Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

ARKUSZ KALKULACYJNY EXCEL wiadomości wstępne. Budowa arkusza kalkulacyjnego skoroszyt Zeszyt1Zeszyt2 Dokument Excela to skoroszyt, którego nazwa jest.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "ARKUSZ KALKULACYJNY EXCEL wiadomości wstępne. Budowa arkusza kalkulacyjnego skoroszyt Zeszyt1Zeszyt2 Dokument Excela to skoroszyt, którego nazwa jest."— Zapis prezentacji:

1 ARKUSZ KALKULACYJNY EXCEL wiadomości wstępne

2 Budowa arkusza kalkulacyjnego skoroszyt Zeszyt1Zeszyt2 Dokument Excela to skoroszyt, którego nazwa jest wyświetlana na pasku tytułowym okna. Domyślne nazwy skoroszytów to Zeszyt1, Zeszyt2 Skoroszyt składa się z trzech arkuszy z domyślnymi nazwami Arkusz1, Arkusz2… Arkusze można dodawać i usuwać. Może ich być od 1 do 255. Można zmieniać ich nazwy. W dolnej części okna widoczne są karty z nazwami arkuszy.

3 Arkusz składa się z 256 kolumn i wierszy Kolumny mają oznaczenia literowe, natomiast wiersze są ponumerowane. Elementy na skrzyżowaniu wierszy i kolumn to komórki. Każda komórka posiada adres wynikający z oznaczenia kolumny i wiersza na którego przecięciu się znajduje (np. komórka D68 znajduje się w kolumnie D i wierszu nr 68). Budowa arkusza kalkulacyjnego

4 Po arkuszu możemy poruszać się przy pomocy strzałek lub kombinacji klawiszy: Ctrl + End Ctrl + End - skok na koniec dokumentu Ctrl + Home Ctrl + Home – skok na początek dokumentu, Poruszanie się po arkuszu

5 Główne okno arkusza

6 Pole robocze arkusza : zakres (B4 : B12) : ; ; zakres (D8 : D13 ; E6 ; F8)

7 Autosumowanie Sortuj malejąco lub rosnąco Kreator wykresów Scalaj i wyśrodkuj Waluta Zapis procentowy Narzędzia arkusza kalkulacyjnego

8 Aby wprowadzić dane do komórki, kliknij na nią myszką. Jest wtedy komórką aktywną. W polu nazwy pojawi się jej adres.

9 Teraz do komórki można wpisać: tekst liczby formuły

10 Wprowadzanie danych do komórek należy zakończyć użyciem kursorów lub klawisza Enter. Dane są widoczne jednocześnie w komórce i na pasku formuły.

11 Wpisany tekst można sformatować korzystając z ikon pasków narzędziowych. pasek menu głównego pasek narzędziowy standardowy pasek narzędziowy formatowanie

12 Kursory Excela Służy do do zaznaczania komórki lub obszaru Służy do do zaznaczania komórki lub obszaru Służy do edycji czyli poprawiania zawartości komórki Służy do edycji czyli poprawiania zawartości komórki Służy do zmiany szerokości kolumny lub wierszy (przez ciągnięcie myszką) lub autodopasowania (przez podwójne kliknięcie) Służy do zmiany szerokości kolumny lub wierszy (przez ciągnięcie myszką) lub autodopasowania (przez podwójne kliknięcie) Służy do kopiowania z "inteligentnym" modyfikowaniem oraz generowania ciągów Służy do kopiowania z "inteligentnym" modyfikowaniem oraz generowania ciągów

13 Zmiana szerokości kolumny i wysokości wiersza Podczas wprowadzania danych często zauważamy, że nie mieszczą się one w kolumnie. Ważne jest zatem, by umieć zmieniać szerokość wierszy i wysokości kolumn. Podczas wprowadzania danych często zauważamy, że nie mieszczą się one w kolumnie. Ważne jest zatem, by umieć zmieniać szerokość wierszy i wysokości kolumn.

