Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

E-Publikacje Nowe formy sprzedaży contentu wydawniczego Piotr Kubiszewski.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "E-Publikacje Nowe formy sprzedaży contentu wydawniczego Piotr Kubiszewski."— Zapis prezentacji:

1 e-Publikacje Nowe formy sprzedaży contentu wydawniczego Piotr Kubiszewski

2 E-booki Audiobooki E-biblioteki, e-wypożyczalnie Cyfrowe formy sprzedaży treści

3 E-book czy książka papierowa? Źródło: www.pewinternet.org, w: Anna Zygierewicz: „e-Book. Produkt, technologia, rynek”; „Analizy” Biura Analiz Sejmowych, 7 czerwca 2013www.pewinternet.org

4 Rynek e-publikacji na świecie – USA Największy rynek e-publikacji na świecie W styczniu 2013 r. e-czytniki posiadało 26% Amerykanów (w kwietniu 2009 r. – 2%) 23% wartości rynku książek stanowiły w 2012 r. książki cyfrowe; w 2011 r. – 17%, w 2008 – 1% w 2012 r. sprzedaż e-booków wzrosła o 41% w stosunku do 2011 r. (rok wcześniej – o 50%) Przeciętny czytelnik e-booków przeczytał w 2012 r. 24 książki (czytelnik tradycyjny – 15) Rynek książek audio był wart 1,2 mld USD (2011 r.) Źródło: Anna Zygierewicz: „e-Book. Produkt, technologia, rynek”; „Analizy” Biura Analiz Sejmowych, 7 czerwca 2013

5 Rynek e-publikacji na świecie – W. Brytania Sprzedaż e-booków stanowiła 12,9% wartości rynku książek (rok wcześniej – 7,2%, a w 2010 r – 1,5%) Wg prognozy w 2015 r. udział e-booków w rynku stanowić będzie 14,2%, a jego wartość wyniesie 340 mln funtów Wartość sprzedaży e-booków w I poł. 2012 r. wyniosła 84 mln funtów (30 mln funtów w analogicznym okresie roku 2011) Sprzedaż e-booków w dziale „beletrystyka” wzrosła w I pół. 2012 r. o 188% w stosunku do I półrocza 2011 Źródło: Anna Zygierewicz: „e-Book. Produkt, technologia, rynek”; „Analizy” Biura Analiz Sejmowych, 7 czerwca 2013

6 Rynek e-publikacji na świecie – Niemcy W 2010 r. sprzedano 2 mln e-booków, w 2011 r. – 4,7 mln; w I półroczu 2012 r. – prawie 4,6 mln Wartość sprzedanych e-booków wyniosła 38 mln euro w 2011 r. (bez publikacji specjalistycznych) – wzrost o 77% w por. z 2010 r. Udział e-booków w rynku książek wyniósł w 2011 r. zaledwie 1% (0,5% w roku 2010); w 2015 r. ma to być 6,3% Przychody ze sprzedaży e-booków stanowiły średnio 6,2% przychodów wydawców (w 2015 r. ma to być 16%) 49% wydawców sprzedaje e-booki Źródło: Anna Zygierewicz: „e-Book. Produkt, technologia, rynek”; „Analizy” Biura Analiz Sejmowych, 7 czerwca 2013

7 Rynek e-publikacji na świecie Rynek e-boków na tle rynku książki (dane za 2011-2012 r.) Źródła: Anna Zygierewicz: „e-Book. Produkt, technologia, rynek”; „Analizy” Biura Analiz Sejmowych, 7 czerwca 2013; The Global 2013 eBook Market: Current Conditions & Future Projections, O’Reilly; Rynek książki w Polsce 2012, Biblioteka Analiz

8 Rynek e-publikacji na świecie Prognoza sprzedaży e-booków na poszcz. kontynentach Źródło: paidcontent.org

9 Rynek e-publikacji w Polsce Prognoza wielkości rynku w roku 2016: ok. 200 mln zł (audioteka.pl) Ok. 70% książek audio sprzedawanych jest na nośnikach CD/DVD Źródło: Rynek książki w Polsce 2012, Biblioteka Analiz; Nabywcy audiobooków, raport nexto.pl, 2010 Rynek audiobooków w Polsce w latach 2006-2011

