Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pomiary procesów programistycznych Copyright, 2002 © Jerzy R. Nawrocki Zarządzanie jakością.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Pomiary procesów programistycznych Copyright, 2002 © Jerzy R. Nawrocki Zarządzanie jakością."— Zapis prezentacji:

1 Pomiary procesów programistycznych Copyright, 2002 © Jerzy R. Nawrocki Zarządzanie jakością Wykład 14 ( ) Zarządzanie jakością Wykład 14 ( )

2 J. Nawrocki, Pomiary procesów.. Plan wykładu Pomiary a CMMI Praktyki specyficzne Praktyki generyczne Metody szacowania Miary artefaktów Klasyfikacja działań Schemat bazy danych

3 J. Nawrocki, Pomiary procesów.. Co to jest CMMI ? CMM = Capability Maturity Model (model dojrzałości wytwórczej) Firmy programistyczne  określenie możliwości bieżących procesów + kierunki poprawy CMMI = CMM Integrated (2000) Software Eng. Systems Eng. Integrated Product Development

4 J. Nawrocki, Pomiary procesów.. Poziomy CMM(I) 3. Zdefiniowany 4. Zarządzany ilosc. 5. Optymalizujący 2. Zarządzany 1. Początkowy

5 J. Nawrocki, Pomiary procesów.. CMMI Poziom 2 Zarządzanie wymaganiami Planowanie przedsięwzięcia Monitorowanie i kontrola Zarządzanie podzleceniami Pomiary i analiza Zapewnienie jakości Zarządzanie konfiguracją Zarządzany (powtarzalny)

6 J. Nawrocki, Pomiary procesów.. Pomiary i analiza 1. Ustanów i pielęgnuj cele pomiarów. Mają być one wywiedzione ze zidentyfikowanych potrzeb informacyjnych Praktyki specyficzne Potrzeby informacyjne SDS: Ocena współpracy z klientem Szacowanie pracochłonności projektu Ocena skutków zmian procesów

7 J. Nawrocki, Pomiary procesów.. Pomiary i analiza 1. Ustanów i pielęgnuj cele pomiarów. Mają być one wywiedzione ze zidentyfikowanych potrzeb informacyjnych Praktyki specyficzne CEL: Dostarczyć dane umożliwiające: Ocenę współpracy z klientem Szacowanie pracochłonności projektu Ocenę skutków zmian procesów

8 J. Nawrocki, Pomiary procesów.. Pomiary i analiza 2. Wyspecyfikuj miary związane z celami pomiarów (podstawowe i wtórne). Praktyki specyficzne Miary podstawowe: Faktyczny i szac. rozmiar artefaktu (np. #stron spec. wymagań, #wymagań, #linii kodu, #FP, złożoność McCabe’a, #przypadków testowych) Faktyczna i szacowana pracochłonność Liczba błędów; praca powtórna; liczba zmian..

9 J. Nawrocki, Pomiary procesów.. Pomiary i analiza 3. Opisz, jak dane pomiarowe będą otrzymywane i składowane Praktyki specyficzne #stron spec. wymagań, #wymagań: ręcznie #linii kodu, złożoność McCabe’a: Lex lub AWK Faktyczna pracochłon.: Visual Basic Liczba błędów, liczba zmian: rej. problemów Składowanie: baza danych Oracle, oddzielny serwer

10 J. Nawrocki, Pomiary procesów.. Pomiary i analiza 4. Opisz, jak dane pomiarowe będą analizowane i raportowane Praktyki specyficzne Ranking obecności:

11 J. Nawrocki, Pomiary procesów.. Pomiary i analiza 4. Opisz analizę i raportowanie Praktyki specyficzne - przygotowanie 3. Opisz otrzymywanie i składowanie 2. Wyspecyfikuj miary wg celów pomiarów 1. Zidentyfikuj cele pomiarów Jak to się ma do GQM?

12 J. Nawrocki, Pomiary procesów.. Pomiary i analiza 5. Zbieraj wyspecyfikowane dane pomiarowe Praktyki specyficzne Sprawdzanie integralności danych!

