Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Prowadzenie: Paweł Marzec Katedra Informacji Naukowej i Bibliologii, UKW w Bydgoszczy OCENA JAKOŚCI PORTALI INTERNETOWYCH.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Prowadzenie: Paweł Marzec Katedra Informacji Naukowej i Bibliologii, UKW w Bydgoszczy OCENA JAKOŚCI PORTALI INTERNETOWYCH."— Zapis prezentacji:

1

2 Prowadzenie: Paweł Marzec Katedra Informacji Naukowej i Bibliologii, UKW w Bydgoszczy OCENA JAKOŚCI PORTALI INTERNETOWYCH

3 Toruń 2013

4  Wprowadzenie: ◦ Najważniejsze pojęcia ◦ Wynalazki ◦ HCI ◦ Normy ◦ Użyteczność  Użytkownicy serwisów internetowych  Uwagi o stronie głównej  Test Kruga Toruń 2013

5  Najważniejsze pojęcia ◦ Ergonomia ◦ Użyteczność ◦ HCI (Human Computer Interaction) ◦ Inżynieria użyteczności Toruń 2013

6  Ergonomia ◦ Ergonomia to nauka zajmująca się zasadami i metodami dostosowania urządzeń i narzędzi do cech fizycznych i psychicznych człowieka. (Bralczyk Jerzy (red.), „Słownik 100 tysięcy potrzebnych słów”. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2005) ◦ Twórcą pojęcia jest Wojciech Jastrzębowski ( )  „Rys ergonomji czyli nauki o pracy, opartej na prawdach poczerpniętych z Nauki Przyrody" (1857) ◦ Badania dotyczące ergonomii rozpowszechniły się w latach 40 XX wieku. Toruń 2013

7  Ergonomia systemów komputerowych ◦ Whirlwind – pierwszy system do obróbki informacji nietekstowych zaprojektowany przez Jaya Forrestera z MIT na zlecenie US Navy. Projekt ukończono w Posłużył on do stworzenia w 1958 systemu obronnego (SAGE – Semi-Automatic Ground Environment) ◦ Sketchpad - prototyp programu wykorzystującego bezpośrednie manipulowanie obiektami graficznymi, zrealizowany przez Ivana Sutherlanda w 1963 roku. ◦ Mysz komputerowa – wykorzystana jako część złożonego systemu NLS (oN-Line System), zaprojektowanego przez Douglasa Engelbarta Literatura: Piotr Gawrysiak, Cyfrowa rewolucja, Warszawa (Wizjonerzy HCI, s ) Toruń 2013

8  HCI (Human-computer interaction) ◦ dyscyplina koncentrująca się wokół projektowania, oceny, oraz wdrażania używanych przez człowieka interaktywnych systemów komputerowych wraz z badaniem zjawisk towarzyszących powstałym interakcjom. Literatura : Dlaczego HCI i użyteczność: uzytecznosc Toruń 2013

9  Obszary zainteresowań: ◦ projektowanie użytecznych systemów komputerowych (interfejsy) ◦ dobór odpowiednich funkcjonalności systemu, aby były dobrze dopasowana do potrzeb użytkownika, ◦ organizacja pracy wspomaganej komputerem, zwłaszcza pracy zespołowej, ◦ metody wykorzystywania w praktyce mobilnych rozwiązań informatycznych (urządzenia przenośne), ◦ wpływ informatyki na życie pozazawodowe, nawyki i zwyczaje użytkowników, w tym także dzieci i młodzieży. Literatura: HCI Bibliography: Toruń 2013

10  ISO 9241 Ergonomics of human-system interaction ◦ Dotyczy wymagań ergonomicznych systemów komputerowych (sprzęt komputerowy, oprogramowanie, wyposażenie dodatkowe, bezpieczeństwo pracy, itp.) ◦ Składa się z 33 części Toruń 2013

11  ISO Guidance on usability ◦ Użyteczność - stopień, w jakim produkt wykorzystywany przez użytkowników w określonym kontekście, umożliwia sprawne, efektywne i satysfakcjonujące osiągnięcie określonych celów.  ISO Guidance on World Wide Web user interfaces Toruń 2013

12  Inżynieria użyteczności (Usability engineering) ◦ badanie, testowanie i analizowanie działań użytkowników w trakcie interakcji z komputerem. Tworzenie systemów zgodnych z wszelkimi wymaganiami użytkowników.  Użyteczność wg Nielsena ◦ możliwość wykorzystania przez użytkowników wszystkich funkcji systemu, poprzez zapewnie łatwość nauki, skuteczności użycia, łatwości zapamiętywania, braku błędów oraz satysfakcję użytkowania. Literatura: Jakob Nielsen, Useit.com: Toruń 2013

