Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Okresowa analiza dokumentów pod kątem oceny zmian w funkcjonowaniu dziecka. Ocena efektów terapii.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Okresowa analiza dokumentów pod kątem oceny zmian w funkcjonowaniu dziecka. Ocena efektów terapii."— Zapis prezentacji:

1 Okresowa analiza dokumentów pod kątem oceny zmian w funkcjonowaniu dziecka. Ocena efektów terapii.

2 KWESTIONARIUSZ SENSOMOTORYCZNY Rozpoznanie ewentualnych wskaźników dysfunkcji integracji sensorycznej, postanowiłem zamieścić kwestionariusz i gotowe odpowiedzi oraz wyniki kwestionariusza. Odpowiedzi na pytania mogą utwierdzić w przekonaniu o konieczności wizyty u terapeuty integracji sensorycznej oraz przekonaniu o konieczności dokonania Oceny Zaburzeń Przetwarzania Sensorycznego (SPD).

3 Rodzic/opiekun czyta uważnie wybraną listę i zaznacza te odpowiedzi, które opisują zachowanie i trudności dziecka. Proszę pamiętać, że u większości dzieci występuje czasem jeden lub więcej poniższych objawów, nie zawsze oznacza to istnienie zaburzeń integracji sensorycznej.

4 Kwestionarusz SI Kwestionariusz może być wypełniony przez rodziców, ale również nauczycieli i wychowawców. Może być stosowany do dzieci w wieku szkolnym jak i w wieku 5 i 6 lat. Po udzieleniu odpowiedzi zsumuj wyniki w każdej ze skal i porównaj z wynikami w tabeli. Dziecko u,którego wyniki świadczą o ryzyku dysfunkcji w jednej lub więcej skal powinno być skonsultowane z terapeutą integracji sensorycznej.

5 KWESTIONARIUSZ SENSOMOTORYCZNY SKALANORMARYZYKO DOTYK RÓWNOWAGA I RUCH PODWRAŻLIWOSC0-2-7 NADWRAŻLIWOSC01-7 KOORDYNACJA NAPIĘCIE MIĘŚNI

6 KWESTIONARIUSZ SENSOMOTORYCZNY SKALANORMARYZYKO SŁUCH WZROK WĘCH UWAGA I ZACHOWANIE

7 I.DOTYK Przesadnie reaguje na niewielki ból TAK (1) NIE (0) Nie zwraca uwagi na drobne skaleczenia TAK (1) NIE (0) Lubi aktywności związane z brudzeniem się / malowanie palcami /... TAK (1) NIE (0) Unika aktywności związanych z brudzeniem /lepienie w plastelinie/.. TAK (1) NIE (0) Nie lubi być niespodziewanie dotykany /lekko/ TAK (1) NIE (0)

8 Lubi być dotykany /uwielbia to, poszukuje tego/ TAK (1) NIE (0) Poszukuje fizycznie agresywnego kontaktu /uderza w ludzi ściany/.. TAK (1) NIE (0) Jest szczególnie łaskotliwy TAK (1) NIE (0) Unika używania dłoni do eksploracji dotykowej obiektów TAK (1) NIE (0) Preferuje pewne ubrania i/lub narzeka na metki, mówi że niektóre ubrania drapią są za sztywne TAK (1) NIE (0) TAK (1) NIE (0) SUMA__________

9 II. RÓWNOWAGA I RUCH Pierwsza część pytań odnosi się do podwrażliwości, a druga do nadwrażliwości. Ma słabą równowagę TAK (1) NIE (0) Ma lub miał duże problemy z nauką jazdy na rowerze TAK (1) NIE (0) Podpiera głowę podczas rysowania pisania TAK (1) NIE (0) Lubi kręcić się na karuzeli, krześle obrotowym TAK (1) NIE (0) Często huśta się na krześle lub przyjmuje pozycję głową do dołu TAK (1) NIE (0) Uwielbia huśtanie się na huśtawkach TAK (1) NIE (0) Uwielbia szybki ruch TAK (1) NIE (0) SUMA___________

