Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Dojrzałość szkolna Anna Suchodolska.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Dojrzałość szkolna Anna Suchodolska."— Zapis prezentacji:

1 Dojrzałość szkolna Anna Suchodolska

2 Dojrzałość szkolna - to gotowość do podjęcia przez dziecko zadań i obowiązków, jakie stawia przed nim szkoła. Dojrzałość obejmuje: rozwój fizyczny oraz psychiczny: emocjonalny, społeczny i umysłowy, a także poziom opanowania umiejętności i wiadomości przygotowujących dziecko do podjęcia nauki czytania, pisania i liczenia. Im pełniejsza dojrzałość, tym większa gwarancja powodzenia dziecka w nauce.

3 Co obejmuje podstawa programowa wychowania przedszkolnego?
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego opisuje proces wspomagania rozwoju i edukacji dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym. Przedszkola, oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych oraz inne formy wychowania przedszkolnego w równej mierze pełnią funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące. Zapewniają dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych.

4 Cel wychowania przedszkolnego został sformułowany w postaci 10 zapisów:
1.      wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji, 2.      budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe, 3.      kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek,

5 Cel wychowania przedszkolnego c.d.
4.      rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi, 5.      stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych, 6.      troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych,

6 Cel wychowania przedszkolnego c.d.
7.      budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych, 8.      wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne, 9.      kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej, 10. zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.

7 Realizacja celów Cele te realizowane są w 15 obszarach edukacyjnych – efekty edukacji opisano w postaci oczekiwań wobec wiedzy i umiejętności dziecka kończącego przedszkole i rozpoczynającego naukę w klasie pierwszej /61 wiadomości i umiejętności, które musi posiadać dziecko/

8 Obszary edukacyjne 1.      Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych. 2.      Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku. 3.      Wspomaganie rozwoju mowy dzieci. 4.      Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia. 5.      Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci. 6.      Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych. 7.      Wychowanie przez sztukę - dziecko widzem i aktorem. 8.      Wychowanie przez sztukę - muzyka i śpiew, pląsy i taniec. 9.      Wychowanie przez sztukę - różne formy plastyczne. 10. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych. 11. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń. 12. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt. 13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną. 14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania. 15. Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.

9 Obszar 1 -  Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych. Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej: 1)   obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć to, co mówią i czego oczekują; grzecznie zwraca się do innych w domu, w przedszkolu, na ulicy; 2)   przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych; 3)   w miarę samodzielnie radzi sobie w sytuacjach życiowych i próbuje przewidywać skutki swoich zachowań; 4)   wie, że nie należy chwalić się bogactwem i nie należy dokuczać dzieciom, które wychowują się w trudniejszych warunkach, a także, że nie należy wyszydzać i szykanować innych; 5)   umie się przedstawić: podaje swoje imię, nazwisko i adres zamieszkania; wie, komu można podawać takie informacje.

10 Obszar 2 -   Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku. Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej: 1)   umie poprawnie umyć się i wytrzeć oraz umyć zęby; 2)   właściwie zachowuje się przy stole podczas posiłków, nakrywa do stołu i sprząta po sobie; 3)   samodzielnie korzysta z toalety; 4)   samodzielnie ubiera się i rozbiera, dba o osobiste rzeczy i nie naraża ich na zgubienie lub kradzież; 5)   utrzymuje porządek w swoim otoczeniu.

11 Obszar 3 -  Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej: 1)   zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym; 2)   mówi płynnie, niezbyt głośno, dostosowując ton głosu do sytuacji; 3)   uważnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje dłuższe wypowiedzi o ważnych sprawach; 4)   w zrozumiały sposób mówi o swoich potrzebach i decyzjach.

12 Obszar 4 -   Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia. Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej: 1)   przewiduje, w miarę swoich możliwości, jakie będą skutki czynności manipulacyjnych na przedmiotach (wnioskowanie o wprowadzanych i obserwowanych zmianach); 2)   grupuje obiekty w sensowny sposób (klasyfikuje) i formułuje uogólnienia typu: to do tego pasuje, te obiekty są podobne, a te są inne; 3)   stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać, co się może zdarzyć.

