Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Monika Majewska-Dziuba Marcin Czarnota

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Monika Majewska-Dziuba Marcin Czarnota"— Zapis prezentacji:

1 Monika Majewska-Dziuba Marcin Czarnota
Grafika rastrowa i wektorowa Różnice pomiędzy grafiką rastrową i wektorową Monika Majewska-Dziuba Marcin Czarnota informatyka +

2 Oprogramowanie graficzne Monika Majewska-Dziuba Marcin Czarnota

3 Rynek narzędzi grafiki komputerowej
Przez rynek narzędzi grafiki komputerowej rozumiemy firmy zajmujące się tworzeniem oprogramowania do zastosowań graficznych. Obecnie zastosowania grafiki komputerowej obejmują grafikę rastrową i wektorową, modelowanie scen trójwymiarowych (3D) i renderowanie realistycznych obrazów, projektowanie wspomagane komputerowo (tzw. narzędzia CAD), wizualizację danych i wyników, gry komputerowe i wiele innych. Do każdego z tych zastosowań opracowano szeroką gamę narzędzi. Zazwyczaj wiodącym narzędziem jest komercyjny produkt, za którym podążają darmowe programy.

4 Przeglądarki plików graficznych
Wśród przeglądarek plików graficznych popularne są programy IrfanView i ACDSee. Coraz częściej jednak użytkownicy komputerów rezygnują z instalacji dodatkowej przeglądarki plików graficznych, poprzestając na prostych przeglądarkach dostarczanych wraz z systemem operacyjnym. W zakresie narzędzi do komputerowego wspomagania projektowania dominującym produktem jest AutoCad. Ze względu na specyfi-kację zastosowań dużą popularnością cieszą się programy przeznaczone do konkretnych zadań – projektowania instalacji hydraulicznych, projektowania samochodów itp.

5 Programy do grafiki 3D Popularne programy do renderowania scen trójwymiarowych (3D) to 3D Studio Max, LightWave oraz Maya. Coraz częściej stosowane są również darmowe narzędzia, np. POV-Ray. Programy te umożliwiają definiowanie skomplikowanych scen przy użyciu brył geometrycznych, zaimportowanych siatek modeli itd., a następnie ustawienie świateł i innych efektów na potrzeby wygenerowania realistycznie wyglądającego obrazu sceny.

6 Proste narzędzia graficzne
Jednym z najprostszych narzędzi grafiki komputerowej jest program Microsoft Paint – narzędzie, które obsługuje grafikę rastrową. Umożliwia rysowanie prostych obiektów geometrycznych, takich jak odcinki, prostokąty, elipsy. Użytkownik ma także możliwości zaznaczenia fragmentu obrazu, skopiowania go i przeniesienia w inne miejsce.

7 Program Microsoft Paint
Przydatną funkcją programu Microsoft Paint jest możliwość powiększenia lub zmniejszenia obrazu. Na powiększony obraz możemy nałożyć siatkę złożoną z granic pomiędzy pikselami. Pozwala to na zmianę koloru pojedynczych pikseli i łatwe manipulowanie obrazem. Oczywiście w profesjonalnych zastosowaniach nikt nie edytowałby w ten sposób obrazu mającego miliony pikseli. Niemniej na potrzeby bardzo prostego retuszu może to wystarczyć. Na rysunku przedstawione jest powiększenie obrazu w programie MS Paint. Widoczna jest siatka złożona z granic pomiędzy pikselami. Przed sięgnięciem po zaawansowane narzędzia (co często wiąże się z wydawaniem pieniędzy na ich zakup) warto sprawdzić, czy nie można tego samego zadania wykonać za pomocą prostszych, dostępnych za darmo programów. Microsoft Paint jest programem zdecydowanie niewystarczającym do większości zastosowań - czy to profesjonalnych, czy amatorskich. Doskonale jednak nadaję się do zapisywania do pliku zrzutów z ekranu.

