Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

SZKOLNA PREZENTACJA PROJEKTU Publiczne Gimnazjum nr 1 w Prudniku W ŚWIECIE PROMIENIOTWÓRCZOŚCI MARII SKŁODOWSKIEJ-CURIE SZKOLNY PROJEKT EDUKACYJNY.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "SZKOLNA PREZENTACJA PROJEKTU Publiczne Gimnazjum nr 1 w Prudniku W ŚWIECIE PROMIENIOTWÓRCZOŚCI MARII SKŁODOWSKIEJ-CURIE SZKOLNY PROJEKT EDUKACYJNY."— Zapis prezentacji:

1 SZKOLNA PREZENTACJA PROJEKTU Publiczne Gimnazjum nr 1 w Prudniku W ŚWIECIE PROMIENIOTWÓRCZOŚCI MARII SKŁODOWSKIEJ-CURIE SZKOLNY PROJEKT EDUKACYJNY

2 SZKOLNA PREZENTACJA PROJEKTU AUTOR PROJEKTU: Małgorzata Szczepańska

3 SZKOLNA PREZENTACJA PROJEKTU CZAS I MIEJSCE TRWANIA PROJEKTU W projekcie tym brało udział 16 uczniów: 4 z klasy III g i 12 z klasy Ic. Realizowaliśmy go od do r.

4 SZKOLNA PREZENTACJA PROJEKTU LOGO PROJEKTU

5 SZKOLNA PREZENTACJA PROJEKTU CELE PROJEKTU 1. Poznaliśmy wpływ promieniowania jonizującego na organizmy żywe oraz praktyczne jego wykorzystanie 2. Potrafimy ochronić się przed promieniowaniem jonizującym 3. Zapoznaliśmy się z życiem i działalnością Marii Skłodowskiej-Curie

6 SZKOLNA PREZENTACJA PROJEKTU CELE PROJEKTU -c.d 4. Potrafimy wykonać doświadczenie symulujące prawdopodobieństwo rozpadu jądra atomowego 5. Potrafimy opracować i zaprezentować wyniki swej pracy w różnej formie

7 SZKOLNA PREZENTACJA PROJEKTU REZULTATY NASZEJ PRACY 1. Wykonaliśmy prezentacje multimedialne w programie PowerPoint na temat: Promieniotwórczość naturalna. Historia badań nad promieniotwórczością Życie i twórczość Marii Skłodowskiej-Curie –odkrycie polonu i radu Energia jądrowa. Zastosowanie promieniowania jądrowego w medycynie, przemyśle i technice Biologiczne skutki napromieniowania. Skażenie środowiska-katastrofa w Czarnobylu 2. Stworzyliśmy stronę internetową naszego projektu 3. Opracowaliśmy logo projektu 4. Przeprowadziliśmy debatę na temat: „Czy w Polsce należy wybudować elektrownię atomową”

8 SZKOLNA PREZENTACJA PROJEKTU REZULTATY NASZEJ PRACY- c.d 5. Wykonaliśmy doświadczenie symulujące prawdopodobieństwo rozpadu jądra atomowego. W programie excel zebraliśmy i opracowaliśmy wyniki oraz sporządziliśmy wykresy 6. W programie Publisher wykonaliśmy: zaproszenia, kalendarz oraz plakat 7. Nawiązaliśmy kontakt z Instytutem Energii Atomowej 8. Dzisiaj odbędzie się premiera naszego przedstawienia „Maria Skłodowska- Curie-uczona wszechczasów” 9. Cała społeczność uczniowska wykonała przedstawione dzisiejszego dnia albumy i plakaty poświęcone zagadnieniu promieniotwórczości i Marii Skłodowskiej-Curie

9 SZKOLNA PREZENTACJA PROJEKTU Wszystkie opracowane przez nas materiały zostaną opublikowane na stronie Centrum Edukacji Obywatelskiej https://www.ezi.edu.pl

10 SZKOLNA PREZENTACJA PROJEKTU ZESPÓŁ I Zespół I zajmował się zagadnieniami promieniotwórczości naturalnej oraz historią badań nad promieniotwórczością. Efekty pracy nad tymi zagadnieniami przedstawi Michał. PROMIENIOTWÓRCZOŚĆ, zwana też radioaktywnością, to zjawisko samorzutnego rozpadu jąder atomów, któremu towarzyszy wysyłanie promieniowania alfa, beta i gama. Obejrzyjmy krótki film ukazujący zasięg działania tych promieniowań