13 J. Nawrocki, Pomiary procesów.. Pomiary i analiza 6. Analizuj zebrane dane pomiarowe Praktyki specyficzne Przegląd wstępnych wyników. Doskonalenie kryteriów dla przyszłych analiz.

14 J. Nawrocki, Pomiary procesów.. Pomiary i analiza 7. Składuj dane pomiarowe, specyfikacje pomiarów i wyniki analiz oraz zarządzaj nimi. Praktyki specyficzne Ochrona przed niepowołanym dostępem. Ochrona przed przypadkową utratą danych.

15 J. Nawrocki, Pomiary procesów.. Pomiary i analiza 8. Prześlij wyniki pomiarów i analiz do wszystkich zainteresowanych (i uprawnionych) Praktyki specyficzne Unikać niepotrzebnej zwłoki w dostarczaniu wyników analiz. Pomagać zrozumieć wyniki analiz.

16 J. Nawrocki, Pomiary procesów.. Pomiary i analiza 1. Ustanów politykę organizacji w zakresie pom. 2. Zaplanuj proces 3. Udostępnij odpowiednie zasoby 4. Przypisz odpowiedzialność 5. Wyszkol ludzi 6. Zarządzaj konfiguracją Praktyki generyczne

17 J. Nawrocki, Pomiary procesów.. Pomiary i analiza 7. Zidentyfikuj i wciągnij do pracy odpowiednich udziałowców 8. Monitoruj i kontroluj proces 9. Obiektywnie oceniaj zgodność 10. Przeglądaj status działań pomiarowych z zarządem wyższego szczebla Praktyki generyczne

18 J. Nawrocki, Pomiary procesów.. Szacowanie pracochłonności Spec./opis projektu Szac. rozmiaru Szac. pracochłonności Spec./opis projektu

19 J. Nawrocki, Pomiary procesów.. Szacowanie pracochłonności A jeśli rozmiar = 200 ?

20 J. Nawrocki, Pomiary procesów.. Szacowanie rozmiaru Metoda Delficka - brak b.danych Metoda wartości rozmytej - baza rozmiarów Metoda standardowego składnika - typ i rozmiar PROBE - typ (logic, I/O, Calculation, Text, Data, Set-up) i rozmiar

21 J. Nawrocki, Pomiary procesów.. Miary artefaktów Spec. Wymagań: #stron, #wymagań, #punktów funkcyjnych, #testów akceptacyjnych Kod: #linii, #niepustych linii bez komentarza, #operatorów (+, *, =, if, while,..), złożoność McCabe’a Testy: #przypadków testowych

22 J. Nawrocki, Pomiary procesów.. Klasyfikacja działań Produkcja Weryfikacja Błędów usuwanie (praca powtórna) Doskonalenie Osobiste sprawy (prywatne) Inne (podać jakie)

23 J. Nawrocki, Pomiary procesów.. Klasyfikacja działań Przygotowanie IPD Analiza i spec. wymagań Projektowanie Kodowanie i testy jedn. Integracja Wdrożenie Odbiór przez klienta Pielęgnacja Produkcja Planowanie i eksploracja Kontrola postępów Zarządzanie zmianami i konfig. Współpraca ze zleceniobiorcą

24 J. Nawrocki, Pomiary procesów.. Klasyfikacja działań Przeglądy Testy ręczne Testy automatyczne Weryfikacja

25 J. Nawrocki, Pomiary procesów.. Klasyfikacja działań Zbieranie i analiza danych Szkolenie się Szkolenie innych / mentoring Projekty SPI Doskonalenie

26 J. Nawrocki, Pomiary procesów.. Schemat bazy danych Osoba Zadanie Rodzaj działania Od Do... Projekt Zadanie Artefakty wej. (wersja) Artefakty wyj. (wersja) Rodzaj zadania (PWBD) Status EffortTasks

27 J. Nawrocki, Pomiary procesów.. Ocena wykładu 1. Wrażenie ogólne (1 - 6) 2. Za szybko czy za wolno? 3. Czy dowiedziałeś się czegoś ważnego? 4. Co i jak poprawić?


Pobierz ppt "Pomiary procesów programistycznych Copyright, 2002 © Jerzy R. Nawrocki Zarządzanie jakością."

Podobne prezentacje


Reklamy Google