Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Toruń, luty 2015 Opracowanie Strategii Obszaru Społeczno-Gospodarczego Powiatu Świeckiego.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Toruń, luty 2015 Opracowanie Strategii Obszaru Społeczno-Gospodarczego Powiatu Świeckiego."— Zapis prezentacji:

1 Toruń, luty 2015 Opracowanie Strategii Obszaru Społeczno-Gospodarczego Powiatu Świeckiego

2 Polityka terytorialna W województwie kujawsko-pomorskim terytorialny wymiar polityki rozwoju realizowany będzie na czterech poziomach: Poziom wojewódzki Aglomeracja Bydgoszczy i Torunia Poziom regionalny i subregionalny Obejmuje miasta Włocławek, Grudziądz i Inowrocław wraz z ich obszarami funkcjonalnymi Poziom powiatowy (ponadlokalny) Obejmuje obszar wyznaczony granicami powiatu ziemskiego. Poziom ten określany jest jako „Obszar Rozwoju Społeczno- Gospodarczego”. Poziom lokalny Obszary objęte Lokalnymi Strategiami Rozwoju. Poziom ten określany jest jako „Obszar Lokalnej Aktywności”.

3 Poziom powiatowy (ponadlokalny) Polega na wzmocnieniu powiązań infrastrukturalnych i funkcjonalnych w ramach powiatu Inicjatorem i koordynatorem przedsięwzięć jest Starosta, którego zadaniem są działania na rzecz stworzenia warunków dla współpracy w zakresie rozwoju społeczno-gospodarczego Współdziałanie Powiatu i pozostałych jst odbywa się w ramach porozumienia Podstawą interwencji jest Strategia Rozwoju dla ORSG Wymiar terytorialny finansowany będzie z EFRR i EFS

4 Obszar Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Powierzchnia w km Ludność Ludność na 1 km268 Bezrobotni zarejestrowani6 350 Stopa bezrobocia rejestrowanego w %18,2% Placówki pomocy społecznej4 Mieszkania oddane do użytkowania na 10 tys. mieszkańców 18 Podmioty w rejestrze REGON na 10 tys. ludności 12 % ludności korzystającej z instalacji:  wodociągowej88,6%  kanalizacyjnej59,8% Źródło: Statystyczne Vademecum Samorządowca 2014, GUS.

5 Zasady przygotowania Strategii dla Obszarów Rozwoju Społeczno-Gospodarczego w okresie programowania Załącznik do Uchwały nr 38/1294/14 Zarządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego Z dnia 17 września 2014 r.

6 Elementy Strategii Syntetyczna diagnoza Terytorialny wymiar wsparcia Cele rozwojowe Priorytety inwestycyjne Tryb i zasady naboru projektów Lista przedsięwzięć oraz instrumenty realizacji Wskaźniki do osiągnięcia w obszarze System wdrażania i monitorowania

7 Syntetyczna diagnoza Charakterystyka uwarunkowań i stanu rozwoju obszaru powiatowego ze wskazaniem zróżnicowań wewnątrzpowiatowych Wskazanie potencjałów i barier rozwojowych oraz możliwości rozwoju powiatu Analiza cech specyficznych powiatu w skali województwa Identyfikacja szans i zagrożeń rozwojowych

8 Terytorialny wymiar wsparcia Określenie koncentracji działań w wymiarze przestrzennym Wskazanie odpowiednich obszarów interwencji dla zidentyfikowanych w diagnozie problemów Połączenie zadań powiatowych z gminnymi

9 Polityka terytorialna – zakres wsparcia

10 Oś Priorytetowa 3 Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna w regionie PI 4c Wspieranie efektywności energetycznej, inteligentnego zarządzania energią i wykorzystywania odnawialnych źródeł energii w budynkach publicznych, i w sektorze mieszkaniowym Przykładowe rodzaje projektów Przeprowadzenie audytu energetycznego Kompleksowa modernizacja energetyczna Wykorzystanie instalacji OZE Wymiana źródeł ciepła Wsparcie będzie przeznaczone wyłącznie realizujących Plany Gospodarki Niskoemisyjnej dla danej Gminy/Gmin.

