiednie do wieku dziecka ( wulgaryzmy, przemoc, pornografia )  cyberprzemoc  niebezpieczne kontakty  nieświadome uczestniczenie w działaniach niezgodnych z prawem  nieświadome udostępnianie informacji (np. numerów kart, adresów, haseł)  uzależnienie od Internetu, zaburzenie relacji z rówieśnikami w realnym świeci

4 Kontakt z niebezpiecznymi treściami. Do niebezpiecznych treści zalicza się filmy, zdjęcia, teksty: o charakterze pornograficznym, prezentujące przemoc, promujące zagrażające zdrowiu i życiu postawy i zachowania (np.: hazard, używki, uczestnictwo w sektach, anoreksję)

5 . Cyberprzemoc Cyberprzemoc to nowe oblicze przemocy rówieśniczej z wykorzystaniem różnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych, jak np.: poczta elektroniczna, czaty, komunikatory, strony internetowe, blogi, serwisy społecznościowe, telefony komórkowe.

6 . Cyberprzemoc Akty cyberprzemocy przyjmują różne formy: nękanie, straszenie, szantażowanie, publikowanie lub rozsyłanie ośmieszających, kompromitujących zdjęć, filmów, tekstów podszywanie się w sieci pod kogoś wbrew jego woli.

7 . Serwisy społecznościowe Surfując po Internecie, nie jesteśmy anonimowi. Brak dbałości ludzi o własną prywatność jest niepokojącym zjawiskiem. Pamiętajmy, że zamieszczając własne zdjęcia w naszym domu, czy przy naszym samochodzie, tak naprawdę sprzedajemy informacje o naszym stanie majątkowym. Trzeba uważać, aby zamieszczane przez nas zdjęcia czy nagrania nie wędrowały po Internecie, ponieważ mogą być wykorzystane przeciwko nam. Serwisy społecznościowe stanowią ogromne bazy danych, a przede wszystkim to od nas zależy, jakie dane udostępnimy innym (aby nasz numer gg, numer telefonu czy adres nie dostał się w niepowołane ręce).

8 Korzystanie z komunikatorów i czatów Serwis (najczęściej dostępny na stronie internetowej), w którym można porozumiewać się „na żywo” z innymi jego użytkownikami poprzez pisanie wiadomości. Rozmowę można prowadzić na forum ogólnym (wszyscy mogą przeczytać to co piszemy) oraz prywatną (tylko między dwiema osobami).

9 Korzystanie z komunikatorów i czatów W komunikatorach treści rozmów nie są w żaden sposób kontrolowane i zabezpieczane. Nawet nie jesteśmy świadomi, że nasz komputer i to co w nim się znajduje, może być dostępne dla wielu ludzi i wykorzystane w sposób nieodpowiedni. Systematycznie zwiększa się udział osób korzystających z komunikatorów – obecnie posługuje się nimi zdecydowana większość młodych internautów. Wykorzystują je głównie do kontaktów z przyjaciółmi, choć ponad połowa z nich zawiera również za ich pośrednictwem nowe znajomości.

10 . Niebezpieczne kontakty Zdecydowana większość młodych internautów korzysta z portali społecznościowych, komunikatorów i czatów. Zawierane w ten sposób znajomości mogą narażać na możliwość kontaktu z niebezpiecznymi osobami. Przez swoją niewiedzę i łatwowierność często narażają się, jak również stają się ofiarami przestępstw z użyciem Sieci. Dzieci często podają obcym w Sieci prywatne informacje (dane osobowe). O internetowych znajomościach zazwyczaj nie informują nikogo, a na spotkania z nimi udają się w pojedynkę lub z inną osobą nieletnią.

11 Child Grooming Child grooming – działania podejmowane w celu zaprzyjaźnienia się i nawiązania więzi emocjonalnej z dzieckiem, aby zmniejszyć jego opory i później je seksualnie wykorzystać. Jest to także mechanizm używany, by nakłonić dziecko do prostytucji czy udziału w pornografii dziecięcej. Potocznie poprzez child grooming rozumie się uwodzenie dzieci przez Internet. Uwodzenie przez Internet najczęściej jest procesem, w którym stopniowo postępuje przywiązanie dziecka do pedofila. W konsekwencji pojawiają się trudności emocjonalne u dziecka, a jeśli dojdzie do wykorzystania seksualnego, także poczucie winy za to, co się stało.

