Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

AUSTRALIA. PLAN I. Definicje obszaru II. Teren i środowisko (Pejzaże, klimat, płyt tektonicznych, katastrofy naturalne, rozmieszczenie ludności, struktura.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "AUSTRALIA. PLAN I. Definicje obszaru II. Teren i środowisko (Pejzaże, klimat, płyt tektonicznych, katastrofy naturalne, rozmieszczenie ludności, struktura."— Zapis prezentacji:

1 AUSTRALIA

2 PLAN I. Definicje obszaru II. Teren i środowisko (Pejzaże, klimat, płyt tektonicznych, katastrofy naturalne, rozmieszczenie ludności, struktura demograficzna, rdzennej ludności, gospodarki, poziom życia) III. Geografia turystyczna (Australia, New Zealand, Future Issues)

3 1. DEFINING THE REALM

4 GŁÓWNE CECHY GEOGRAFICZNE Wymiar kontynentalny Separacja wyspiarska Zachodnie dziedzictwo kulturowe Druga sfera najmniej zaludniona Cztery regiony obszaru jako wynik geografii fizycznej i kultury: Wysoce zurbanizowane dwuczęściowy rdzeń Zdominowany przez pustynie Dwie główne wyspy z kontrastami geograficznymi NZ Australia

5 2. ZIEMIA I ŚRODOWISKO

6 ZIEMIA I ŚRODOWISKO I. KRAJOBRAZY FIZYCZNE  Mała różnica w rzeźbie  Tereny górzyste

7 ZIEMIA I ŚRODOWISKO : II. KLIMAT A: Tropikalna Północ B: Suchy klimat, pustynie C: Gorący, umiarkowany klimat H: Górski klimat w południowych Alpach

8 ZIEMIA I ŚRODOWISKO: III. PŁYTY TEKTONICZNE Australia w centrum własnej płyty: Brak trzęsień ziemi lub wybuchów wulkanów NZ na granicy dwóch płyt: Trzęsienia ziemi są częste, wulkany

9 ZIEMIA I ŚRODOWISKO  KLĘSKI ŻYWIOŁOWE

10 ZIEMIA I ŚRODOWISKO I V. ROZMIESZCZENIE LUDNOŚCI Australia: Obszar południowo- wschodni i wschodni Drugi obszar, na południowym zachodzie Między peryferiami zwanymi „odludziami” 82% w miastach siedliska nadbrzeżne  “ C” klimat & więcej opadów

11 ZIEMIA I ŚRODOWISKO IV. POPULATION DISTRIBUTION North Island: 75% of population  warmer, lowland: cities can spread out & intensive farming, South Island: Sparse population  cooler, steep & rugged, infertile soils 85% in cities/urban areas

12 ZIEMIA I ŚRODOWISKO V. STRUKTURA DEMOGRAFICZNA AUSTRALIA Podobnie do NZ, dlatego :  Imigracja ?v=tWxAOrocIaE ?v=tWxAOrocIaE NOWA ZELANDIA

13 ZIEMIA I ŚRODOWISKO RDZENNI MIESZKAŃCY ABORYGENI (2,5% LUDNOŚCI) MAORYSI (15% LUDNOŚCI) Problemy ze zdrowiem, edukacją, bezrobociem, ubóstwem i przestępczością Bardziej akceptowanie i zintegrowani niż Aborygeni

14 ZIEMIA I ŚRODOWISKO VI. WŁADZA/RZĄD AUSTRALIA federalna monarchia konstytucyjna stany i terytoria  Wolność do zarządzania własnymi interesami, także turystyką  Każdy stan ma własną turystyczną agencję marketingową NOWA ZELANDIA Parlamentarna reprezentacja monarchii demokratycznej  oba: politycznie stabilne!

15 ZIEMIA I ŚRODOWISKO VIII. EKONOMIA Głównie: Eksport surowców Opiera się głównie na działalności w sektorze podstawowym (rolnictwo i minerały) Zależni od rynków światowych Kontakty handlowe z Azją Mały rynek krajowy

16 ZIEMIA I ŚRODOWISKO VIII. EKONOMIA Połowa terenów NZ to pastwiska  60 mln owiec  8 mln bydła  4.4 mln ludzi Dominującym regionem rolniczym jest Canterbury Plain na wschodnim wybrzeżu Wyspy Południowej  warzywa, zboża, owoce produkty z wełny, mięsa i nabiał  66% eksportu tego kraju

17 ZIEMIA I ŚRODOWISKO VIIII. POZIOM ŻYCIA AUSTRALIA HDI: 2 miejsce NOWA ZELANDIA HDI: 6 miejsce 5 w Top 10: 2. Melbourne 7. Sydney 8. Perth 9. Adelajda Auckland

18 3. GEOGRAFIA TURYSTYCZNA I. Australia II. Nowa Zelandia III. Przyszły potencjał

19 ROZWÓJ TURYSTYKI W AUSTRALII Aż do 1980 roku: nieistotne jako miejsce wypoczynku 80. i 90.: wzrost turystyki przyjazdowej z tytułu działań promocyjnych turystyki Australii, organizacja igrzysk olimpijskich w 2000 roku i konkurencyjne taryfy lotnicze