13 Obszar 5 -   Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej: 1)   dba o swoje zdrowie; zaczyna orientować się w zasadach zdrowego żywienia; 2)   dostrzega związek pomiędzy chorobą a leczeniem, poddaje się leczeniu, np. wie, że przyjmowanie lekarstw i zastrzyki są konieczne; 3)   jest sprawne fizycznie lub jest sprawne w miarę swoich możliwości, jeżeli jest dzieckiem mniej sprawnym ruchowo; 4)   uczestniczy w zajęciach ruchowych, w zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku, w sali gimnastycznej

14 Obszar 6 -   Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej: 1)   wie, jak trzeba zachować się w sytuacji zagrożenia i gdzie można otrzymać pomoc, umie o nią poprosić; 2)   orientuje się w bezpiecznym poruszaniu się po drogach i korzystaniu ze środków transportu; 3)   zna zagrożenia płynące ze świata ludzi, roślin oraz zwierząt i unika ich; 4)   wie, że nie może samodzielnie zażywać lekarstw i stosować środków chemicznych (np. środków czystości); 5)   próbuje samodzielnie i bezpiecznie organizować sobie czas wolny w przedszkolu i w domu; ma rozeznanie, gdzie można się bezpiecznie bawić, a gdzie nie.

15 Obszar 7 - Wychowanie przez sztukę - dziecko widzem i aktorem.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej: 1)   wie, jak należy się zachować na uroczystościach, np. na koncercie, festynie, przedstawieniu, w teatrze, w kinie; 2)   odgrywa role w zabawach parateatralnych, posługując się mową, mimiką, gestem i ruchem; umie posługiwać się rekwizytami (np. maską).

16 Obszar 8 -    Wychowanie przez sztukę - muzyka i śpiew, pląsy i taniec.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej: 1)   śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe; chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie, w tańcach i muzykowaniu; 2)   dostrzega zmiany dynamiki utworu muzycznego, tempa i wysokości dźwięku , wyraża je, pląsając lub tańcząc; 3)   tworzy muzykę, korzystając z instrumentów perkusyjnych (oraz innych przedmiotów), a także improwizuje ją ruchem; 4)   w skupieniu słucha muzyki, w tym także muzyki poważnej.

17 Obszar 9 -    Wychowanie przez sztukę - różne formy plastyczne.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej: 1)   przejawia, w miarę swoich możliwości, zainteresowanie wybranymi zabytkami i dziełami sztuki oraz tradycjami i obrzędami ludowymi ze swojego regionu; 2)   umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu (takich jak kształt i barwa) w postaci prostych kompozycji i form konstrukcyjnych; 3)   wykazuje zainteresowanie malarstwem, rzeźbą i architekturą (także architekturą zieleni i architekturą wnętrz).

18 2) używa właściwie prostych narzędzi podczas majsterkowania;
Obszar 10 -   Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych.   Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej: 1)   wznosi konstrukcje z klocków i tworzy kompozycje z różnorodnych materiałów (np. przyrodniczych), ma poczucie sprawstwa ("potrafię to zrobić") i odczuwa radość z wykonanej pracy; 2)   używa właściwie prostych narzędzi podczas majsterkowania; 3)   interesuje się urządzeniami technicznymi (np. używanymi w gospodarstwie domowym), próbuje rozumieć, jak one działają, i zachowuje ostrożność przy korzystaniu z nich.

19 Obszar 11- Pomaganie dzieciom w rozumieniu i istoty zjawisk atmosferycznych w unikaniu zagrożeń.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej: 1)   rozpoznaje i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku; podejmuje rozsądne decyzje i nie naraża się na niebezpieczeństwo wynikające z pogody, np. nie stoi pod drzewem w czasie burzy, nie zdejmuje czapki w mroźną pogodę; 2)   wie, o czym mówi osoba zapowiadająca pogodę w radiu i w telewizji, np. że będzie padał deszcz, śnieg, wiał wiatr; stosuje się do podawanych informacji w miarę swoich możliwości.

20 Obszar 12 -  Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej: 1)   wymienia rośliny i zwierzęta żyjące w różnych środowiskach przyrodniczych, np. na polu, na łące, w lesie; 2)   wie, jakie warunki są potrzebne do rozwoju zwierząt (przestrzeń życiowa, bezpieczeństwo, pokarm) i wzrostu roślin (światło, temperatura, wilgotność); 3)   potrafi wymienić zmiany zachodzące w życiu roślin i zwierząt w kolejnych porach roku; wie, w jaki sposób człowiek może je chronić i pomóc im, np. przetrwać zimę.

21 Obszar 13 - Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej: 1)   liczy obiekty i rozróżnia błędne liczenie od poprawnego; 2)   wyznacza wynik dodawania i odejmowania, pomagając sobie liczeniem na palcach lub na innych zbiorach zastępczych; 3)   ustala równoliczność dwóch zbiorów, a także posługuje się liczebnikami porządkowymi; 4)   rozróżnia stronę lewą i prawą, określa kierunki i ustala położenie obiektów w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu do innych obiektów; 5)   wie, na czym polega pomiar długości, i zna proste sposoby mierzenia: krokami, stopa za stopą; 6)   zna stałe następstwo dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy w roku.

