Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Ochrona dróg powiatowych przed degradacją – Część III Automatyczny system ważenia i monitoringu pojazdów ciężkich Instytut Badawczy Dróg i Mostów mgr inż.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Ochrona dróg powiatowych przed degradacją – Część III Automatyczny system ważenia i monitoringu pojazdów ciężkich Instytut Badawczy Dróg i Mostów mgr inż."— Zapis prezentacji:

1 Ochrona dróg powiatowych przed degradacją – Część III Automatyczny system ważenia i monitoringu pojazdów ciężkich Instytut Badawczy Dróg i Mostów mgr inż. Michał Karkowski 1

2 AUTOMATYCZNY SYSTEM WAŻENIA I MONITORINGU POJAZDÓW CIĘŻKICH Instytut Badawczy Dróg i Mostów 2 Rzeczywistość Przeciążenia sięgają od 20% do 70% dopuszczalnej masy pojazdu Co 3 pojazd ciężarowy jest przeciążony

3 Instytut Badawczy Dróg i Mostów 3 Rzeczywistość Przejazd jednego ciągnika siodłowego z przyczepą o prawidłowej wadze = przejazd około samochodów osobowych AUTOMATYCZNY SYSTEM WAŻENIA I MONITORINGU POJAZDÓW CIĘŻKICH

4 Instytut Badawczy Dróg i Mostów 4 Rzeczywistość Przejazd jednego ciągnika siodłowego z przyczepą przeciążonego o 20 % = przejazd około samochodów osobowych AUTOMATYCZNY SYSTEM WAŻENIA I MONITORINGU POJAZDÓW CIĘŻKICH

5 Instytut Badawczy Dróg i Mostów 5 Rzeczywistość AUTOMATYCZNY SYSTEM WAŻENIA I MONITORINGU POJAZDÓW CIĘŻKICH

6 Instytut Badawczy Dróg i Mostów 6 Rzeczywistość AUTOMATYCZNY SYSTEM WAŻENIA I MONITORINGU POJAZDÓW CIĘŻKICH Jeżeli stan nawierzchni drogowej jest zły, to zwiększenie zniszczeń wskutek przeciążenia pojazdów jest większe niż, gdy nawierzchnia jest w dobrym stanie technicznym. W tym przypadku dochodzi do zwiększenia agresywności obciążeń pojazdem wskutek efektu oddziaływania dynamicznego

7 Instytut Badawczy Dróg i Mostów 7 Możliwość reakcji Kompleksowy system automatycznego ważenia i identyfikacji pojazdu Kontrole u przewoźników Stacjonarne kontrole ITD na drodze AUTOMATYCZNY SYSTEM WAŻENIA I MONITORINGU POJAZDÓW CIĘŻKICH

8 Instytut Badawczy Dróg i Mostów 8 AUTOMATYCZNY SYSTEM WAŻENIA I MONITORINGU POJAZDÓW CIĘŻKICH ISKIP to uniwersalny system automatycznej identyfikacji pojazdów, dokonywanej na podstawie równoległego rozpoznawania jego cech takich jak rodzaj (osobowy, dostawczy, ciężarowy, autobus, itp.), kolor, marka, typ oraz numer rejestracyjny ISKIP może być wykorzystywany do: -poszukiwania i wykrywania pojazdów podejrzanych, -kompleksowego pomiaru prędkości przejazdowej pojazdów na odcinkach, -rejestracji pojazdów niestosujących się do sygnalizacji świetlnej, -monitorowanie stref ograniczonego ruchu drogowego (np. ścisłe centra miast) ISKIP może być instalowany zarówno w wersji stacjonarnej (np. przejścia graniczne, ważne węzły drogowe, jak i mobilnej (np. pojazdy Policji, ABW, CBŚ, ITD.).

9 Instytut Badawczy Dróg i Mostów 9 Schemat działania systemu Przejazd pojazdu przez wagę i wykonanie zdjęcia pojazdu Analiza uzyskanego obrazu, identyfikacja pojazdu, akwizycja danych wagowych Przekazanie danych do centrum oraz stacjonarnych i mobilnych punktów kontroli ITD Zatrzymanie pojazdu, ważenie stacjonarne, karanie AUTOMATYCZNY SYSTEM WAŻENIA I MONITORINGU POJAZDÓW CIĘŻKICH

10 Instytut Badawczy Dróg i Mostów 10 AUTOMATYCZNY SYSTEM WAŻENIA I MONITORINGU POJAZDÓW CIĘŻKICH Schemat działania systemu

11 Instytut Badawczy Dróg i Mostów 11 Parametry funkcjonalne systemu Integracja istniejących systemów preselekcji (zgodnie z wymogami dyrektywy PE-UE Automatyczna kalibracja systemu zapewniająca błąd pomiaru preselekcyjnego nie większy niż 1-2% (zgodnie z wymaganiami dyrektywy PE-UE) Instalacja elementów systemu poza siecią dróg krajowych (miasta) Kompatybilność z systemami GITD Stały nadzór techniczny i naukowy AUTOMATYCZNY SYSTEM WAŻENIA I MONITORINGU POJAZDÓW CIĘŻKICH

12 Instytut Badawczy Dróg i Mostów 12 AUTOMATYCZNY SYSTEM WAŻENIA I MONITORINGU POJAZDÓW CIĘŻKICH Efekty funkcjonowania systemu Wartość średniego przekroczenia nacisku osi napędowej - 2,5t Wartość maksymalnego przekroczenia DMC - 28t Wartość średniego przekroczenia DMC – 5t Wartość maksymalnego przekroczenia nacisku osi napędowej - 4,5t Wartość maksymalnego przekroczenia nacisku potrójnej osi nienapędowej - 12t

