Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Etapy rozwoju dziecka z uwzględnieniem etapów rozwoju czytelniczego Olsztyn, maj 2011.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Etapy rozwoju dziecka z uwzględnieniem etapów rozwoju czytelniczego Olsztyn, maj 2011."— Zapis prezentacji:

1 Etapy rozwoju dziecka z uwzględnieniem etapów rozwoju czytelniczego Olsztyn, maj 2011

2 Etapy rozwoju dziecka z uwzględnieniem etapów rozwoju czytelniczego Olsztyn, maj 2011

3 Etapy rozwoju emocjonalnego

4 Budowanie więzi 0 – 18 miesięcy Cel: zbudowanie bezpiecznego stylu przywiązania gwarantującego przeżycie

5 Błędy rodziców 1. Opieka niekonsekwentna, czasem dobra, czasem zła, opiekunowie nieprzewidywalni.

6 Dziecko klejące się Dorosły przyssany

7 2. Opieka zawsze zła – opiekunowie są niedostępni lub emocjonalnie zimni

8 Dziecko emocjonalnie odcięte Dorosły unikający

9 Odkrywanie świata (18 m-cy – 3 lata)

10 Błędów rodziców Błędów rodziców 1. Rodzice są zbyt opiekuńczy i kontrolujący

11 Dziecko dystansujące się Dorosły izolujący się

12 2. Rodzice chcą się uwolnić od potrzeb dziecka

13 Dziecko bojaźliwe, ambiwalentne Dorosły zachłanny

14 Budowanie tożsamości (3 – 4 lata) Cel: Dziecko chce wiedzieć, kim jest jako odrębna osoba w stosunku do reszty świata. Dwa zadania rozwojowe: - zbudowanie ugruntowanego i stałego wewnętrznego obrazu siebie, - zbudowanie ugruntowanego i stałego wewnętrznego obrazu bliskich.

15 1. Selektywne odzwierciedlanie

16 Dziecko spięte Dorosły: sztywny kontroler

17 2. Całkowity brak odzwierciedlenia

18 Dziecko niewidzialne Dorosły: uległy kameleon

19 Rozwijanie kompetencji (4 – 7 lat) Cel: aby sprawdzić własną siłę i jej ograniczenia oraz określić, co należy do niego, a co nie. Budowanie kompetencji to ostatnie z ważnych zadań rozwojowych wczesnego dzieciństwa. wczesnego dzieciństwa.

20 Błędy rodziców 1. Rodzice boją się inicjatywy i kompetencji dziecka – selektywnie nagradzają lub karzą jego rodzącą się kompetencję.

21 Dziecko konkurujące Dorosły: kompulsywny współzawodnik

22 2. Rodzice są ciągle krytyczni i nigdy nie wspierają dziecka w jego staraniach o osiągnięcie kompetencji i siły. 2. Rodzice są ciągle krytyczni i nigdy nie wspierają dziecka w jego staraniach o osiągnięcie kompetencji i siły.

23 Dziecko bezradne, manipulujące Dorosły: manipulant

24 Zaangażowanie, troska (7 – 13 lat) Cel: zaangażowanie w związki, fundament przyszłych relacji z innymi, równymi mu ludźmi.

25 Błędy rodziców 1. Utrudnione lub uniemożliwione kontakty społeczne z rówieśnikami

26 Dziecko samotne Dorosły: samotnik

27 2. Dziecko i jego potrzeby zdradzone przez rodziców

28 Dziecko służebne Dorosły: pełen poświęcenia opiekun

29 Etapy rozwoju poznawczego

30 Okres sensoryczno - motoryczny (inteligencji praktycznej) (0 – 2 lata) 1. Dziecko poznaje stosunki przestrzenne. 2. Schematy, które kształtują się w tym okresie: - schemat stałego przedmiotu, - schemat uniwersalnej przestrzeni, - schemat uniwersalnej przestrzeni, - schemat następstwa czasowego, - schemat następstwa czasowego, - schemat przyczynowości. - schemat przyczynowości. 3. Stopniowy wzrost świadomości sensorycznej i motorycznej. 4. Słabo rozwinięta pamięć. 5. Kształtujące się wyodrębnianie siebie od środowiska. 6. Kształtowanie się pojęcia istnienia.

