Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Katarzyna Przybyłek Terapia Zajęciowa semestr II Gr. L3.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Katarzyna Przybyłek Terapia Zajęciowa semestr II Gr. L3."— Zapis prezentacji:

1 Katarzyna Przybyłek Terapia Zajęciowa semestr II Gr. L3

2  Pamięć jest to jedna z funkcji ludzkiego umysłu, zdolność poznawcza do przechowywania, magazynowania i odtwarzania informacji o doświadczeniach. Pamięć jest przedmiotem badań psychologii kognitywnej.  Niektóre z ośrodków pamięci: tylna część płatu ciemieniowego - ośrodek pamięci wykonywania ruchów wyuczonych, przednia część płatu ciemieniowego - ośrodek pamięci dotyku, płat potyliczny (dokładnie: pole przedpotyliczne) - ośrodek pamięci i zrozumienia widzianego obrazu, zakręt skroniowy górny - ośrodek zrozumienia i pamięci dźwięków, tylna część zakrętu skroniowego górnego - czuciowy ośrodek mowy (pamięci słyszanego i mówionego słowa), zakręt kątowy - ośrodek pamięci znaków pisarskich (czytania i pisania), pogranicze środkowej i tylnej części zakrętu czołowego górnego - ośrodek pamięci pisania znaków pisarskich.  Pamięć krótkotrwała inaczej robocza lub operacyjna, przechowuje niewielkie ilości informacji przez krótki okres czasu; przez powtarzanie informacji przekazujemy je z pamięci krótkotrwałej do długotrwałej

3 Pamięć krótkotrwała Czas przechowywaniakilkanaście sekund do kilku lub kilkunastu minut Pojemność7 +/- 2 elementy; elementem może być cyfra, liczba, litera, figura geometryczna lub wyraz Zapamiętywanieszybkie, nie wymaga wysiłku, przebiega automatycznie Dostępłatwy i natychmiastowy Utrwalanie materiałupowtórki wewnętrzne; w pewnych wypadkach ułatwiają przekazanie materiału do pamięci trwałej Format zapamiętywanych informacjiakustyczny lub wzrokowy Wrażliwość na zapominanieduża; informacje zapomniane znikają bezpowrotnie Format zapisugłównie akustyczny i wzrokowy; niekiedy semantyczny

4  Pamięć krótkotrwała zostaje zaburzona w wyniku uszkodzenia obszarów mózgu odpowiedzialnych za przechowywanie informacji.  Przyczyną uszkodzenia może być uraz mechaniczny (np.: uderzenie) lub działanie substancji chemicznych (np.: alkohol).

5  Ze względu na dużą indywidualność przypadków medycyna ani psychologia nie podaje konkretnych informacji na temat urazu pamięci krótkotrwałej ani prognoz przywrócenia/odzyskania jej.  Najczęstszą praktyką jaką stosuje się w przypadku utraty/zaburzeń tej pamięci jest trening poprawiający pamięć i koncentrację polegający na wykonywaniu różnego rodzaju ćwiczeń umysłowych.

6  Andrzej, 22 lata  Uległ wypadkowi na snowboardzie w wyniku którego doznał urazu głowy. Następstwem urazu jest upośledzenie funkcji lewej części ciała (ma niedowład w palcach lewej ręki i przykurcz palców w lewej stopie) i problem z pamięcią krótkotrwałą  Przed wypadkiem prowadził aktywne życie, uczęszczał do szkoły uprawiał aktywnie sport (ASG i jazda na rowerze) oraz należał do bractwa rycerskiego  Po wypadku przez dwa lata poruszał się na wózku, teraz porusza się za pomocą chodzika. Przykurcz palców w lewej stopie i ból w kolanie uniemożliwia mu swobodne poruszanie się, jeżeli porusza się z pomocą chodzika musi często odpoczywać  Po wypadku zaczął uczęszczać na WTZ gdzie zapieniono mu rehabilitacje i opiekę psychologa. Ćwiczeni z rehabilitantem odbywa dwa razy w tygodniu. Również w domu ma indywidualną opiekę rehabilitanta.  W domu z powodu braku balonika porusza się na wózku inwalidzkim. Sprzęt ortopedyczny (chodzik) może pożyczać z Warsztatów  Stan Andrzeja po wypadku znacząco się poprawił, jednak potrzebuje ciągłej rehabilitacji, aby powrócić do sprawności fizycznej  Andrzej nie ma większych problemów z samoobsłują

7 Przeprowadzono z Andrzejem wywiad na podstawie COPM, wspólnie z nim wybrano obszary z którymi ma problem:  Problem z poruszaniem się - ból w kolanie i przykurcz palców u stopy, niemożliwa mu swobodne chodzenie, przez co musi poruszać się za pomocą chodzika, nie jest w stanie przejść dłuższych dystansów  Powrót do szkoły  Podjęcie pracy  Problem z pamięcią krótkotrwałą  Powrót do bractwa i sportu- ASG  Częstsze spotkania ze znajomymi, poprawienie stanu życia społecznego

