Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Projekt edukacyjny uczniów klasy II D  Bartosza Hajdysa  Mateusza Pieprzowskiego  Piotra Przybysza  Dominika Szydziaka Opiekun projektu  mgr Małgorzata.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Projekt edukacyjny uczniów klasy II D  Bartosza Hajdysa  Mateusza Pieprzowskiego  Piotra Przybysza  Dominika Szydziaka Opiekun projektu  mgr Małgorzata."— Zapis prezentacji:

1 Projekt edukacyjny uczniów klasy II D  Bartosza Hajdysa  Mateusza Pieprzowskiego  Piotra Przybysza  Dominika Szydziaka Opiekun projektu  mgr Małgorzata Stasińska  Rok szkolny 2013/2014

2  język nie używany w danym kraju lub na danym terenie  nabyty najczęściej w procesie świadomego uczenia się.  nauka języka obcego stanowi ważny element programu nauczania w systemach oświatowych większości krajów świata.  w niektórych krajach (np. Japonia) obowiązkowym językiem obcym jest język angielski,  w Europie w 13 krajach angielski jest przedmiotem obowiązkowym, uczy się go 90% uczniów. Do you speak English?

3 Jest to język, którym posługują się ludzie na całym świecie w różnych dziedzinach życia.

4  Łacina (starożytność i średniowiecze)  Francuski (wiek XVIII i XIX, pierwsza połowa XX wieku, do drugiej wojny światowej)  Rosyjski (druga połowa XX wieku)

5  stosowana w poszczególnych prowincjach Imperium Rzymskiego  później w państwach średniowiecznych, powstałych na jego gruzach  ulegała naturalnym procesom rozwojowym (odległości geograficzne oraz bariery polityczne i wpływy języków obcych)  odrębności regionalne z czasem doprowadziły do ukształtowania się nowych języków.  Z łaciny wywodzą się współczesne języki romańskie, między innymi:  francuski, ,hiszpańskii  portugalski,  rumuński,  włoski

6 Łacina była językiem ojczystym Rzymian. Stała się z czasem językiem urzędowym całego Cesarstwa Rzymskiego, wypierając inne wcześniej używane na tym obszarze języki (takie jak oskijski czy umbryjski). Trwało to przez całą starożytność i średniowiecze.

7  Imperium Rzymskie, podbijając nowe tereny, rozprzestrzeniało swój język prawie w całej Europie.  Żołnierze zakładali nowe miasta, w których królowała łacina.  W tym języku pisano dokumenty, literaturę i poezję.  Łacina była przez Rzymian używana na szlakach handlowych.  Stała się również językiem liturgicznym w kościele katolickim (w niektórych krajachłacina była używana w kościołach do lat 60-tych zeszłego wieku).  była językiem nauki, dyplomacji

8  pozwalała porozumieć się wszystkim tym, którzy pozostawali w kręgu kultury europejskiej (i mieli oczywiście odpowiednio wysokie wykształcenie).  do dzisiaj międzynarodowe nazwy botaniczne i zoologiczne podawane są w języku łacińskim  z łaciny pochodzi znaczna część terminologii medycznej czy prawniczej  znajomość łaciny ciągle świadczy o wszechstronnym wykształceniu, a łacińskie powiedzenia i przysłowia wzbogacają język wielu narodów.

9  Kolor niebieski – obszar Cesarstwa Rzymskiego  Kolor zielony – obszar podbity przez Rzymian  Kolor żółty – terytoria zależne  Kolor czerwony -

10  Posługuje się nim 80 mln ludzi na całym świecie: ok. 65 mln w Francji, ok. 4,5 mln w Belgii (czyli 42% mieszkańców tego kraju), ok. 1,5 mln w Szwajcarii (czyli 20% mieszkańców), a także ok. 8 mln mieszkańców kanadyjskich prowincji Quebec, Ontario i Nowy Brunszwik.  Ok. 201 milionów osób na całym świecie używa francuskiego jako języka głównego (oszacowanie z 2009 r. według Organisation mondiale de la Francophonie), a 72 miliony jako drugiego języka codziennego (w tym w krajach Maghrebu).  Język francuski jest używany także w Stanach Zjednoczonych przez potomków osadników z Francji (ok. 2 mln), głównie w stanach Luizjana (Cajunowie) i Maine.  We Włoszech francuskim posługuje się ok. 100 tys. osób.  Ponadto jest to język powszechnie znany w dawnych koloniach francuskich w Azji (Wietnam, Laos, Kambodża), oraz w byłych terytoriach zależnych na Bliskim Wschodzie (Liban, Tunezja, Maroko i Syria).

