Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Komputer PC Technologia informacyjna PWSW Wykład 2.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Komputer PC Technologia informacyjna PWSW Wykład 2."— Zapis prezentacji:

1

2 Komputer PC Technologia informacyjna PWSW Wykład 2

3 Historia komputera  abakus - liczydło mechaniczne lat temu w Babilonie - rozpowszechnione w Chinach, Japonii, Rzymie, stosowane do dziś w Chinach, Japonii,  mechaniczny arytmometr Wilhelm Schnickard, 1552 Blaise Pascal,  arytmometr z dzieleniem i mnożeniem - Leibnitz  maszyna analityczna - Charles Babbage, Georg Scheutz podobna do współczesnych komputerów - wczytywanie i zapamiętywanie danych, przetwarzanie i zapamiętywanie wyników,  tabulator Holleritha karty dziurkowane - spis w USA (6 tygodni zamiast 6 lat) - Hollerith założył IBM w 1924 r.  ENIAC - USA - na potrzeby armii - lampy elektronowe - duża powierzchnia 150m 3, 50kW, operacji /s, lata ,  pierwszy seryjny komputer IBM ,  tranzystory w latach 60-tych MIT (Massachussets)  układy scalone - LSI (Large Scale of Integration) - kilkadziesiąt elementów w kostce, - duże maszyny, IBM, Odra, RIAD  mikroelektronika - VLSI (Very Large Scale of Integration), ULSI (Ultra Large...) - dziesiątki tysięcy tranzystorów - Pentium 3 do 4 milionów

4 Rozwój komputerów osobistych (Personal Computer) - powszechnego użytku: APPLE - Steve Jobs, Steve Wozniak - pierwszy komputer popularny współpracujący z domowym telewizorem, cena 900$ ZX80, ZX81, ZX Spectrum, Atari - koniec lat 70 IBM komputer osobisty IBM PC - od tego czasu datuje się standard i nie tylko IBM ale też inne firmy podjęły jego produkcję i rozwój Rozróżnia się generacje komputerów:  I - lampowe  II - tranzystorowe  III - na układach scalonych  IV - na układach VLSI (ULSI)  V - ???? komputery sztucznej inteligencji, komputery kwantowe, nadprzewodnictwo

5 PODSTAWY INFORMATYKI Ogólne wiadomości o komputerach Pojęcia podstawowe Nauka o komputerach i metodach ich użytkowania sprzęt (ang. hardware) oprogramowanie (ang. software) automat cyfrowy analogowy (zegarek tradycyjny) Inne (optyczne, pneumatyczne, hydrauliczne elektroniczny

6 Typoszereg komputerów PC Historia komputera PC związana jest z rozwojem technologii procesora oraz opartych na tym restrukturyzacjach architektury płyty głównej. PC XT - procesor Intel /79 PC AT - procesor Intel PC 386 (SX, DX, DX2, DX4)procesor Intel PC 486 (SX, DX, DX2, DX4)- procesor Intel PC PENTIUM - procesor Intel Pentium PRO, Pentium II, II, IV, Xeon1996+ I3, I5, I7 wielordzeniowe2005+

7 W skład komputera PC wchodzą: jednostka centralna w obudowie – płyta główna - elektronika (także mechanika np. wentylator, napędy dyskowe), układy zasilania, przetwarzania, przesyłu i gromadzenia informacji klawiatura - konsola, urządzenie wejścia monitor - konsola, urządzenie wyjścia inne urządzenia zewnętrzne (pamięć zewnętrzna, drukarka, mysz, modem itp.)

8 Struktura wewnętrzna komputera Jednostka centralna  płyta główna mikroprocesor (+radiator+cooler) chipset - układy wspomagające pracę procesora magistrala – “tory” przepływu informacji, połączenie procesora pamięci i urządzeń zewnętrznych pamięć RAM (elektroniczna, nietrwała – 512 MB lub więcej 1, 2, 4 GB) pamięć ROM - BIOS pamięć podręczna - cache zegar kwarcowy taktujący pracę procesora gniazda rozszerzeń +karty rozszerzeń (graficzna, dźwiękowa, sieciowa i inne)  zasilacz + wentylator, głośnik, obudowa  pamięci “zewnętrzne”- twałe stacje dysków elastycznych dysk twardy CD-ROM (CD-R, CD-RW, DVD, pendrive - flash)

9 Procesor Pamięć operacyjna PaO magistrala monitor dyskdyskietka pamięci zewnętrzne CD-ROM drukarka inne modem zegar

10 MIKROPROCESOR (CPU), serce i mózg komputera - układ scalony wysokiej skali integracji. Podstawowe funkcje mikroprocesora: operacje arytmetyczno-logiczne (ALU) zapamiętywanie informacji - danych, rozkazów, adresów (rejestry) pobieranie i wysyłanie informacji (układy sterowania)

