Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Wychowanie z uwzględnieniem współczesnych wyzwań. Wskazania dla rodziców.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Wychowanie z uwzględnieniem współczesnych wyzwań. Wskazania dla rodziców."— Zapis prezentacji:

1 Wychowanie z uwzględnieniem współczesnych wyzwań. Wskazania dla rodziców

2 Dziecko zmienia wzbudzając:   Miłość,   Współczucie,   Wyrozumiałość,   Poświęcenie   Cierpliwość   Oddanie siebie drugiemu człowiekowi

3 Czy zawsze tak samo kocham? Tożsamość nastolatka

4 Nakaz biblijny dla rodziców: „Wychowuj chłopca odpowiednio do drogi, którą ma iść, a nie zejdzie z niej nawet w starości” Prz. 22,6 „Wychowuj chłopca” w hebrajskim oryginale oznacza nie tylko „kształcić” czy „pouczać”, lecz również „wdrażać” lub „poświęcać”.

5 Uczenie młodzieży prawd i zasad  Przykład bogatego młodzieńca - „Nauczycielu tego wszystkiego przestrzegałem od młodości mojej” (Mar. 10,20). „Nauczycielu tego wszystkiego przestrzegałem od młodości mojej” (Mar. 10,20).  Dom rodzinny Tymoteusza - „Ale ty trwaj w tym, czegoś się nauczył i czego pewny jesteś, wiedząc od kogoś tego się nauczył. I ponieważ od dzieciństwa znasz Pisma Święte, które cię mogą obdarzyć mądrością ku zbawieniu przez wiarę w Jezusa Chrystusa”. (Tym. 3,14-15) „Ale ty trwaj w tym, czegoś się nauczył i czego pewny jesteś, wiedząc od kogoś tego się nauczył. I ponieważ od dzieciństwa znasz Pisma Święte, które cię mogą obdarzyć mądrością ku zbawieniu przez wiarę w Jezusa Chrystusa”. (Tym. 3,14-15)

6 Wychowanie w bogobojności poprzez uczucia i zasady  Przykład Mojżesza – będąc na dworze faraona nie stał się bałwochwalcą /pierwsze lata życia u rodziców – poznał Boga prawdziwego poprzez uczucia rodziców do Boga/  Przykład Daniela – mógł wyciągnąć rękę po przysmaki na stole króla, nikt z domu go nie widział.

7 Rodzice System wartości Wiedza moralna Indywidualna świadomość świadomość moralna moralna Jednoznacznie sformułowane treści moralne Drogowskaz postępowania w codziennym życiu Kształtowanie emocji, przeżyć i ocen dziecka Dążenie do dobrego zachowania a unikanie złego

8 Wartość osobista rodzica wartością dziecka  Co dziecko może w nas naśladować?  Urzeczywistnienie głoszonych wartości w życiu rodzica

9 Jakie wartości widzą w Tobie Twoje dzieci?  Badanie w Chrześcijańskim Gimnazjum Samuel  Ważne: środowiska wychowawcze spójne: szkoła >>> kościół >>>> dom

10

11

12 Najczęstsze problemy wychowawcze wynikające z konfliktu między zbiorem biblijnych wartości etycznych a kreowanymi przez współczesny świat Z całą czujnością i ponad wszystko chroń i strzeż swojego serca, bo z niego tryskają strumienie życia! - Prz 4,23. i ponad wszystko chroń i strzeż swojego serca, bo z niego tryskają strumienie życia! - Prz 4,23.

13 Czy zauważasz zagrożenia wokół?  Uzależnienia  Przemoc i agresja  Przestępczość  Wolność seksualna i Zdemonizowanie? Zdemonizowanie?

14 CZY POZWOLISZ BAWIĆ SIĘ SWOJEMU DZIECKU NA TERENIE OPATRZONYM TAKĄ TABLICZKĄ ??????

15

16 Autorytety – kto jest autorytetem dla Twojego dziecka?  Kto może być prawdziwym autorytetem, godnym do naśladowania wzorem?

17 A przyjaciele?  Wzmacniają moralne wartości  Niszczą zaszczepione wartości

18 Media – jakie? Czasopisma młodzieżowe

19 Girl  MIŁOŚĆ, CIAŁO & ZDROWIE  Najśmieszniejsze teksty na podryw Wypróbuj!

20 Co dajemy w zamian? SwitchWydawca:Fundacja Nadzieja dla Przyszłości

21 Switch /przełączyć/zmieniać/

22 Komputer – uzależnienia; gry; czas- relacje z innymi –JAKIE?  Projekt:  Wyloguj się do życia

23 Oznaczenia zamieszczone z tyłu opakowania gry komputerowej  Strach SeksSeks, pornografia, erotyka i nagość pornografianagość Sekspornografianagość  Dyskryminacja Dyskryminacja  Wulgarny język

