Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Marian Kotecki, Przewozy Autobusowe Gryf Kartuzy Prezentację przygotowała Maja Truong, studentka III roku Wydziału Zastosowań Informatyki i Matematyki.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Marian Kotecki, Przewozy Autobusowe Gryf Kartuzy Prezentację przygotowała Maja Truong, studentka III roku Wydziału Zastosowań Informatyki i Matematyki."— Zapis prezentacji:

1 Marian Kotecki, Przewozy Autobusowe Gryf Kartuzy Prezentację przygotowała Maja Truong, studentka III roku Wydziału Zastosowań Informatyki i Matematyki SGGW w Warszawie, współpracownik P.A. Gryf Doświadczenia z eksploatacji autobusów używanych. Oferta dla polskich przewoźników.

2 Plan prezentacji 1. Firma Przewozy Autobusowe Gryf: przedstawienie przedsiębiorstwa, profile działalności. 2. Doświadczenia z eksploatacji przez P.A. Gryf używanych autobusów produkcji zachodniej – rady dla potencjalnych nabywców używanego taboru. 3. Oferta P.A. Gryf dla polskich przedsiębiorstw komunikacji miejskiej w zakresie dostaw używanego taboru autobusowego.

3 Firma Przewozy Autobusowe Gryf – początki działalności (1) Przedsiębiorstwo, powstałe w 1991 r., stanowi działalność gospodarczą jej właściciela, Mariana Koteckiego. W pierwszych latach działalności domeną firmy były nieregularne przewozy pasażerskie oraz handel częściami zamiennymi do autobusów marki Autosan, Jelcz i Ikarus. W 1995 r., uruchomieniem własnej linii z Kartuz do Goręczyna przez Somonino, rozpoczęła się przygoda Mariana Koteckiego z komunikacją regularną.

4 Firma Przewozy Autobusowe Gryf – początki działalności (2) Trasa pierwszej linii regularnej P.A. Gryf obejmowała trzy duże wsie położone w bezpośrednim sąsiedztwie Kartuz, ale jednocześnie obsługiwane przez PKS stosunkowo niewielką liczbą kursów (na trasie Somonino – Kartuzy do 1995 r. dominującą rolę w przewozach odgrywała kolej). Ceny za przejazdy skalkulowane zostały na poziomie o 30% niższym od taryfy PKS, przy jednoczesnym honorowaniu wszelkich ulg i zwolnień z opłat stosowanych przez PKS. Już po dwóch miesiącach od uruchomienia przez Gryf linii, kartuski PKS (placówka terenowa PKS w Gdańsku) obniżył aż o 50% ceny we wszystkich kursach bezpośrednio przed i po odjazdach autobusów P.A. Gryf.

5 Firma Przewozy Autobusowe Gryf – początki działalności (3) Możliwość świadczenia usług po cenach dumpingowych na trasie do Goręczyna, uzasadniana była przez ówczesną dyrekcję PKS w Gdańsku bardzo wysokimi dochodami osiąganymi w przewozach w komunikacji miejskiej, na zlecenie Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni. W tej sytuacji, firma Gryf naśladowała głównego konkurenta i przystąpiła do przetargu nieograniczonego na obsługę linii Z z Gdyni do Żukowa (jednym autobusem), i po jego wygraniu, w dniu 30 września 1996 r., rozpoczęła działalność w sieci komunikacyjnej ZKM w Gdyni. Był to przełomowy moment w historii firmy.

6 Firma Przewozy Autobusowe Gryf – autobusy używane motorem rozwoju Do końca 1999 r., w wyniku przetargów wygranych na rzecz ZKM w Gdyni oraz umów zawartych z trójmiejskimi centrami handlowymi, liczba autobusów w ruchu wzrosła do 30. W sytuacji oddalenia bazy firmy w Kartuzach od miejsc świadczenia usług Trójmieście o około 35 km, poważnym problemem stała się wysoka awaryjność eksploatowanych autobusów Jelcz M11, Ikarus 260 i Autosan H9-35 oraz związane z nią koszty napraw i remontów. Dążąc do obniżenia kosztów działalności, w 1999 r. Gryf sprowadził do obsługi komunikacyjnej pierwszy używany autobus produkcji zachodniej, Mercedes O305 z 1983 r. Bardzo dobre doświadczenia z jego eksploatacji przesądziły o zastąpieniu wszystkich dotąd posiadanych pojazdów używanymi autobusami zachodnimi.

7 Firma Przewozy Autobusowe Gryf – z małego operatora do importowego giganta Dynamiczny rozwój firmy w latach spowodowany był eksploatacją wysokiej jakości taboru używanego produkcji zachodniej: autobusów niskopodłogowych w komunikacji miejskiej oraz wygodnych autobusów międzymiastowych w komunikacji regionalnej. Bardzo duże zainteresowanie innych przewoźników osiąganymi przez P.A. Gryf korzyściami z eksploatacji autobusów używanych zachęciło przedsiębiorstwo do podjęcia działalności handlowej: importu i adaptacji technicznej autobusów produkcji zachodniej oraz ich dalszej odsprzedaży.