11 SZKOLNA PREZENTACJA PROJEKTU ROZPAD PROMIENIOTWÓRCZY Przebieg rozpadu promieniotwórczego nie jest procesem ściśle określonym. To czy dane jądro rozpadnie się w przeciągu następnej minuty określone jest pewnym, charakterystycznym dla danego izotopu promieniotwórczego prawdopodobieństwem. Dzięki temu w próbce materiału promieniotwórczego część atomów rozpadnie się już w pierwszej minucie badania, inne w setnej, a jeszcze inne po wielu dniach, czy nawet latach.. Przeprowadziliśmy doświadczenie symulujące rozpad jąder atomów promieniotwórczych, a wyniki opracowaliśmy w exelu

12 SZKOLNA PREZENTACJA PROJEKTU NASZE DOŚWIADCZENIE

13 SZKOLNA PREZENTACJA PROJEKTU HISTORIA PROMIENIOTWÓRCZOŚCI W 1896 r. BECQUEREL odkrył zjawisko promieniotwórczości rudy uranowej. Ruda uranowa wysyła samorzutnie pewne rodzaje promieni, które wywołują zjawiska jonizacji powietrza, czernienia kliszy fotograficznej, wzbudzenia fluorescencji niektórych substancji itp. Promieniowanie to jest niezależne od wpływu warunków zewnętrznych. Nie można go żadnymi czynnikami osłabić ani wzmocnić. W roku 1898 MARIA SKŁODOWSKA-CURIE i PIOTR CURIE, kierując się śmiałym założeniem, że promieniowanie to pochodzi od małych ilości nowych, dotąd nieznanych pierwiastków, odkryli i wydzielili z rudy uranowej dwa nowe pierwiastki, które nazwali polonem i radem.

14 SZKOLNA PREZENTACJA PROJEKTU ZESPÓŁ II Zespół II zajmował się zagadnieniami związanymi z energią jądrową oraz zastosowaniami promieniowania jądrowego w życiu. Efekty pracy nad swoją prezentacją przedstawią : Kasia z Anią Energia jądrowa to część energii wiązania jąder atomowych wyzwalająca się w procesach rozszczepienia ciężkich jąder (np. uranu, plutonu, toru) oraz łączenia się (np. jąder wodoru w jądro helu). Energia jądrowa to część energii wiązania jąder atomowych wyzwalająca się w procesach rozszczepienia ciężkich jąder (np. uranu, plutonu, toru) oraz łączenia się (np. jąder wodoru w jądro helu). Przy rozszczepieniu 1 g uranu uzyskuje się tyle energii, co przy spaleniu ponad 2 t węgla). Ogromna energia wyzwalająca się podczas reakcji jądrowych została wykorzystana w elektrowniach jądrowych.

15 SZKOLNA PREZENTACJA PROJEKTU Rozszczepienie jądra uranu na nowe jądra promieniotwórcze

16 SZKOLNA PREZENTACJA PROJEKTU ELEKTROWNIA JĄDROWA Elektrownia jądrowa to obiekt przemysłowo- energetyczny wytwarzający energię elektryczną przez wykorzystanie energii pochodzącej z rozszczepienia jąder atomów Obejrzyjmy film przedstawiający działanie takiej elektrowni FILM

17 SZKOLNA PREZENTACJA PROJEKTU DEBATA „Czy w Polsce należy wybudować elektrownie atomową” 12 marca 2008 roku w ramach naszego projektu odbyła się debata na temat „Czy w Polsce należy wybudować elektrownię atomową”. Na debatę przybyli zaproszeni przez nas goście. Budowa elektrowni atomowych jest tematem bardzo kontrowersyjnym, budzi wiele emocji społecznych. My również nie mogliśmy dojść do porozumienia. Przygotowując się do debaty dotarliśmy do bardzo przekonywujących, argumentów dotyczących budowy elektrowni atomowej. Jesteśmy przekonani że wcześniej, czy później taka elektrownia zostanie wybudowana w Polsce. Aby przybliżyć temat naszej debaty proponujemy obejrzenie krótkiego filmu ukazującego korzyści i zagrożenia wynikające z budowy elektrowni atomowej FILM

18 SZKOLNA PREZENTACJA PROJEKTU

19

20

21 DOBRE I ZŁE STRONY PROMIENIOTWÓRCZOŚCI Promieniowanie towarzyszy człowiekowi w codziennym życiu. Odkrycie naturalnej promieniotwórczości wywołało prawdziwą rewolucję w nauce. Krótki film ukaże nam zastosowanie w codziennym życiu. Odkrycie naturalnej promieniotwórczości wywołało prawdziwą rewolucję w nauce. Krótki film ukaże nam zastosowanie izotopów promieniotwórczych. izotopów promieniotwórczych.