14 Zmiana szerokości kolumny i wysokości wiersza Szerokość kolumn i wysokość wierszy można zmieniać również za pomocą przeciągania kursorem myszy. Szerokość kolumn i wysokość wierszy można zmieniać również za pomocą przeciągania kursorem myszy. Zmiana wysokości wiersza Zmiana szerokości kolumny

15 Formatowanie komórek - wyrównywanie Efekt zastosowania Wyrównania

16 Akceptacja wprowadzonego tekstu naciśnięcie klawisza Enter lub Tab na klawiaturze kliknięcie przycisku Akceptuj w pasku formuły, naciśnięcie klawisza Enter lub Tab na klawiaturze kliknięcie przycisku Akceptuj w pasku formuły, jeżeli zakończymy wprowadzanie danych przez przycisk Akceptuj, to komórka, do której wprowadzamy dane pozostanie aktywna. Jeżeli naciśniemy klawisz Enter, to aktywną staje się komórka poniżej w tej samej kolumnie, gdy klawisz Tab, to sąsiednia (prawa) w tym samym wierszu jeżeli zakończymy wprowadzanie danych przez przycisk Akceptuj, to komórka, do której wprowadzamy dane pozostanie aktywna. Jeżeli naciśniemy klawisz Enter, to aktywną staje się komórka poniżej w tej samej kolumnie, gdy klawisz Tab, to sąsiednia (prawa) w tym samym wierszu naciśnięcie klawisza Esc lub kliknięcie przycisku Anuluj w pasku formuły anuluje wprowadzony tekst naciśnięcie klawisza Esc lub kliknięcie przycisku Anuluj w pasku formuły anuluje wprowadzony tekst

17 Serie danych to kolejne, powtarzające się wartości – ich automatyczne wstawianie znacznie ułatwia pracę Serie danych

18 Autowypełnianie

19 Np. jeżeli w kolejnych komórkach powinny znaleźć się dane tworzące logiczny ciąg: kolejne miesiące, kolejne miesiące, kolejne dni tygodnia, kolejne dni tygodnia, kolejne liczby, kolejne liczby, kolejne litery alfabetu, kolejne litery alfabetu,wtedy: Nie trzeba ich pracowicie wpisywać!!! Wystarczy wypełnić kilka komórek. Kursor należy umieścić w narożniku zaznaczanego obszaru, Kursor należy umieścić w narożniku zaznaczanego obszaru, kursor zmieni kształt na czarny krzyżyk, kursor zmieni kształt na czarny krzyżyk, wciśnij i przytrzymaj lewy przycisk myszy, wciśnij i przytrzymaj lewy przycisk myszy,

20 przeciągnij w kierunku, w którym mają zostać wypełnione komórki, przeciągnij w kierunku, w którym mają zostać wypełnione komórki, zwolnij lewy przycisk myszy, zwolnij lewy przycisk myszy, w komórkach pojawią się dane serii. w komórkach pojawią się dane serii.

21 Wypełnianie komórek arkusza Komórki arkusza można wypełniać poprzez wpisywanie danych w kolejne pola. Arkusz kalkulacyjny umożliwia szybkie i automatyczne wypełnianie zakresów komórek seriami danych różnych typów, używając polecenia: edycja/wypełnij/serie danych.

22 Teksty i liczby w komórce standardowo: standardowo: teksty dosuwane są do lewej krawędzi komórki, teksty dosuwane są do lewej krawędzi komórki, liczby, funkcje i formuły – do prawej liczby, funkcje i formuły – do prawej DANE 8,12 =SUMA(B5:C8) =A3*(B2+C2+D3)

23 Obramowanie i wypełnianie komórek kolorem Aby uzyskać ładne i estetyczne tabele z danymi, należy właściwie sformatować komórki, w których znajdują się dane. W każdej komórce możesz zmieniać niezależnie: Aby uzyskać ładne i estetyczne tabele z danymi, należy właściwie sformatować komórki, w których znajdują się dane. W każdej komórce możesz zmieniać niezależnie: Styl krawędzi oraz ich kolor Styl krawędzi oraz ich kolor Sposób wypełnienia Sposób wypełnienia

24 Obramowanie i wypełnianie komórek kolorem Ustawienia obramowania komórki Ustawienia stylu linii Ustawienia koloru krawędzi

25 Obramowanie i wypełnianie komórek kolorem Tu mamy możliwość ustawić kolor lub deseń wypełnienia komórki

26 Formatowanie komórek - wyrównywanie Zawartość komórki można również ustawiać dowolnie w obrębie komórki za pomocą Wyrównania tekstu

27 Formatowanie komórek - wyrównywanie Czasami przydatne staje się obrócenie zawartości komórki o dowolny kąt

28 Formatowanie komórek – liczby i czcionka Najczęstszym sposobem urozmaicenia naszych prac jest zmiana kroju i rozmiaru czcionki. Najczęstszym sposobem urozmaicenia naszych prac jest zmiana kroju i rozmiaru czcionki. Przykłady różnego formatowania tekstu


Pobierz ppt "ARKUSZ KALKULACYJNY EXCEL wiadomości wstępne. Budowa arkusza kalkulacyjnego skoroszyt Zeszyt1Zeszyt2 Dokument Excela to skoroszyt, którego nazwa jest."

Podobne prezentacje


Reklamy Google