11 Mikroprocesor ( chip, JAL, CPU Central Processing Unit) długość słowa komputerowego - 16, 24, 32, 64-bitowe szybkość przetwarzania - częstotliwość taktowania pracy zegar MHz... 3 GHz  800 MIPS (miliony operacji na sec) rodzina mikroprocesorów Intel-a: od Intel 8086 (88)XT- 8b do I-3 I-4 I-7 dwu i 4 rdzeniowe, 64-bitowe Inne rodziny:Duron Athlon Celeron(Intel) Motorola

12 przechowuje obiekty  dane, programy  idea von Neumanna cechy: pojemność pamięci– liczba komórek (bajtów 32, 256, 512 MB) szybkość– czas dostępu[nsec] podział: ROM (EPROM)- stała RAM- operacyjna ulotna Pamięć operacyjna PaO (ang. memory) – organizacja bajtowa

13 Urządzenia zewnętrzne  konsola użytkownika monitor + klawiatura + myszka  pamięci zewnętrzne (dyski) – trwały zapis – duża ilość informacji –  1000x i więcej wolniejsza od PaO (RAM-u) – przedłużenie PaO (RAM-u)

14 DYSK ELASTYCZNY dyskietka magnetyczna (floppy disk drive - FDD) obsługują dyskietki 3,5- calowe, wolny, mała pojemność 3,5 " - 1,44 MB pojemności – odszedł do historii DYSK TWARDY (hard disk - HDD) jest umieszczony na stałe w obudowie, ma pojemność wielokrotnie większą od dyskietki (obecnie standard ok. 400GB). Zasada zapisu jest podobna jak dla dyskietek, dysk twardy składa się z krążków (cylindrów) pokrytych nośnikiem magnetycznym. Informację odczytują głowice magnetyczne. Średnia szybkość odczyt/zapis MB/s DYSK OPTYCZNY CDROM, CDRW, DVD Pojemność standardowa CD: 800 MB Najszybsze obecnie napędy na rynku pracują z prędkością dochodzącą do 8 MB/s. Technologia DVD umożliwia zapis jeszcze większej ilości danych. W zależności od typu płyty DVD pojemność nośnika wynosi od 4,7 GB do nawet 18 GB!!! BlueRay PAMIĘCI FLASH – pendrive – 1 do ok. 16 GB i rośnie ) 64 GB dyski SSD – szybkie (ok. 500MB/s), ciche, pojemności rosną PAMIĘCI ZEWNĘTRZNE –TRWAŁE

15 Monitor – CRT, LCD urządzenie wyjściowe, które współpracuje z odpowiednią kartą graficzną (monochromatyczną, kolorową). Istotnym parametrem jest rozdzielczość monitora związana z gęstością sieci punktów świetlnych (pixeli) ekranu, z których składa się obraz. Przykładowo karta VGA ma rozdzielczość maksymalną 800 na 600 punktów, zaś karta SVGA 1024 na 768 punktów i 256 kolorów lub więcej (16 tys., 16,7 mln) 1920×1080 pikseli (HD) Monitor może pracować w trybie: tekstowym (znakowym), standardowo w układzie 25 wierszy po 80 znaków w wierszu, z obecnym na ekranie kursorem pozycjonującym tekst, graficznym, gdzie podstawową jednostką obrazu jest pixel.

16 Klawiatura jest urządzeniem wejściowym, posiadającym następujące grupy klawiszy : blok centralny - klawisze literowe, znaków interpunkcyjnych i specjalnych oraz: ENTER- klawisz akceptacji, zakończenie wprowadzania danych, powrót kursora i zmiana wiersza, SPACE- klawisz odstępu, znak pusty, TAB- klawisz tabulacji, czyli kolumnowania tekstu, SHIFT, ALT, CTRL - modyfikujące, CapsLock- zablokowanie wielkich liter BS  - (Backspace) - usuwający znak na lewo od kursora, Esc- zazwyczaj powodujący cofnięcie decyzji lub przerwanie operacji, F1 do F12 - klawisze funkcyjne o działaniu zależnym od programu.

17 strzałki przemieszczania kursora    , Page Up - strona w górę, Page Down - strona w dół, Home - początek, End- koniec, Insert - wstaw, przełącznik trybu wstawianie  zastępowanie edytorach tekstu, Delete- kasowanie znaku w miejscu kursora, klawisze specjalne: Print Screen- wydruk zawartości ekranu na drukarce, Scroll Lock- zablokowanie przewijania tekstu na ekranie, Pause- zatrzymanie niektórych programów (np. wyświetlania dłuższego tekstu). ścieżka nawigacyjna

