Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Trener: Andrzej Wołkowycki. „ Powodzenie BPS zależy przede wszystkim od tego, w jakim stopniu zostaną odwzorowane wymogi i warunki oczekiwanego startu,

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Trener: Andrzej Wołkowycki. „ Powodzenie BPS zależy przede wszystkim od tego, w jakim stopniu zostaną odwzorowane wymogi i warunki oczekiwanego startu,"— Zapis prezentacji:

1 Trener: Andrzej Wołkowycki

2

3 „ Powodzenie BPS zależy przede wszystkim od tego, w jakim stopniu zostaną odwzorowane wymogi i warunki oczekiwanego startu, oraz od tego, czy struktura, treść i forma pracy treningowej w tym podokresie będą odpowiednie i zapewnią osiągnięcie najwyższej gotowości startowej w terminie zawodów”

4 Przyjmuje się, iż głównym zadaniem BPS, będącego specjalnym podokresem okresu startowego, trwającego w zależności od okoliczności 3-8 tygodni, jest wytworzenie u zawodnika stanu najwyższej dyspozycji startowej do walki z konkretnym przeciwnikiem (z reguły najwyższej klasy) w konkretnych (często dla zawodnika specyficznych) warunkach klimatycznych, w jakich będą rozgrywane główne zawody makrocyklu – mistrzostwa Europy, Świata lub Igrzyska Olimpijskie.

5 W tradycyjnym ujęciu w BPS wyróżnia się trzy fazy: * Odbudowy (akumulacji) * Intensyfikacji (intensyfikacji) * Superkompensacji (transformacji)

6 Ma na celu odbudowę zasobów energetycznych, odciążenie mięśni, ścięgien i wiązadeł oraz wypoczynek psychiczny po dotychczasowych obciążeniach startowych. Trwa on około 7-10 dni, w treningu przeważają środki o niskiej i średniej intensywności. Pod względem struktury przypomina ona skrócony okres przygotowawczy.

7 Jako główna cześć BPS, ma na celu stworzenie warunków dla fazy kolejnej, fazy superkompensacji. Zmniejszeniu objętości pracy, w stosunku do fazy odbudowy, towarzyszy znaczne zwiększenie jej intensywności. Przynajmniej dwa razy w tygodniu obciążenia treningowe powinny być równe startowemu lub nawet je przewyższać. Dominują tu środki specjalne, a środki wszechstronne stosowane są jedynie dla zapobieżenia przeciążeniom i przyspieszeniu procesów restytucyjnych. Raz lub dwa razy w tygodniu mogą być stosowane treningi modelujące warunki startowe. Faza intensyfikacji trwa około 2-3 tygodni. Ważna rolę spełniają w niej różnorodne środki odnowy biologicznej oraz stała obserwacja stanu zdrowia i bieżąca kontrola stanu wytrenowania.

8 To czas w którym zawodnik powinien osiągnąć najwyższą gotowość startową. Od poprzedniej oddzielona jest 48 godzinnym odpoczynkiem, mocno stymulowanym zabiegami odnowy biologicznej. Poszczególne jednostki treningowe, których czas trwania ulega skróceniu, charakteryzuje wysoka intensywność. Ich liczba w stosunku do fazy poprzedniej zimniejsza się o około 50%. W każdej jednostce treningowej powinny dominować ćwiczenia startowe. Na dwa dni przed startem stosuje się zazwyczaj jeden dzień odpoczynku, a dzień przed startem krótki trening o intensywności zbliżonej do startowej.

9 Maksymalne ograniczenie liczby powtórzeń nie prowadzących do podniesienia jakościowych i ilościowych parametrów ćwiczonego działania ruchowego (techniki i dynamiki ruchu, taktyki działań indywidualnych i zespołowych), dążenie do wywołania progresywnych zmian, doskonalenia całościowej charakterystyki ruchu;

10 Odtworzenie jego właściwości w strukturze mikrocykli treningowych. Dążenie, by wymodelowany mikrocykl startowy oddawał zasadnicze właściwości rzeczywistego mikrocyklu startowego (kolejność obciążeń startowych – kolejne fazy zawodów, np. eliminacje, ćwierćfinały, itd., przemienność pracy i wypoczynku, pory i rodzaje posiłków, itp.;)