20 POPYT I PODAŻ TURYSTYCZNA W AUSTRALII Liczna gości: 5.5 mln odwiedzających (2012)  Największy generator turystyki międzynarodowej na południowej półkuli Udział turystyki w PKB: 2,8 % Źródło:1. Nowa Zelandia(1.1 mln) 2. Wielka Brytania (0,6 mln) 3. Chiny (0,5 mln) VFR maleje, turystyka staje ważniejsza Zmiana z turystyki krajowej na międzynarodową  wynik imigracji

21 TOURIST ATTRACTIONS

22 NIE MA TO JAK AUSTRALIA … Cechy fizyczne: słoneczn klimat Unikalna przyroda: wczesne oddzielenie lądu Naturalne cechy: linia brzegowa z najpiękniejszymi plażami i największą rafą koralową Roślinność: różnorodność gatunków, specjalistyczne adaptacje klimatyczne 12 miejsc dziedzictwa światowego UNESCO (np. Uluru, Wielka Rafa Koralowa, Wyspa Frasera, Góry Błękitne, Tasmania,...) Cechy kulturowe: Charakter miejski (Sydney + Melbourne = 40% ludności)

23 SZANSE DLA TURYSTYKI and many more…

24 100% PURE NEW ZEALAND

25 100% PURE NEW ZEALAND Popyt i podaż 1901: pierwsza oficjalna organizacja turystyczna 1970: przyjazdów; 2012: 2,6 mln przyjazdów Typ turystyki przygodowej, gdzie turysta zainteresowany jest krajobrazem, poznawaniem ludzi i przebywaniem na świeżym powietrzu Oferuje niezatłoczone obszary wiejskie Turyści przyjeżdżający: - 1/3 z Australii - Amerykanie (łowiectwo i rybactwo) - Azja Wschodnia (narciarstwo i inne zajęcia na świeżym powietrzu)

26 100% PURE NEW ZEALAND Cechy fizyczne: Wyspa Północna: wulkaniczny płaskowyż Wyspa Południowa: góry z lodowcami, pola śnieżne i wybrzeża fiordu Klimat sprzyja aktywnym rodzajom rekreacji na świeżym powietrzu Obfite opady śniegu w górach: narciarstwo Cechy kulturowe: Maorysi: lud ważny dla turystyki Zasoby: Zwiedzanie, ekoturystyka, turystyka przygodowa Plaża i surfing turystyka

27 100% MIDDLE EARTH Miejsce nagrywania filmu „Władca Pierścieni”

28 PRZEMIESZCZANIE SIĘ Powietrze: szybkie, niedrogie Motoryzacja: malownicze drogi i trasy terenowe Autobus: rozległe trasy i tanie sieci autobusowe Pociąg: transport kolejowego podupadł, z wyjątkiem tras widokowych Piesze wycieczki: dostępne tylko na małych odległościach

29 MODEL CYKLU ŻYCIA TURYSTYKI Eksploracja ( ) Zaangażowanie (1973/ ) Rozwoju (1983/84 do ) Konsolidacja ( do 2008) Stagnacja (2008-…)

30 ZAGADNIENIA NA PRZYSZŁOŚĆ Wielka Rafa Koralowa: Globalne ocieplenie niszczenie koralowców Zanieczyszczenie Przeławianie Ponad 4 mln przyjazdów w ciągu roku Zrównoważony rozwój: wyczerpane zasoby wody gruntowej Potencjalny konflikt między turystami i społecznością przyjmującą: Uluru = ziemia święta dla Aborygenów Dla turystów: szansa na zdjęcie, miejsce wspinaczek - akt profanacji dla Aborygenów

31 POTENCJAŁ  Topografia i klimat  Wiele firm już dziś oferuje bezpośrednie loty, mnóstwo lotów z przesiadkami  Bogactwo i zróżnicowanie atrakcji  Promocja egzotycznego, niezbadanego + przyjaznego kraju  niezbadany potencjał wzmocniony przez naturę, dziką przyrodę, plaże, kulturę rdzenną, atmosfera miast z europejskim  Możliwość przeżycia przygody i obcowania z naturą!

32 SOURCES De Blij, H. J. & Muller, P. O. (2004). Geography: Realms, regions and concepts, 11 th edn. Hoboken, NJ: J. Wiley & Sons, Inc, pp ( ) ( ) ( ) 34 ( ) ( ) ( ) ( ) prezi.com/mqhgb5ea8svr/austral-realm/ ( ) cards/ ( )

33 ( ) apostles-vic/apost-0001.jpg ( ) coast-12-3.jpg ( ) Perth-Hd-Widescreen-Wallpapers.jpeg ( ) arch2012.pdf ( ) vg ( ) ( ) and-globalization/section_15.html ( ) ( ) 201.png ( )


Pobierz ppt "AUSTRALIA. PLAN I. Definicje obszaru II. Teren i środowisko (Pejzaże, klimat, płyt tektonicznych, katastrofy naturalne, rozmieszczenie ludności, struktura."

Podobne prezentacje


Reklamy Google