22 SZKOLNA PREZENTACJA PROJEKTU ZESPÓŁ III Zespół III poznał biografię Marii Skłodowskiej-Curie, a przede wszystkim uświadomił sobie ogrom jej dokonań, dowiedział się o jej skromności i patriotyzmie oraz o tym, jak wielkim szacunkiem darzyły ją wielkie osobistości świata. Mariusz i Paweł przybliżą nam postać naszej sławnej rodaczki. Maria Skłodowska urodziła się 7 listopada 1867 r. w Warszawie, w domu przy ul. Freta 16. Rodzice Marii byli nauczycielami. Ojciec - nauczał fizyki i matematyki w szkołach średnich, matka - była przełożoną jednej z najlepszych szkół żeńskich w Warszawie. W listopadzie 1891 roku, w wieku 24 lat Maria Skłodowska wyjechała na studia do Paryża. W latach r studiowała na Wydziale Matematyczno- Przyrodniczym na Sorbonie, otrzymując licencjaty nauk fizycznych i matematycznych. W domu prof. Kowalskiego poznała Piotra Curie, z którym wzięła ślub w roku 1895 r. Następnie przyjęła obywatelstwo francuskie.

23 SZKOLNA PREZENTACJA PROJEKTU „Ludzkość potrzebuje zapewne ludzi praktycznych, którzy pracują przeważnie dla własnych celów, chociaż pamiętają też o potrzebach ogółu.Lecz potrzebuje również marzycieli, których dążenie do celu jest tak potężne, że nie potrafią oni zwracać uwagi na własną korzyść materialną” Maria Skłodowska-Curie Sto cztery lata temu, 10 grudnia 1903 r Henriemu Becquerelowi oraz Marii i Piotrowi Curie przyznano nagrodę Nobla w dziedzinie fizyki za odkrycie i badania nad promieniotwórczością. W 1911 r. Maria Skłodowska-Curie otrzymała drugą nagrodę Nobla, tym razem w dziedzinie chemii, za odkrycie polonu i radu..

24 SZKOLNA PREZENTACJA PROJEKTU POLON Jest to promieniotwórczy pierwiastek chemiczny. Znanych jest 28 jego izotopów. Jest on srebrzystoszarym metalem o żółtym odcieniu i metalicznym połysku. Dobrze przewodzi prąd elektryczny. Polon jest silnym źródłem promieniowania używanym w chemii i medycynie. Otrzymuje się go z pozostałości po wydzieleniu radu z rudy uranowej. Występuje on naturalnie w złożach rud uranu, jako tlenek. Jego stężenie w tych rudach jest bardzo małe.

25 SZKOLNA PREZENTACJA PROJEKTU RAD Promieniotwórczy pierwiastek chemiczny, który posiada 25 izotopów.Jest to ciało stałe o srebrno- szarym kolorze W medycynie wykorzystuje się go do niszczenia komórek nowotworowych, natomiast w technice - do sporządzania stale świecących luminoforów Rad występuje naturalnie w rudach uranu i w skorupie ziemskiej

26 SZKOLNA PREZENTACJA PROJEKTU Maria Skłodowska-Curie Jest bez wątpienia najwybitniejszą osobistością w dziedzinie fizyki i chemii w Polsce. Mimo tego, że mieszkała i studiowała we Francji, nigdy nie ukrywała swojego polskiego pochodzenia, na cześć ojczyzny nazwała jeden z odkrytych pierwiastków polonem. Należy ona bez wątpienia do grona najwybitniejszych Polaków XIX i XX wieku. Jej praca i poświęcenie, na zawsze zostaną w pamięci całego świata. Jest osobą godną podziwu i uwagi. Zawsze utrzymywała ścisłe kontakty z krajem ojczystym.

27 SZKOLNA PREZENTACJA PROJEKTU Maria Skłodowska Curie udowodniła swoim życiem, że kobieta może osiągnąć ponadczasowy światowy sukces. Dała tym nadzieję wszystkim dziewczętom i kobietom na przyszłość. Prezydent RP Ignacy Mościcki po Jej śmierci powiedział: „Polska traci w śp. Pani Curie-Skłodowskiej nie tylko uczoną, ale i wielką obywatelkę, zawsze przez całe życie czujnie stojącą na straży interesów swojego narodu".

28 SZKOLNA PREZENTACJA PROJEKTU ZESPÓŁ IV Zespół IV zajmował się zagadnieniami związanymi ze skażeniem środowiska przez odpady promieniotwórcze, a także katastrofą elektrowni atomowej w Czarnobylu. Efekty pracy zespołu przedstawi Michał 26 kwietnia 1986 r. w czwartym reaktorze Czarnobylskiej elektrowni atomowej nastąpił wybuch. Doszło do niego po niebezpiecznym teście, który wymagał symulowania sytuacji awaryjnej.

