Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

I jego funkcje w procesie uczenia się Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania: „ Publisher-Innowacje ” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24;

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "I jego funkcje w procesie uczenia się Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania: „ Publisher-Innowacje ” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24;"— Zapis prezentacji:

1 i jego funkcje w procesie uczenia się Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania: „ Publisher-Innowacje ” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; Golesz ó w Tel. 33 / ; Fax. 33 / Projekt pn „Innowacyjny system wspomagania szkół w powiecie cieszyńskim” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

2 2 półkule mózgu wyobraźnia ważniejsza od wiedzy.. rozważna i romantyczna ? LEWAPRAWA dowodzi prawą stroną ciała dowodzi lewą stroną ciała zapamiętuje info.podane zapamiętuje info. podane słownie, cyfrowo obrazowo analiza synteza działa sekwencyjnie działa całościowo rozwiązuje zadania produkuje sny pamięta fakty,daty,gramatykę,ortografię rozróżnia kolory koduje numery i liczby rozumie metafory Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania: „Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; Goleszów Tel. 33 / ; Fax. 33 /

3 Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania: „Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; Goleszów Tel. 33 / ; Fax. 33 /

4 Za co odpowiadają półkule mózgu pólkula L logiczna  Za uczenie się odpowiada tylko pólkula L logiczna - źródło niepowodzeń szkolnych. półkuli P poznawcze i zapamiętywanie.  Odkryto (80 l.), że uruchomienie półkuli P podwyższa możliwości poznawcze i zapamiętywanie. półkulę P twórczy i sprawniej rozwiązują różne problemy  Ludzie wykorzystujący półkulę P są: bardziej twórczy i sprawniej rozwiązują różne problemy, częściej się uśmiechają i lepiej śpią. Prawa półkula - uzdolnienia: Prawa półkula - poprzez jej stymulację możemy wyzwolić uzdolnienia: szybkie czytanie, pamięć fotograficzną, błyskawiczne liczenie w pamięci, rozwiązywanie trudnych zadań matematycznych genialne uzdolnienia muzyczne w tym słuch absolutny. Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania: „Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; Goleszów Tel. 33 / ; Fax. 33 /

5 Za co odpowiadają półkule mózgu  Kiedy się uczymy, obie półkule mózgu powinny pracować  Kiedy się uczymy, obie półkule mózgu powinny pracować synchronicznie, wtedy każda z nich osiąga więcej (np. studiując matematykę, łatwiej przyswajamy wiedzę muzyczną). że zsynchronizowanie pracy obu półkul wywołuje głębokie odprężenie – czyli stan  Tajemnica polega na tym, że zsynchronizowanie pracy obu półkul wywołuje głębokie odprężenie – czyli stan, w którym najłatwiej się uczymy. Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania: „Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; Goleszów Tel. 33 / ; Fax. 33 /

6 BUDOWA MÓZGU – c.d. ciało modzelowate – utrzymuje równowagę, łączy abstrakcję z logiczną informacją Najlepiej zapamiętujemy informacje o wysokim ładunku uczuciowym ! Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania: „Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; Goleszów Tel. 33 / ; Fax. 33 /

7 7 Dominacja półkuli mózgowej półkulą lewą (naukowa, logiczna) Czasem mistrzowsko! Ludzie z dominującą półkulą lewą (naukowa, logiczna) lubią litery i liczby, cechuje ich logika sekwencyjna, przywiązanie do norm, wzorów, punktualność, staranność. Raczej odtwarzają. Czasem mistrzowsko! półkulą prawą (artystyczna, całościowa) Czasem mistrzowsko! Ludzie z dominującą półkulą prawą (artystyczna, całościowa) lubią ruch, muzykę i emocje, cechuje ich logika mozaikowa, łamią normy i wzory. Żyją poza czasem i obowiązkami. Tworzą. Czasem mistrzowsko!

8 Fale mózgowe BETA – stan pełnego rozbudzenia, pełna świadomość ALFA – stan gotowości i odprężenia THETA – wczesne fazy snu, przetwarzanie informacji DELTA – głęboki sen Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania: „Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; Goleszów Tel. 33 / ; Fax. 33 /

9 Fale mózgowe Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania: „Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; Goleszów Tel. 33 / ; Fax. 33 /

10 2 półkule mózgu WNIOSEK: Źródłem problemów szkolnych jest zwykle niedostymulowanie jednej z półkul LEWA PÓŁKULA PRAWA PÓŁKULA EFEKT SYNERGII Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania: „Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; Goleszów Tel. 33 / ; Fax. 33 /

11 Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania: „Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; Goleszów Tel. 33 / ; Fax. 33 /