8 ProblemWażnośćWykonanieSatysfakcja Sprawność fizyczna – samodzielne chodzenie 1062 Powrót do szkoły 811 Podjecie pracy1062 Kontakty społeczne – utrata kontaktu ze znajomymi 752 Powrót do hobby 1066 Uszkodzenie pamięci krótkotrwałej 1013

9 Wspólnie z Andrzejem wybraliśmy problem nad którym będziemy pracować – jest to problem z pamięcią krótkotrwałą. Na podstawie wywiadu z Andrzejem ustaliłam że jego problem z pamięcią wpływa na wiele obszarów w jego życiu:  Szkoła  Praca  Kontakty towarzyskie i funkcjonowanie w życiu społecznym  Funkcjonowanie w życiu codziennym Andrzej od momentu wypadku nie trenował nigdy pamięci krótkotrwałej, nie zauważono również u niego żadnej poprawy w tym obszarze.

10 Znalezienie terapeuty/ psychologa który rozpocznie z Andrzejem ćwiczenia poprawiające pamięć krótkotrwałą

11  Znalezienie osoby która podejmie się procesu terapii z Andrzejem  Bezpłatna terapia ( fundacja lub NFZ)  Brak chęci i motywacji do podjęcia wspólnych ćwiczeń przez Andrzeja  Brak zaangażowania w wykonywanie ćwiczeń  Brak miejsca do spotkań  Brak transportu do miejsca spotkań

12  Rozmowa z pacjentem i jego rodziną czy zgadają się na rozpoczęcie terapii / ćwiczeń poprawiających pamięć  Czy mają pomysł i możliwości poszukania osoby/ organizacji która może rozpocząć terapię  Czy rodzina chce brać czynny udział w procesie terapii  Czy Warsztaty Terapii Zajęciowej „Klika” mogą mu zapewnić terapię usprawniającą pamięć

13  Andrzej chce podjąć się terapii usprawniającej jego pamięć  „Klika” podejmuje się zorganizowania zajęć dla Andrzeja przez 5 dni w tygodniu po jednej godzinie  WTZ „Klika” wyznaczają osoby (psycholog i terapeuta zajęciowy) do prowadzenia terapii z Andrzejem  Ponieważ Andrzej uczęszcza na WTZ „ Klika” ma zapewnione miejsce do spotkań i transport  Rodzina bierze udział w terapii

14  Andrzej rozpocznie Terapię usprawniającą pamięć w WTZ „Klika” w ciągu trzech tygodni.

15  S – jest ważny dla pacjenta i konieczny do jego dalszego rozwoju intelektualnego i społecznego  M – jest określony czasem, jeśli Andrzej za 3 tygodnie rozpocznie ćwiczenia które odbywać się będą 5 razy w tygodniu po godzinie dziennie  A – jest akceptowany przez pacjenta i przez nas, jest osiągalny  R – jest realny ponieważ WTZ mogą zapewnić Andrzejowi warunki i osobę do prowadzenia Terapii  T – cel będzie osiągnięty po 3 tygodniach kiedy Andrzej rozpocznie terapię

16  Spotkanie z Kierownictwem, psychologiem i terapeutą zajęciowym w WTZ „Klika” i rozmowa o możliwości zorganizowania terapii dla Andrzeja  Rozmowa z Rodziną pacjenta o ich zaangażowaniu w proces terapii

17  Rozmowa z Kierownikiem WTZ o możliwości zorganizowania Terapii poprawiających pamięć Andrzeja

18  Rozmowa z rodziną o zaangażowaniu ich w proces terapii – rodzina pilnuje Andrzeja czy wykonuje zadane mu polecenia, kontynuacja ćwiczeń w domu pod opieką rodziny

19  Spotkanie z psychologiem, terapeutą zajęciowym i Andrzejem w celu ustalenia zasad i przebiegu terapii  Ustalenie godzin w jakich będą się odbywały ćwiczenia

20  Stały kontakt z pacjentem i jego rodziną oraz z pracownikami WTZ „Klika”  Plan który założyłam nie wymaga modyfikacji

21  Informujemy Andrzeja oraz jego rodzinę o możliwości skontaktowania się z nami gdyby miał jakieś wątpliwości lub potrzebował pomocy.

22  Proces CPPF nie zależy do łatwych rozwiązań problemów  Ciężko jest z góry zaplanować cały proces nie mając odniesienie w rzeczywistości  Ciężko przewidzieć zachowania pacjenta  Ciężko przewidzieć problemy które mogą pojawić się w czasie realizacji planu  Brak wiedzy medycznej i doświadczenia na temat uszkodzenia pamięci krótkotrwałej, ponieważ każdy jest indywidualny a w Internecie nie ma konkretnych informacji na temat takich przypadków  Proces CPPF jest bardzo ograniczoną metodą do rozwiązywania tego typu przypadków gdzie niepełnosprawność w szerokim stopniu wpływa na funkcjonowanie osoby w życiu


Pobierz ppt "Katarzyna Przybyłek Terapia Zajęciowa semestr II Gr. L3."

Podobne prezentacje


Reklamy Google