Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

1 Projekt boiska sportowego obok szkoły mgr inż. Urszula Utnicka Klasa I C Rok szk. 2006 / 2007.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "1 Projekt boiska sportowego obok szkoły mgr inż. Urszula Utnicka Klasa I C Rok szk. 2006 / 2007."— Zapis prezentacji:

1

2 1 Projekt boiska sportowego obok szkoły mgr inż. Urszula Utnicka Klasa I C Rok szk / 2007

3 2 Cele projektu Uczeń potrafi: –Zbierać, przekształcać i opracowywać dane pochodzące z różnych źródeł (wywiad, ankieta, Internet) z wykorzystaniem programów Word i Excel –Zrobić zdjęcia i zmodyfikować je w programie graficznym GIMP (kadrowanie, zmiana rozmiaru, modyfikacja kolorów) –Wykonać zrzut ekranowy z zastosowaniem programu GIMP –Wykonać przybliżony kosztorys inwestycji z zastosowaniem programu Excel –Zaprojektować boisko sportowe z użyciem programu A9CAD –Wykonać konwersję formatu pliku z użyciem przeglądarki graficznej XnView –Przygotować prezentację PowerPoint ilustrującą realizację projektu i jego efekty

4 3 Opis projektu Głównym celem projektu było stworzenie projektu boiska w formie numerycznej. Uczniowie mieli także m.in. zebrać informacje na temat wybranej dyscypliny sportu, wykonać kosztorys oraz wytyczyć boisko w terenie. Projekt zawierał wszystkie etapy tworzenia i realizacji prawdziwego projektu inżynierskiego m.in. wywiad ze zleceniodawcą (nauczyciel WF) i pozyskanie map terenu. Ważnymi elementami projektu były spotkania z ekspertami i przeprowadzenie ankiety wśród uczniów gimnazjum Zastosowano w praktyce umiejętności matematyczne uczniów takie jak zbieranie i opracowywanie danych, obliczanie objętości prostopadłościanu, badanie własności wielokątów, wykonywanie działań na liczbach Podział na grupy zadaniowe pozwolił dobrze dopasować działania uczniów do ich możliwości i zainteresowań W dużym zakresie wykorzystano Internet i narzędzia komputerowe (IE, Google, Word, Excel, PowerPoint). Uczniowie poznali i nauczyli się stosować nowe rodzaje oprogramowania. Były to: program do projektowania CAD (A9CAD), przeglądarka graficzna (XnView) oraz program do obróbki grafiki (GIMP). Wszystkie trzy są programami typu Freeware

5 4 Narzędzia i programy komputerowe (1) Narzędzia Internetowe –Internet Explorer: przeglądanie stron internetowych –Google: odszukanie stron z informacjami o siatkówce plażowej oraz sprzęcie i materiałach potrzebnych do jego wykonania –GoogleEarth: znalezienie mapy terenu wokół szkoły – kontakt między uczestnikami i konsultacje z nauczycielem Pakiet MS Office –Word: zredagowanie treści ankiety dla uczniów, przygotowanie artykułu o siatkówce plażowej –Excel: zestawienie i opracowanie wyników ankiety (tabela i diagramy), wykonanie przybliżonego kosztorysu boiska –PowerPoint: przygotowanie końcowej prezentacji

6 5 Narzędzia i programy komputerowe (2) GIMP –Wykonanie zrzutów ekranowych (jednego okna lub całego ekranu) –Zmiana rozmiaru zdjęcia –Kadrowanie zdjęcia –Modyfikacja kolorów zdjęcia (Poziomy kolorów, jasność, kontrast) A9CAD –Wykonanie projektu boiska sportowego w formacie.dwg –Połączenie w/w projektu z istniejącą mapą terenu z uwzględnieniem odpowiedniej skali –Określenie długości odcinków potrzebnych do tyczenia m.in. długości przekątnej prostokąta XnView –Konwersja pliku w formacie.dwg do formatu.jpg Inne –Zeskanowanie fragmentu mapy zasadniczej