12 Metody integrowania mózgu w procesie uczenia się  Ćwiczenia ruchowe – naprzemienne  Relaksacja, ćwiczenia oddechowe  Zastosowanie odpowiedniej muzyki  Uczenie się w stanie alfa  Mówienie szeptem (prawa półkula)  Podniesiony głos (lewa półkula)  Stosowanie ćwiczeń na analizę (l.) syntezę (p.)  Łączyć nowe informacje z już istniejącymi tzw. własnymi mapami Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania: „Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; Goleszów Tel. 33 / ; Fax. 33 /

13  Zastosowanie rytmu, rymu  Wykorzystanie marzeń, wyobraźni  Cyrkularne notatki – Mapy  Stosowanie płodozmianu: 1.Trudne 2.Łatwe 3.Trudne (środek najniższa koncentracja, najsłabsze zapamiętywanie)  Stosowanie pozytywnych emocji-humor  Przeglądanie materiału - najpierw całości a potem szczegóły  Podanie planu całej lekcji, a potem szczegółowo  Praca w małych grupach Metody integrowania mózgu w procesie uczenia się Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania: „Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; Goleszów Tel. 33 / ; Fax. 33 /

14 14 Dominacja półkuli mózgowej Lubimy ludzi podobnych do nas samych! „ Artystyczni bałaganiarze” mogą mieć kłopoty z porozumiewaniem się z „intelektualistami” i odwrotnie ! Chyba, że zrozumiemy, że możemy dużo się od siebie wzajemnie nauczyć !

15 BUDOWA MÓZGU KORA MÓZGOWA KORA MÓZGOWA KOŁNIERZ układ limbiczny KOŁNIERZ układ limbiczny PIEŃ MÓZGU PIEŃ MÓZGU MÓŻDŻEK MÓŻDŻEK Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania: „Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; Goleszów Tel. 33 / ; Fax. 33 /

16 Bruzdy mózgu dzielą powierzchnię półkuli na płaty: czołowy czołowy – z ośrodkiem ruchowym i ruchowym mowy, myślenie abstrakcyjne ciemieniowy ciemieniowy – z ośrodkiem czucia oraz korą integrującą doznania czuciowe, wzrokowe i słuchowe potyliczny potyliczny – z ośrodkiem wzroku, widzeniem barw i głębi skroniowy skroniowy – z ośrodkiem słuchu i rozumieniem mowy Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania: „Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; Goleszów Tel. 33 / ; Fax. 33 /

17 Budowa mózgu – inny podział Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania: „Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; Goleszów Tel. 33 / ; Fax. 33 /

18 Mózg męski i mózg kobiecy Funkcja LokalizacjaEfekt Język (gramatyka, ortografia itp.) M: przód i tył lewej półkuli K: przód lewej półkuli Rozproszenie ośrodków Skupienie ośrodków Słownictwo, definiowanie pojęć M: przód i tył lewej półkuli K: przód i tył obu półkuli Skupienie ośrodków Rozproszenie ośrodków Postrzeganie wzrokowo- przestrzenne M: prawa półkula K: obie półkule Skupienie ośrodków Rozproszenie ośrodków Emocje M: prawa półkula K: obie półkule Skupienie ośrodków Rozproszenie ośrodków Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania: „Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; Goleszów Tel. 33 / ; Fax. 33 /

19 KORA MÓZGOWA górna część mózgu ma 30 mm grubości i składa się z sześciu warstw odpowiedzialna za mówienie, myślenie, zdolność widzenia i słyszenia, rozumowanie i tworzenie jest pomięta jak koc to właśnie dzięki niej człowiek jest tym kim jest Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania: „Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; Goleszów Tel. 33 / ; Fax. 33 /

20 UKŁAD LIMBICZNY - KOŁNIERZ (łac. limbus) centralna część mózgu otacza pień mózgu, dlatego nazywa się kołnierzem kontroluje nasze uczucia (strach, emocje, gniew, miłość, namiętność) i seksualność jest ściśle powiązany z partiami odpowiedzialnymi za zapamiętywanie informacji tzw. mózg ssaków pierwotnych Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania: „Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; Goleszów Tel. 33 / ; Fax. 33 /

21 Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania: „Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; Goleszów Tel. 33 / ; Fax. 33 /

22 PIEŃ MÓZGU – RDZEŃ PRZEDŁUŻONY Rdzeń przedłużony to część tyłomózgowia o kształcie ściętego stożka, łączy rdzeń kręgowy z móżdżkiem. Uszkodzenie rdzenia przedłużonego niesie ze sobą poważne zagrożenie życia. dolna część mózgu posiada zaledwie 2,5 cm steruje wieloma podstawowymi odruchami (prostymi czynnościami organizmu):żucie, ssanie, połykanie, kaszel, kichanie, oddychanie, bicie serca, odruchy pierwotne tzw. gadzi mózg Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania: „Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; Goleszów Tel. 33 / ; Fax. 33 /

