Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Powiększenie (Blow up) reż. M. Antonioni Wielka Brytania 1966.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Powiększenie (Blow up) reż. M. Antonioni Wielka Brytania 1966."— Zapis prezentacji:

1 Powiększenie (Blow up) reż. M. Antonioni Wielka Brytania 1966

2 tematy maturalne, w których można wykorzystać film „Powiększenie” jako tekst kultury: Fenomen „kina autorskiego”. Zaprezentuj temat na przykładzie twórczości filmowej wybranego artysty (np. Antonioniego). Czy film należy do niskiego, czy wysokiego obiegu sztuki? Spróbuj rozwiązać dylemat, powołując się na przykłady wybranych dzieł sztuki filmowej i komentarze filmologów. Artysta jako bohater literatury i filmu. Zanalizuj różne koncepcje prezentacji postaci twórcy, odwołując się do wybranych utworów literackich i filmów. Sztuka jako ekspresja ludzkiego wnętrza. Przywołaj wybrane przykłady z różnych dziedzin sztuki (literatura, malarstwo, film) i omów artystyczne możliwości wyrażania emocji. Postmodernistyczne gry z odbiorcą w literaturze i filmie. Omów zagadnienia na wybranych przykładach.

3 przykładowy konspekt prezentacji maturalnej Temat: Artysta jako bohater literatury i filmu. Zanalizuj różne koncepcje prezentacji postaci twórcy, odwołując się do wybranych utworów literackich i filmów. I.Literatura podmiotu: T. Mann, Śmierć w Wenecji, Wrocław 1975 J. Andrzejewski, Idzie, tańcząc, po górach, Warszawa 1978 L. Visconti, Śmierć w Wenecji, Francja Włochy 1971 (film) M. Antonioni, Powiększenie, Wielka Brytania 1966 (film)

4 przykładowy konspekt prezentacji maturalnej II.Literatura przedmiotu: T. Mann, Wybór nowel i esejów, oprac. Norbert Honsza, Wrocław 1975 (wstęp) Aleksander Rogalski, Tomasz Mann. Dzieje rozwoju i osobowości twórczej, Warszawa 1975, s.41-46, s J. Andrzejewski, Trzy opowieści, oprac. W. Maciąg, Wrocław 1998 (wstęp) A. Helman, Śmierć w Wenecji, materiały do płyty DVD, Warszawa 2006 K. Loska, Powiększenie, materiały do płyty DVD, Warszawa 2006

5 przykładowy konspekt prezentacji maturalnej III.Ramowy plan wypowiedzi 1.Określenie problemu – teza: „Co czyni mnie artystą? – XX-wieczni twórcy w poszukiwaniu prawdy o źródłach sztuki i o sobie jako artystach”

6 przykładowy konspekt prezentacji maturalnej 2.Kolejność prezentowanych argumentów: Wprowadzenie – platońska koncepcja sztuki i artysty jako kontekst refleksji twórców nad fenomenem artyzmu. Dualizm artysty i dualizm sztuki: „boski szaleniec” i „rzemieślnik” – kreacyjność i reprodukcja; „apollińskość” i „dionizyjskość”.

7 przykładowy konspekt prezentacji maturalnej 2.Kolejność prezentowanych argumentów: Postawa artystyczna pisarza, Gustawa Aschenbacha, bohatera modernistycznego opowiadania Manna i alter-ego twórcy, jako przykład „rzemieślnika”, tęskniącego jednak za wyzwoleniem się z rygorów sztuki: o twórczość jako służba, życiowa asceza, wypracowany sukces – poczucie niedosytu, zmęczenia, jałowości o podróż do Wenecji w poszukiwaniu intelektualnej i zmysłowej odnowy oraz twórczej inspiracji– mit Wenecji o spotkanie pięknego Tadzia – „boskiego ideału” stworzonego przez naturę - jako przygoda estetyczna i erotyczna o duchowa miłość i zmysłowa namiętność do chłopca – osiągnięcie pełni (nawiązanie do Platona)

8 przykładowy konspekt prezentacji maturalnej 2.Kolejność prezentowanych argumentów (c.d.): Reinterpretacja motywów Mannowskich w filmie Viscontiego – kompozytor Gustaw Aschenbach jako postać synkretyczna (twórcza, autorska adaptacja opowiadania): o Goethe, Mahler, Nietzsche, Mann i sam Visconti – pierwowzory filmowego bohatera o dekadencki wymiar postaci - przeczucie kryzysu sztuki o niewola namiętności – wzmocnienie wątku homoerotycznego o całkowita klęska artysty-moralisty poprzedza śmierć człowieka minionej epoki o autotematyzm – Visconti jako spadkobierca kultury belle epoque