11 Potencjalni beneficjenci/grupy docelowe JST, ich związki i stowarzyszenia oraz samorządowe jednostki organizacyjne inne jednostki sektora finansów publicznych przedsiębiorstwa komunalne organizacje pozarządowe spółdzielnie mieszkaniowe oraz wspólnoty mieszkaniowe kościoły i związki wyznaniowe oraz osoby prawne kościołów i związków wyznaniowych podmioty lecznicze udzielające świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych

12 Oś Priorytetowa 3 Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna w regionie PI 4e Promowanie strategii niskoemisyjnych dla wszystkich rodzajów terytoriów, w szczególności dla obszarów miejskich, w tym wspieranie zrównoważonej multimodalnej mobilności miejskiej i działań adaptacyjnych mających oddziaływanie łagodzące na zmiany klimatu Przykładowe rodzaje projektów Energooszczędne oświetlenie publiczne Realizacja działań informacyjno – promocyjnych dotyczących oszczędności energii Realizacja centrów przesiadkowych Realizacja ścieżek rowerowych Wsparcie będzie przeznaczone wyłącznie realizujących Plany Gospodarki Niskoemisyjnej dla danej Gminy/Gmin.

13 Potencjalni beneficjenci/grupy docelowe  Przedsiębiorstwa  JST, ich związki i stowarzyszenia oraz samorządowe jednostki organizacyjne  organy władzy, administracji rządowej  państwowe jednostki organizacyjne  inne jednostki sektora finansów publicznych organizacje pozarządowe

14 Oś Priorytetowa 4 Region przyjazny środowisku PI 6b Inwestowanie w sektor gospodarki wodnej celem wypełnienia zobowiązań określonych w dorobku prawnym Unii w zakresie środowiska oraz zaspokojenia wykraczających poza te zobowiązania potrzeb inwestycyjnych, określonych przez państwa członkowskie Przykładowe rodzaje projektów kompleksowe projekty obejmujące budowę i modernizację sieci kanalizacyjnej, budowę i modernizację oczyszczalni ścieków, wyłącznie w aglomeracjach o wielkości od 2 tys. do 10 tys. RLM inwestycje związane z zaopatrzeniem w wodę wyłącznie w ramach kompleksowych projektów gospodarki wodno-ściekowej

15 Potencjalni beneficjenci/grupy docelowe  JST, ich związki i stowarzyszenia oraz samorządowe jednostki organizacyjne  inne podmioty posiadające osobowość prawną  państwowe jednostki organizacyjne  organy władzy, administracji rządowej  przedsiębiorstwa

16 Oś Priorytetowa 4 Region przyjazny środowisku PI 6c Zachowanie, ochrona, promowanie i rozwój dziedzictwa naturalnego i kulturowego Przykładowe rodzaje projektów projekty infrastrukturalne (bez możliwości wsparcia budowy nowych obiektów) realizowane w instytucjach kultury, bibliotekach, archiwach, muzeach, obiektach i na obszarach zabytkowych, obszarach poprzemysłowych o wartościach historycznych konserwacja zabytków ruchomych i materiałów archiwalnych stanowiących dziedzictwo dokumentacyjne wyłącznie projekty tzw. „małej skali” o całkowitej wartości projektu nieprzekraczającej 5 mln euro projekty związane z organizacja imprez kulturalnych, które wykazują znaczny wpływ na gospodarkę regionalną i wykazują się długofalowymi korzyściami

17 Potencjalni beneficjenci/grupy docelowe  JST, ich związki i stowarzyszenia oraz samorządowe jednostki organizacyjne  inne podmioty posiadające osobowość prawną  państwowe jednostki organizacyjne  organy władzy, administracji rządowej  przedsiębiorstwa  organizacje pozarządowe  kościoły i związki wyznaniowe oraz osoby prawne kościołów i związków wyznaniowych