12 Poznawanie przyszłej ofiary następuje stopniowo. W pierwszej fazie dochodzi do oswojenia z rozmówcą, a poruszane treści są niewinne. Potem dochodzi do budowania relacji z dzieckiem poprzez utwierdzanie go w przekonaniu, że ma do czynienia z osobą, która o nim pamięta, stawia się w roli przyjaciela, często odwołuje się do swoich, podobnych doświadczeń życiowych. Po zdobyciu zaufania dziecka, pedofil zaczyna sprawdzać, czy ktoś dorosły może się dowiedzieć o ich kontakcie, czy ktoś kontroluje małoletniego. Dziecko wiąże się emocjonalnie z nieznajomym poznanym w Internecie, jest to czas wprowadzania do rozmów wątków seksualnych. Z racji silnego przywiązania dziecku trudno jest odmówić rozmówcy, gdy prosi on np.o zdjęcia. Child Grooming

13 Cechy dziecka predysponowanego do bycia ofiarą: deprywacja emocjonalna, brak silnych więzi w realnym życiu, zarówno z dorosłymi, jak i w grupie rówieśniczej odrzucenie przez inne dzieci ufność chęć bycia ważnym i zwrócenia na siebie uwagi niska samoocena trzymanie wszystkiego w tajemnicy naiwność, podatność na manipulację wychowywanie się w niepełnej rodzinie

14 Co zrobić, aby dziecko nie padło ofiarą groomingu? ROZMAWIAĆ z dzieckiem o tym, jakie kontakty wolno mu nawiązywać za pomocą Internetu OKREŚLAĆ, które kontakty są niebezpieczne ZAPEWNIĆ, że warto żebyś Ty lub inne dorosłe osoby wiedziały o każdej osobie, z którą nawiązuje ono kontakt przez Internet MÓWIĆ, PRZEKONAĆ, że cokolwiek zdarzy się niebezpiecznego w Internecie najważniejsze jest, aby dziecko Ci o tym opowiedziało Child Grooming

15 Zespół uzależnienia od Internetu Zespół uzależnienia od Internetu - syndrom uzależnienia się użytkownika Internetu od wielogodzinnego obcowania w tym środowisku. Uzależnienie od Internetu jest formą zaburzeń psychicznych. W związku z nieopisaniem tego zaburzenia występują różne, wymienne określenia na to zaburzenie, np. patologiczne używanie Internetu, nadużywanie Internetu, kompulsywne używanie Internetu.

16 Uzależnienie od sieci – polega na pobycie w Internecie. Jest ono bardzo podobne do uzależnienia od komputera, lecz polega na przebywaniu w sieci. Osoby takie są cały czas zalogowane do sieci i obserwują, co się tam dzieje. Uzależnienie od komputera – osoba nie musi w tym wypadku przebywać w Internecie, wystarczy, że spędza czas przy komputerze. Nie jest dla niej ważne to, co przy nim robi. Zespół uzależnienia od Internetu

17 Początek uzależnienia Spędzanie wiele czasu przy grach – rodzice z dumą patrzą na dziecko, które sprawnie obsługuje komputer, uważają je za młodego geniusza, są przekonani, że rozwija ono swoje zainteresowania, a równocześnie jest w domu pod czujnym okiem rodziców. Z czasem zaczyna się spędzać coraz więcej czasu przy grach komputerowych, przy próbie oderwania od komputera reaguje się wybuchami niekontrolowanej złości i agresji. Najważniejsza staje się gra i czas spędzany w świecie wirtualnym

18 Zespół uzależnienia od Internetu Jak rozpoznać uzależnienie od gier komputerowych? Granie w gry komputerowe staje się najważniejszą aktywnością w życiu. Coraz więcej czasu spędza się przy grach komputerowych, rezygnuje się z dotychczasowych aktywności Objawy abstynencyjne - zaprzestanie grania w gry komputerowe powoduje pojawienie się u graczy nieprzyjemnego samopoczucia, rozdrażnienia, a nawet niekontrolowanej agresji. Konflikt - osoba z powodu zaangażowania w gry komputerowe wchodzi w konflikt ze swoim najbliższym otoczeniem, najczęściej z rodzicami. Drastyczne zmiany nastroju - przeżywanie albo dobrego nastroju i samopoczucia, albo też poczucie odrętwienia, niemocy.

19 Zespół uzależnienia od Internetu Zasady bezpieczeństwa mogące pomóc w zapobieganiu uzależnieniu dziecka od Internetu: Czas spędzany przez dzieci w Internecie musi być określony - pół godziny, godzina dziennie jest zupełnie wystarczająca. Komputer powinien być ustawiony tak, by dorośli mieli możliwość sprawdzania co robi przy nim dziecko. Dzieci nie powinny używać Internetu pod nieobecność rodziców, w czasie przeznaczonym na naukę, ruch na świeżym powietrzu, posiłki, sen. Uzgadniamy, co robi dziecko w sieci – małe dzieci potrzebują pełnej kontroli rodzica, starsze – zasad dotyczących czasu i sposobu używania Internetu.