7 6 Organizacja pracy zespołów uczniowskich Opis: –W projekcie brali udział wszyscy uczniowie klasy I C Gimnazjum w Krempachach –Uczniowie podzielili się według własnego uznania i zainteresowań na 5 grup zadaniowych liczących od 3 do 6 osób. Były to: grupa sportowa (5 osób), projektowa (6), kosztorysowa (6), koordynacyjna (3) i Archiwum X (6) –Członkowie grup wybrali spośród siebie lidera, który odpowiadał za przebieg i terminowość wykonania prac –Członkowie grupy koordynacyjnej zostali przypisani do grup zadaniowych; brali udział w pracach tych grup, dokonywali bieżącej oceny, byli łącznikiem między grupami i nauczycielem –W każdej grupie była przynajmniej 1 osoba z dostępem do Internetu –Szczegółowe zadania i działania grup zostały omówione na kolejnych slajdach

8 7 Rola nauczyciela W zakresie stosowania narzędzi komputerowych –Wybrałam programy wykorzystywane w projekcie –Przygotowałam płyty z w/w programami, by każdy uczeń mógł je zainstalować na swoim komputerze –Przygotowałam prezentację w/w programów w czasie 2 lekcji –Służyłam pomocą w zakresie korzystania z programów A9CAD, GIMP, XnView oraz Excel i PowerPoint –Kontaktowałam się z uczniami poprzez pocztę ; nauczyłam ich m.in. jak otworzyć i dodać załącznik, co robić z dołączanymi reklamami W zakresie koordynacji działań uczniów –Zaprosiłam na spotkanie z uczniami panią architekt –Umówiłam spotkanie uczniów z geodetą w Powiatowym Ośrodku Dokumentacji Geodezyjno-Kartograficznej –Zachęcałam i motywowałam uczniów do pracy –Przygotowałam narzędzia i materiały potrzebne do tyczenia: tyczki, paliki, młotek, taśmę mierniczą, przymiary 3 m i 5 m, trociny –Aktywnie uczestniczyłam w przygotowaniach do publicznej prezentacji: przygotowałam salę, ustalałam wraz z uczniami scenariusz prezentacji, uczestniczyłam w próbach, konsultowałam treści wystąpień uczniów –Uzgodniłam termin prezentacji projektu

9 8 Działania uczniów (1) Grupa sportowa –Przeprowadziła wywiad z nauczycielami wych. fizycznego w celu ustalenia rodzaju projektowanego boiska (zdjęcie) –Wyszukała w Internecie informacje n/t wybranej dyscypliny sportu (siatkówka plażowa) i zebrała je w dokumencie Word –Przekazała informacje n/t boiska grupie projektowej i kosztorysowej –Zredagowała w Wordzie ankietę dla uczniów o ulubionej dyscyplinie sportu –Przeprowadziła w/w ankietę wśród 172 uczniów naszej szkoły (5 klas) –opracowała wyniki ankiety p.t. „Twoja ulubiona dyscyplina sportu” z podziałem na chłopców i dziewczyny –Zebrała wyniki ankiety w tabeli Excela i wykonała diagramy –Wykonała zrzut ekranowy z Worda z użyciem programu GIMP

10 9 Działania uczniów (2) Grupa projektowa –Podczas spotkania z architektem zdobyła szczegółowe informacje jak wykonuje się projekt inżynierski i co jest do tego potrzebne (zdj.1) –Uzyskała mapę terenu wokół szkoły dzięki wizycie w PODGK w Nowym Targu –Zrobiła zdjęcie o wysokiej rozdzielczości w/w mapy oraz ją zeskanowała; do prac projektowych wybrano obraz lepszej jakości –Wykonała obróbkę pliku graficznego z mapą w programie GIMP: kadrowanie, modyfikacja poziomów kolorów, kontrast –Wykonała projekt boiska w programie A9CAD –Zrobiła konwersję pliku z formatu.dwg do formatu.jpg z użyciem programu XnView –Wykonała projekt wykonawczy w programie A9CAD w celu wytyczenia boiska w terenie oraz określiła potrzebne miary i długość przekątnej –Wykonała zrzuty ekranowe z programów A9CAD (zdj.2) i XnView z wykorzystaniem programu GIMP

