Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Warsztaty dla nauczycieli „Ciekawe techniki liczenia” Magdalena Glac Szkoła Podstawowa Towarzystwa Ewangelickiego w Cieszynie 24 września 2014r.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Warsztaty dla nauczycieli „Ciekawe techniki liczenia” Magdalena Glac Szkoła Podstawowa Towarzystwa Ewangelickiego w Cieszynie 24 września 2014r."— Zapis prezentacji:

1 Warsztaty dla nauczycieli „Ciekawe techniki liczenia” Magdalena Glac Szkoła Podstawowa Towarzystwa Ewangelickiego w Cieszynie 24 września 2014r.

2 Informacje 26 września obchodzony jest Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia 27 września (sobota) odbywa się konferencja bielskiego oddziału SNM „Na dobry początek roku szkolnego 2014 / 2015” 2 października GWO organizuje konferencję w Cieszynie „Nowy sprawdzian Jak przygotować uczniów do nowej formuły sprawdzianu w szóstej klasie?” 7 stycznia Stowarzyszenie Nauczycieli Matematyki organizuje próbny sprawdzian szóstoklasisty z części matematycznej

3 Kolejne warsztaty: 16 października „Wielościany z wielu karteczek – warsztaty origami” 20 listopada „Pudełka i torebki metodą origami, czyli sztuka pakowania prezentów z matematyką w tle”

4 Dodawanie metodą Gaussa Dziewięcioletni Karol Gauss w zaskakująco szybkim tempie obliczył sumę liczb od 1 do 40. Jak liczył Gauss? … = =

5

6 Odejmowanie przez dopełnianie Przypuśćmy, że za jakiś towar w sklepie trzeba zapłacić 268 zł. Klient podaje kasjerce dwa banknoty dwustuzłotowe, czyli 400 zł. Aby wiedzieć ile wydać reszty, trzeba znać wynik odejmowania 400 – 268 Kasjerka zamiast odejmować, liczy: Do 270 zł brakuje 2 zł... Do 300 zł brakuje 30 zł … … a do 400 zł brakuje jeszcze 100 zł Reszta to = 132 zł

7 Można zapisać: 400 – 268 =

8

9 Dzielenie etapami Wyobraź sobie, że kwotę 2216 zł masz podzielić równo pomiędzy 18 osób. Najpierw wszystkim osobom dajemy na przykład po 100zł. Wydamy więc = 1800zł Obliczamy ile nam zostanie:

10 Teraz każdej osobie można dać na przykład po 20 zł. Wydamy wtedy 20 zł 18 = 360 zł Zostanie nam Zostało zatem jeszcze 56 zł. Dajemy każdej osobie po 2 zł. Wydamy wtedy 2 zł 18 = 36 zł Zostanie nam

11 Skoro zostało nam jeszcze 20 zł, to każdej osobie możemy dać jeszcze po 1 zł. Wydamy 18 zł i zostanie jeszcze 2 zł reszty. Podsumowując: Każdy dostał 100 zł + 20 zł + 2 zł + 1 zł = 123 zł Zatem 2216 : 18 = 123 reszty 2

12 Obliczenia te możemy zapisać w jednym słupku: 123 reszty 2

13

14 Mnożenie – metoda graficzna Liczby możemy przedstawić graficznie w następujący sposób: Liczba 213 setki dziesiątki jedności

15 Chcąc obliczyć iloczyn dwóch liczb, zapisuję je za pomocą prostych przecinających się. Na początek mnożenie liczb dwucyfrowych = ?

16 Następnie zliczam odpowiednio punkty przecięcia prostych = 372

17 = ? = = 26199

18

19 Mnożenie przez dzielenie Gdy chcemy obliczyć tą metodą iloczyn dwóch liczb, zapiszmy je tak, aby najpierw była liczba większa, a potem mniejsza. Np Pierwszą liczbę zawsze mnożymy przez 2 Drugą liczbę zawsze dzielimy przez 2 Czynność tę powtarzamy tak długo, aż drugą liczbą będzie 1. Jeśli w dzieleniu pojawi się reszta, pomijamy ją.