24  Hazard Hazard  Narkotyki, niedozwolone substancje i środki odurzające Narkotyki

25

26

27 Wyniki badania młodzieży chrz. Jak dużo czasu poświęcasz na oglądanie telewizji i gry komputerowe, jakie programy?  Niemal w 90% osoby, które poświęcają więcej niż 2 godziny dziennie na telewizję bądź komputer wybierają programy lub gry promujące przemoc, treści erotyczne itp. Wybrane odpowiedzi:  Zdarza mi się popełniać błąd w chwili słabości, później tego żałuję  Zazwyczaj nie chociaż czasami bywają chwile słabości  Zdarzały mi się chwile słabości i uchybienia zwłaszcza gdy byłem ciekaw świata kobiet i seksu.  Niewiele jest gier bez przemocy więc nie mam za dużego wyboru

28 Grupa II /13-16/  Na 11 badanych, 7 osób właściwie dokonuje wyboru programów. Pozostali:  interesuję się okultyzmem (1 osoba) - telewizja  - wciągają mnie filmy z przemocą (2 osoby)  - niewiele jest gier, bez,,przemocy”, więc gram w takie gry (1 osoba)

29 Grupa III /16-18/  Na 18 badanych, 6 osób odpowiedziało, że umieją właściwie panować nad,,myszką” i,,pilotem telewizyjnym”. Pozostali:  różnie to bywa, muszę uważać (6 osób)  filmy promujące agresję, przemoc – często ulegam (2 osoby)  lubią gry, gdzie jest przemoc (4 osoby)

30 TO MOŻE CHOĆ ODROBINA ZABAWY Z…. Zbliżają się Andrzejki

31

32 DLACZEGO ? NIE PRZECIEŻ TO TYLKO ? A JEDNAK ………

33 Nie będziecie się zwracać do wywoływaczy duchów ani do wróżbitów. Nie wypytujcie ich, bo staniecie się przez nich nieczystymi; Ja, Pan, jestem Bogiem waszym. Kpł 19:31 (BW) Kto zaś zwróci się do wywoływaczy duchów i do wróżbitów, by naśladować ich w cudzołóstwie, to zwrócę swoje oblicze przeciwko takiemu i wytracę go spośród jego ludu. Kpł 20:6 (BW) A jeżeli mężczyzna albo kobieta będą wywoływać duchy lub wróżyć, to poniosą śmierć. Ukamienują ich, krew ich spadnie na nich. Kpł 20:27 (BW) Jawne zaś są uczynki ciała, mianowicie: wszeteczeństwo, nieczystość, rozpusta, bałwochwalstwo, czary, wrogość, spór, zazdrość, gniew, knowania, waśnie, odszczepieństwo, zabójstwa, pijaństwo, obżarstwo i tym podobne; o tych zapowiadam wam, jak już przedtem zapowiedziałem, że ci, którzy te rzeczy czynią, Królestwa Bożego nie odziedziczą. Ga 5, (BW)

34 Życie społeczne – spotkania i imprezy „w świecie”– co może tam czekać? film

35 Wyzwania stojące przed rodzicem nastolatka:  W postawie – brak szacunku;  Kwestionuje prośby i zasady;  Jest zaabsorbowany sobą – nie widzi drugiej strony;  Jest leniwy i beztroski;

36  Ma negatywny stosunek do życia, szkoły i ludzi;  Jest zamknięty emocjonalnie;  Wybiera przyjaciół, których nie pochwalasz;  Wybucha gniewem bez przyczyny;  Brak motywacji do nauki;

37  Odmawia udziału w obowiązkach domowych;  Ulega zmiennym nastrojom;  Jest przykry dla rodzeństwa;  Unika spotkań rodzinnych;  Kłamie i nie przyznaje się do tego;  Rozpoczyna „przygodę” z alkoholem, papierosami, ogląda pornografię…

38 Metody radzenia w sytuacjach kryzysowych

39 Spójność i jedność = synteza  Wiary  Sposobu życia

40 Dam wiele z siebie Uwagę, więzi, rozmowy; modlitwę ! Wspólne zainteresowania Czas

41 Czas z dzieckiem  Przeciętnie w ciągu dnia:  - ojciec - 7 min.  - matka – ½ h

42 Twój czas z dzieckiem to inwestycja w przyszłość Jeśli nie Ty to ktoś to zrobi

43 Granice jako bezpieczeństwo i opieka  Nastolatki potrzebują granic!!!  KONSEKWENCJA DO BÓLU  Zareaguj ostro przy pierwszym incydencie

44 Nigdy nie karm dziecka złymi słowami!  Tubylcy na Wyspach Salomona przeklinają drzewo, aby uschło

45 Postawa wobec dziecka w NT  Ojciec wobec syna marnotrawnego

46 Polecam  J. Townsend, Granice w życiu nastolatka, Koinonia,  Poradnik dla rodziców: F.-W. Miller, H. Laubach, „Miłość, granice, konsekwencje”, wyd. WAM 2005  T. Tripp, „Pasterz serca dziecka”, Wyd. Słowo Prawdy 2009  J. R. Fugate, „Wychowanie dziecka według Pisma Świętego”, Pojednanie 2008

47  J. Holtkamp – „Co ogłupia nasze dzieci”  S. Turansky, J. Miller, „Osiem sposobów skutecznego wychowania”  B. Ferrero, „Wasze dzieci mają tylko Was”.


Pobierz ppt "Wychowanie z uwzględnieniem współczesnych wyzwań. Wskazania dla rodziców."

Podobne prezentacje


Reklamy Google