11 10 Działania uczniów (3) Grupa kosztorysowa –Odszukała w Internecie i zestawiła materiały potrzebne do wykonania boiska z uwzględnieniem dostawców –Obliczyła kubaturę potrzebnego piasku –Wykonała przybliżony kosztorysu z zastosowaniem programu Excel –Wykonała zrzut ekranowe z programów Excel z wykorzystaniem programu GIMP Grupa koordynacyjna –Współpracowała i nadzorowała pracę poszczególnych grup –Dokonywała bieżącej oceny w kartach pracy grup –Koordynowała działania grup i kontaktowała się z nauczycielem - opiekunem projektu Archiwum X –Wykonała zdjęcia dokumentujących pracę zespołów i spotkania z ekspertami –Nagrała przy pomocy aparatu cyfrowego wywiad z nauczycielem wychowania fizycznego –Zmodyfikowała zdjęcia w programie GIMP (rozmiar, rozdzielczość, modyfikacja kolorów) –Przystosowała materiały przekazywane przez pozostałe grupy do umieszczenia ich w prezentacji PowerPoint –Przygotowała prezentację PowerPoint –Wykonała zrzuty ekranowe z programów GIMP i PowerPoint z wykorzystaniem programu GIMP

12 11 Rezultaty pracy grupy sportowej Word –Ankieta p.t. „Twoja ulubiona dyscyplina sportu” –Artykuł o siatkówce plażowej (wymiary boiska, historia, zasady gry, zdjęcia istniejących boisk) Excel –Zestawienie wyników ankiety z podziałem na chłopców i dziewczyny (obok) –Diagramy przedstawiające wyniki ankiety Zrzut ekranowy z Worda z użyciem programu GIMP

13 12 Rezultaty pracy grupy projektowej Projekt boiska (pliki po konwersji) –Projekt boiska wraz z wymiarami –Projekt boiska naniesiony na mapę w skali 1:1000 –Projekt wykonawczy (obok) Zrzut ekranowy z użyciem programu GIMP –Z programu A9CAD –Z programu XnView (poniżej)

14 13 Rezultaty pracy grupy kosztorysowej Arkusz Excel –Zestawienie potrzebnych materiałów z uwzględnieniem ceny jednostkowej i dostawców –Obliczenie kubatury potrzebnego piasku –Obliczenie przybliżonego kosztorysu, bez kosztów transportu i robocizny (poniżej) Zrzut ekranowy z Excela z użyciem programu GIMP

15 14 Rezultaty pracy Archiwum X Dokumentacja –Film i zdjęcia pokazujące działania grup i klasy m.in. wywiad z wuefistą, spotkanie z architektem, tyczenie boiska –Zdjęcia z dokumentacji przetworzone w programie GIMP Prezentacja PowerPoint Zrzut ekranowy z programu GIMP (obok) i PowerPoint z użyciem programu GIMP

16 15 Wytyczenie boiska – efekt pracy wszystkich grup Etapy tyczenia boiska –Wyznaczenie przy pomocy tyczek geodezyjnych przedłużenia boku istniejącego boiska –Odmierzenie 22 m dłuższego boku tyczonego boiska wzdłuż w/w prostej –Odmierzenie 14 m krótszego boku tyczonego boiska równolegle do istniejącego (zdj.1) –Wyznaczenie czwartego wierzchołka boiska poprzez pomiar odpowiednich odległości –Kontrola tyczenia: pomiar długości przekątnych prostokąta –Wyznaczenie położenia wewnętrznych wierzchołków boiska w odległości 3 m od sąsiednich boków wytyczonego prostokąta (zdj.2) –Obsypanie linii boiska zewnętrznego i wewnętrznego trocinami

17 16 Publiczna prezentacja (1) Przebieg prezentacji: –Powitanie gości przez nauczyciela- opiekuna projektu i uczniów (3’) –Prezentacja PP projektu; działania i efekty pracy każdej z grup referowali jej liderzy (20’) –Podsumowanie prezentacji (2’) –Pytania gości (5’) –Zaprezentowanie przez uczniów możliwości programów wykorzystanych w projekcie (10’): GIMP: kadrowanie zmiana rozmiaru zdjęcia, filtry, zmiana poziomów kolorów A9CAD: narysowanie koła i prostokąta oraz ich zwymiarowanie, włączenie siatki Grid, zmiana parametrów obiektów i wymiarowania, wstawianie do projektu pliku.jpg XnView: konwersja pliku z formatu.dwg do formatu.jpg