8 Narzędzia do zaawansowanej edycji obrazów
Jednym z podstawowych i najczęstszych zastosowań narzędzi grafiki komputerowej jest edycja zdjęć i innych obrazów. Komercyjnym standardem w zakresie edycji obrazów jest Adobe Photoshop. Pod pojęciem edycji rozumiemy filtrowanie obrazów, poprawianie kontrastu, dobieranie kolorów, dodawanie efektów specjalnych, usuwanie niedoskonałości obrazu (retusz) i inne modyfikacje. Operacje te wykonuje się standardowo we wszystkich agencjach prasowych, redakcjach, agencjach reklamowych i w działach marketingu. Nie ma chyba grafika komputerowego, który nigdy nie zajmowałby się edycją i retuszem obrazów.

9 Adobe Photoshop - narzędzie grafiki rastrowej czy wektorowej?
Adobe Photoshop oprócz narzędzi umożliwiających edycję obrazów, zawiera również pakiet funkcji i metod grafiki wektorowej, w związku z czym może być użyty do tworzenia obrazów. Biorąc pod uwagę obecny kierunek rozwoju narzędzi graficznych, tzn. dążenie do połączenia wielu funkcji w jednym, potężnym narzędziu, można spodziewać się dalszego zacierania granic między grafiką rastrową i wektorową w tym sensie, że coraz więcej programów będzie oferować jednocześnie wiele funkcji. Ponieważ istnieje duże zapotrzebowanie w zakresie programów do edycji obrazów i wysoką cenę komercyjnego Adobe photoshop powstało wiele alternatywnych i darmowych narzędzi. Na przykład Artweaver (www.artweaver.de) lub GIMP (www.gimp.org).

10 ARTWEAVER Artweaver to darmowy program do tworzenia artystycznej grafiki komputerowej. Program naśladuje realne pędzle. Oprócz szeregu pędzli oraz efektów i filtrów artystycznych, edytor ma też solidne narzędzie tekstowe. Interfejs programu jest wygodny i zgodny z konwencjami znanymi z Adobe Photoshop. Do Artweavera można stosować wtyczki rozszerzające ilość dostępnych filtrów. Program Borisa Eyricha ma mniejsze możliwości niż GIMP, jednak doskonale sprawdza się jeśli chcemy naśladować "naturalne" techniki artystyczne. Artweaver obsługuje następujące formaty AWD, BMP, GIF, JPEG, PCX, TGA, TIFF, PNG, PSD