31 Okres wyobrażeń przedoperacyjnych (inteligencji reprezentującej) – od 2 do 7 lat Okres wyobrażeń przedoperacyjnych (inteligencji reprezentującej) – od 2 do 7 lat Cechy: - myślenie konkretno-wyobrażeniowe, - myślenie konkretno-wyobrażeniowe, - intensywny rozwój języka, - rozwój pojęć, - intensywny rozwój języka, - rozwój pojęć, - przyswajanie znaków i symboli, - przyswajanie znaków i symboli, - rozumowanie oparte na zdarzeniach zewnętrznych, - rozumowanie oparte na zdarzeniach zewnętrznych, - egocentryzm, - egocentryzm, - centracja, - centracja, - odroczone naśladownictwo, zabawa symboliczna, - odroczone naśladownictwo, zabawa symboliczna, wyobrażanie sobie – wywoływanie obrazów wyobrażanie sobie – wywoływanie obrazów umysłowych, mowa wewnętrzna, kształtująca się umysłowych, mowa wewnętrzna, kształtująca się zdolność do antycypowania przyszłości. zdolność do antycypowania przyszłości.

32 Okres operacji konkretnych - od 7 do 12 lat Cechy: - myślenie słowno-logiczne, - wykształcone pojęcie stałości ilości, - odwracalność operacji umysłowych, - przyswojenie pojęć logicznych, - zdolność do klasyfikacji hierarchicznej, - brak myślenia abstrakcyjnego, - możliwość dokonywania kategoryzacji, - rozumienie relacji. - zdolność do klasyfikacji hierarchicznej, - brak myślenia abstrakcyjnego, - możliwość dokonywania kategoryzacji, - rozumienie relacji.

33 Okres operacji formalnych – od 12 roku życia Rozwija się: - myślenie hipotetyczno-dedukcyjne, - myślenie abstrakcyjne, - dominacja inteligencji werbalnej.

34 Etapy rozwoju czytelniczego

35 Etap I Etap I to doprowadzenie dziecka do umiejętności odczytywania znaczeń ilustracji książkowych poprzez dowolne opowieści nawiązujące do obrazków, wyszukiwanie na nich znajomych elementów świata rzeczywistego. to doprowadzenie dziecka do umiejętności odczytywania znaczeń ilustracji książkowych poprzez dowolne opowieści nawiązujące do obrazków, wyszukiwanie na nich znajomych elementów świata rzeczywistego.

36 Budowanie więzi oraz odkrywanie świata Budowanie więzi oraz odkrywanie świata Okres sensoryczno motoryczny Okres sensoryczno motoryczny 1. Dziecko poznaje stosunki przestrzenne. 2. Schematy, które kształtują się w tym okresie: - schemat stałego przedmiotu, - schemat uniwersalnej przestrzeni, - schemat uniwersalnej przestrzeni, - schemat następstwa czasowego, - schemat następstwa czasowego, - schemat przyczynowości. - schemat przyczynowości. 3. Stopniowy wzrost świadomości sensorycznej i motorycznej. 4. Słabo rozwinięta pamięć. 5. Kształtujące się wyodrębnianie siebie od środowiska. 6. Kształtowanie się pojęcia istnienia.

37 Książka przedmiot - zabawka

38 Książka jako zbiór obrazków – desygnatów przedmiotów znanych dziecku

39 Etap II Etap II to wytworzenie zażyłości dziecka z tekstem literackim, budzenie wrażliwości na piękne słowo, rytm, rym, nastrój utworu.

40 Książka jako opowieść – rytm i rym. Słowa ilustrują obrazek

41 Książki - Książki obrazkowe, - Wiersze, rymowanki, wyliczanki, - Realistyczne obrazki, - Obrazek na jednej, tekst na drugiej stronie, - Krótkie opowiadania.

42 Lektury Marta Bogdanowicz (opracowanie) - Rymowanki - przytulanki Paulette Bourgeois, Brenda Clark - seria o Franklinie Jan Brzechwa - Wiersze i bajki Gilbert Delahaye - seria o Martynce Janosch - Ach, jak cudowna jest Panama; Ja ciebie wyleczę, powiedział Miś Astrid Lindgren - Lotta z ulicy Awanturników; Sam McBratney - Nawet nie wiesz, jak bardzo Cię kocham Beata Ostrowicka - Lulaki, pan Czekoladka i przedszkole; Ale ja tak chcę Joanna Papuzińska - Śpiące wierszyki Renata Piątkowska - Opowiadania z piaskownicy Julian Tuwim - Wiersze dla dzieci Wojciech Widłak - seria o panu Kuleczce

43 Etap III jest to doprowadzenie do stanu, w którym dziecko będzie rozumiało utwory fabularne odznaczające się zmiennością sytuacji, następstwem zróżnicowanych wydarzeń. jest to doprowadzenie do stanu, w którym dziecko będzie rozumiało utwory fabularne odznaczające się zmiennością sytuacji, następstwem zróżnicowanych wydarzeń. Na tym etapie następuje utrwalenie nawyków czytelniczych lub wykształcenie się niechęci do czytania. Na tym etapie następuje utrwalenie nawyków czytelniczych lub wykształcenie się niechęci do czytania.