18 zawiera powtórzone klawisze nawigacyjne, cyfry, podstawowe działania arytmetyczne oraz klawisz ENTER - w układzie zbliżonym do kalkulatora - a także klawisz NumLock blokujący znaczenie cyfrowe klawiszy (zapala się dioda kontrolna). Przy zgaszonej diodzie klawisze mają znaczenie nawigacyjne. Niektóre kombinacje klawiszy mają działanie specjalne: –CRTL+ALT+Delete – dostęp do kontroli zawieszonych programów, informacji o wydajności –CTRL+Break - przerywa działanie operacji (wyświetlania tekstów, wykonania programów itp.) ścieżka numeryczna

19 Inne urządzenia zewnętrzne:  mysz  drukarka – ig łowa, atramentowa, laserowa  skaner  ploter  multimedia  modem, faxmodem  UPS  inne - zabawowe (ale nie tylko) joystick, digitizer (touch tablet)

20 Ogólne zasady działania komputera Układy liczbowe Funkcjonowanie komputera opiera się na działaniach liczbowych przy czym jako układ podstawowy zapisu liczb przyjęto układ binarny (dwójkowy) ze względu na łatwość interpretacji stanu napięciowego elementu elektronicznego (stan jakościowy jest prostszy w detekcji od stanu ilościowego). Informacja (liczba) przechowywana jest w rejestrze (komórce pamięci) mikroprocesora lub w komórce pamięci w zapisie binarnym pozycyjnym (dwójkowym), np. z wykorzystaniem 8-miu bitów (lub wielokrotności 8).

21 Komputer - elektroniczny automat cyfrowy Funkcje: - zapamiętywanie informacji - przetwarzanie informacji Automat uniwersalny (nie specjalistyczny) - wykonuje przetwarzanie różnego rodzaju informacji - gromadzi informacje różnego rodzaju Przekazywane w postaci programu

22 Rodzaje informacji w komputerze dane program (sposób przetwarzania danych) numeryczne tekstowe multimedialne (graficzne, dźwiękowe) binarny (w języku komputerowym) tekstowy (w języku programowania) postać binarna (cyfrowa) b 0, b 1, b 2, b 3....b 7 = b b b b Przykładowo zapis liczby w układzie dwójkowym 8-miobitowym:  = =

23 Każdą liczbę można przedstawić w postaci ciągu bitów. Grupa 8 bitów nazwana bajtem (1 B) daje możliwość zapisu 256 liczb naturalnych Bit (binary digit) to podstawowa jednostka informacji - stan elementu 0 lub 1. bit - dwie wartości - 0 lub 1 tranzystor (dioda) napięcie - prąd element optyczny element magnetyczny element ferromagnetyczny papier - otwór jednostki informacji (wg. rozmiaru): bit - 0 lub 1 bajt (B) - 8 bitów kilobajt (KB) B megabajt (MB) KB gigabajt (GB) MB

24 Słowo komputerowe to ciąg bitów o określonej długości. Komputery mogą być 8-bitowe, 16-bitowe (2x8 lub 16), 32-bitowe itd. Słowo komputerowe może mieć różne znaczenia informacyjne - może reprezentować liczbę, znak, rozkaz. Ciągi liczbowe w układzie binarnym są niewygodne i stąd przyjął się ich zapis w postaci przeliczonej na układ szesnastkowy (heksadecymalny). W układzie tym używa się cyfr: A B C D E F Np.: h Ah Fh FFh 15*16+15* FFh1KB-1B * FFFFFh 1MB-1B Litera “h” po liczbie oznacza układ heksadecymalny.

25 WARTOŚCI NUMERYCZNE - LICZBY zapis stałopozycyjny b 0, b 1, b 2, b 3....b 15 znak 0  0 1 < 0 wartość - zapis uzupełnieniowy do dwóch  0 b b b b < 0 inaczej cechy: + proste, szybkie operacje + zupełna dokładność ( w ramach zakresu) - mały zakres - 16 bitów [ do 32767] - tylko wartości całkowite

26 zapis zmiennopozycyjny b 0, b 1... b 7, b 8, b 9... b 47   m 2  c c- cecham - mantysa cechy + duży zakres 48 bitów   1, także wartości ułamkowe, np.. 1 _ 2 = ograniczona dokładność 48 bitów   2,

27 –Graficzne : a...z, A....Z, + -. / \ * spacja, inne znaki –Sterujące (kontrolne) :ENTER, BACKSPACE, DELETE Znaki alfanumeryczne Znaki mają przyporządkowane kody według tablicy ASCII (ISO-7), tzw. strona podstawowa tablicy to 128 znaków o kodach 0 ‑ 127, wymienne strony dodatkowe (kody ).