13 Użyteczne serwisy zapewniają użytkownikom: Użyteczne serwisy zapewniają właścicielom serwisów: ◦ zapoznanie się z pełną ofertą serwisu ◦ szybkie dotarcie do informacji ◦ realizację celów ◦ satysfakcję z zaspokojenia potrzeb ◦ przedłużenie czasu pobytu na stronie, ◦ chęć powrotu na stronę ◦ budowanie pozytywnego wizerunku, ◦ zmniejszoną liczbę błędów/reklamacji ◦ zwiększone dochody Toruń 2013

14

15  Polski internauta ◦ W Polsce jest 18 mln internautów (dane z raportu firmy comScore za rok 2012)  w lutym 2012 polski internauta spędził w Internecie ok. 30 h, odiedził 3442 strony ◦ Dane z badania NetTrack za rok Millward Brown SMG/KRC)  ponad połowa Internetów (50,9%) korzysta z Internetu od ponad 5 lat; natomiast od 3 do 5 lat – 25,3% internautów.  70,8% internautów codziennie lub prawie codziennie korzysta z Internetu; 20,1% kilka razy w tygodniu  Polacy najczęściej korzystają z Internetu w domu (95,2%) lub w pracy (23,5%), a także w szkole lub na uczelni (6,5%). Toruń 2013

16  Badania Internetu : ◦ Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych z lat (GUS)  ◦ Wyniki badania MegaPanel (Gemius SA)  Toruń 2013

17  leniwy,  niecierpliwy  wiecznie spóźniony,  nieufny,  nieświadomy zagrożeń. Toruń 2013

18  Użytkownicy chętnie korzystają z wyszukiwarek,  Użytkownicy nie zagłębiają się w treść strony,  Użytkownicy „skanują” strony w poszukiwaniu słów kluczowych. Liteartura: Steve Krug, Nie każ mi myśleć, Wyd. 2, Gliwice 2010 Toruń 2013

19  Czas przebywania na stronach WWW Toruń 2013 Źródło: Jakob Nielsen, Marie Tahir. Funkcjonalność stron WWW. 50 witryn bez sekretów. Gliwice 2006.

20  Przewijanie ekranów. Toruń 2013

21  Miejsca kliknięć użytkowników. Toruń 2013

22  Projektowanie zorientowane na użytkownika,  Przestrzeganie wytycznych użyteczności  Ewaluacja serwisu na wszystkich etapach rozwoju projektu: ◦ Testy użyteczności ◦ Listy kontrolne (inspekcje) ◦ Ocena heurystyczna (inspekcje) ◦ Spacer poznawczy (inspekcje) ◦ Inne techniki ewaluacji (analizy eksperckie (inspekcje), badania z udziałem użytkowników) Toruń 2013

23 1. Co to za witryna? 2. Jaką nazwę nosi ta podstrona? 3. Jakie są główne kategorie serwisu? 4. Jakie opcje mam do wyboru na aktualnym poziomie hierarchii? 5. Gdzie się znajduję w stosunku do całej hierarchii? 6. Jak mogę czegoś poszukać? Toruń 2013

24 Źrodło: Tomasz Krawatka, Kurs usability:

25  R. Drózd, Webaudit Blog:  Piotr Gawrysiak, Cyfrowa rewolucja, Warszawa  T. Krawatka, Webusability.pl:  S. Krug, Nie każ mi myśleć, Wyd. 2., Gliwice  J. Nielsen, H. Loranger, Optymalizacja funkcjonalności serwisów internetowych, Gliwice  J. Nielsen, M. Tahir. Funkcjonalność stron WWW. 50 witryn bez sekretów. Gliwice  J. Nielsen, Useit.com:  M. Pearrow, Funkcjonalność stron internetowych, Gliwice  PJWSTK Koło Naukowe HCI: Toruń 2013

26 1. Co to za witryna? 2. Jaką nazwę nosi ta podstrona? 3. Jakie są główne kategorie serwisu? 4. Jakie opcje mam do wyboru na aktualnym poziomie hierarchii? 5. Gdzie się znajduję w stosunku do całej hierarchii? 6. Jak mogę czegoś poszukać? Toruń 2013 serwis_1 >>> serwis_2 >>> serwis_3 >>>

27 Toruń 2013


Pobierz ppt "Prowadzenie: Paweł Marzec Katedra Informacji Naukowej i Bibliologii, UKW w Bydgoszczy OCENA JAKOŚCI PORTALI INTERNETOWYCH."

Podobne prezentacje


Reklamy Google