11 Prowadzenie przygotowań w środowisku zbliżonym do tego, w którym odbędą się przyszłe zawody. Dotyczy to warunków klimatycznych, geograficznych, rodzaju urządzeń, itp.;

12  Stopnień realizacji i efektów dotychczasowego planu szkolenia (czasu, treści i wielkości obciążeń stosowanych w okresach przygotowawczym i startowym) oraz możliwości adaptacyjnych zawodników, czyli - stanu wytrenowania oraz poziomu uzyskiwanych wyników;  Rodzaju dyscypliny – czasu trwania i charakteru wysiłku startowego (dyscypliny szybkościowe, siłowe, wytrzymałościowe, techniczne, itp.);  Regulaminu rozgrywania zawodów, programu, czasu trwania (czy rozgrywane są jednego dnia, czy w ciągu kilku dni);  Przeciwników – poziomu sportowego, zakres umiejętności technicznych, taktycznych i sprawności fizycznej, stylu walki;  Warunków, w jakich będą rozgrywane zawody – klimatu, temperatury powietrza, wilgotności, wysokości na poziomem morza itd.

13  BPS stanowi przygotowanie do zawodów najwyższej rangi !  Jeżeli cała poprzedzająca BPS praca treningowa przyniosła mierne rezultaty, to nie należy oczekiwać, że BPS radykalnie zmieni stan zawodnika czy drużyny !  Czas trwania – rozpiętości czasowe jakie się podaje 3 do 8 tygodni ! Wydaje się, że optimum leży pośrodku ?  Struktura BPS – czy powinna to być zminiaturyzowana postać okresu przygotowawczego w rocznym cyklu treningowym ? Czy przyniesie większy skutek, jeśli w znacznym stopniu uda się odwzorować (wymodelować) i wdrożyć do programu treningowego wymagania i warunki startu, do którego zawodnicy maja się przygotować ?

14 urodzony masa ciała ok. 70,0 kg. wzrost 189 cm staż treningowy 6 lat ( ) rekordy życiowe: 400 m – ( przed ME ) 800 m – 1:44.89 ( przed ME 1:46.04 )

15 zakończył I okres startowy BPS 6 tygodni: akumulacja 2 tygodnie intensyfikacja 2 tygodnie transformacja 2 tygodnie

16 * Zgrupowanie Zakopane (wysokość 910 m nad poziomem morza, hipoksja wysokość stała 2500 m) * 2 tygodnie / 18 jednostek treningowych * objętość 180 km * intensywność średnia 75% * WT - cztery treningi - objętość/ intensywność : 2900 m (70-80%) 2050 m (75-85%) 2000 m (80-90%) 1900 m (85-95%)

17 * 2 tygodnie / 14 jednostek treningowych * objętość 115 km * intensywność średnia 95% * starty m (1:48.65) Karlstad m (1:46.79) Sopot , 400 m (22.87/ 47.66) Sosnowiec * WT/S- trzy treningi objętość/ intensywność : 800 m (110%) 1200 m (95 %) 1200 m (105%)

18 * Zgrupowanie Wisła (wysokość 430 m nad poziomem morza) * 2 tygodnie / 15 jednostek treningowych * objętość 124 km * intensywność średnia 90 % * starty: m (1:52.31) MP Szczecin m (1:47.92) MP Szczecin x400 m ( zmiana) MP Szczecin * WT/S- dwa treningi objętość / intensywność: 1200 m (103 %) 1200 m (107 %)

19 4.08 I treningOWB + siła II treningSzybkość 5.08I treningBC 2 (5 km) 6.08I treningWT/S (3x400 m) (52.2/51.5/50.7)p.5’ 7.08I treningOWB + siła dynamiczna 8.08I treningWB 9.08I treningBC 2 (3 km) + WSz (2x3x200m) 10.08I treningOWB + siła dynamiczna

20 12.08 eliminacje 1: miejsce 13.08półfinał1: miejsce 15.08finał1: miejsce W każdej fazie turnieju Artur uzyskiwał 2 czas dnia !

21


Pobierz ppt "Trener: Andrzej Wołkowycki. „ Powodzenie BPS zależy przede wszystkim od tego, w jakim stopniu zostaną odwzorowane wymogi i warunki oczekiwanego startu,"

Podobne prezentacje


Reklamy Google