10 Rynek e-publikacji w Polsce Wartość rynku książki – 2,71 mld zł (2011 r.) Wartość rynku e-booków - 26 mln zł (2011), 50 mln zł (2012) = 1% rynku książki (wg Biblioteki Analiz) Wartość sprzedaży e-booków w 2011 r. – 9-11 mln zł (wg Instytutu Książki) Prognoza na rok 2012: 15 mln USD (wg PwC) Prognoza na rok 2013: 27 mln USD (wg PwC) Źródło: Piraci zabierają wydawcom książek 250 mln zł rocznie, Magdalena Lemańska, www.rp.pl, 9.05.2013; Rynek e-booków rośnie w tempie 300 proc. Rocznie Magdalena Lemańska, www.rp.pl, 22.01.2013; Rynek książki w Polsce 2012, Instytut Książki

11 Rynek e-publikacji w Polsce Ranking e-księgarni wg miesięcznika Press (7-8/2013) 1.Nexto.pl 2.Woblink.com 3.eBookpoint.pl 4.Legimi.pl 5.Virtualo.pl 6.Publio.pl 7.eBooki Allegro.pl 8.Empik.com 9.Merlin.pl 10.BezKartek.pl Źródło: Press 7-8/2013, swiatczytnikow.pl

12 Rynek e-publikacji w Polsce: e-biblioteki W Polsce działa ok. 50 e-bibliotek, np. Wielkopolska Biblioteka Cyfrowa, Biblioteka Narodowa Polona itd. ibuk.pl – 7500+ publikacji, głównie naukowych (średnio 7,90 zł / tydzień, 18,72 zł / miesiąc itd.) Czytelnie operatorów telekomunikacyjnych - Tu i tam (Orange/Empik – Virtualo, Nexto, Audioteka - pakiet Standard – 9,84 zł – 2 książki / miesiąc, Premium – 19,68 zł – dow. ilość), Plusoczytelnia (Plus - Nexto), T-Mobile Legimi – 2 tys. e-booków (9,90 zł / miesiąc – smartfon - lub 19,90 zł / miesiąc – smartfon i tablet) Virtualo – opcja wypożyczenia na tydzień lub miesiąc BARDZO ATRAKCYJNY MODEL, ZWŁASZCZA DLA BIBLIOTEK NAUKOWYCH!

13 Rynek e-publikacji w Polsce Na stan i rozwój rynku e-booków ma wpływ: Coraz powszechniejszy dostęp do Internetu Coraz większa akceptacja dla zakupów internetowych Coraz więcej sprzętu w polskich domach (e-czytniki, tablety – wg tabletowo.pl: 10 tys. w 2010 r., 100 tys. w 2011 r., 800-900 tys. w 2012 r., 1,2-1,3 mln w 2013) Poszerzanie oferty książek w wersji „e” Odkrycie roku 2011: formaty mobilne (ePUB, mobi) – ponad 90% e-książek pobieranych jest obecnie w tych formatach (wg nexto.pl, publio.pl) Coraz mniejsze czytelnictwo książek Koszty przygotowania książek audio oraz ePUB i mobi przewyższające szacowane przychody z ich sprzedaży

14 Rynek e-publikacji w Polsce Źródło: Społeczeństwo Informacyjne w Polsce: wyniki badań statystycznych z lat 2008-2012, GUS; dane Eurostat z lat 2006-2008

15 Rynek e-publikacji w Polsce Wg badania Trusted Shops Polacy są na trzecim miejscu w Europie wśród najczęściej kupujących online (2012 r.) Wg TNS Polska już ponad 13 mln Polaków kupuje w Sieci (2012 r.) Źródło: NetTrack SMG/KRC

16 Modele biznesowe Revenue sharing, czyli prowizja – niedawny standard: 50%, obecnie można wynegocjować mniej Abonamenty – model przyszłości nie tylko e-bibliotek Piracki „model” chomikuj.pl – płatność za dostęp (SMS 2,46 zł) Self-publishing (w Polsce: Virtualo, wydaje.pl, BezKartek.pl, RW2010, poczytaj.to) Inicjatywy wydawców - Woblink, Platforma Dystrybucyjna Wydawców

17 Ceny Średnia cena bestsellerowego e-booka w USA (sierpień 2012-marzec 2013) Źródło: The Ebook Pricing Sweet Spot, www.digitalbookworld.com, 16.04.2013www.digitalbookworld.com