18 Oś Priorytetowa 4 Region przyjazny środowisku PI 6d Ochrona i przywrócenie różnorodności biologicznej, ochrona i rekultywacja gleby oraz wspieranie usług ekosystemowych, także poprzez program „Natura 2000” i zieloną infrastrukturę Przykładowe rodzaje projektów przedsięwzięcia zwiększające potencjał przyrodniczy regionu poprzez działania bezpośrednio związane z ochroną siedlisk i gatunków w szczególności na terenach parków krajobrazowych i rezerwatów przyrody centra ochrony różnorodności biologicznej oraz ośrodki prowadzące działalność w zakresie edukacji ekologicznej tworzenie planów ochrony dla obszarów chronionych działania informacyjno-edukacyjne, podnoszące świadomość mieszkańców w zakresie właściwych zachowań społecznych w odniesieniu do dziedzictwa przyrodniczego regionu

19 Potencjalni beneficjenci/grupy docelowe  JST, ich związki i stowarzyszenia oraz samorządowe jednostki organizacyjne  inne podmioty posiadające osobowość prawną  państwowe jednostki organizacyjne  organy władzy, administracji rządowej  przedsiębiorstwa  organizacje pozarządowe

20 Oś Priorytetowa 6 Solidarne społeczeństwo i konkurencyjne kadry PI 9b Wspieranie rewitalizacji fizycznej, gospodarczej i społecznej ubogich społeczności na obszarach miejskich i wiejskich Przykładowe rodzaje projektów projekty związane z rewitalizacją obszarów miejskich Wszystkie projekty wspierane w ramach PI 9b muszą uwzględniać dostosowanie infrastruktury oraz wyposażenia do potrzeb osób niepełnosprawnych Projekty związane z rewitalizacją obszarów wiejskich będą realizowane w ramach mechanizmu RLKS.

21 Potencjalni beneficjenci/grupy docelowe JST, ich związki i stowarzyszenia oraz samorządowe jednostki organizacyjne organy władzy, administracji rządowej państwowe jednostki organizacyjne inne jednostki sektora finansów publicznych; organizacje pozarządowe przedsiębiorstwa spółdzielnie mieszkaniowe oraz wspólnoty mieszkaniowe kościoły i związki wyznaniowe oraz osoby prawne kościołów i związków wyznaniowych

22 Oś Priorytetowa 6 Solidarne społeczeństwo i konkurencyjne kadry PI 10a Inwestowanie w kształcenie, szkolenie oraz szkolenie zawodowe na rzecz zdobywania, umiejętności i uczenia się przez całe życie poprzez rozwój infrastruktury edukacyjnej i szkoleniowej Przykładowe rodzaje tworzenie nowych miejsc w przedszkolach lub innych formach edukacji przedszkolnej rozwój infrastruktury edukacyjnej i szkoleniowej szkół oraz placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe i ustawiczne tworzenie oraz unowocześnianie pracowni kształcenia praktycznego oraz warsztatów szkolnych szkół, centrów i placówek prowadzących kształcenie zawodowe i ustawiczne inwestycje w infrastrukturę wyższego szkolnictwa zawodowego Wszystkie projekty wspierane w ramach PI 10a muszą uwzględniać dostosowanie infrastruktury oraz wyposażenia do potrzeb osób niepełnosprawnych.