11  Francuski od XVIII wieku był językiem międzynarodowym, przede wszystkim dyplomacji i kultury.  Znajomość tego języka była postrzegana jako obowiązkowa dla każdej lepiej wykształconej osoby na świecie aż do lat 70. XX wieku.  W powieściach Lwa Tołstoja, Tomasza Manna bardzo wiele dialogów napisanych jest po francusku, również Fryderyk Nietzsche w swoich pismach posługiwał się terminami francuskimi. Po francusku pisał m.in. Polski pisarz, Jan Nepomucen Potocki (autor Rękopisu znalezionego w Saragossie).  Francuski był bardzo popularny w Polsce, szczególnie wśród arystokracji.  W całej Europie wykształceni ludzie posługiwali się na co dzień francuskim.  Dzięki temu dziedzictwu oraz nieustającej promocji języka przez rząd francuski, nadal posiada on ogromne znaczenie mimo wyparcia go w wielu sytuacjach przez język angielski. Kiedy język francuski był językiem globalnym?

12 Język francuski obecnie Obecnie francuski jest oficjalnym językiem Europejskiej Agencji Kosmicznej, Europejskiej Unii Nadawczej, FIA, FIFA, FINA, Interpolu, Międzynarodowego Biura Miar i Wag, Międzynarodowej Organizacji Hydrograficznej, Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego, Międzynarodowego Towarzystwa Nauk Politycznych, Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości, NATO, Organizacji Narodów Zjednoczonych, OECD, Światowej Agencji Antydopingowej, Światowej Organizacji Handlu, UCI, Unii Afrykańskiej oraz Unii Europejskiej. Francuski do końca XX wieku był drugim, po języku angielskim najczęściej studiowanym i nauczanym językiem obcym, zaś z początkiem nadejścia XXI wieku został wyparty przez język hiszpański i jest trzecim językiem na świecie pod względem uczenia się go jak i trzecim językiem w komunikacji międzynarodowej

13  Kolor ciemno-niebieski – kraje frankofońskie  Kolor niebieski – kraje, w których język francuski jest drugim językiem  Kolor błękitny – dawne kolonie francuskie  Kolor zielony – kraje z mniejszościami francuskojęzycznymi

14 Należy do grupy języków wschodniosłowiańskich, do rodziny języków indoeuropejskich Posługuje się pismem zwanym grażdanką - graficzną odmianą cyrylicy powstałą na skutek jej upraszczania Około 145 mln ludzi posługuje się nim jako pierwszym językiem Ogółem (według różnych źródeł) mln na całym świecie mówi po rosyjsku Jest językiem urzędowym w Rosji, Kirgistanie i na Białorusi, natomiast w Kazachstanie jest językiem oficjalnym

15  Po drugiej wojnie światowej, wygranej przez kraje Alianckie oraz Związek Radziecki duża część Europy Środkowej i Wschodniej znalazła się pod politycznym wpływem Związku Radzieckiego  Jednym z wyrazów tego wpływu było nauczanie języka rosyjskiego jako obowiązkowego języka obcego  Języka rosyjskiego uczyli się wszyscy uczniowie w krajach Układu Warszawskiego  W Polsce naukę języka rosyjskiego dzieci rozpoczynały w IV klasie szkoły podstawowej i kontynuowały w szkołach średnich  Można było z tego języka zdawać maturę

16  Związek Radziecki (m.in. obecna Litwa, Łotwa, Estonia, Ukraina, Białoruś, Gruzja), Niemiecka Republika Demokratyczna, Polska, Czechosłowacja, Węgry, Bułgaria, Rumunia, Jugosławia, Albania

17  Jeden z pięciu języków oficjalnych i jeden z sześciu języków konferencyjnych Organizacji Narodów Zjednoczonych  Język rosyjski jest obecnie jednym z najbardziej rozpowszechnionych języków świata. Język rosyjski posiada oficjalny status w: Rosji, Kazachstanie, Kirgizji, na Białorusi,  Język rosyjski jest także językiem urzędowym na Krymie oraz w nie uznawanej Republice Naddniestrzańskiej.  Językiem rosyjskim bardzo często posługują się mieszkańcy Ukrainy, Mołdawii, Armenii, Łotwy, Estonii,  W Stanach Zjednoczonych język rosyjski zajmuje 10-te miejsce pod względem ilości osób posługujących się nim.  W Izraelu z ponad 6 mln wszystkich mieszkańców ponad 1 milion stanowią repatrianci z krajów byłego ZSRR, którzy czytają gazety w tym języku i oglądają rosyjską telewizję.