18 Ceny Oczekiwane ceny e-booków w Polsce 37% chce płacić połowę ceny tradycyjnej książki 26% zapłaci 9,90 zł Średnia cena e-booka z TOP20 w Nexto.pl to 11,37 zł (2012) Średnia cena e-booka w Niemczech: 8,07 euro (2011 r.); 10,40 euro (2010 r.) Źródło: Piraci zabierają wydawcom książek 250 mln zł rocznie, Magdalena Lemańska, www.rp.pl, 9.05.2013, na podstawie badań Biblioteki Analiz; Lista bestsellerów Nexto.pl, Blog Nexto.pl, 3.07.2012

19 Ceny Średnie ceny audiobooków w Polsce: ok. 20 zł (do 2009 r.) ok. 25 zł (2010 r.) ok. 30 zł (początek 2012 r.) Źródło: Biblioteka Analiz

20 Formaty plików PDF – wierny wizualnie, ale mało wygodny w realiach cyfrowych mobi (Kindle), ePUB – formaty dostosowane do wygody czytania na urządzeniach przenośnych (e-czytniki, tablety, smartfony); wada: książki trzeba specjalnie przygotować do dystrybucji (dodatkowy koszt!) Formaty książek audio: MP3; wada: książki trzeba nagrać (dodatkowy koszt!)

21 Formaty plików

22 Formaty plików a sprzęt Sprzedaż e-czytników przestała rosnąć. Ich rolę przejmują tablety i smartfony, których sprzedaż rośnie lawinowo PDF jest formatem uniwersalnym, ale sztywnym, trudnym do czytania na małych ekranach np. smartfonów ePUB jest najpopularniejszym formatem mobilnym – nie da się go czytać tylko na Kindle’ach Amazona Mobi to format Amazona – nie może być czytany na części e-czytników i innych urządzeń Brak standardu urządzeń nie przeszkadza w rozwoju rynku, bo mamy już standard formatów

23 Formaty plików a sprzęt Z badań polskich e-czytelników przeprowadzonych przez Publio i serwis Świat Czytników oraz Virtualo wynika… 84% (Publio) oraz 55% (Virtualo) posiada czytnik Kindle 23% (Publio) oraz 20% (Virtualo) czytało e-książki także na notebookach 22,5% (Publio) oraz 23% (Virtualo) używało do czytania książek tabletów 18% (Publio) oraz 14% (Virtualo) korzystało z e-booków także na smartfonach posiadacze e-czytników kupują średnio 35 e-booków w roku, użytkownicy tabletów – 24 (Publio) Źródło: Jak e-czytają Polacy? Wyniki ankiety Publio i Świata Czytników, Robert Drózd, 20.12.2012, swiatczytnikow.pl; Trwa Światowy Tydzień eKsiążki, 7.03.2013, virtualo.pl

24 Formaty plików a sprzęt

25 Przygotowanie e-książek PDF – ilustracje 144 dpi, strony przycięte do formatu netto, wykorzystywane fonty dołączone Mobi, ePUB – pliki zgodne ze standardem ePUB2, sprawdzone walidatorem (np. ePUBCheck 3.0 – Publio) Audio – dobre studio nagraniowe

26 Zabezpieczenia DRM popularny (np. Adobe) DRM autorski znak wodny brak zabezpieczeń = piractwo!!! Wydawcy rezygnują z „twardych” zabezpieczeń (DRM), bo: są kłopotliwe dla użytkowników zapewniają pozorne bezpieczeństwo znak wodny jest wygodniejszy, a równie skuteczny

27 Bariery rozwoju za wysoki VAT wysokie ceny książek cyfrowych zbyt skromna liczba dostępnych publikacji zabezpieczenia DRM niska jakość e-booków i książek audio piractwo niska świadomość niewielka popularność odpowiednich urządzeń

28 Perspektywy od cyfrowych publikacji nie ma odwrotu! są standardy formatów plików – to ważne! DRM odchodzi w zapomnienie, zastępuje go znak wodny będą nowe modele – płatność za następny rozdział/ /fragment oddzielnie – i eksperymenty cenowe (np. kiker.pl od Nexto – zakupy grupowe e-booków) dostępy abonamentowe - przyszłość jest coraz więcej e-czytników i tabletów VAT na e-książki zostanie obniżony w całej UE do Polski wejdą światowi giganci, będzie konsolidacja wysokie ceny licencji na sprzedaż e-booków

29 Dziękuję za uwagę Piotr Kubiszewski e-mail: piotr.kubiszewski@pik.org.plpiotr.kubiszewski@pik.org.pl


Pobierz ppt "E-Publikacje Nowe formy sprzedaży contentu wydawniczego Piotr Kubiszewski."

Podobne prezentacje


Reklamy Google