29 SZKOLNA PREZENTACJA PROJEKTU KATASTROFA W CZARNOBYLU Po wybuchu reaktora do atmosfery przedostały się wielkie ilości radioaktywnych substancji. Doszło do skażenia około 100 tys. km kw. powierzchni, z czego 70 proc. – na Białorusi. Substancje radioaktywne dotarły nad Skandynawię, Europę Środkową - m.in. nad Polskę, a także na południe Europy - do Grecji i Włoch. Z okolicy awarii ewakuowano 130 tysięcy osób, tworząc wokół zamkniętą strefę ochronną

30 SZKOLNA PREZENTACJA PROJEKTU ODPADY PROMIENIOTWÓRCZE Odpady promieniotwórcze są to wszelkiego rodzaju przedmioty, materiały o różnych stanach skupienia, nie nadające się do dalszego wykorzystania.

31 SZKOLNA PREZENTACJA PROJEKTU SKAŻENIE PROMIENIOTWÓRCZE ŚRODOWISKA Skażenie promieniotwórcze to skażenie przedmiotów, pomieszczeń, środowiska lub osób przez niepożądaną obecność substancji promieniotwórczych.

32 SZKOLNA PREZENTACJA PROJEKTU ŹRÓDŁA ODPADÓW PROMIENIOTWÓRCZYCH kopalnie rud uranu oraz zakłady przerobu tych rud, produkcja paliwa reaktorowego oraz przerób paliwa wypalonego, eksploatacja reaktorów energetycznych i badawczych, likwidacja reaktorów jądrowych, stosowanie izotopów promieniotwórczych w medycynie, przemyśle, rolnictwie i badaniach naukowych.

33 SZKOLNA PREZENTACJA PROJEKTU OCHRONA PRZED PROMIENIOWANIEM Promieniowanie jonizujące stanowi element naturalnego środowiska człowieka, dlatego jesteśmy nieustannie poddawani jego oddziaływaniu. W naszym organizmie w wyniku spożywania różnych pokarmów również znajdują się różne pierwiastki promieniotwórcze np. węgiel oraz potas, które wchodzą w skład naszych tkanek. Nie są one jednak niebezpieczne dla nas. Źródło zagrożenia mogą stanowić też sztuczne źródła promieniowania. Ich produkcja, niewłaściwe użytkowanie i składowanie może prowadzić do skażenia środowiska. Osoby pracujące z substancjami promieniotwórczymi stosują środki ochronne: odpowiednie ubrania (fartuchy zawierające związki ołowiu, okulary i rękawice ochronne, ekrany). W pracowniach izotopowych stosuje się osłony z ołowiu. Na wszystkich pomieszczeniach zawierających źródło promieniowania umieszcza się specjalne oznakowania. -

34 SZKOLNA PREZENTACJA PROJEKTU Najważniejsze zasady w ochronie radiologicznej to: im dalej źródła promieniowania, tym bezpieczniej im krótszy czas narażenia, tym mniejsza dawka promieniowania im więcej osłon, które pochłaniają promieniowanie tym bezpieczniej

35 SZKOLNA PREZENTACJA PROJEKTU REFLEKSJE UCZNIÓW NA TEMAT PROJEKTU Praca nad tym fascynującym zagadnieniem jakim jest promieniotwórczość sprawiła nam ogromną satysfakcję oraz pobudziła ciekawość świata i otaczającej nas przyrody Bardzo podobał nam się projekt. Na pewno nie raz jeszcze będziemy pracować tą metodą Budowa strony www to super sprawa, chodź ciężka i wymaga jeszcze dopracowania To było ciekawe doświadczenie. Najbardziej podobała nam się debata dotycząca budowy elektrowni atomowej Nie spodziewaliśmy się, że można ze sobą łączyć tyle przedmiotów. Promieniowanie ma na nas ogromny wpływ i duże zastosowanie w wielu dziedzinach życia

36 SZKOLNA PREZENTACJA PROJEKTU ODWIEDŹ NASZĄ STRONĘ I BLOGA /

37 SZKOLNA PREZENTACJA PROJEKTU PREZENTACJE MULTIMEDIALNE

38 SZKOLNA PREZENTACJA PROJEKTU DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ I ZAPRASZAMY DO OBEJRZENIA PRZYGOTOWANEGO PRZEZ NAS PRZEDSTAWIENIA „Maria Skłodowska-Curie- uczona wszechczasów”


Pobierz ppt "SZKOLNA PREZENTACJA PROJEKTU Publiczne Gimnazjum nr 1 w Prudniku W ŚWIECIE PROMIENIOTWÓRCZOŚCI MARII SKŁODOWSKIEJ-CURIE SZKOLNY PROJEKT EDUKACYJNY."

Podobne prezentacje


Reklamy Google