Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Żyjesz zdrowo - wygrywasz Szkoła promująca zalecenia Europejskiego Kodeksu Walki z Rakiem.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Żyjesz zdrowo - wygrywasz Szkoła promująca zalecenia Europejskiego Kodeksu Walki z Rakiem."— Zapis prezentacji:

1 Żyjesz zdrowo - wygrywasz Szkoła promująca zalecenia Europejskiego Kodeksu Walki z Rakiem

2 Rozwój cywilizacji ma: PLUSY + + Gotowe, szybkie jedzenie + + Łatwe przemieszczanie środkami transportu (samochód, winda) + + Dostęp do nowych form rozrywki (komputer, itp.) bez wychodzenia z domu Jakie jeszcze korzyści czerpiemy z rozwoju cywilizacji? MINUSY - - Skażenie środowiska - - Dodatki do żywności - - Przetworzona żywność - - Nowe używki - - Reklama - - Unikanie wysiłku - - Ciągły pośpiech, presja czasu Jakie ryzyko niosą zmiany cywilizacyjne? Czy rozwój cywilizacji może wpłynąć na zwiększenie ryzyka niektórych chorób?

3 Jakie choroby dziś spotykamy najczęściej? Nowotwory Choroby układu krążenia Choroby metaboliczne (cukrzyca, otyłość) Schorzenia układu nerwowego nerwowego

4 Czy możemy im zapobiegać ?

5 Europejski Kodeks Walki z Rakiem receptą na zdrowie Europejski Kodeks Walki z Rakiem receptą na zdrowie

6 Nie paljeśli palisz, przestań Nie pal; jeśli palisz, przestań. nie pal przy niepalących Jeśli nie potrafisz przestać, nie pal przy niepalących.

7 Co znajdziemy w dymie tytoniowym?

8 90 % raków płuca to efekt palenia 23 razy większe ryzyko niż u niepalących Rak krtani Nowotwory jamy ustnej, gardła i przełyku Rak trzustki Rak pęcherza moczowego Rak szyjki macicy i …

9 Alkohol potęguje rakotwórcze działanie tytoniu i innych substancji rakotwórczych Każda z tych porcji to 8 g czystego etanolu

10 Co nam dają używki? ARGUMENTY ZA Przyjemność? Wolność? Luz, relaks? Odstresowanie? Akceptacja otoczenia? Oznaka dorosłości? … Czy coś jeszcze? Czy na pewno? -Czy przymus sięgnięcia po używkę to przyjemność i wolność? -Czy uczucie, które odczuwamy po przyjęciu używki to przyjemność czy uczucie ulgi i chwilowego obniżenia napięcia? -Czy czujemy się zrelaksowani, gdy bardzo chcemy sięgnąć po używkę a nie mamy do niej dostępu? -Czy chcielibyśmy aby nas lubiono za nasze cechy charakteru, czy za to że palimy albo stosujemy inne używki? -Czy cechą dorosłości nie jest odpowiedzialność za zdrowie swoje i innych?

11 Zmiany w diecie, ruch i kontrola masy ciała

12 Unikaj produktów zawierających tłuszcze zwierzęce, ponieważ zwiększają ryzyko otyłości Unikaj smażenia i pieczenia mięsa, ponieważ jest źródłem wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych Mniej czerwonego mięsa w diecie (wołowina, wieprzowina, jagnięcina) zawierającego azotany, ulegające podczas trawienia przemianie w rakotwórcze azotyny

13 Warzywa i owoce w każdym posiłku 5 porcji dziennie Bogactwo witamin i minerałów, zapewniających prawidłowe funkcjonowanie organizmowi i odnowę komórek Źródło antyoksydantów, zwalczających wolne rodniki, które zwiększają ilość uszkodzeń komórkowych Zawierają błonnik, eliminujący zaparcia i zmniejszający ryzyko raka jelita grubego eliminujący zaparcia i zmniejszający ryzyko raka jelita grubego