8 Firma Przewozy Autobusowe Gryf – działalność bieżąca (1) W lutym 2008 r. otwarta została nowa baza firmy w Żukowie, przeznaczona do obsługi do 150 autobusów. Dzisiejszy Gryf to eksploatujący blisko 100 autobusów operator, działający w następujących segmentach rynku: przewozy na zlecenie wszystkich organizatorów komunikacji miejskiej w Metropolii Zatoki Gdańskiej: ZKM w Gdyni, ZTM w Gdańsku i MZK w Wejherowie; przewozy na rzecz niemal wszystkich trójmiejskich hipermarketów: Auchan, Carrefour, Real i Tesco; przewozy na własne ryzyko finansowe na sześciu liniach komunikacji regionalnej, głównie w powiecie kartuskim.

9 Firma Przewozy Autobusowe Gryf – działalność bieżąca (2) Rok 2007 r. okazał się rekordowym w działalności handlowej – Gryf sprowadził do Polski i sprzedał krajowym przewoźnikom – przedsiębiorstwom komunikacji miejskiej oraz przedsiębiorstwom PKS – aż 270 autobusów. Gryf osiąga bardzo dobre wyniki finansowe. W 2007 r., przy obrocie rzędu 40 mln zł, zysk netto sięgnął 4 mln zł. Nowoczesna, na miarę XXI wieku zajezdnia, dogodnie zlokalizowana wobec obsługiwanych tras, kosztowała 5 mln zł. Inwestycja ta przyniosła już wymierne korzyści. Z tytułu zmniejszenia się długości dojazdów, miesięcznie oszczędza się zł. Kolejne korzyści przynosi własna stacja paliw i funkcjonalne zaplecze techniczne, przystosowane do obsługi pojazdów przegubowych.

10 Firma Przewozy Autobusowe Gryf – działalność bieżąca (3) Wchodzący w skład bazy magazyn, liczący m 2, już w najbliższych tygodniach stanie się jednym z większych w północnej Polsce centrów dystrybucji nowych i używanych części do autobusów i samochodów ciężarowych. W bazie P.A. Gryf w Żukowie przeprowadzony został przez Evobus Polska audyt, od którego wyników zależy przyznanie firmie uprawnień autoryzowanego serwisu obsługi autobusów marki Mercedes i Setra. Decyzja już w najbliższych dniach.

11 Rady dla operatorów: Czy można mówić o strategii odnowy taboru w oparciu o używane autobusy? Zakup autobusów używanych jako alternatywa dla taboru fabrycznie nowego, uwarunkowany jest: wymogami technicznymi organizatora komunikacji; możliwościami finansowymi operatora. Autobusy używane produkcji zachodniej to przede wszystkim alternatywa dla napraw średnich i głównych pojazdów produkcji polskiej i krajów byłego bloku RWPG.

12 Rady dla operatorów: Czy zakup używanych autobusów wynika wyłącznie z przesłanek ekonomicznych? Poza ewidentnymi korzyściami ekonomicznymi (niższa cena zakupu i z reguły niższe koszty eksploatacji od pojazdów fabrycznie nowych), za pojazdami używanymi przemawiają: poprawa komfortu przewozu pasażera (automatyczna skrzynia biegów, niska podłoga, wygodniejsze fotele, system ogrzewania i wentylacji); poprawa warunków pracy kierowcy (ergonomia stanowiska, ewentualna klimatyzacja, mniejsza głośność pojazdu); bezpieczeństwo (wydajniejsze hamulce, systemy ABS i ASR); ekologia (większa czystość spalin, przynajmniej Euro-II).

13 Rady dla operatorów: Jakie czynniki decydują o wyborze takiego, a nie innego typu pojazdu? (1) Za zakupem konkretnego typu pojazdu przemawia standaryzacja jego produkcji i powszechność serii. Najpopularniejszymi autobusami używanymi przeznaczonymi do komunikacji miejskiej, są niskopodłogowe: Mercedes-Benz O405N (przegubowy: O405GN); MAN NL202 (przegubowy: NG272). Autobusy te charakteryzują się wysoką, niemiecką jakością wykonania, w szczególności niezawodnymi komponentami czołowych producentów, takich jak: WABCO, KNORR – układy hamulcowe; BOSCH – elektronika i elektryka; ZF, VOITH – automatyczne skrzynie biegów.

14 Rady dla operatorów: Jakie czynniki decydują o wyborze takiego, a nie innego typu pojazdu? (2) W autobusach używanych największe kłopoty sprawiają komponenty montowane małoseryjnie (np. automatyczne skrzynie biegów firmy RENK lub ALLISON). Na wybór typu pojazdu wpływ powinna mieć także jego znajomość przez mechaników oraz dostępność dobrych jakościowo zamienników oryginalnych części zamiennych. Ważne znaczenie ma również właściwy dobór pojazdu do przewidywanego jego sposobu eksploatacji (linia miejska/podmiejska, teren płaski/pagórkowaty). Zupełnie odmienne przełożenie – typowo miejskie lub lokalne – spotykane jest nawet w pojazdach reprezentujących tę samą markę i typ, np. MAN NL202. Efekt – różnice w zużyciu paliwa do 15%.