22 Obszar 14 - Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej: 1)   potrafi określić kierunki oraz miejsca na kartce papieru, rozumie polecenia typu: narysuj kółko w lewym górnym rogu kartki, narysuj szlaczek, zaczynając od lewej strony kartki; 2)   potrafi uważnie patrzeć (organizuje pole spostrzeżeniowe), aby rozpoznać i zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach; 3)   dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową potrzebną do rysowania, wycinania i nauki pisania; 4)   interesuje się czytaniem i pisaniem; jest gotowe do nauki czytania i pisania; 5)   słucha np. opowiadań, baśni i rozmawia o nich; interesuje się książkami; 6)   układa krótkie zdania, dzieli zdania na wyrazy, dzieli wyrazy na sylaby; wyodrębnia głoski w słowach o prostej budowie fonetycznej; 7)   rozumie sens informacji podanych w formie uproszczonych rysunków oraz często stosowanych oznaczeń i symboli, np. w przedszkolu, na ulicy, na dworcu.

23 Obszar 15 - Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej: 1)   wymienia imiona i nazwiska osób bliskich, wie, gdzie pracują, czym się zajmują; 2)   zna nazwę miejscowości, w której mieszka, zna ważniejsze instytucje i orientuje się w rolach społecznych pełnionych przez ważne osoby, np. policjanta, strażaka; 3)   wie, jakiej jest narodowości, że mieszka w Polsce, a stolicą Polski jest Warszawa; 4)   nazywa godło i flagę państwową, zna polski hymn i wie, że Polska należy do Unii Europejskiej; 5)   wie, że wszyscy ludzie mają równe prawa. 

24 Dojrzałość fizyczna warunkuje dojrzałość umysłową i społeczną
podstawowym przejawem dojrzałości fizycznej jest dobry stan zdrowia oraz odporność na choroby i zmęczenie, sprawność narządów zmysłów, narządów artykulacyjnych, ogólna sprawność ruchowa i manualna, związana z dobrą orientacją przestrzenną, koordynacją i pamięcią wzrokowo- ruchowo-słuchową, - równowaga nerwowa (warunek zdrowia psychicznego i osiągnięcia dojrzałości uczuciowej), która umożliwia dziecku opanowanie reakcji uczuciowych, ruchliwości oraz przystosowanie do warunków szkolnych dziecko dobrze rozwinięte fizycznie chętnie skacze, biega, jeździ na rowerze, może poddać się wysiłkowi, jakim jest wstawanie rano do szkoły, przebywanie w grupie dzieci i odrabianie lekcji.

25 Dojrzałość umysłowa chęć uczenia się
zainteresowanie czytaniem, pisaniem, liczeniem odpowiedni zasób wiedzy o otaczającym świecie zainteresowanie otaczającą rzeczywistością umiejętność uważnego i ze zrozumieniem słuchania nauczyciela mowa poprawna pod względem artykulacyjnym i gramatycznym swobodne i zrozumiałe wyrażanie swoich myśli łatwość przyswajania nowych pojęć odpowiedni poziom analizy i syntezy słuchowej i wzrokowej prawidłowy rozwój funkcji percepcyjno-motorycznych zdolność skupienia uwagi nie tylko na tym, co interesuje dziecko, ale też na tym, co jest tematem lekcji i jakie zadanie zaproponuje nauczyciel

26 W zakresie przygotowania do nauki czytania i pisania:
Dojrzałość umysłowa W zakresie przygotowania do nauki czytania i pisania: odpowiednia sprawność manualna: prawidłowy nawyk trzymania ołówka, prawidłowo rysuje linie pionowe, poziome i ukośne, odwzorowuje figury geometryczne, szlaczki i elementy literopodobne w liniaturze w układzie poziomym (od strony lewej do prawej), chętnie maluje, wycina, lepi z plasteliny, wydziera z kolorowego papieru zachowuje przy tym prawidłową postawę ciała potrafi samodzielnie ubrać się i umyć, bez problemu wiąże sznurówki i zapina guziki

27 W zakresie przygotowania do nauki czytania i pisania:
Dojrzałość umysłowa W zakresie przygotowania do nauki czytania i pisania: odpowiedni poziom orientacji przestrzennej: dziecko jest zorientowane w kierunkach i przestrzeni stosuje pojęcia „nad”, „pod”, „obok”, „z tyłu”, „z przodu”, „wyżej”, „niżej”, „w środku”, „na prawo”, „na lewo” wykazuje różnice i podobieństwa w obrazkach układa obrazki z pociętych elementów przy kolorowaniu nie wychodzi za kontur