23 MÓŻDŻEK tu znajduje się pamięć kinestetyczna (np.jazda na rowerze lub pisanie na maszynie) funkcje: koordynacja ruchów celowych, utrzymanie równowagi, regulacja napięcia mięśni, pamięć niektórych odruchów, wpływ na ruchy oczu wyniki uszkodzeń móżdżka: brak koordynacji ruchów, niezgrabność; brak precyzji ruchów, problemy z utrzymaniem normalnej postawy ciała, trudności w ocenie zasięgu i momentu zatrzymania ruchu, trudności w łapaniu obiektów, niezdolność do wykonywania szybkich ruchów naprzemiennych, drżenie ciała, potykanie się, tendencja do przewracania i "chodzenia na szerokich nogach„ słabe napięcie mięśni, niewyraźna mowa Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania: „Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; Goleszów Tel. 33 / ; Fax. 33 /

24 Jak aktywność fizyczna rozwija zdolności umysłowe dziecka Działania fizyczne dziecka w pierwszych latach życia mają ogromny wpływ na to, w jakim stopniu rozwinie ono rozmaite umiejętności. Poniżej przedstawiono związki pomiędzy aktywnością fizyczną a konkretnymi umiejętnościami. 2. Móżdżek - umożliwia zachowanie równowagi Prowadzi do: rozwinięcia zmysłu równowagi, zdolności sportowych, łatwego opanowania jazdy na rowerze, umiejętności pisania, dobrej koordynacji mchowej, umiejętności czytania Czynność: obracanie się w kółko, balansowanie, słuchanie, huśtanie się, turlanie się, padanie, tańczenie Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania: „Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; Goleszów Tel. 33 / ; Fax. 33 /

25 Jak aktywność fizyczna rozwija zdolności umysłowe dziecka Czynność: głaskanie, przytulanie, wspólna zabawa Prowadzi do:miłości, poczucia bezpieczeństwa, tworzenia więzi, umiejętności społecznych, umiejętność! współpracy, pewności siebie Czynność: układania zabawek w piramidy, układanie układanek, rozpoznawanie wzorów, tworzenie wzorów, bawienie się w gry słowne, zabawy powtórzeniowe, słuchanie muzyki Prowadzi do: rozwoju zdolności matematycznych i logicznego myślenia, rozwiązywania problemów, płynnego czytania, literowania, pisania, malowania, bogatego słownictwa, dobrej pamięci, zdolności muzycznych Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania: „Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; Goleszów Tel. 33 / ; Fax. 33 /

26 Co usprawnia pamięć i sprzyja pracy mózgu Co usprawnia pamięć i sprzyja pracy mózgu pozytywne nastawienie – nigdy nie mów „nie mogę”, „nie uda mi się” częste przerwy w nauce zdrowe odżywianie produktami naturalnymi, pozbawionymi chemii picie odpowiedniej ilości dobrej wody (jest niezbędna dla mózgu, ułatwia myślenie) Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania: „Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; Goleszów Tel. 33 / ; Fax. 33 /

27 Co usprawnia pamięć i sprzyja pracy mózgu Co usprawnia pamięć i sprzyja pracy mózgu dostarczanie sobie odpowiedniej ilości witamin i minerałów, zwłaszcza magnezu jedzenie węglowodanów (mózg potrzebuje glukozy) stałe uczenie się nowych rzeczy i stawianie sobie nowych zadań pamięciowych – uczenie się nowego języka, zapamiętywanie numerów, dowcipów, szczegółów czyjegoś wyglądu unikanie używek Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania: „Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; Goleszów Tel. 33 / ; Fax. 33 /

28 CO lubią nasze mózgi? są przystosowane do rozwiązywania problemów i przetwarzania informacji, a nie do ich reprodukowania, dobrze zapamiętują informacje łączące wiedzę kognitywną z emocjami i aktywnością ciała, dużo lepiej kodują w pamięci długotrwałej informacje poznane w bezstresowej, przyjaznej atmosferze, uczą się dużo efektywniej w grupie, Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania: „Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; Goleszów Tel. 33 / ; Fax. 33 /

29 CO lubią nasze mózgi? - - lepiej zapamiętują to co ma dla nich praktyczne znaczenie, - lepiej zapamiętują informacje, które potrafią odnieść do swoich dotychczasowych doświadczeń, - łatwiej zapamiętują, to co widzą, niż to co słyszą, - łatwo zapamiętują to, co mogły poznać dzięki aktywności rąk (ręce mają w mózgu bardzo dużą reprezentację, ich aktywność pobudza więc wiele struktur neuronalnych). Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania: „Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; Goleszów Tel. 33 / ; Fax. 33 /


Pobierz ppt "I jego funkcje w procesie uczenia się Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania: „ Publisher-Innowacje ” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24;"

Podobne prezentacje


Reklamy Google