18  język z grupy zachodniej rodziny języków germańskich powszechnie używany w Wielkiej Brytanii, jej terytoriach zależnych oraz w wielu byłych koloniach i dominiach, m.in. Stanach Zjednoczonych, Irlandii, Kanadzie, RPA, Australii i Nowej Zelandii.  w Wielkiej Brytanii i Australii angielski jest de facto językiem urzędowym, jednak formalnie państwa te nie mają oficjalnie ustalonego języka urzędowego, podobnie jest też w Stanach Zjednoczonych.  angielski należy do oficjalnych języków ONZ, a od XX wieku jest najczęściej używanym językiem w kontaktach międzynarodowych. Niekiedy określany jako pierwszy uniwersalny język ludzkości.  język angielski jest bardzo mocno zróżnicowany geograficznie. Dialekty różnią się fonetyką, słownictwem i do pewnego stopnia gramatyką.  Język angielski jest obecnie źródłem zapożyczeń na prawie całym świecie, ale wcześniej to angielszczyzna tworzona była poprzez wpływ innych języków, np. francuskiego. Język angielski

19  Przede wszystkim do komunikacji.

20  Jest wiele gier, w których gracze używają języka angielskiego, np:  -GTA  -Counter Strike 1.6 i jego wiele innych wersji  -Minecraft  -Battelfield 2/3/4  -TF2 (Team Fortres 2)  Tibia

21 Jest wiele piosenek, w języku angielskim, mimo, że powstały w innych krajach, są nawet zespoły, które tworzą lub tworzyły wyłącznie po angielsku:  Muzyka Szwecja – ABBA Norwegia – a-ha Holandia – Via con Dios Korea - Psy „Gangam Style” Polska – Margaret „Thank you very much” Polska - Hey „Dreams” Polska - Wilki „Son of the Blue Sky” Polska - Varius Manx „Sleight Of Hand” Polska - Manam „Simple Story”  Filmy i książki, są raczej tłumaczone na język angielski, niż w nim tworzone: Wałęsa - Człowiek z nadziei Potop Sala samobójców

22  Medycyna  Transport międzynarodowy (nawigacja w samolotach, statkach)  Informatyka (programy, gry komputerowe, strony internetowe)  Nauki ścisłe: m.in. biologia, chemia, fizyka (opracowania, artykuły naukowe, prace naukowe, sympozja naukowe)  Dyplomacja (w XX wieku język angielski wyparł język francuski)  Konferencje prasowe wybitnych sportowców  Relacje z międzynarodowych wydarzeń sportowych i rozrywkowych np. Igrzysk Olimpijskich, Wyborów Miss Świata.

23 Mapa zasięgu angielskiego  Kolor niebieski – kraje anglojęzyczne  Kolor turkusowy – dawne kolonie, używające języka angielskiego jako drugiego języka  Kolor szary – kraje, w których uczy się języka angielskiego w szkołach

24  W listopadzie i grudniu 2013 roku przeprowadziliśmy ankietę wśród naszych rówieśników, znajomych, sąsiadów i rodzin zarówno w kraju jak i za granicą.  Przepytaliśmy 45 osób w różnym wieku i o różnym wykształceniu.  Pytaliśmy o opinię na temat języka globalnego, czy jest on potrzebny i do czego byłby wykorzystywany, oraz jeśli taki język jest potrzebny, to który język powinien nim zostać.

25 1)Czy potrzebny jest jeden język globalny? Tak:32 Nie:13 2)Jeśli tak, to który? Niemiecki-3 Angielski-31 Rosyjski-4 Polski-2 Francuski-5 3)Do czego potrzebny jest język globalny? (możliwa była więcej niż jedna odpowiedź) Praca-13 Komunikacja-24 Nauka-19

26 PłećIlośćWykształcenieIlośćMiejsce zamieszkania Ilość Kobiety25Podstawowe18Duże miasto4 Mężczyźni20Średnie22Miasto29 Wiek:Wyższe5Wieś2 Dzieci (10- 13) 5Zagranica10 Nastolatki (13-17) 7 Dorośli (18-69) 25 Osoby Starsze (70-100) 8