9 przykładowy konspekt prezentacji maturalnej 2.Kolejność prezentowanych argumentów (c.d.): Antonio Ortiz (Pablo Picasso) jako narcystyczny geniusz „nowych czasów” – „Idzie skacząc po górach” Andrzejewskiego: o absolutna wolność twórcza i wewnętrzna suwerenność 80-letniego Ortiza o sztuka jako towar, podlegający prawom rynku o tworzywem sztuki młodość, dzięki jej wolności, wyobraźni i spontaniczności – cyniczno-wampiryczny związek z Franςoise o artysta - reżyser własnego mitu i „kapłan” masowej wyobraźni i zbiorowych emocji o demistyfikacja złudzeń co do wysokiego powołania artysty i sztuki (ironia) - pamflet na środowisko intelektualne i kulturalne Zachodu przełomu lat 50. i 60. XX wieku

10 przykładowy konspekt prezentacji maturalnej 2.Kolejność prezentowanych argumentów (c.d.): Postawa Thomasa, wziętego fotografa mody jako przejaw niepokojów artysty pop-kultury – poszukiwanie prawdy o sobie i rzeczywistości: o aparat fotograficzny jako narzędzie kontroli i władzy artysty o znudzenie, arogancja, wewnętrzna pustka – choroby współczesnego artysty pop-kultury o tajemnica przypadkowego zdjęcia jako moment wstrząsu i wyrwania bohatera z codziennej rutyny – dotknięcie życiowej prawdy, zarejestrowanej przez obiektyw aparatu o zniknięcie negatywów i odbitek - dowodów zbrodni, której nie było? o puenta filmu – symbolika toposu świata-teatru

11 przykładowy konspekt prezentacji maturalnej 3.Wnioski: dwa modele artysty XX wieku: modernista-dekadent i postmodernista – celebryta i narcyz dwa modele uprawiania sztuki: aspirująca do ideału posłannictwa, oraz obliczona na popularność i komercyjny sukces ponadczasowy problem poszukiwania w sztuce prawdy życia i człowieka

12 przykładowy konspekt prezentacji maturalnej IV.Materiały pomocnicze: fragmenty filmu prezentacja multimedialna karta z cytatami własnoręczny podpis

13 Michelangelo Antonioni last.fn reżyser i scenarzysta twórca własnego stylu laureat Oscara za całokształt twórczości filmografia: „Przygoda” „Noc” „Zaćmienie” „Czerwona pustynia” „Powiększenie” „Zawód : reporter”

14 „ Powiększenie” to film o… Powiększenie flmweb.pl zawodzie fotografa mody świecie modelek pop-kulturze i jej odbiorcach kondycji współczesnego artysty możliwości i granicach poznania świata przez współczesną sztukę (aparat, kamera)

15 kontrkultura lat 60-tych Peace-button-pack abc-un.blogspot.com kontrkultura (kultura alternatywna) - ruch kontestatorski, związany z działalnością Nowej Lewicy, skierowany przeciwko kulturze konsumpcyjnej, powszechnie uznanym autorytetom i prądom intelektualnym, filozoficznym i artystycznym, oficjalnym wartościom i ustalonym stylom życia oraz istniejącym stosunkom społeczno- politycznym.

16 sztuka lat 60-tych Studio Factory wizjalokalna.wordpress.com rock (zespół Yardbirds) pop-art (Andy Warholl i jego Studio Factory) moda mini (Twiggy) architektura modernizmu postmodernizm

17 współczesny artysta Powiększenie flmweb.pl jest pewny siebie i swej twórczej wszechwładzy niezdolny do głębszych uczuć i związków znudzony, poszukujący mocnych wrażeń zagubiony w chaosie idei i wartości samotny

18 „Powiększenie”- parabola Powiększenie filmweb.pl teatralność i umowność świata wypowiedź autotematyczna konwencja „kryminału na opak” kompozycja klamrowa

19 zapraszamy na film


Pobierz ppt "Powiększenie (Blow up) reż. M. Antonioni Wielka Brytania 1966."

Podobne prezentacje


Reklamy Google