13 Instytut Badawczy Dróg i Mostów 13 AUTOMATYCZNY SYSTEM WAŻENIA I MONITORINGU POJAZDÓW CIĘŻKICH Efekty funkcjonowania systemu Prawie 100% skuteczność wychwytywania pojazdów przeciążonych Ponad PLN nałożonych kar w 1 roku Ponad pojazdów skontrolowanych Eliminacja ruchu przeciążonego z okolic punktu preselekcji (spadek od 20% do 80%)

14 Instytut Badawczy Dróg i Mostów 14 Porównanie jakości – DK 5 / Bydgoszcz DataGodzinaWaga certyfikowana ITD Oś 1Oś 2Oś 3Oś 4Oś 5Oś 6Waga [t] :577,3012,503,85 31, :497,8010,5510,4510,1510,35 49, :206,958,6511,30 11,40 49, :336,5513,206,65 6,70 39, :536,9011,358,308,408,65 43, :047,9511,257,2511,209,45 47, :426,2512,90 19, :475,903,856,509,659,75 45,40 Waga WIM IBDiM BłądOś 1Oś 2Oś 3Oś 4Oś 5Oś 6Waga [t] +1,12% 7,1012,904,103,703,90 31,70 -1,01% 7,5011,209,5010,4010,20 48,80 -0,81% 6,409,2011,3011,2011,10 49,20 -0,63% 6,2013,306,806,60 39,50 +0,00% 6,7011,608,208,408,70 43,60 -0,85% 7,2012,007,3010,909,30 46,70 -0,78% 6,2012,80 19,00 +0,22% 7,009,409,70 45,50 AUTOMATYCZNY SYSTEM WAŻENIA I MONITORINGU POJAZDÓW CIĘŻKICH

15 Instytut Badawczy Dróg i Mostów 15 Porównanie jakości – DK 5 / Bydgoszcz AUTOMATYCZNY SYSTEM WAŻENIA I MONITORINGU POJAZDÓW CIĘŻKICH Lipiec - średni nacisk I osi [kN] Styczeń- średni nacisk I osi [kn] Odchylenie standardowe Lipiec Odchylenie standardowe Styczeń Scania6,3496,0368,337,78 Renault5,945,8038,627,55 Daf6,3556,0548,026,83 Man6,145,7549,029,26 Volvo6,3635,9927,856,95 Mercedes6,3055,91310,988,72 Iveco6,1785,8539,678,07

16 Instytut Badawczy Dróg i Mostów 16 AUTOMATYCZNY SYSTEM WAŻENIA I MONITORINGU POJAZDÓW CIĘŻKICH Dzięki wykorzystaniu danych z wag legalizowanych do korekcji danych uzyskiwanych przy pomocy pojazdu odniesienia wspartego mechanizmem MMR udało się zminimalizować błąd pomiaru wag preselekcyjnych do poziomu 1,5 %, co stanowi pierwszy krok do ich certyfikacji i legalizacji pomiarowej – będącej celem finalnym projektu

17 Instytut Badawczy Dróg i Mostów 17 AUTOMATYCZNY SYSTEM WAŻENIA I MONITORINGU POJAZDÓW CIĘŻKICH Pojazd Waga całkowita legalizowana ITD. Waga całkowita preselekcja IBDIM Waga I osi legalizowana ITD. Waga I osi preselekcja IBDiM Błąd wagiBłąd osi MAN SBE 16….49,649,56,9570,20%0,72% SCANIA WT 27….46,6546,86,456,30,32%2,33% SCANIA SZA 13….44,644,47,957,60,45%4,40% MAN GA 33….38,939,16,756,50,51%3,70% DAF CB 03….20,1520,37,757,60,74%1,94% MAN PP 82….19,8207,457,11,01%4,70%

18 Instytut Badawczy Dróg i Mostów 18 Referencje AUTOMATYCZNY SYSTEM WAŻENIA I MONITORINGU POJAZDÓW CIĘŻKICH

19 Instytut Badawczy Dróg i Mostów 19 Referencje AUTOMATYCZNY SYSTEM WAŻENIA I MONITORINGU POJAZDÓW CIĘŻKICH

20 Instytut Badawczy Dróg i Mostów 20 Referencje AUTOMATYCZNY SYSTEM WAŻENIA I MONITORINGU POJAZDÓW CIĘŻKICH

21 Instytut Badawczy Dróg i Mostów 21 Nagrody 21 AUTOMATYCZNY SYSTEM WAŻENIA I MONITORINGU POJAZDÓW CIĘŻKICH

22 Instytut Badawczy Dróg i Mostów 22 Nagrody 22 AUTOMATYCZNY SYSTEM WAŻENIA I MONITORINGU POJAZDÓW CIĘŻKICH

23 Instytut Badawczy Dróg i Mostów 23 Kontakt – realizacja projektu mgr inż. Michał Karkowski Instytut Badawczy Dróg i Mostów ul. Instytutowa Warszawa Tel: AUTOMATYCZNY SYSTEM WAŻENIA I MONITORINGU POJAZDÓW CIĘŻKICH


Pobierz ppt "Ochrona dróg powiatowych przed degradacją – Część III Automatyczny system ważenia i monitoringu pojazdów ciężkich Instytut Badawczy Dróg i Mostów mgr inż."

Podobne prezentacje


Reklamy Google