Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

EBIB- hybryda czy nowa forma komunikacji elektronicznej? 01 EBIB.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "EBIB- hybryda czy nowa forma komunikacji elektronicznej? 01 EBIB."— Zapis prezentacji:

1 EBIB- hybryda czy nowa forma komunikacji elektronicznej? 01 EBIB

2 Czym jest EBIB? Serwisem, czasopismem, forum, wydawnictwem ? EBIB Wszystkim po trochu i jednocześnie Dlaczego tak się stało? Na życzenie użytkowników i...? 0202

3 EBIB i... z powodu konwergencji kultury oraz mediów, rozwoju internetu, powstaniu społeczności sieciowej, nacisku nowego pokolenia wszechobecnej technologii 0303

4 EBIB Konwergencja (łac. convergere, zbierać się, upodabniać się) – wiele procesów obejmujących kojarzenie zjawisk znajdujących się na pograniczu działów telekomunikacji, informatyki i multimediów. W podobnych warunkach w różnych miejscach mogą niezależnie od siebie powstawać podobne struktury. Przykłady: mieszanie się form przekazu (TV, Internet, radio, gazeta) integracja różnych przekazów, zachowań – globalizacja, unifikacja współistnienie, przeplatanie się kultur – (polskie reggae czy blues), przenikanie się, współuczestnictwo Współdziałanie wielu w zakresie tworzenia jednej formy przekazu – Europeana, Wikipedia integracja i wszechobecność sieci Konwergencja to zjawisko dotyczące mediów, kultury, ale też społeczeństwa, biologii, technologii itd. Polska Wikipedia 0404

5 Nowy model kultury W kulturze konwergencji wszystko jest możliwe. Już dziś przenikanie się form, nakładanie treści powoduje, że zaciera się różnica pomiędzy artykułem, przekazem video a prezentacją multimedialną. Zaciera się granica autorstwa w przypadku współtworzenia i współedytowania treści. (Jenkins, Henry) Kultura uczestnictwa - Web 2.0 –Dziennikarstwo obywatelskie –Wikipedia –YouTube, Slideshare –Fora swobodnej wymiany idei Nowe formy kultury –opowiadanie transmedialne, –blog, –podcast, 0505

6 Technologie nie pozwalają czekać Wolne oprogramowanie Repozytoria open access Otwarte czasopisma Otwarte biblioteki cyfrowe Narzędzia Wiki Platformy wymiany plików Komunikatory, Kanały RSS DHamp 0606

7 Komunikacja kulturowa a rewolucja technologiczna Wydawania książki przez profesjonalnego wydawcę Kupowania książki lub pożyczania z bibliotek Kopiowania fragmentów lub całości na kserografach Fotografowania pojedynczych obrazów Tworzenia treści przez wąską elitę twórców Dystansu wobec autorytetów Pobieranie tekstu z sieci (kopiowanie) Czytanie, poprawianie tekstu elektronicznego w dowolnym momencie na przenośnych urządzeniach O dsłuchiwanie, nagrywanie tekstów, filmowanie rozmówców Miksowanie, wersjonowanie, dekompozycja Kopiowania i wklejanie całości lub fragmentów (copy paste) Zniżkę kosztów produkcji Co mamy wraz z nową technologią ? Do czego jesteśmy przyzwyczajeni? 0707 EBIB

8 Tradycyjny i nowy model publikowania Tradycyjny model publikowania polega na tym, że autor dostarcza treści, redaktor je przetwarza, wydawca publikuje, czytelnik kupuje. Dziś nie jest to tylko papierowy materiał, ale i elektroniczny – jest to już naturalne, choć 10 lat temu nie było. Nowy model publikowania – polega na tym, że autor może sam publikować, deponować swoje dzieła w repozytoriach, czasopismach otwartych, na swoich stronach, blogu, w Wikipedii nie zawsze go obchodzi forma publikacji, ważne jest by się wypowiedzieć szybko, tu i teraz i mieć natychmiastowy odzew, reakcję, komentarz lub recenzję, dlatego czytelnik ma często dostęp do tych zasobów za darmo. 0808

9 3 Modele publikowania naukowego tradycyjnyhybrydowyotwarty Wszystkie zasoby płatne Część zasobów bezpłatna Wszystkie zasoby darmowe Wszystkie prawa zastrzeżone Copyright + inne swobodniejsze licencje Niektóre prawa zastrzeżone - wolne licencje Za produkcję płaci wydawca, fundator Za produkcję płaci wydawca + autor*, sponsor Za produkcję płaci autor, instytucja, fundacja, sponsor Recenzowanie ukryte, eksperckie Recenzowanie ukryte, eksperckie + jawne + komentarze czytelnicze Recenzowanie jawne Recenzowanie jawne + komentarze czytelnicze *Płatność autora w świecie nauki zwykle odbywa się za pomocą grantów uczelnianych lub zewnętrznych 09