44 Budowanie tożsamości oraz rozwijanie kompetencji Okres wyobrażeń przedoperacyjnych Cechy: - myślenie konkretno-wyobrażeniowe, - myślenie konkretno-wyobrażeniowe, - intensywny rozwój języka, - rozwój pojęć, - intensywny rozwój języka, - rozwój pojęć, - przyswajanie znaków i symboli, - przyswajanie znaków i symboli, - rozumowanie oparte na zdarzeniach zewnętrznych, - rozumowanie oparte na zdarzeniach zewnętrznych, - egocentryzm, - egocentryzm, - centracja, - centracja, - odroczone naśladownictwo, zabawa symboliczna, - odroczone naśladownictwo, zabawa symboliczna, wyobrażanie sobie – wywoływanie obrazów wyobrażanie sobie – wywoływanie obrazów umysłowych, mowa wewnętrzna, kształtująca się umysłowych, mowa wewnętrzna, kształtująca się zdolność do antycypowania przyszłości. zdolność do antycypowania przyszłości.

45 Książka jako opowieść – ciekawa historia. Obrazki ilustrują treść.

46 Lektury Florence and Richard Atwater - Pan Popper i jego pingwiny Hans Christian Andersen - Baśnie Wanda Chotomska – Wiersze; Pięciopsiaczki Waclaw Ctvrtek - O gajowym Chrobotku; Bajki z mchu i paproci Grzegorz Janusz – Misiostwo swiata # Asa Lind – Piaskowy Wilk Astrid Lindgren - seria o Pippi Pończoszance; Emil ze Smalandii Kornel Makuszyński - Przygody Koziołka Matołka Alan A. Milne - Kubuś Puchatek, Chatka Puchatka Renata Piątkowska - Na wszystko jest sposób #; Nie ma nudnych dni Małgorzata Strzałkowska – Leśne głupki; Wierszyki łamiące języki Jan Brzechwa - Pchła Szachrajka; Szelmostwa Lisa Witalisa Jan Brzechwa - Pchła Szachrajka; Szelmostwa Lisa Witalisa Kamil Giżycki - Wielkie czyny szympansa Bajbuna Mądrego Tove Jansson - seria o Muminkach Ludwik Jerzy Kern - Wiersze dla dzieci; Ferdynand Wspaniały W. Markowska, A. Milska - Baśnie z dalekich wysp i lądów Grey Owl - Przygody Sajo i małych bobrów Anne Cath. Westly i cieżarówka Roksana Jędrzejewska – Wróbel - Kosmita

47 Zainteresowanie, zaangażowanie, troska Okres operacji konkretnych Cechy: - myślenie słowno-logiczne - wykształcone pojęcie stałości ilości - odwracalność operacji umysłowych - przyswojenie pojęć logicznych - zdolność do klasyfikacji hierarchicznej - brak myślenia abstrakcyjnego - możliwość dokonywania kategoryzacji - rozumienie relacji - zdolność do klasyfikacji hierarchicznej - brak myślenia abstrakcyjnego - możliwość dokonywania kategoryzacji - rozumienie relacji

48 Książka jako opowieść – ciekawa historia. Obrazki nie są konieczne do skupienia uwagi. Książka jako opowieść – ciekawa historia. Obrazki nie są konieczne do skupienia uwagi.

49 Lektury Edmund de Amicis – Serce (w nowej wersji jez. z kolekcji Cała Polska czyta dzieciom) Frances Hodgson Burnett - Tajemniczy ogród Eric Knight - Lassie, wróć! Astrid Lindgren - Bracia Lwie Serce; Rasmus i włóczęga Clive Staples Lewis - Opowieści z Narnii Lucy M. Montgomery - Ania z Zielonego Wzgórza Sempe, Goscinny - seria o Mikołajku Mark Twain - Przygody Tomka Sawyera; Królewicz i żebrak Francesco d'Adamo - Iqbal Michael Ende - Momo Witold Makowiecki - Diossos; Przygody Meliklesa Greka Małgorzata Musierowicz - Wszystkie tomy Jeżycjady Ferdynand Ossendowski - Słoń Birara Michel Piquemal - Bajki filozoficzne Eric Emmanuel Schmitt - Oskar i pani Róża; Dziecko Noego Jerry Spinelli - Kraksa José Mauro de Vasconcelos - Moje drzewko pomarańczowe

50 Warunki wychowania czytelnika

51 Czytaj dziecku Czytaj dziecku 20 minut dziennie. 20 minut dziennie.Codziennie!

52 Dziękuję za uwagę!


Pobierz ppt "Etapy rozwoju dziecka z uwzględnieniem etapów rozwoju czytelniczego Olsztyn, maj 2011."

Podobne prezentacje


Reklamy Google