11 GIMP GIMP to darmowa aplikacja, którą można wykorzystywać zarówno do zaawansowanej obróbki fotografii, jak i do tworzenia grafik na potrzeby Internetu. Podobnie jak Photoshop, również GIMP został wyposażony w szereg narzędzi (pędzel, zaznaczenie, gumka, wypełnienie, różdżka, powiększenie, klonowanie, wysta-wianie tekstu, rozmazanie, ołówek, skalowanie, rozmazanie, lasso itp.) pozwalających wykonać elementar-ne, choć wcale nie tak proste obliczeniowo operacje na grafice. Nad GIMP-em pracuje wielu programistów, powstają dla niego ciekawe wtyczki i wciąż rozwijane są nowe narzędzia. Dzięki temu jego możliwości są naprawdę imponujące. Narzędzia do malowania reprezentują tu pędzel, ołówek, aerograf, stempel i kilka innych, jednak największy potencjał kryje w sobie pędzel. Dzięki możliwości korzystania z własnych typów pędzla można z GIMP-a zrobić naprawdę potężne narzędzie, a tworzonych przez użytkowników i zawodowych projektantów pędzli można znaleźć całkiem spora kolekcję na dedykowanych portalach. Wysoką jakość rysunków zapewnia subpikselowe próbkowanie i wysokiej jakości antyaliasing dostępne dla wszystkich narzędzi do malowania. Praca w GIMP-ie odbywa się na warstwach i kanałach, co pozwala na niedestruktywną edycję zdjęć i wygodne projektowanie grafiki. Na uwagę zasługuje bogactwo narzędzi zaznaczenia, na przykład zaznaczenie odręczne, zaznaczenie z miękką krawędzią i możliwość wykorzystania krzywych Beziera do wybierania obszaru zaznaczenia. Własne zaznaczenie można również „namalować” narzędziem Quickmask. Kształty można modyfikować poprzez skalowanie, obracanie, obracanie i pochylanie. Na uwagę zasługują również możliwości GIMP-a w dziedzinie animacji. Pakiet GAP (Gimp Animation Package) zawiera narzędzie do poruszania się po klatkach, narzędzie umożliwiające rysowanie postaci na wielu klatkach jednocześnie (Onion Skinning) i Bluebox — narzędzie do podmieniania jednolitego koloru tła na przestrzeni całego filmu. Klatki animacji umieszczane są na osobnych warstwach, a film można wyeksportować w wielu formatach, na przykład jako animowany GIF, lub plik AVI. GIMP w pełni obsługuje kanał alfa obrazu, a lista obsługiwanych przez niego formatów plików jest naprawdę długa. Znajdziemy na niej najpopularniejsze, jak JPEG, BMP, PNG, XPM, TIFF, GIF, różne formaty ikon, jest w stanie również lepiej lub gorzej otwierać pliki zapisane w Photoshopie (PSD), oraz importować i eksportować ścieżki w formacie SVG. Prawdziwą siłą tego programu jest praktycznie nieograniczona możliwość rozszerzania za pomocą dodatków i skryptów w językach Python, Perl i Scala. Obecnie dostępnych jest kilkaset wtyczek dla GIMP-a, przy czym w kolekcji znajdziemy zarówno narzędzia do rysowania strzałek, jak i do usuwania szumu ze zdjęć z wykorzystaniem falek. Szczególnie popularną wtyczką jest Resynthesizer, który syntezuje teksturę na podstawie otaczającego zaznaczenie obrazu, co jest szczególnie przydatne przy retuszu zdjęć (usuwanie elementów ze zdjęcia) i generowaniu tekstur, które da się kafelkować. W poszukiwaniu dodatków warto udać się na stronę GIMP Plugin Registry. Specyficzne zarządzanie pamięcią przez GIMP-a sprawia, że liczba i rozmiar otwartych plików ograniczona jest jedynie rozmiarem dysku. Podobnie ma się sprawa z historią operacji.

12 Narzędzia do tworzenia obrazów
Tworzenie obrazów zaczyna się zwykle od rysowania kształtów. Kształty zbudowane są z odcinków linii prostych, z krzywych (np. krzywych Beziera) lub innych obiektów, np. łuków okręgów. Narysowany kształt jest następnie wypełniany i modyfikowany. Z wielu kształtów powstaje końcowy obraz, uzupełniony odpowiednim tłem i efektami specjalnymi.

13 Krzywe Beziera Krzywa Beziera z zaznaczonymi punktami kontrolnymi i wielobokiem Beziera. Jednym z podstawowych narzędzi grafiki wektorowej, służącym do definiowania kształtów, są krzywe Beziera. Można je łatwo modyfikować w sposób przewidywalny i intuicyjny; umożliwiają również definiowanie różnych kształtów. Właśnie dlatego są one tak przydatne i popularne. Krzywa Beziera jest opisana przez punkty kontrolne, które połączone, tworzą łamaną Beziera (nazywaną też wielobokiem Beziera). Łamana ta jest o tyle ważna, że dobrze przybliża kształt samej krzywej. Krzywa Beziera dla innej konfiguracji punktów kontrolnych. Warto zwrócić uwagę, jak krzywa przybliża kształt swojego wieloboku.