28 W zakresie przygotowania do nauki czytania i pisania:
Dojrzałość umysłowa W zakresie przygotowania do nauki czytania i pisania: w zakresie percepcji słuchowej: potrafi wskazać pierwszą i ostatnią głoskę w wyrazie powtarza prawidłowo dłuższe słowa, np. helikopter, kaloryfer, lokomotywa dokonuje analizy i syntezy sylabowej i głoskowej – dzieli wyrazy na sylaby, a proste wyrazy głoski, rozpoznaje cały wyraz podzielony na sylaby i głoski rozróżnia głoski opozycyjne, np. t-d, k-g, p-b itd. wymawia poprawnie wszystkie głoski rozumie sens przeczytanego tekstu uczy się na pamięć wierszyków i rymowanek

29 W zakresie przygotowania do nauki matematyki:
Dojrzałość umysłowa W zakresie przygotowania do nauki matematyki: umiejętność liczenia do 10 umiejętność rozróżniania błędnego liczenia od poprawnego dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 na konkretach (np. przy pomocy palców, klocków) wnioskowanie o równoliczności zbiorów (porównywanie zbiorów, gdzie znajduje się więcej/mniej elementów) układanie przedmiotów w rosnące i malejące znajomość liczebników porządkowych (do 10, a także pojęcia „pierwszy”, „ostatni”, „przedostatni”) wie, na czym polega pomiar długości, zna proste sposoby jego mierzenia, np. krokami, stopami zna następstwo dni, pór roku, miesięcy

30 Dojrzałość emocjonalna
umiejętność kontrolowania i panowania nad własnymi emocjami, zdolność do przeżywania bogatego i zróżnicowanego świata uczuć zmniejszenie impulsywności dziecka, wydłużenie czasu przeżywania różnych stanów emocjonalnych Do 6 r.ż. normą rozwojową jest labilność uczuciowa. Charakteryzują ją emocje silne, gwałtowne, krótkotrwałe, łatwo powstające i wybuchające na zewnątrz, reakcje afektywne są niewspółmierne do bodźców.

31 Cechy dziecka dojrzałego emocjonalnie
Rozstaje się z matką na czas pobytu w szkole. Kontroluje swoje emocje (lęk, złość), nie uzewnętrznia ich w sposób gwałtowny. Wierzy w swoje umiejętności. Ma adekwatną samoocenę. Adekwatnie do sytuacji okazuje swoje uczucia. Potrafi cierpliwie czekać na swoją kolej. Przeżywa emocje takie, jak duma, radość, zaciekawienie. Potrafi skoncentrować się na zadaniu. Odczuwa więź ze swoją grupą rówieśniczą, z wychowawcą, przeżywa radości i smutki związane z życiem klasy. Potrafi współodczuwać przeżycia innych dzieci (empatia). Prawidłowo reaguje na niepowodzenia oraz uwagi dotyczące niewłaściwego zachowania. Prawidłowo reaguje na pozytywne uwagi dotyczące zachowania i postępów w nauce.

32 Dojrzałość społeczna to przystosowanie form zachowania dziecka do wymagań środowiska społecznego Charakterystyka rozwoju społecznego dziecka: Uczestniczy w zabawach zespołowych Nadal jest egocentryczne (trudno mu samodzielnie troszczyć się o wspólne dobro). Organizacja zabawy raczej spoczywa na dorosłym. Przejawia zachowania związane ze współzawodnictwem.

33 Cechy dziecka dojrzałego społecznie
Prawidłowo nawiązuje kontakty z rówieśnikami i dorosłymi. Potrafi współpracować w zespole pod nadzorem dorosłego. Przestrzega norm i zasad grupowych oraz zawartych umów. Podporządkuje się dyscyplinie. Wykonuje obowiązki. Jest samodzielne (w czynnościach samoobsługowych, jak mycie, ubieranie się, czesanie, stara się samodzielnie odrabiać lekcje, pakować tornister). Rozumie proste sytuacje społeczne. Wie, co jest dobre, a co złe. Doświadcza poczucia przynależności do grupy. Potrafi bronić swojego stanowiska. Akceptuje, że osoba dorosła nie zawsze jest do dyspozycji dziecka. Nie zniechęca się trudnościami, jest wytrwałe. Przyjmuje niepowodzenia, godzi się z porażką.