10 Wygląda na przerażonego w przestrzeni /nie huśta się itp./ TAK (1) NIE (0) Unika szybkiego ruchu TAK (1) NIE (0) Ma chorobę lokomocyjną TAK (1) NIE (0) Lubi ruch który sam inicjuje nie lubi gdy ktoś nim porusz, huśta TAK (1) NIE (0) Nie lubi próbować nowych zadań ruchowych TAK (1) NIE (0) Nie lubi wysokości, boi się wspinać TAK (1) NIE (0) SUMA___________

11 III. KOORDYNACJA Ma problemy z manipulacją /cięcie, rysowanie, zapinanie/ TAK (1) NIE (0) Jest niezgrabny ruchowo, często przewraca się TAK (1) NIE (0) Ma trudności z uczeniem się nowych aktywności ruchowych TAK (1) NIE (0) Ma trudności z różnicowaniem prawo –lewo /powyżej 7 r.ż TAK (1) NIE (0) Nie trzyma kartki drugą ręką gdy pisze lub rysuje TAK (1) NIE (0) Źle trzyma ołówek TAK (1) NIE (0) Brzydko pisze, nie mieści się w liniach TAK (1) NIE (0) Nie potrafi wiązać sznurowadeł, miał trudności z nauczeniem się..... TAK (1) NIE (0) Ma trudności z posługiwaniem się sztućcami TAK (1) NIE (0) Ma trudności w łapaniu i/lub kopaniu piłki TAK (1) NIE (0) SUMA__________

12 III. KOORDYNACJA Ma problemy z manipulacją /cięcie, rysowanie, zapinanie/ TAK (1) NIE (0) Jest niezgrabny ruchowo, często przewraca się TAK (1) NIE (0) Ma trudności z uczeniem się nowych aktywności ruchowych TAK (1) NIE (0) Ma trudności z różnicowaniem prawo –lewo /powyżej 7 r.ż TAK (1) NIE (0) Nie trzyma kartki drugą ręką gdy pisze lub rysuje TAK (1) NIE (0) Źle trzyma ołówek TAK (1) NIE (0) Brzydko pisze, nie mieści się w liniach TAK (1) NIE (0) Nie potrafi wiązać sznurowadeł, miał trudności z nauczeniem się..... TAK (1) NIE (0) Ma trudności z posługiwaniem się sztućcami TAK (1) NIE (0) Ma trudności w łapaniu i/lub kopaniu piłki TAK (1) NIE (0) SUMA__________

13 IV. NAPIECIE MIĘŚNI Wygląda na rozluźnionego, wiotkiego TAK (1) NIE (0) Ma nieprawidłową postawę gdy siedzi lub stoi TAK (1) NIE (0) Zbyt mocno ściska przedmioty /np. ołówek/ TAK (1) NIE (0) Zbyt lekko ściska przedmioty/np. ołówek/ TAK (1) NIE (0) Szybko się męczy TAK (1) NIE (0) Unika zabaw i gier ruchowych TAK (1) NIE (0) Podpiera głowę podczas rysowania, pisania TAK (1) NIE (0) Raczej prowadzi siedzący tryb życia TAK (1) NIE (0) Jest niezgrabny ruchowo TAK (1) NIE (0) Ma trudności z podnoszeniem cięższych przedmiotów TAK (1) NIE (0) SUMA__________

14 V. SŁUCH Jest zirytowany, pobudzony lub zalękniony w miejscach gdzie jest głośno TAK (1) NIE (0) Jest bardzo wrażliwy na dźwięki TAK (1) NIE (0) Trudno mu skupić uwagę w miejscu hałaśliwym TAK (1) NIE (0) Myli się wykonując polecenia słowne TAK (1) NIE (0) Potrzebuje powtarzania poleceń,wskazówek TAK (1) NIE (0) Myli podobne dźwiękowo słowa TAK (1) NIE (0) Zatyka uszy na niektóre dźwięki TAK (1) NIE (0) Lubi dziwne dźwięki, lubi powtarzać pewne dźwięki TAK (1) NIE (0) Mruczy, śpiewa,mówi do siebie podczas wykonywania zadania TAK (1) NIE (0) Unika zabawek innych przedmiotów wydających dźwięki TAK (1) NIE (0) SUMA___________