27  Chiński  Hiszpański

28  Należy do rodziny języków …Posługuje się nimi ponad 1,3 mld ludzi, zamieszkujących Chińską Republikę Ludową, Republikę Chińską (Tajwan) (20 mln), Malezję (5 mln), Tajlandię (4 mln), Indonezję i Singapur (po 2 mln).  Języki chińskie są językami ojczystymi ponad miliarda Chińczyków (Han), a także ludów zasymilowanych, m.in. Mandżurów, Hui czy She.  Język klasyczny jest w Chinach przedmiotem nauczania m.in. w szkołach średnich i na uniwersytetach. Jego rolę w kulturze z grubsza można przyrównać do łaciny w Europie, bo wpływa na język potoczny (m.in. zachował się w wielu wyrażeniach idiomatycznych) w nim napisane są fundamentalne dzieła chińskiej kultury, a także nekrologi, motta itd. w świątyniach i pałacach na co dzień jest niemal nieużywany.

29 Chińczycy na pewno by się ucieszyli. Dla nich nauka języków takich jak angielski czy francuski jest zdecydowanie trudniejsza niż dla Europejczyków. Ciężko jest im się przestawić na to, że każdy dźwięk może być oznaczony jedną literą, że żeby coś napisać wcale nie muszą zapamiętywać jak wygląda znak określający dane słowo tylko po prostu korzystając z logiki wypisać litery składające się na wyraz. Ale co z resztą świata? Katastrofą dla większości ludzi byłoby kazać się im uczyć języka, w którym brak znajomości nie jednego znaczka uniemożliwia zrozumienie jego znaczenia i brzmienia. Wielu ludzi chiński przeraża i odpuściliby naukę już na starcie.

30  należy do rodziny romańskich języków indoeuropejskich  współczesny język literacki wywodzi się ze średniowiecznego języka kastylijskiego  język literacki bywa nazywany kastylijskim, dla odróżnienia go od innych języków używanych w Hiszpanii  w niektórych regionach (autonomiach) Hiszpanii, występują lokalne rodzime języki: baskijski w Kraju Basków i Nawarze, kataloński w Katalonii, Walencji i na Balearach, galicyjski w Galicji  język hiszpański jest trzecim najpowszechniej używanym językiem na Ziemi  w roku 2006 oceniano, że posługuje się nim jako językiem ojczystym około 650 milionów ludzi na siedmiu kontynentach, szczególnie w Ameryce Południowej, Ameryce Północnej, Europie i zachodniej Afryce

31  Język hiszpański należy do grupy języków ekspansywnych (latynizacja Ameryki Północnej).  Około 100 milionów ludzi na całym świecie używa go jako drugiego języka, natomiast ogólna liczba ludzi na świecie mówiących tym językiem przekracza półtora miliarda. Przewidywane jest, że za dwa–trzy pokolenia będzie nim mówił co dziesiąty mieszkaniec naszej planety.  Jest językiem międzynarodowym i urzędowym głównych międzynarodowych organizacji politycznych i gospodarczych, takich jak m.in.: UE, Unia Afrykańska, OPA, ONZ, NAFTA, Traktat antarktyczny, UNICEF, UNASUR, FIFA, UEFA, Interpol, Europol, CARICOM, WHO, Światowa Organizacja Handlu, Mercosur oraz wielu innych.  Triumfuje także w sieciach społecznościowych: jest drugim, po angielskim, językiem Twittera i Facebooka.

32 Według szefowej pekińskiego Instytutu Cervantesa Inma Gónzalez Puy, która mieszka w Chinach od 30 lat, do niedawna hiszpański był praktycznie tu nieobecny. Nazywano go, nieco pogardliwie, „językiem mniejszościowym”, a młodzi Chińczycy woleli raczej uczyć się japońskiego albo rosyjskiego. Odkąd Chiny zainwestowały w Ameryce Łacińskiej około 70mld dolarów (od 2005 r.), pojawiła się też motywowana praktycznymi względami moda na hiszpański. Tylko w samym Pekinie powstało w ostatnich latach 35 szkół językowych z hiszpańskim.

33 Żródła:  Wikipedia.pl  Inne strony internetowe


Pobierz ppt "Projekt edukacyjny uczniów klasy II D  Bartosza Hajdysa  Mateusza Pieprzowskiego  Piotra Przybysza  Dominika Szydziaka Opiekun projektu  mgr Małgorzata."

Podobne prezentacje


Reklamy Google