14 Dieta powinna być urozmaicona

15 Fakty i mity na temat zdrowego stylu żywienia MIT Wszystko co niezdrowe, np. słodycze, czy fast - foody jest całkowicie zabronione Zakazany Zakazany owoc owoc lepiej lepiej smakuje smakuje FAKT Piramida zdrowia zwraca uwagę na urozmaicenie diety w produkty z różnych grup żywności. Jeśli czasem sięgniemy po niezdrowe produkty musimy pamiętać o zrównoważeniu ich zdrowymi nawykami (np. dużo warzyw, ruch). Czytajmy etykiety i wybierajmy produkty, które są korzystne dla naszego zdrowia

16 Fakty i mity na temat zdrowego stylu żywienia MIT Każdy sok to samo zdrowie Soki słodzoneSoki słodzone Soki rozcieńczaneSoki rozcieńczane Nektary, napoje sokopodobneNektary, napoje sokopodobne FAKT Soki to samo zdrowie – jeśli wiemy w jaki sposób powstały i co z nimi dalej robiono Soki z kartonu będą mieć zawsze mniejsze wartości odżywcze niż wyciśnięty na świeżo sok zrobiony w domu

17 Fakty i mity na temat zdrowego stylu żywienia MIT Produkty light i 0% tłuszczu są zdrowe i nie tuczą To, że w produkcie nie ma tłuszczu nie oznacza, że nie można po nim przytyćTo, że w produkcie nie ma tłuszczu nie oznacza, że nie można po nim przytyć Jeśli coś jest „lekkie”, to pozbawione zbędnych kalorii: cukru i tłuszczuJeśli coś jest „lekkie”, to pozbawione zbędnych kalorii: cukru i tłuszczuFAKT Produkty „light” i 0% tłuszczu często zawierają dodatki do żywności (zagęszczacze i wypełniacze)Produkty „light” i 0% tłuszczu często zawierają dodatki do żywności (zagęszczacze i wypełniacze) Nie dostarczają nam odpowiedniej dawki energii, co powoduje zwiększenie łaknieniaNie dostarczają nam odpowiedniej dawki energii, co powoduje zwiększenie łaknienia Ograniczenie wartości odżywczych, szczególnie witamin rozpuszczalnych w tłuszczachOgraniczenie wartości odżywczych, szczególnie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach

18 Otyłość zwiększa ryzyko wielu nowotworów złośliwych: Raka piersi Nowotworu trzonu macicy Raka nerki i pęcherzyka żółciowego Gruczolakoraka przełyku Raka jelita grubego

19 Fakty i mity na temat kontroli masy ciała MIT Przy dwóch posiłkach dziennie schudniemy szybciej niż przy pięciu Im mniej jemy tym szybciej chudniemyIm mniej jemy tym szybciej chudniemy FAKT Przy pięciu regularnych posiłkach dziennie schudniemy szybciej niż przy dwóch Przemiana materii jest prawidłowa, jeśli jemy regularnie, zawsze pamiętając o śniadaniuPrzemiana materii jest prawidłowa, jeśli jemy regularnie, zawsze pamiętając o śniadaniu Ograniczenie ilości posiłków powoduje zwiększone łaknienie i włączenie przez organizm funkcji „oszczędzanie energii”Ograniczenie ilości posiłków powoduje zwiększone łaknienie i włączenie przez organizm funkcji „oszczędzanie energii”

20 Fakty i mity na temat kontroli masy ciała MIT Dieta jest najlepszym sposobem kontroli wagi Właściwa dieta wystarczy do utrzymania prawidłowej masy ciałaWłaściwa dieta wystarczy do utrzymania prawidłowej masy ciała FAKT Zmiana stylu żywienia przy braku aktywności ruchowej nie wystarczy, aby kontrolować wagę Żadna dieta nie trwa wiecznieŻadna dieta nie trwa wiecznie Ruch buduje mięśnie i spala tkankę tłuszczowąRuch buduje mięśnie i spala tkankę tłuszczową

21 Poznajmy fakty!!! MIT Zdrowy styl życia wymaga wiele wyrzeczeń, ponieważ zmiany są zwykle bardzo restrykcyjne FAKT FAKT Zdrowy styl życia wymaga wprowadzania systematycznych, pojedynczych zmian, dostosowanych do trybu życia. Żadna gwałtowna zmiana nie jest korzystna dla naszego zdrowiaŻadna gwałtowna zmiana nie jest korzystna dla naszego zdrowia Obserwacja swoich przyzwyczajeń pozwala ocenić potrzebę zmian.Obserwacja swoich przyzwyczajeń pozwala ocenić potrzebę zmian.