18 17 Publiczna prezentacja (2) Spostrzeżenia i wnioski gości: –Ciekawy temat i imponujące wykorzystanie narzędzi informatycznych (Dyrektor) –Dobry podział na grupy, w których każdy mógł się wykazać (nauczyciel techniki) –Uczniowie zdobyli wiedzę i umiejętności, które będą mogli wykorzystać na lekcjach informatyki w klasie II i III (nauczyciel informatyki) –Konieczna była ścisła współpraca wszystkich grup (Dyrektor) –Bardzo duży wkład uczniów i zaangażowanie, choć nierówne u wszystkich (Wychowawca) –Prezentacja była za krótka; pokaz możliwości programów wykorzystanych w projekcie zrobił duże wrażenie (nauczyciel techniki) –Widać było wiele pracy i starań uczniów (Samorząd Szkolny)

19 18 Nowe wiadomości i umiejętności uczniów Na podstawie obserwacji i wyników ankiety wśród uczniów uczestniczących w projekcie mogę stwierdzić, że uczniowie: –Zapoznali się programami wykorzystanymi w projekcie; wiedzą do czego służą i w jakich sytuacjach mogą być pomocne –Większość z nich wykorzystywała w/w programy w pracy nad projektem –Nauczyli się stosować komputer do pracy i nauki, a nie tylko rozrywki (gry, multimedia) –Nauczyli się współpracy w grupie i zauważyli wpływ tej umiejętności na ich postrzeganie przez kolegów –Planowali i organizowali własną pracę oraz potrafili przedstawić publicznie jej efekty

20 19 Wnioski uczniów Wypowiedzi uczniów w ankiecie po prezentacji projektu –Dowiedziałem się o różnych programach, które na pewno mi się przydadzą (Paweł) –Gdy mam wolny czas majsterkuję przy programach, które zainstalowałem i odkrywam nowe funkcje tych programów (Łukasz) –Pracowałam w nowych programach np. Gimp i Excel (Mariola) –Umiem kadrować zdjęcia i robić prezentację (Ilona) –Nowe umiejętności to: zrzut z Excela, posługiwanie się Gimpem, poprawianie zdjęć (Magda) –Umiem skorzystać z programów A9CAD, XnView, GIMP (Kamil) –Nauczyłam się dobrze współpracować w grupie (Justyna i inni) –Dowiedziałem się, że żeby grupa funkcjonowała dobrze, musi być szczególna współpraca i konsultacja wszystkich osobników grupy (Łukasz) –Gdy będę robił projekt, to już będę wiedział jak to się robi (Krzysiek) –Nowe umiejętności to rysowanie projektu i używanie Gimpa (Marzena) –Umiem kilka nowych rzeczy związanych z prezentacją PowerPoint i programem GIMP (Dawid)

21 20 Wnioski nauczyciela Narzędzia komputerowe –Zaczęłam wykorzystywać w kontaktach z uczniami pocztę –Potrafię znaleźć w Internecie lub czasopismach np. „Komputer Świat” potrzebne oprogramowanie –Nauczyłam się obsługi programów A9CAD, GIMP, XnView i stosuję je w swojej pracy –Pogłębiłam znajomość programu PowerPoint Dydaktyka –Nauczyłam się jak przygotować, przeprowadzić i ocenić projekt przedmiotowy –Zaobserwowałam duże zaangażowanie uczniów w pracę i świadomość uczestniczenia we wspólnym przedsięwzięciu –Stwierdziłam, że metoda projektu jest świetną, choć bardzo pracochłonną i absorbującą metodą pracy z uczniami –Polepszyły się relacje uczeń-nauczyciel –Zwiększyła się motywacja uczniów do nauki –W przyszłości zamierzam pracować metodą projektu, ponieważ dała mi mnóstwo satysfakcji. Uczniowie są nastawieni entuzjastycznie do tego typu działań i mają pomysły na nowe projekty


Pobierz ppt "1 Projekt boiska sportowego obok szkoły mgr inż. Urszula Utnicka Klasa I C Rok szk. 2006 / 2007."

Podobne prezentacje


Reklamy Google