Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA METODA NDT – BOBATH Mgr Marta Kościk terapeuta NDT – Bobath.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA METODA NDT – BOBATH Mgr Marta Kościk terapeuta NDT – Bobath."— Zapis prezentacji:

1 WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA METODA NDT – BOBATH Mgr Marta Kościk terapeuta NDT – Bobath

2 METODA NDT – BOBATH Ma za zadanie pomóc dziecku z uszkodzonym centralnym układem nerwowym we wszechstronnym rozwoju, tak, aby mogło uzyskać niezależność w życiu i wykorzystać maksymalnie swoje możliwości.

3 Zasady prowadzenia usprawniania wg koncepcji NDT – Bobath Wczesne rozpoczęcie terapii zanim wzorce patologiczne staną się wzorcami nawykowymi

4 Zasady prowadzenia usprawniania wg koncepcji NDT – Bobath dostosowanie terapii do możliwości fizycznych i osobowości dziecka, tak aby miało ono poczucie wykonywania ruchu

5 Zasady prowadzenia usprawniania wg koncepcji NDT – Bobath Regulowanie napięcia mięśniowego poprzez zastosowanie odpowiednich technik postępowania już od pierwszych miesięcy życia dziecka

6 Zasady prowadzenia usprawniania wg koncepcji NDT – Bobath Hamowanie nieprawidłowych reakcji ruchowych przez naukę aktywności wykonywanych w prawidłowych wzorcach, bądź maksymalnie zbliżonych do prawidłowych

7 Zasady prowadzenia usprawniania wg koncepcji NDT – Bobath Wykorzystanie i utrwalanie zdobytych umiejętności ruchowych w życiu codziennym dzięki poinstruowaniu rodziców/opiekunów dziecka w zakresie pielęgnacji, karmienia i zabaw z dzieckiem

8 Zasady prowadzenia usprawniania wg koncepcji NDT – Bobath Terapeuta ćwiczy całe ciało pacjenta nie wybiórczo porusza wybranymi kończynami, gdyż dostarcza dziecku w ten sposób odpowiednich doznań czuciowo – ruchowych i jest ono dynamicznie aktywizowane

9 Zasady prowadzenia usprawniania wg koncepcji NDT – Bobath Unikanie w terapii pozycji statycznych i stereotypowego podawania ruchu, gdyż człowiek uczy się go przez jego czucie i w sposób różnorodny

10 Zasady prowadzenia usprawniania wg koncepcji NDT – Bobath Szczegółowa analiza sposobu wykonywania ruchu przez dziecko, aby wykluczyć pracę we wzorcach kompensacyjnych

11 Zasady prowadzenia usprawniania wg koncepcji NDT – Bobath Stosując powyższe zasady budujemy tzw. body image

12 Mimo, iż terapię prowadzi się indywidualnie jej celem jest przygotowanie dziecka do uczestnictwa w normalnym życiu rodzinnym i społecznym.

13 Rehabilitacja dziecka wg koncepcji NDT – Bobath jest szczególnie przydatna w pracy z niemowlęciem i małym dzieckiem, gdyż może być w naturalny i prosty sposób włączona w biologiczny rytm dnia.

14 Odpowiednio przeszkoleni rodzice kontynuują ćwiczenia w warunkach domowych. Za ich szkolenie odpowiedzialny jest fizjoterapeuta

15 Ryc. Jak pomóc dziecku rozwijać jego umiejętności wzmożone - hamujemy Normalizacja napięcia mięśniowego obniżone - budujemy Torowanie prawidłowych automatycznych reakcji postawy Prostowania Podporu Równoważne Prawidłowe doznania czuciowo – ruchowe Prawidłowy schemat ciała Powtarzanie – fizjoterapia, terapia zajęciowa, terapia mowy, aktywności życia codziennego Uczenie się przez czucie ruchu Ruch staje się automatyczny Prawidłowe wzorce ruchowe Różnorodność wzorców ruchowych

16 Schemat oceny sfery ruchowej dziecka 1.Wrażenia ogólne 2.Umiejętności 3.Brak umiejętności 4.Podstawowe napięcie posturalne i wzorce postawy 5.Główny problem 6.Cele terapii

17 DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ


Pobierz ppt "WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA METODA NDT – BOBATH Mgr Marta Kościk terapeuta NDT – Bobath."

Podobne prezentacje


Reklamy Google