15 VI. WZROK Nadwrażliwy na światło; woli światło rozproszone, półmrok TAK (1) NIE (0) Ma problemy z różnicowaniem kształtów TAK (1) NIE (0) Krótki okres fiksacji wzrokowej / skupienia wzroku na przedmiocie/ TAK (1) NIE (0) Z trudnością śledzi poruszający się przedmiotu /gubi go/ TAK (1) NIE (0) Często mruga, ma ból głowy, załzawione oczy po czytaniu TAK (1) NIE (0) Jest bardzo pobudzony gdy ma do czynienia z wieloma bodźcami wzrokowymi TAK (1) NIE (0) Odmawia zasłaniania oczu, ograniczenia widzenia TAK (1) NIE (0) Odwraca litery, sylaby, słowa TAK (1) NIE (0) Ma problemy z przepisywaniem z tablicy, książki TAK (1) NIE (0) Mruży oczy podczas słonecznego dnia TAK (1) NIE (0) SUMA___________

16 VII. WĘCH Nadwrażliwy na pewne zapachy TAK (1) NIE (0) Ignoruje nawet ostre i nieprzyjemne zapachy TAK (1) NIE (0) Ma trudności z różnicowaniem zapachów TAK (1) NIE (0) Często zatyka nos mówiąc,że „śmierdzi” TAK (1) NIE (0) Nie je pokarmów bez wcześniejszego wąchania TAK (1) NIE (0) Nadwrażliwy na zapach perfum, mydła, wody kolońskiej TAK (1) NIE (0) Lubi wąchać różne rzeczy nie służące do jedzenia TAK (1) NIE (0) Lubi mocno doprawione pokarmy TAK (1) NIE (0) Preferuje pokarmy o łagodnym smaku TAK (1) NIE (0) Ma łatwy odruch wymiotny na wiele zapachów TAK (1) NIE (0) SUMA___________

17 VIII. UWAGA I ZACHOWANIE Jest nerwowy, pobudzony TAK (1) NIE (0) Jest impulsywny, /” wyrywa się” zanim zakończymy instrukcję/... TAK (1) NIE (0) Ma problemy z organizacją zachowania, wykonywanych zadań... TAK (1) NIE (0) Nie może dłużej skupić się na zadaniu TAK (1) NIE (0) Bardzo lubi biegać, skakać, jest ciągle w ruchu TAK (1) NIE (0) Szybko i łatwo pobudzony przez dźwięki, światło itd TAK (1) NIE (0) Niespokojny wówczas gdy trzeba być cicho i koncentrować się.... TAK (1) NIE (0) Łatwo przechodzi od płaczu do śmiechu TAK (1) NIE (0) Szybko się rozprasza TAK (1) NIE (0) Lubi biegać podskakiwać, być w ruchu TAK (1) NIE (0) SUMA___________

18 Prezentacja wyników badań: Wyniki kwestionariusza rozwoju motorycznego na podstawie ( Lynn A. Balzer – Martin) 1.Dotyk: na 9 pytań 8 odpowiedzi negatywnych, 2.Ruch i równowaga: na 9 pytań 8 odpowiedzi negatywnych, 3. Koordynacja: na 6 pytań 6 odpowiedzi negatywne

19 4.Napięcie mięśniowe: na 6 pytań 6 odpowiedzi negatywnych 5.Słuch:na 9 pytań 6 odpowiedzi negatywnych 6.Wzrok:na 11 pytań 10 odpowiedzi negatywnych 7. Węch: na 3 pytań 3 odpowiedzi negatywne 8. Zachowanie, koncentracja uwagi: na 5 pytań 4 odpowiedzi negatywne

20 WYNIKI KWESTIONARIUSZA OBSERWACJI KLINICZNEJ NA PODSTAWIE A.J. AYRES, ZMODYFIKOWANY PRZEZ V.MAAS Brak reakcji na dotyk Prawidłowe napięcie mięśniowe zarówno w prawej jak i lewej dłoni Obserwuje się rozwój w kierunku praworęczności oraz prawo- oczności Nieznaczne nieprawidłowości w obrębie pracy gałek ocznych szczególnie na obrzeżach pola widzenia i podczas szybkiej lokalizacji bodźca wzrokowego