23 Potencjalni beneficjenci/grupy docelowe JST, ich związki i stowarzyszenia oraz samorządowe jednostki organizacyjne państwowe jednostki organizacyjne osoby fizyczne i prawne będące organami prowadzącymi szkoły i placówki systemu oświaty realizujące kształcenie zawodowe i ustawiczne, zakłady kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli kościoły i związki wyznaniowe oraz osoby prawne kościołów i związków wyznaniowych uczelnie organizacje pozarządowe przedsiębiorcy (w odniesieniu do edukacji przedszkolnej)

24 Oś Priorytetowa 8 Aktywni na rynku pracy PI 8iv Równość mężczyzn i kobiet we wszystkich dziedzinach, w tym dostęp do zatrudnienia, rozwój kariery, godzenie życia zawodowego i prywatnego oraz promowanie równości wynagrodzeń za taką samą pracę Proponowane rodzaje projektów Działania aktywizacyjno-szkoleniowe wspomagające proces powrotu na rynek pracy Finansowanie opieki nad dziećmi do lat 3 (np. voucher) Tworzenia instytucji opieki żłobkowej tj. żłobków, klubów dziecięcych. Wsparcie usług świadczonych przez dziennych opiekunów i nianie, Tworzenie dodatkowych miejsc opieki dla dzieci do lat 3

25 Potencjalni beneficjenci/grupy docelowe  Wszystkie podmioty z wyłączeniem osób fizycznych (nie dotyczy osób prowadzących działalność gospodarczą lub oświatową na podstawie przepisów odrębnych).  Grupa docelowa: osoby fizyczne w wieku aktywności zawodowej wyłączone z rynku pracy w związku ze sprawowaniem opieki na dziećmi do lat 3 lub powracające na rynek pracy po urlopach macierzyńskich/ rodzicielskich/ wychowawczych, żłobki, kluby dziecięce, opiekunowie dzienni, nianie, pracodawcy

26 Oś Priorytetowa 9 Solidarne społeczeństwo PI 9i Aktywne włączenie, w tym z myślą o promowaniu równych szans oraz aktywnego uczestnictwa i zwiększaniu szans na zatrudnienie Proponowane rodzaje projektów Zindywidualizowane i kompleksowe działania umożliwiające aktywne włącznie społeczne a także powrót na rynek pracy, skierowane do osób i rodzin zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym Zindywidualizowane i kompleksowe działania na rzecz poprawy szans na zatrudnienie oraz zdolności funkcjonowania w społeczeństwie młodzieży wobec której zastosowano sądowy środek wychowawczy lub poprawczy

27 Potencjalni beneficjenci/grupy docelowe  Wszystkie podmioty z wyłączeniem osób fizycznych (nie dotyczy osób prowadzących działalność gospodarczą lub oświatową na podstawie przepisów odrębnych).  Grupa docelowa: osoby zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, które w pierwszej kolejności wymagają aktywizacji społecznej otoczenie osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym

28 Oś Priorytetowa 9 Solidarne społeczeństwo PI 9iv Ułatwianie dostępu do przystępnych cenowo, trwałych oraz wysokiej jakości usług, w tym opieki zdrowotnej i usług socjalnych świadczonych w interesie ogólnym Przykładowe rodzaje projektów Działania na rzecz opracowania i wdrożenia programów wczesnego wykrywania wad rozwojowych i rehabilitacji dzieci z niepełnosprawnościami oraz dzieci i młodzieży zagrożonych niepełnosprawnością, w szczególności dedykowanych dla rodzin zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym Poprawa dostępu do usług opiekuńczych nad osobami starszymi, z niepełnosprawnościami i zależnymi Rozwój i poprawa dostępu do usług wsparcia rodziny i pieczy zastępczej Rozwój usług społecznych wspierających proces aktywizacji społeczno-zawodowej dla osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym

29 Potencjalni beneficjenci/grupy docelowe  Wszystkie podmioty z wyłączeniem osób fizycznych (nie dotyczy osób prowadzących działalność gospodarczą lub oświatową na podstawie przepisów odrębnych).  Grupa docelowa: osoby zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym otoczenie osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym

30 Oś Priorytetowa 10 Innowacyjna Edukacja PI 10i Ograniczanie i zapobieganie przedwczesnemu kończeniu nauki szkolnej oraz zapewnienie równego dostępu do dobrej jakości wczesnej edukacji elementarnej oraz kształcenia podstawowego, gimnazjalnego i ponadgimnazjalnego, z uwzględnieniem formalnych, nieformalnych i pozaformalnych ścieżek kształcenia umożliwiających ponowne podjęcie kształcenia i szkolenia Przykładowe rodzaje projektów Tworzenie placówek wychowania przedszkolnego Wsparcie istniejących instytucji wychowania przedszkolnego w zakresie generowania nowych miejsc przedszkolnych oraz poprawy jakości świadczenia usług edukacyjnych Podniesienie kompetencji lub kwalifikacji nauczycieli oraz pracowników pedagogicznych Rozwijanie kompetencji kluczowych w zakresie TIK, nauk matematyczno-przyrodniczych, języków obcych, kreatywności innowacyjności i pracy zespołowej Realizacja staży zawodowych dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych we współpracy z pracodawcami Wsparcie uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, w tym uczniów młodszych i niepełnosprawnych Programy w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego Wsparcie uczniów zagrożonych przedwczesnym wypadnięciem z systemu oświaty Tworzenie w szkołach warunków do nauczania eksperymentalnego

31 Potencjalni beneficjenci/grupy docelowe  Wszystkie podmioty z wyłączeniem osób fizycznych (nie dotyczy osób prowadzących działalność gospodarczą lub oświatową na podstawie przepisów odrębnych).  Grupy docelowe: dzieci w wieku przedszkolnym przedszkola, inne formy wychowania przedszkolnego, oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych/zespoły szkolno-przedszkolne uczniowie i wychowankowie szkół i placówek prowadzących kształcenie ogólne uczniowie szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe szkoły podstawowe, gimnazjalne, ponadgimnazjalne oraz placówki prowadzące kształcenie ogólne szkoły i placówki prowadzące kształcenie zawodowe nauczyciele i pracownicy pedagogiczni przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych/zespołów szkolno-przedszkolnych, innych form wychowania przedszkolnego, szkół podstawowych, gimnazjalnych, ponadgimnazjalnych oraz placówek prowadzących kształcenie ogólne nauczyciele i pracownicy pedagogiczni szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe, podmioty otoczenia społeczno – gospodarczego

32 Oś Priorytetowa 10 Innowacyjna edukacja PI 10iv Lepsze dostosowanie systemów kształcenia i szkolenia do potrzeb rynku pracy, ułatwianie przechodzenia z etapu kształcenia do etapu zatrudnienia oraz wzmacnianie systemów kształcenia i szkolenia zawodowego i ich jakości, w tym poprzez mechanizmy prognozowania umiejętności, dostosowania programów nauczania oraz tworzenia i rozwoju systemów uczenia się poprzez praktyczną naukę zawodu realizowaną w ścisłej współpracy z pracodawcami Przykładowa rodzaje projektów Współpraca szkół i placówek kształcenia zawodowego z otoczeniem społeczno- gospodarczym Realizacja wysokiej jakości staży i praktyk zawodowych dla uczniów i placówek kształcenia zawodowego Doradztwo edukacyjno-zawodowe Realizacja pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego

33 Potencjalni beneficjenci/grupy docelowe  Wszystkie podmioty z wyłączeniem osób fizycznych (nie dotyczy osób prowadzących działalność gospodarczą lub oświatową na podstawie przepisów odrębnych).  Główne grupy docelowe: uczniowie i słuchacze szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe i ustawiczne osoby dorosłe w wieku lat, które z własnej inicjatywy chcą nabywać, podnosić, uzupełniać lub potwierdzać posiadane kompetencje i kwalifikacje należące do grup defaworyzowanych, czyli wykazujących największą lukę kompetencyjną i posiadających największe potrzeby w dostępie do edukacji, w szczególności osoby o niskich kwalifikacjach i osoby powyżej 50 roku życia instruktorzy praktycznej nauki zawodu oraz opiekunowie praktyk lub stażysty u pracodawców nauczyciele kształcenia zawodowego szkoły i placówki prowadzące kształcenie zawodowe i ustawiczne podmioty otoczenia społeczno – gospodarczego