10 EBIB EBIB urodził się na liście dyskusyjnej bibliotekarzy sieciowych w roku 1997 powstał w 1998 roku – jako newsletter Szybko ambitnie ewoluował do Biuletynu Potem nagle przeszedł w serwis Wygenerował z siebie wiele różnych form publikacji: newsletter, czasopismo fachowe, materiały konferencyjne, publikacje zwarte, zestawy odsyłaczy, bazy danych, forum Potem rozwinął się w platformę SBP Teraz ewoluuje w wielofunkcyjny portal biblioteczny z narzędziami społecznościowymi, komentarzami i recenzjami otwartymi 10 Serwis i Biuletyn EBIB – model otwarty

11 Od kwietnia do grudnia 1999 r. strony serwisu EBIB odwiedziło 10458 czytelników. Liczba stałych czytelników to ok. 300 osób. 11 Jak kształtował się odbiór EBIB 10 lat temu? Jeden artykuł w Biuletynie EBIB czytało od 300 do1500 osób EBIB

12 12 Jak wyglądał serwis EBIB? EBIB

13 13 Jak wyglądał Biuletyn?

14 EBIB 1Styczeń13 9403 28010 660 2Luty12 6143 3699 245 3Marzec12 9013 5179 384 4Kwiecień14 3993 99010 409 5Maj11 7203 6708 050 6Czerwiec10 9363 4717 465 7Lipiec7 9822 6465 336 8Sierpień7 0042 2614 743 9Wrzesień10 5333 1397 394 10Październik14 4213 53510 886 11Listopad14 0713 60910 462 12Grudzień5 5262 1853 341 B aza bibliotek – 6713, jeden artykuł z Biuletynu EBIB przejrzy nawet 20000 czytelników. Stali czytelnicy około 4000 osób. Powracający i nowi 14

15 Biuletyn EBIB – OA journal Jakie mamy technologie i metody publikowania? – CMS (system zarządzania treścią) Joomla, publikowanie elektroniczne, bez recenzji, proces redakcyjny jak w każdym czasopiśmie (redakcja, korekty, skład). Jakimi jesteśmy redaktorami i wydawcami? – wolontariusze, ale fachowcy (eksperci, wykładowcy) telepracujący - za pan brat z nowinkami technologicznymi, średnia wieku – około 40, ciekawscy, aktywni, nastawieni na zmiany. Nastawieni na kontakt z odbiorcą – fora, listy dyskusyje, maile, spotkania, dezyderaty, interwencje. Współrealizujący projekty polskie i zagraniczne, biorący udział w pracach zespołów polskich i międzynarodowych 13 Jesteśmy widziani przez cały świat, ale nie czytani, nie ma pieniędzy na translację Abstraktuje nas LISTA (EBSCO) Mamy kontakty z czasopismami za granicą (First Monday, Ariadna, Ikaros i inne) – przedruki Uczestniczymy w ruchu Open Access

16 16 EBIB

17 Organizacje: IFLA, EBLIDA, FRSI, KOED, OSI, sponsorzy, MKiDN Projekty Bibweb, E-lis, Ikaros, Program Rozwoju Bibliotek OTWARTOŚĆ, elastyczność, umiejętna komunikacja, misja 17 EBIB a współpraca z innymi

18 EBIB EBIB wpisuje się od 10 lat w nowe trendy w komunikacji naukowej, jest czasopismem open access, a od roku także jest wydawany na licencjach CC Jest nowoczesnym wydawnictwem elektronicznym wydającym czasopismo, materiały konferencyjne, ulotne treści (raporty, komunikaty) informację branżową, bazy danych, forum) 18

19 EBIB 1.Masz pomysł, męczy cię brak swobody wyrażenia tego, co w tobie wrze? Nie wiesz co z tym zrobić? 2.Wrzuć pomysł innym do smakowania – zapytaj o efekt! 3.Zobacz co się stanie! Miej odwagę zaryzykować! 4.Reaguj elastycznie, nie stresuj się, wyluzuj! 5.Zobacz jak inni to robią! Zapożycz pomysł! Czemu nie? To się nazywa poszukiwaniem dobrych praktyk i modeli. To się nazywa kultura partycypacji i konwergencji. 6.Załóż, że nic nie trwa wieki, a raczej z pewnością będzie to ułamek czasu? 19 Tu jest taki odważny krok w nieznane: http://pulowerek.pl/http://pulowerek.pl/

20 EBIB Bożena Bednarek-Michalska, EBIB 20


Pobierz ppt "EBIB- hybryda czy nowa forma komunikacji elektronicznej? 01 EBIB."

Podobne prezentacje


Reklamy Google