Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

SEN – jak nastolatki korzystają z jego dobrodziejstwa.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "SEN – jak nastolatki korzystają z jego dobrodziejstwa."— Zapis prezentacji:

1 SEN – jak nastolatki korzystają z jego dobrodziejstwa

2 Gimnazjum Gminy Oleśnica im. Szarych Szeregów Rok szkolny 2013/2014 Klasa II d  Zespół: Maciej Krzysiek Sebastian Krzysiek Szymon Mieszała Dominik Zimoch  Opiekun: Agnieszka Zachodni

3  Chcieliśmy się dowiedzieć, w jaki sposób nasi rówieśnicy korzystają ze snu:  Ile czasu poświęcają na wypoczynek w nocy?  Czy mają zwyczaje, które ułatwiają zasypianie?  Czy robią coś, co może zakłócać ich sen?  Co pochłania ich czas, który powinni przeznaczać na sen?  Dziewczyny zajmowały się badaniem WIEDZY na temat snu, my chłopaki zajęliśmy się badaniem ZACHOWANIA naszych kolegów i koleżanek.

4  Spanie zajmuje około 1/3 życia każdego człowieka i mniej więcej 2/3 życia niemowlęcia.  Młode osobniki wszystkich gatunków śpią więcej niż dorosłe.  Podczas snu wydziela się np. hormon wzrostu, sen ma też znaczenie dla naszego układu odpornościowego.  Morskie ssaki (delfiny, wieloryby, morświny i manaty) zapadają w sen jednopółkulowy, w którym jedna połowa mózgu pogrąża się w głębokim śnie, a druga czuwa – w ten sposób mogą spać pod wodą bez groźby utonięcia.

5  Senność  Zaburzenia nastroju – drażliwość, niecierpliwość i spadek energii  Niewłaściwe zachowania – wybuchy dziecięcej wesołości  Zaburzenia uwagi, myślenia, pamięci  Nawet po jednej nieprzespanej nocy popełniamy więcej błędów i trudniej nam się skupić  Mamy kłopoty z podejmowaniem trafnych i rozsądnych decyzji  Młodsze osoby gorzej znoszą brak snu niż dorośli – mają większe zakłócenia nastroju i myślenia

6  Ułożyliśmy ankietę złożoną z 5 pytań  Zbadaliśmy 30 uczniów naszej szkoły, po 10 osób z klas I, II, III  W każdej grupie wiekowej była jednakowa liczba dziewcząt i chłopców  Najpierw poprosiliśmy, aby przez tydzień badane osoby zapisywały, o której godzinie poszły spać i o której wstały następnego dnia  Potem badani odpowiadali na 4 dodatkowe pytania

7 czyli prezentacja wyników naszych badań

8  Zaobserwowaliśmy dwa trendy wśród naszych badanych:  Jedna grupa to osoby, które od poniedziałku do piątku śpią 8-9 godzin, a w weekendy nadrabiają zaległości i sypiają po godzin  Druga grupa to osoby, które w tygodniu śpią ok. 6-7 godzin, a w weekendy… po 3-4 godziny

9  Przyjrzeliśmy się także rytmowi snu i czuwania naszych kolegów.  1/3 badanych (10 na 30 osób) zasypia o różnych godzinach w ciągu tygodnia, czyli nie ma ustalonego rytmu dobowego.  Wśród tej rozregulowanej grupy rekordzista położył się spać o 5:25. Domyślamy się, że nie cierpiał na bezsenność, ale coś pochłonęło nocą jego czas i zdrowy rozsądek….

10

11  Wietrzenie pokoju przed snem pomaga zasnąć – chłodne wieczorne powietrze sprzyja zasypianiu.  Niestety większość badanej grupy (53%) nie ma takiego nawyku.

12  Kąpiel lub prysznic przed snem sprawia, że temperatura naszego ciała obniża się o kilka stopni.  Dbanie o higienę pomaga zasypiać.  73% badanych kąpie się przed snem, chociaż nie wszyscy zdawali sobie sprawę, że prysznic może mieć pozytywny wpływ na sen.

13  Nastolatki piją dużo napojów zawierających kofeinę.  Najwięcej pijemy coli i herbaty, ale zdarza nam się także picie napojów energetycznych i kawy.  Kofeina zawarta w tych napojach sprawia, że czujemy się bardziej ożywieni – w ten sposób kofeina maskuje niedobory naszego snu.  Picie napojów zawierających kofeinę to niezbyt bezpieczne przyzwyczajenie, bo nie zaspokajamy potrzeby snu, gdy jesteśmy zmęczeni.

14 Wiliam Szekspir


Pobierz ppt "SEN – jak nastolatki korzystają z jego dobrodziejstwa."

Podobne prezentacje


Reklamy Google