28 Identyfikacja znaków - tablica kodowa kod ASCII (ISO7) - American Standard Code for Information Interchange 0  31- kontrolne 32  numeryczne 127- kontrolny kod rozszerzony (8-bitowy) 128  255 strony dodatkowe, np. 852 (CE) semigrafika i unikatowe ¬      krajoweĄ Ę Ń Á Â Ă Ä Ç É Ë Í Î Đ áâăä greckie      cyrylicaЛ Е Д Щ Ы

29 Schemat działania komputera Działanie komputera opiera się na wykonywaniu: kolejnych akcji danego programu, który zapisany jest w postaci tzw. kodu maszynowego. Kod maszynowy to specjalny skomplikowany język, którego zasady zapisane są w ROM BIOS komputera, stałej pamięci (tylko do odczytu). W BIOS znajdują się podstawowe programy sterujące urządzeniami zewnętrznymi.

30 Złożone akcje programu składają się z operacji elementarnych, do których należą: wysyłanie wartości do komórek pamięci i pobieranie ich zawartości wykonywanie podstawowych operacji arytmetycznych (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie) wykonywanie operacji testujących wykonywanie skoków programowych zarządzanie adresami komórek pamięci wysyłanie rozkazów do urządzeń zewnętrznych

31 Podział komputerów ze względu na wielkość i zdolność obliczeniową: Małe komputery: miniaturyzacja (laptop, notebook, palmtop, pentop) Komputery osobiste typu IBM Inne komputery osobiste - Amiga, SUN, MacIntosh Stacje robocze (Workstations) - wysokowydajne procesory w architekturze RISC, praca wielozadaniowa (równoczesne wykonywanie wielu programów), wieloprocesorowe. Duże komputery wielozadaniowe do wyspecjalizowanych zadań naukowych - IBM, Cray

32 Dyskowy system plików organizacja logiczna informacji

33 Prosta struktura systemu plików (file system) Pamięci zewnętrzne oznacza się literami z dwukropkiem niedogodność - duża liczba plików - nazwy nie mogą się powtarzać określenie pliku nazwa pamięci : nazwa pliku np.:A: list_1.txt C: turbo.exe

34 Plik (ang. file) - zbiór informacji o spójnym logicznie znaczeniu - o nazwie (identyfikatorze) nadawanej przez autora lub użytkownika lista płac - zestaw nazwisk + kwot pismo, list program komputerowy rysunek Nazwa pliku  nazwa właściwa [.rozszerzenie] zawartość pliku typ (sposób zapisu informacji) litery, cyfry, _, inne Fizycznie  ciąg bajtów w pamięci zewnętrznej (HD, FD, CD-ROM)

35 Np.:list_1.txt list_2.doc lta_plac.98 lta_10_98.plc read.me lta_stud_1KDR.xls Standardowe rozszerzenia: sys - systemowe com, exe, bat, dll - programy doc (docx) – MS Word txt - ASCII bmp - rysunek pas - j. Pascal xls (xlsx) - arkusz MS Excel

36 Przykład: 1 znak tekstu1B 1 wiersz tekstu60B 1 strona A4 tekstu25*60 = 1500B = 1,5KB 10 stron15KB1 plik 1 dyskietka 1,44MB960 stron A4= 10 książek (100 plików) CD-ROM 600MB4 000 książek ( plików) dysk 4GB książek ( plików) Katalog (folder) grupa plików nazwana - jak plik (zwyczajowo bez rozszerzenia) o organizacji hierarchicznej (podkatalogi) Hierarchiczna (katalogowa, drzewiasta) struktura SP

37 Zalety - różne nazwy tylko w jednym katalogu - wielu użytkowników - własne podkatalogi - w danym momencie operujemy w zakresie jednego katalogu Określenie położenia pliku - pełna nazwa C:\LISTY\BRAT\b1_98.doc dysk + ścieżka dojścia + nazwa pliku

38 Struktura oprogramowania (software) Oprogramowanie systemowe: system operacyjny - zarządzanie zasobami komputera: - gospodarowanie czasem pracy komputera - zarządzanie pamięcią operacyjną - obsługa systemu plików w pamięciach zewnętrznych - dialog z użytkownikiem - współpraca z innymi komputerami program wprowadzający (ang. bootstrap) - w pamięci EPROM systemowe niezbędne podstawowe wyposażenie komputera usługowe typowego przetwarzania dostępne w handlu użytkowe (własne) opracowywane samodzielnie na indywidualne zamówienia

39 Systemy operacyjne –DOS - środowisko tekstowe, –Windows 3.x (3.1, 3.11 for WORKGROUPS)- nakładka, system graficzny, 16-bitowy –Windows 95, , XP, VISTA, Windows 7(32- bitowy lub 64-bitowy) WINDOWS8, graficzny odmiany – Solaris, XWindows, MACWindows –UNIX - znakowy, do zastosowań profesjonalnych wiele dystrybucji –NOVELL Netware - system sieciowy


Pobierz ppt "Komputer PC Technologia informacyjna PWSW Wykład 2."

Podobne prezentacje


Reklamy Google