20 = ? Podkreślamy iloczyny, w których drugi czynnik jest liczbą nieparzystą. W podkreślonych iloczynach dodajemy pierwsze czynniki = 8534 Zatem = :2:2

21

22 Korzystając z metody „Mnożenie przez dzielenie” oblicz iloczyn używając znaków rzymskich: LII. XVII

23 Zamiast mnożyć przez 5, możemy pomnożyć przez 10 (dopisać 0) i podzielić przez :2. 10 Mnożenie przez 5

24 Dzielenie przez 5 Zamiast dzielić przez 5 możemy podzielić przez 10, a potem pomnożyć przez 2

25 Dzielenie pamięciowo - pisemne : 3 = : 6 =1194 reszty 1 5: 3 = 1 r 2 23: 3 = 7 r 2 27: 3 = 9 6: 3 = 2

26 Oblicz sam: 8279 : 7 =

27 Mnożenie przez 11 Mnożąc liczbę dwucyfrową przez 11 pozostawiamy pierwotne cyfry jako skrajne, a w środek wpisujemy sumę tych cyfr. Jeśli suma przekroczy 10, zwiększamy pierwszą cyfrę o = = 13

28 Mnożenie liczby trzycyfrowej przez 11 Obliczamy „środkowe” sumy, a skrajne cyfry pozostają bez zmian. Jeśli suma przekroczy 10, to zwiększa się wcześniejsza cyfra

29 Oblicz sam:

30 Mnożenie liczb postaci XY. XZ, gdzie Y + Z = 10 Metodę tę można stosować dla liczb o tych samych cyfrach dziesiątek oraz takich cyfrach jedności, które w sumie dają = (8+1) = 72

31 Podnoszenie do kwadratu liczb zako ń czonych na 5 3. (3 + 1) = = 25

32 Oblicz sam:

33

34 Mno ż enie liczb „w pobli ż u bazy” Metodę tą warto zastosować do mnożenia liczb, które są bliskie jakiejś wielokrotności liczby 10 – nazywanej tu BAZĄ. Np (baza =10) (baza = 40) (baza = 100) (baza = 1000) Najłatwiejsza postać tej metody pojawia się, gdy bazą jest 10, 100 lub 1000.

35 = ? bo tyle brakuje do bazy, czyli do 100 Iloczyn „oddaleń” od bazy 4. 2 = 8 baza – suma „oddaleń” od bazy 100 – (4 + 2) = 100 – 6 = 94 Zatem = 9408

36 = ? baza + suma „oddaleń” od bazy = 112 Iloczyn „oddaleń” od bazy 5. 7 = 35 Zatem = 11235

37 = = = 8930

38

39 Oblicz sam: =

40 = ?baza = bo baza to 40, czyli Zatem = 1806

41 = ? baza = = ? baza =

42 Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia Oprócz tego podczas przerw po szkolnych korytarzach krąży TABLICZKOWY PATROL, który odpytuje chętnych śmiałków z tabliczki mnożenia. Nasze przewodnie hasło to „TABLICZKA CZEKOLADY ZA TABLICZKĘ MNOŻENIA” Organizatorem Światowego Dnia Tabliczki Mnożenia jest pan Andrzej Grabowski i wydawnictwo „RACHMISTRZ”. Choć zgłaszamy się do tej międzynarodowej akcji, to sami decydujemy o formie zabawy, regulaminie konkursów i sposobie nagradzania. Opierając się częściowo na udostępnionych przez organizatora materiałach utworzyłam pięć konkurencji dla uczniów z klas 3 – 6.

43

44

45 KARTA UDZIAŁU Imię, nazwisko: Klasa: LICZBA BŁĘDÓW UZUPEŁNIANKA – MNOŻENIA MIESZANKA KARCIANE PARY– MNOŻENIA CZARY KLIK, KLIK – MNOŻĘ W MIG Zagadki królika - superlogika

46 Mistrz Rachunków Do udziału w tym konkursie zapraszam uczniów z klas 4 – 6, nauczycieli, rodziców, babcie i dziadków, ciocie i wujków … W czasie 45 minut trzeba rozwiązać 45 elementarnych zadań – dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie w obrębie liczb naturalnych. Cenną umiejętnością jest tu znajomość kolejności wykonywania działań. Liczy się szybkość i poprawność. Ten, kto odda pracę jako pierwszy dostaje 1 punkt, druga osoba dostaję 2 punkty, trzecia osoba 3 punkty … n-ta osoba n punktów. Dodatkowo za każdy błąd lub nierozwiązany przykład uczestnik dostaje punkt karny (nie można mieć więcej niż 10 punktów karnych). Zdobyte w ten sposób punkty sumuje się. Wygrywa osoba, która ma najmniej punktów.

47

48 Dziękuję za uwagę


Pobierz ppt "Warsztaty dla nauczycieli „Ciekawe techniki liczenia” Magdalena Glac Szkoła Podstawowa Towarzystwa Ewangelickiego w Cieszynie 24 września 2014r."

Podobne prezentacje


Reklamy Google