22 Poznajmy fakty!!! MIT Aby zdrowo żyć trzeba być bogatym Drogie karnety na siłownięDrogie karnety na siłownię Koszt zdrowego jedzenia jest wyższyKoszt zdrowego jedzenia jest wyższy FAKT Aby zdrowo żyć trzeba być bogatym w wiedzę Jaka forma ruchu jest dla nas najlepsza? Może wystarczy ruch na co dzień, czyli zamiast windy – schody, spacer – zamiast relaksu przed TVJaka forma ruchu jest dla nas najlepsza? Może wystarczy ruch na co dzień, czyli zamiast windy – schody, spacer – zamiast relaksu przed TV Czytając etykiety, spośród tańszych produktów wybierz zawierające mniej tłuszczu, cukrów, konserwantów, itp.Czytając etykiety, spośród tańszych produktów wybierz zawierające mniej tłuszczu, cukrów, konserwantów, itp.

23 Chroń się przed narażeniem na znane Ci czynniki rakotwórcze

24 Telefony komórkowe nie stwierdzono istotnej zależności pomiędzy używaniem telefonów komórkowych a występowaniem guzów mózgu Na podstawie informacji z dziesięcioletnich szwedzkich badań nie stwierdzono istotnej zależności pomiędzy używaniem telefonów komórkowych a występowaniem guzów mózgu ALE… ALE… lepiej napisać sms niż rozmawiać lepiej napisać sms niż rozmawiać i nie nosić telefonu blisko ciała i nie nosić telefonu blisko ciała ponieważ badania wciąż trwają

25 Unikaj nadmiernej ekspozycji na promienie słoneczne Stosuj kremy z filtrami przeciwsłonecznymi Unikaj słońca w godzinach W słoneczny dzień noś okulary przeciwsłoneczne i ubrania chroniące przed słońcem, staraj się przebywać w cieniu Unikajkorzystania z solarium

26 Obserwuj swój organizm!!! Jeśli masz na skórze znamiona barwnikowe, popularnie określane jako pieprzyki: Unikaj intensywnego opalania i korzystania z solariumUnikaj intensywnego opalania i korzystania z solarium Obserwuj znamiona pod kątem zmiany wyglądu: koloru, kształtu i rozmiaruObserwuj znamiona pod kątem zmiany wyglądu: koloru, kształtu i rozmiaru Bądź pod stałą opieką dermatologaBądź pod stałą opieką dermatologa

27 Czy szczepienia ochronne mają sens w prewencji nowotworów?

28 Czynniki rakotwórcze Czynniki chemiczne PaleniePalenie DietaDieta ŚrodowiskoŚrodowisko Czynniki fizyczne PromieniowaniePromieniowanie jonizujące jonizujące Promieniowanie UVPromieniowanie UV Czynniki biologiczne Wirusowe HBV – szczepienie zmniejsza ryzyko raka wątrobyHBV – szczepienie zmniejsza ryzyko raka wątroby HPV – szczepienie zmniejsza ryzyko raka szyjki macicyHPV – szczepienie zmniejsza ryzyko raka szyjki macicy HCV, EBV, HIV, …HCV, EBV, HIV, … Pasożytnicze i grzybicze Bakteryjne

29 Wchodząc w dorosłość pamiętaj o badaniach profilaktycznych! kał na krew utajoną, kolonoskopia kolonoskopia Wykrycie zmiany przednowotworowej daje 100% szans wyleczenia Mammografia Cytologia Badanie dermatologiczne znamion skórnych

30 Recepta na zdrowie Racjonalne odżywianie Codzienna porcja ruchu Unikanie siedzenia przed telewizorem, czy komputerem Samoobserwacja organizmu Badania profilaktyczne Pogoda ducha i uśmiech

31 Czy ja realizuję w swoim życiu zalecenia Kodeksu Walki z Rakiem?

32 DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ


Pobierz ppt "Żyjesz zdrowo - wygrywasz Szkoła promująca zalecenia Europejskiego Kodeksu Walki z Rakiem."

Podobne prezentacje


Reklamy Google