34 Dziecko dojrzałe do nauki szkolnej potrafi:
• powiedzieć, jakie ma imię i nazwisko, ile ma lat, gdzie mieszka, opowiedzieć o pracy rodziców, • narysować rysunek postaci ludzkiej: postać jest kompletna, części ciała są proporcjonalne do całości, części ciała są rozmieszczone właściwie, • obchodzić się z przyborami do rysowania, malowania, pisania; nie wychodzić poza linie kolorując obrazek; nazwać to co narysowało, • ciąć nożyczkami w linii prostej i krzywej; lepić z plasteliny,

35 Dziecko dojrzałe do nauki szkolnej potrafi:
• dobrać w pary przedmioty lub obrazki, klasyfikować je wg określonej zasady, np. owoce, pojazdy, zwierzęta, • łączyć zbiory wg określonej cechy, np. wielkość, kolor, • wskazać różnice w pozornie takich samych obrazkach, • rozpoznać różne dźwięki z otoczenia, np. głosy zwierząt, • liczyć kolejno do 10 ; po przeliczeniu liczmanów powiedzieć, ile ich jest, • dokonywać dodawania i odejmowania na konkretach w zakresie 10

36 Dziecko dojrzałe do nauki szkolnej potrafi:
• ma dobrą koncentrację uwagi, • jest zainteresowane pracą i jej efektami, • jest odporne na niepowodzenia, • jest wytrwałe przy dłuższym wysiłku, • prawidłowo wymawiać wszystkie głoski, • nazwać głoskę na początku i na końcu wyrazu, różnicować wyrazy o podobnym brzmieniu, np. kran – tran, góra – kura, bada – pada, podzielić zdanie na wyrazy, wyrazy na sylaby, • opowiedzieć treść obrazka posługując się mową zdaniową,

37 Dziecko dojrzałe do nauki szkolnej potrafi:
• rozwiązać proste zagadki, • uważnie słuchać przez dłuższą chwilę opowiadania, bajki, muzyki, • wykonać proste ćwiczenia gimnastyczne; uczestniczyć w grupowych zabawach ruchowych, • wskazać lewą i prawą stronę swego ciała i osoby stojącej na wprost, • doprowadzić do końca rozpoczętą zabawę, pracę, w trudniejszych sytuacjach zwrócić się o pomoc do osoby dorosłej,

38 Dziecko dojrzałe do nauki szkolnej potrafi:
• działać sprawnie; umieć podporządkować się słownym poleceniom, • zgodnie bawić się z rówieśnikami – współdziałać, czekać na swoją kolej, • wykonać podstawowe czynności samoobsługowe: samodzielnie zjeść, ubrać się, umyć, zawiązać sznurowadła, zapiąć guziki, zamki • ma dobre tempo pracy, • potrafi nawiązać kontakty z rówieśnikami i dorosłymi, jest wrażliwe na opinię nauczycieli i innych osób dorosłych.

39 CZEGO NIE ROBIĆ? Straszenie szkołą („W szkole to cię dopiero nauczą...”, Za takie zachowanie w szkole dostałbyś uwagę” itp..) W takiej sytuacji dziecko będzie traktować pójście do szkoły jako przykry obowiązek, a samą szkołę postrzegać (nawet jeszcze zanim samo będzie mogło doświadczyć) jako miejsce, w którym będzie mu źle. Likwidacja zabawek, a często także całkowite zburzenie dotychczasowej organizacji życia w domu. Powoduje to utratę poczucia bezpieczeństwa, które zastępuje niepewność, a nawet poczucie zagrożenia. Od dziecka zaczyna wymagać się zbyt dużej odpowiedzialności i dorosłości.

40 CZEGO NIE ROBIĆ? Okazywanie lęku przez rodziców
Coraz częściej zdarzają się sytuacje, w których to rodzice przejawiają strach przed szkołą i po prostu zarażają nim dzieci. Koniecznie należy zastanowić się, czego ja jako rodzic boję się w związku z pójściem mojego dziecka do szkoły i próbować poradzić sobie z tym lękiem. Stosunek do oceny szkolnej Dzieci nie zdają sobie sprawy z wartości oceny. Jest ona kształtowana przez dom rodzinny i najbliższe otoczenie dziecka. Przykre dla małego ucznia przeżycia mogą wywołać nadmierne ambicje rodziców, nastawionych na zdobywanie przez dziecko najlepszych stopni. Otrzymanie każdej innej oceny spowoduje napięcie, wywoła lęk, a z czasem doprowadzi do zachwiania wiary we własne możliwości i poczucia niższej wartości. Strach przed pójściem do szkoły wywoła z pewnością zapowiedź przykrych konsekwencji z powodu złych ocen.


Pobierz ppt "Dojrzałość szkolna Anna Suchodolska."

Podobne prezentacje


Reklamy Google