34 Cele rozwojowe Jednoznaczne wskazanie działań służących przeciwdziałaniu zdiagnozowanym negatywnym zjawiskom Identyfikacja najważniejszych dla rozwoju gminy potrzeb i wyzwań Wykazanie spójności strategii z dokumentami strategicznymi i programowymi wyższego rzędu Wykazanie komplementarności strategii z dokumentami opracowanymi na poziomie powiatu i gmin oraz Lokalną Strategią Rozwoju przygotowaną dla realizacji RLKS

35 Priorytety inwestycyjne Uszczegółowienie celów strategii Zgodność z ustalonymi kierunkami rozwoju Wskazanie konkretnych rozwiązań operacyjnych (identyfikacja obszarów objętych interwencją, typy projektów, beneficjenci, komplementarność z innymi projektami)

36 Tryb i zasady naboru projektów Określenie sposobu naboru projektów Wskazanie sposobu wyboru projektów do realizacji – wskazanie kryteriów selekcji projektów Zachowanie partnerskiego modelu współpracy

37 Lista przedsięwzięć oraz instrumenty realizacji (1/2) Lista powinna być podzielona na projekty podstawowe realizowane w ramach RPO WKP na lata (wraz z listą rezerwową) oraz komplementarne (realizowane w ramach innych źródeł finansowania) Lista przedsięwzięć powinna zawierać:  Nazwę projektu  Beneficjenta  Okres realizacji  Koszt przedsięwzięcia  Źródło finansowania

38 Lista przedsięwzięć oraz instrumenty realizacji (2/2) Zaleca się, aby w strategii przedstawić inwestycje planowane do realizacji przez środowiska społeczne i gospodarcze, szczególnie inwestycje niwelujące bezrobocie W strategii powinny znaleźć się również projekty z zakresu rewitalizacji społeczno-gospodarczej wynikające z Lokalnych Programów Rewitalizacji* Strategia powinna zawierać plan finansowy wydatkowania środków w poszczególnych latach oraz fiszki projektowe * W przypadku braku wytycznych dotyczących rewitalizacji IZ RPO wyda opinię warunkową dla części strategii dotyczącej rewitalizacji

39 Kwota na politykę terytorialną dla Powiatu Świeckiego EFRR – ,04 euro (58,19%) EFS – ,96 euro (41,81%) Razem – ,00 euro (100%)

40 Wskaźniki do osiągnięcia w obszarze Strategia musi zawierać wykaz i wartość wskaźników planowanych do osiągnięcia w wyniku realizacji Kontraktu Regionalnego Wskaźniki powinny wynikać z RPO WKP na lata jak również z założeń Strategii Rozwoju Województwa Kujawsko- Pomorskiego do roku 2020 Strategia powinna przyczyniać się do osiągnięcia wskaźników województwa

41 System wdrażania i monitorowania Opis systemu wdrażania i monitorowania dokumentu oraz wdrażania realizowanych w nim przedsięwzięć – zasady przygotowywania sprawozdań wewnętrznych z realizacji przedsięwzięć i osiąganych wskaźników i zasady aktualizacji strategii

42 Harmonogram prac nad Strategią Miesiąc LutyMarzecKwiecieńMaj Spotkania organizacyjne Opracowanie diagnozy Spotkania z mieszkańcami/ praca nad analizą SWOT i celami Strategii/propozycje projektów Uszczegółowienie celów/ kryteria naboru projektów/ lista projektów /źródła finansowania/ wdrażanie i monitorowanie Strategii Przygotowanie Strategii Konsultacje społeczne Wprowadzenie uwag z konsultacji społecznych Przyjęcie Strategii przez Komitet Sterujący

43 Dziękuję za uwagę ! Jacek Błażejewski T E


Pobierz ppt "Toruń, luty 2015 Opracowanie Strategii Obszaru Społeczno-Gospodarczego Powiatu Świeckiego."

Podobne prezentacje


Reklamy Google