21 Prawidłowa konwergencja Obniżona zdolność do wykonywania szybkich ruchów (diadochokineza) w obrębie kończyn górnych i nieznacznie obniżona dla ruchów języka wewnątrz jamy ustnej Prawidłowe ruchy języka w płaszczyźnie zewnętrznej jamy ustnej Obniżone napięcie mięśniowe (m.in. nieprawidłowy wynik w pozycji zgięciowej, teście Schildera, nadmierna ruchomość w stawach łokciowych,nadgarstkowych, kłopoty z utrzymaniem prawidłowej postawy ciała w różnych pozycjach, nieznacznie obniżone wyniki w próbie konkontracji) Przy badaniu reakcji równowartościowych widać dużą niestabilność i lęk przed zmieniającą się przestrzenią, równowaga w pozycjach niskich prawidłowa. W próbie ATOS wykazano znaczne ugięcie kończyny przy zawrocie głowy w bok Nieznacznie zaburzony wynik w próbie STOS.

22 WYNIKI POŁUDNIOWOKALIFORNIJSKICH TESTÓW INTRGRACJI SENSORYCZNEJ: Kinestezja (KIN): -2,3 Przekraczanie Linii Środkowej Ciała (PLŚ): - 2,2 Obustronna Koordynacja Ruchowa (OKR): - 1,8 Równowaga w Pozycji Stojącej: Oczy Otwarte(PRSo): - 1,1 Różnicowanie Prawo - Lewo (RPL) :- 1,5 Test Oczopląsu Protacyjnego (OP): - 1,1 Taki wynik może wskazywać na niedowrażliwosć w odbiorze bodźców przedsionkowych Powyższe dysfunkcje współwystępują u chłopca z trudnościami z kontrolą napięcia mięśniowego, organizacją ruchu w przestrzeni oraz czucia własnego ciała. Mogą również wpływać na kontrolę okulomotoryczną.

23 WYNIKI NA POGRANICZU NORMY: Lokalizacja Bodźca Dotykowego (LBD): - 0,9 Wynik w normie: Identyfikacja Palców (IPO) Równowaga w Pozycji Stojącej: Oczy Zamknięte (RPSz) Imitacja Pozycji (IPO) Grafestezja (GRA); - 0,3

24 Wyniki i ich wpływ na: Funkcje motoryczne czyli: koordynację ruchową, planowanie sekwencji ruchów w zakresie małej i dużej motoryki np. wiązania sznurówek, pisania, rysowania, wycinania nożyczkami. Orientację wzrokowo przestrzenną i lateralizację: system przedsionkowy, który poprzez receptory zlokalizowane w uchu wewnętrznym pozwala na uczucie ułożenia ciała w przestrzeni, czucie ruchu oraz przeciwstawienie się sile grawitacji. Ponadto układ ten integralnie wpływa na inne systemy sensoryczne(wzrokowy, słuchowy, proprioceptywny) i pomaga utrzymać równowagę, koordynację wzrokowo- słuchową, poczucie rytmu oraz wpływa na płynność ruchów ciała i gałek ocznych. Pracę nad prawidłowym wpływem funkcjonowania tego systemu będzie pozytywnie wpływała na podstawę ciała podczas gier i zabaw ruchowych oraz właściwą sprawność ręki.

25 Znajduje to swoje odzwierciedlenie w przyswajaniu techniki pisania, rysowania, a w pewnym stopniu czytania, oraz lepszej koncentracji uwagi, mniejszej męczliwości. Powyższe problemy skutkują trudnościami w opanowaniu przez chłopca nowych umiejętności, dużą męczliwością oraz trudnościami z utrzymaniem prawidłowej pozycji podczas siedzenia przy stoliku. Obniżone napięcie może dawać wrażenie ciągłego zmęczenia i znużenia oraz obniżonej motywacji. Problemy z czuciem ciała w przestrzeni rzutują negatywnie na rozwój orientacji przestrzennej i wzrokowo-przestrzennej, co w konsekwencji utrudnia naukę pisania i czytania( mylenie znaków podobnych) oraz rozwój mowy ( rozumienie i budowa złożonych struktur gramatycznych).


Pobierz ppt "Okresowa analiza dokumentów pod kątem oceny zmian w funkcjonowaniu dziecka. Ocena efektów terapii."

Podobne prezentacje


Reklamy Google