20 Bezpieczeństwo nasze i naszych danych Każdy użytkownik komputera musi być świadomy, że gromadzone na dysku dane w postaci plików dokumentów, plików multimedialnych, grafiki i wielu innych są narażone na zniszczenie lub wykradzenie. Może się to zdarzyć np.: - na skutek awarii, - uszkodzenia dysku, - błędów w zapisie, - przypadkowego usunięcia, - działania wirusa komputerowego, - kradzieży komputera

21 WIRUSY KOMPUTEROWE WIRUS KOMPUTEROWY - to krótki program, zajmujący niewiele pamięci, który posiada zdolność do samodzielnego powielania się. Wirusy komputerowe są zwykle tworzone w celu wywołania destrukcyjnego działania w komputerze. Wirusy mogą spowodować spore zamieszanie w komputerze a nawet doprowadzić do jego uszkodzenia. Bezpieczeństwo nasze i naszych danych

22 Bezpieczeństwo nasze i naszych danych Wirusy - To prawdziwa plaga Internetu. Wirusy komputerowe umieszczane są na wielu stronach www, a także w ach i plikach pobieranych z Sieci. Najlepszą ochroną przed nimi jest firewall - zapora sieciowa, blokująca dostęp do komputera. Aby nie zainstalować na komputerze wirusa, nie otwieraj podejrzanych linków, plików, poczty od nieznanych nadawców. Nie ściągać muzyki, filmów i programów, ponieważ mogą być w nich wirusy.

23 Bezpieczeństwo nasze i naszych danych Telefony komórkowe Stały się obecnie przedmiotem codziennego użytku, również dla dzieci. Od dawna służą nie tylko do rozmów telefonicznych czy wysyłania SMSów. Oprócz tych tradycyjnych funkcji telefon komórkowy bywa także aparatem fotograficznym, kamerą, radioodbiornikiem czy odtwarzaczem plików MP3. Współczesne aparaty dają także możliwość łączenia się z Internetem oraz przesyłania plików.

24 Bezpieczeństwo nasze i naszych danych Należy pamiętać, że korzystanie z telefonu wiąże z możliwością dostępu do treści szkodliwych lub niezgodnych z prawem, nękaniem (np. rozpowszechnianie wśród dzieci wiadomości i zdjęć o charakterze obraźliwym lub kompromitującym), uwodzeniem (np. podejmowanie przez obce osoby prób „zaprzyjaźnienia się” z dziećmi celem doprowadzenia do spotkania), zagrożeniami dla prywatności dzieci oraz ryzykiem nieoczekiwanie wysokich kosztów (korzystanie z podstawowych funkcji, jak połączenia i smsy oraz z dodatkowych usług, takich jak: ściąganie programów, dzwonków, tapet, korzystanie z dodatkowo płatnych serwisów smsowych). Najgorsze jednak jest uzależnienie od telefonu, które niesie za sobą bardzo poważne konsekwencje.

25 Zagrożenia płynące z uzależnienia od telefonu komórkowego: rozluźnieniu ulegają więzy rodzinne i towarzyskie, następuje zubożenie słownictwa, popełnianie błędów językowych i posługiwanie się żargonem, brak zainteresowań, zaburzenia funkcji biologicznych, np.: odżywiania, snu, trudności w nauce, niepokój, nerwowość spowodowana brakiem telefonu,

26 Kilka zasad, jak czuć się bezpiecznym w korzystaniu z Internetu: Nigdy nie podawaj w Internecie swojego prawdziwego imienia i nazwiska. Posługuj się nickiem, czy pseudonimem, internetową ksywka. Nigdy nie podawaj osobom poznanym w Internecie swoich danych personalnych, takich jak adres, numer telefonu czy nazwisko. Nie możesz mieć pewności, z kim naprawdę rozmawiasz! Nigdy nie wysyłaj nieznajomym swoich zdjęć. Nie wiesz, do kogo one naprawdę trafią!  Zastanów się czy nikomu nie wyrządzasz krzywdy swoim zachowaniem w sieci. Pamiętaj o tym, że nikt nie jest anonimowy w sieci.  Nie odwiedzaj stron z treściami pornograficznymi, przemocą, wulgaryzmami.  Nie ściągaj programów, filmów, piosenek jeśli nie chcesz mieć konfliktu z prawem.  O niepokojących treściach, zachowaniach napotkanych w Internecie powiadom rodziców, opiekunów, nauczycieli.

27 Korzystajmy i przestrzegajmy zasad by Internet nie przestał nigdy być dla nas źródłem informacji i bezpiecznej rozrywki.


Pobierz ppt "Internet to kopalnia wiedzy i plac zabaw. Jednocześnie jednak sieć jest też "wielkim śmietnikiem ". Oprócz wielu wartościowych rzeczy, dzieci i dorośli."

Podobne prezentacje


Reklamy Google