Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

STUDENT Z ZABURZENIAMI PSYCHICZNYMI Prof. Dr hab. Dominika Dudek Zakład Zaburzeń Afektywnych Katedry Psychiatrii CMUJ Pełnosprawny Student VIII Kraków,

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "STUDENT Z ZABURZENIAMI PSYCHICZNYMI Prof. Dr hab. Dominika Dudek Zakład Zaburzeń Afektywnych Katedry Psychiatrii CMUJ Pełnosprawny Student VIII Kraków,"— Zapis prezentacji:

1 STUDENT Z ZABURZENIAMI PSYCHICZNYMI Prof. Dr hab. Dominika Dudek Zakład Zaburzeń Afektywnych Katedry Psychiatrii CMUJ Pełnosprawny Student VIII Kraków, października 2014 r.

2 Leczenie psychiatryczne jako stygma Stygmatyzacja rzeczywiście istnieje: w społeczeństwie, w służbie zdrowia, wśród samych pacjentów Negatywne oczekiwania własne i innych → utrudniają osiągnięcie celu, „samosprawdzająca się przepowiednia Tworzy bariery

3 Najczęstsze określenia Wariat (varius- inny) E.T, obcy, kosmita Dziwny Nienormalny Głupi („głupio gada”) Nieodpowiedzialny Nieprzewidywalny Groźny, agresywny Nie może podejmować decyzji Niewiarygodny Leniwy Niezdolny do pracy …….

4 Skala problemu Raport WHO: co 4-ty człowiek cierpi na zaburzenia psychiczne Wiele zachorowań nie znajduje się w statystykach (nieleczeni, gabinety prywatne) → coraz więcej studentów ma jakieś zaburzenia psychiczne

5 Różnorodność obszarów i problemów Zaburzenia adaptacyjne Nerwice, zaburzenia lękowe Depresje Psychozy Uzależnienia Każdy obszar niesie specyficzne trudności i problemy, wymagające innego podejścia i wsparcia, wzbudza inne emocje (lęk, współczucie, złość, obwinianie itp.) Obszary mogą się na siebie nakładać

6 Diagnoza w psychiatrii – „wiem, że nic nie wiem” Poznanie chorego jest procesem ciągłym „Rozpoznanie w psychiatrii nie ma takiego waloru co w innych dyscyplinach lekarskich. Jest często sprawa umowną”, „….odgrywa rolę symbolu ułatwiającego porozumienie się między psychiatrami (…), jest skrótem pojęciowym (A Kępiński) Diagnoza może zmieniać się w przeciągu życia (np. konwersje dgn MDD-ChAD) Wielość diagnoz, współchorobowość, dominujące problemy w danym momencie Kryteria diagnostyczne zmieniają się w perspektywie historycznej (kolejne wersje ICD i DSM) Norma-zaburzenie osadzone w kontekście kulturowym

7 Diagnoza w psychiatrii – „wiem, że nic nie wiem” Nazwa choroby, „etykietka” nic nie mówi o aktualnym stanie, możliwościach, ograniczeniach, sprawności/niepełnosprawności, trafności deficytów Medykalizacja: nieśmiałość-fobia społeczna, smutek-depresja „dziś każdy ma depresję”, „weź się w garść”

8 W poszukiwaniu równowagi Wsparcie – paternalizm Mobilizowanie – danie spokoju i czasu Odciążenie na czas choroby, czasowe mniejsze wymagania – „obniżenie lotów”, wypadnięcie z ról społecznych Opieka – nadopiekuńczość Choroba jako stan (przejściowy, wymagający zaangażowania i aktywnego działania w procesie zdrowienia) – choroba jako cecha (zawód: pacjent, wtórne korzyści z roli chorego)

9 Choroba to jednak choroba Unikajmy apoteozy chorób psychicznych Owszem – wielu wybitnych, kreatywnych, sławnych cierpiało na zaburzenia psychiczne, ale jak w całym społeczeństwie większość to osoby zwyczajne, przeciętnie uzdolnione. Owszem – choroba może wyzwalać nowe zdolności twórcze (schizophrenia paradoxalis socialiter fausta…..- termin krakowskiego psychiatry prof. Brzezickiego), ale u większości chorych hamuje możliwości, utrudnia rozwój, powoduje załamanie linii życiowej

10 Chorujący student w Krakowie Psychiatria z tradycjami „Duch Kepińskiego” – humanizm, dialog, partnerstwo Rozwój psychiatrii środowiskowej (A. Cechnicki) Kraków „zagłębiem psychoterapeutów” Kompleksowe programy leczenia Kraków wspiera leczenie uzależnień

11 Dziękuję za uwagę Dane kontaktowe ZZA: Projekt współfinansowany ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Patroni medialni: Partner:


Pobierz ppt "STUDENT Z ZABURZENIAMI PSYCHICZNYMI Prof. Dr hab. Dominika Dudek Zakład Zaburzeń Afektywnych Katedry Psychiatrii CMUJ Pełnosprawny Student VIII Kraków,"

Podobne prezentacje


Reklamy Google