15 Rady dla operatorów: Jakie są rzeczywiste koszty eksploatacji autobusów używanych? (1) Są one dużo niższe od kosztów eksploatacji zużytych autobusów krajowych. W autobusach używanych, przy odpowiedniej pracy zaplecza i stosowaniu dobrych jakościowo (oryginalnych lub nieoryginalnych) częściach zamiennych, praktycznie nie występuje zużycie oleju silnikowego ani wycieki płynów, co jest bolączką starych Ikarusów i Jelczy. Autobusy używane są mniej pracochłonne, np. eksploatowane przez P.A. Gryf autobusy marki MAN i MB wymagają aż o 60% mniej roboczogodzin zaplecza od użytkowanych wcześniej Jelczy M11. Biorąc pod uwagę rzeczywiste żużycie w zależności od przebiegu (a nie jednostkowe koszty zakupu), w wydatkach na części zamienne oszczędza się do 50% w stosunku do starych autobusów produkcji krajów RWPG.

16 Rady dla operatorów: Jakie są rzeczywiste koszty eksploatacji autobusów używanych? (2) Do obsługi 100 autobusów renomowanych marek zachodnich, P.A. Gryf zatrudnia tylko 22 mechaników, wykonujących także naprawy dla klientów zewnętrznych. Dość niskie zatrudnienie w zapleczu technicznym daje firmie bardzo duże oszczędności.

17 Rady dla operatorów: Jakie są koszty napraw podstawowych podzespołów? Prawidłowo eksploatowany silnik Mercedesa w autobusie z automatyczną skrzynią biegów wytrzymuje do 2 mln km, praktycznie nie wymagając w tym czasie nakładów (gdańskie MB O405 mają już 1,5 mln km i cieszą się bardzo dobrą opinią zaplecza ZKM). Koszty napraw lakierniczo-blacharskich są o 80% niższe od analogicznych kosztów dla autobusów produkcji krajowej, z reguły nie występuje potrzeba odbudowy (naprawy głównej) kratownicy i poszycia blacharskiego.

18 Rady dla operatorów: Co jest punktem krytycznym kończącym eksploatację autobusu używanego? W przypadku autobusu unikatowego, koniec eksploatacji następuje przeważnie w momencie awarii któregoś z podzespołów, kosztownego i trudnego do nabycia na rynku (jest to główna przyczyna kasacji autobusów DAB w przedsiębiorstwach PKS). W przypadku autobusu typowego, renomowanej marki, kres jego eksploatacji powoduje najcześciej wzrost wymagań jakościowych organizatora komunikacji, który zamawia usługę przewozową. O końcu eksploatacji mogą też przesądzić zdarzenia losowe (wypadki, pożary). P.A. Gryf posiada w inwentarzu w pełni sprawny autobus średniopodłogowy Mercedes-Benz O305 z 1974 r., z przebiegiem 2,8 mln km na oryginalnym silniku i skrzyni biegów.

19 Rady dla operatorów: Co wziąć pod uwagę przy zakupie autobusu używanego? renomę producenta, powszechność marki i typu; przebieg; przeszłość (poprzedni właściciele): złą sławą cieszą się autobusy po Connexie, o zakładanym okresie niemal rabunkowego użytkowania równym czasowi trwania umowy z organizatorem, najlepiej oceniane są natomiast autobusy z przedsiębiorstw komunalnych (Stadtwerke) z Niemiec, Austrii i Szwajcarii; dostawcę – czy zapewnia przegląd serwisowy, czy ma doświadczenie w eksploatowaniu i serwisowaniu oferowanych pojazdów i czy zapewnia dostęp do używanych części zamiennych.

20 Rady dla operatorów: Własne doświadczenia (1) Autobusy używane wypromowały finansowo firmę Gryf. To dzięki nim, pomimo dużej odległości bazy od miejsc świadczenia usług, Gryf osiąga najlepsze wyniki w rankingach niezawodności operatorów w sieci ZKM w Gdyni.

21 Rady dla operatorów: Własne doświadczenia (2) Na liniach, na których konkuruje się bezpośrednio o pasażera, dzięki używanym autobusom produkcji zachodniej, uzyskuje się dwukrotnie większe potoki pasażerskie od konkurencji – pasażerowie konsekwentnie wybierają wygodniejsze pojazdy.

22 Rady dla operatorów: Oferta dla operatorów Firma Przewozy Autobusowe Gryf oferuje krajowym przewoźnikom pełną gamę używanych autobusów produkcji zachodniej: miejskich, podmiejskich i turystycznych, nisko-, średnio- i wysokopodłogowych. Galerię oferowanych typów pojazdów można obejrzeć w naszym serwisie internetowym: Kontakt do firmy: MARIAN KOTECKI: , W serwisie www firmy zostanie zamieszczony tekst prezentacji. Dziękujemy Państwu za uwagę.


Pobierz ppt "Marian Kotecki, Przewozy Autobusowe Gryf Kartuzy Prezentację przygotowała Maja Truong, studentka III roku Wydziału Zastosowań Informatyki i Matematyki."

Podobne prezentacje


Reklamy Google