Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Poradnik radzenia sobie ze stresem Stres: jest nieswoistą reakcją organizmu na wszelkie stawiane mu zadania. Niemal wszystko w naszym otoczeniu i naszej.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Poradnik radzenia sobie ze stresem Stres: jest nieswoistą reakcją organizmu na wszelkie stawiane mu zadania. Niemal wszystko w naszym otoczeniu i naszej."— Zapis prezentacji:

1 Poradnik radzenia sobie ze stresem Stres: jest nieswoistą reakcją organizmu na wszelkie stawiane mu zadania. Niemal wszystko w naszym otoczeniu i naszej psychice może stać się takim żądaniem stawianym organizmowi. Takie czynniki nazywamy stresem.

2 Jak rozpoznać zły stres? Serce bije szybciej niż zwykle. Trudno złapać oddech. Bez powodu wybuchasz, jesteś niecierpliwy, nerwowy. Jesteś roztargniony, trudno Ci kontrolować swoje zachowanie. Mięśnie bolą, są napięte jak po WF-ie. Drżą ręce. Pocisz się intensywnie. Boli głowa, brzuch.

3 Zły stres Powstaje, gdy wydaje się nam, że coś przerasta nasze możliwości, nie damy rady czegoś zrobić, nauczyć się, zdać. Towarzyszy mu lęk. Kojarzy się z zagrożeniem, nastawieniem, że ktoś chce nas skrzywdzić. Powodują go praca, pośpiech, tłok, hałas, bałagan, niewłaściwe odżywianie się, za mała ilość snu, brak ruchu. Powoduje złe samopoczucie, może nawet być przyczyną chorób.

4 Dobry stres Pomaga sprężyć się w trudnych sytuacjach (wydaje Ci się, że nic nie pamiętasz z wczorajszego zakuwania, a kiedy dostajesz na sprawdzianie kartkę z pytaniami – odpowiadasz na nie…) Lepiej się z nim działa (mobilizuje cały organizm. W naukę angażuje się więcej człowieka) Dzięki niemu rozwijamy się, potrafimy rozwiązywać sytuacje problemowe (stres powoduje nieustanną gotowość do działania).

5 Tuż przed egzaminem warto… - kartkować notatki i podręczniki; - zapamiętywać graficzny obraz tego, czego się nauczyłeś (tabele, wykresy, całe strony w podręczniku); - razem z kolegą urządzić przepytywanie i notować zagadnienia, do których musisz zajrzeć; - uporządkować notatki, książki, zgromadzić wszystkie potrzebne rzeczy w jednym miejscu; - zaglądać do książek notatek na chybił trafił i wymienić wszystko, co kojarzy Ci się z tematem;

6 Uczysz się? Rób tak: - mrucz pod nosem wszystko, co mówisz; - zapisuj w jak najkrótszych słowach; - rób rysunki, które kojarzą Ci się z tematem; - rób strzałki łączące pokrewne zagadnienia; - zadawaj sam sobie podchwytliwe pytania;

7 10 porad jak radzić sobie ze stresem

8 1.Naucz się mówić nie. Lepiej jest odmówić, niż obiecać coś, z czego nie będziemy mogli się wywiązać.

9 2.Ćwicz regularnie. Gimnastykowanie się w ciszy lub przy muzyce relaksacyjnej poprawi Ci nastrój i pomoże się wyciszyć. Dodatkowo ruch sprawi, że krew zacznie szybciej krążyć i nadmiar adrenaliny będzie szybko usunięty z organizmu.

10 3.Wyjdź na powietrze. Jeśli czujesz, że zaczyna dopadać Cię stres, przewietrz się. Krótki spacer pomoże Ci ochłonąć i zebrać myśli.

11 4.Posłuchaj spokojnej muzyki. Oddziaływanie dźwięków instrumentów muzycznych na naszą psychikę odkryto już przed wiekami, a gra na flecie lub lutni koiła nerwy cesarzy i królów.

12 5.Oddychanie brzuchem. Już w starożytnych Indiach i Chinach odkryto, że najskuteczniejszym sposobem na wyciszenie jest rytmiczny głęboki oddech. Większość z nas oddycha źle wyłącznie piersiami, piersiami więc płytko, co sprawia że nie następuje całkowita wymiana powietrza, które zalega w dolnej części płuc. To z kolei blokuje nasze energetyczne kanały i sprawia, że nie pozbywamy się stresu.

13 6.Rozmawiaj o kłopotach. Gdy przytłacza Cię natłok codziennych obowiązków, zatelefonuj do przyjaciela i wyżal się. Rozmowa na pewno poprawi humor.

14 7.Doceniaj siebie. Staraj się pamiętać, by wynagradzać siebie za każdą wykonaną pracę.

15 8.Nie rób zbyt wiele rzeczy na raz. Ułóż sobie zadania wg priorytetów i planuj z wyprzedzeniem zamiast starać się wszystko załatwić na ostatnią chwilę.

16 9.Zastosuj dietę antystresową. Dla utrzymania formy ważne są kwasy omega-3 i omega-6. Typtofan znajdziemy w żółtym serze, bananach, czekoladzie. Witaminę B6 w mięsie, rybach, drobiu, jajkach, mleku. Codziennie należy jeść produkty bogate w wapń i magnez: jogurty, sery, kaszę, soje, orzechy. Uspokajające napoje: woda, sok z selera, sok z czarnych porzeczek, mleko.

17 10.Zioła na uspokojenie. Napary z ziół to najlepszy środek na szybkie pozbycie się napięcia i zdenerwowania. Zastosuj napar z rumianku, herbatę miętową, mniszek lekarski.


Pobierz ppt "Poradnik radzenia sobie ze stresem Stres: jest nieswoistą reakcją organizmu na wszelkie stawiane mu zadania. Niemal wszystko w naszym otoczeniu i naszej."

Podobne prezentacje


Reklamy Google