14 Krzywe Hermite’a Krzywe Hermite'a. Rysowane kształty, jak łatwo się domyślić, są zazwyczaj obiektami wektorowymi. Tworzenie obrazów to domena przede wszystkim grafiki wektorowej. Najpopularniejszym narzędziem z zakresu grafiki wektorowej jest CorelDRAW. Program ten umożliwia rysowanie złożonych kształtów za pomocą bogatej palety narzędzi.

15 CorelDRAW CorelDRAW to sztandarowy produkt kanadyjskiej firmy Corel Corporation – pakiet programów graficznych wchodzących w skład jednego produktu, służący początkowo do obróbki grafiki wektorowej, z czasem wzbogacany o kolejne programy dotyczące różnorodnych zastosowań grafiki komputerowej. Trzon pakietu stanowią CorelDRAW - do edycji grafiki wektorowej oraz Photo-Paint - do edycji grafiki rastrowej. W skład pakietu wchodzą ponadto: Corel CAPTURE - do zrzutów ekranowych i Corel CONNECT - przeglądarka, pozwalająca na oglądanie zdjęć z lokalnego dysku lub sieci w trybie pełnoekranowym. Program został wyposażony w nowy organizer, który pozwala na lepsze zarządzanie grafikami, projektami, czcionkami i zdjęciami. Wprowadzono też możliwość blokowania paska narzędziowemu - dzięki temu na stałe będzie znajdował się w określonym przez nas miejscu. Na potrzeby zaawansowanej typografii do Corel Draw Graphics Suite trafiły narzędzia OpenType, które umożliwiają kontekstową i stylistyczną podmianę znaków, stosowanie ligatur czy ornamentów, przy zachowaniu przenośności. Podobne możliwości wprowadzone zostały w narzędziach do obsługi języków z Azji i Bliskiego Wschodu. Ciekawie zapowiada się również narzędzie Color Harmonies, które pozwoli stworzyć jednym kliknięciem paletę kolorów dopełniających dla już wybranych, oraz modyfikować całą paletę kolorystyczną projektu z zachowaniem różnic między odcieniami. Do palet narzędzi dołączyła ponadto paleta stylów obiektów, z poziomu której łatwo można zmieniać kontury, wypełnienia, styl tekstu, kolory i inne atrybuty obiektów należących projektu. Ulubione style można zapisywać i zbierać w katalogi do wykorzystania w innych projektach. Jeśli zaś chodzi o samo modyfikowanie kształtów, cztery nowe narzędzia pozwolą wydobyć ze zwykłych figur geometrycznych coś niezwykłego dzięki możliwości wyciągania spirali, ręcznego rozmazywania oraz przyciągania i odpychania krawędzi od pędzla. Firma Corel w tej wersji pakietu wprowadziła także zupełnie nowe narzędzia do projektowania stron internetowych w ramach aplikacji Corel Website Creator. W kwestii projektowania na potrzeby wydruku również trochę się zmieniło — ramki PowerClip pozwolą zarezerwować miejsce w projekcie dla tekstu lub grafik, możliwe jest również podejrzenie jak będzie układał się tekst w projekcie oraz łatwe numerowanie stron. W kolekcji wypełnień znalazły się nowe bitmapy, oraz ciekawe wypełnienia wektorowe z przezroczystym tłem.

16 Program Xfig Darmową alternatywą dla dro-giego i komercyjnego Corel-DRAW jest program Xfig, popularny przede wszystkim na platformie Linux (istnieje również wersja dla MS Windows). Xfig oferuje przyzwoity podzbiór funkcjo-nalności programu Corel-DRAW i wystarcza do wielu prostych zastosowań.

17 Inkscape Jeszcze inną, znacznie bardziej zaawansowaną i darmową alternatywą dla programu CorelDRAW jest stale rozwijany program Inkscape. Inkscape pozwala na tworzenie skomplikowanych kształtów, edytowanie krzywych, zaawansowane transformacje obiektów i złożone operacje na tekstach.

18


Pobierz ppt "Monika Majewska-Dziuba Marcin Czarnota"

Podobne prezentacje


Reklamy Google