Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

POSZUKIWANIE PRACY Czyli jak odnaleźć się na rynku pracy

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "POSZUKIWANIE PRACY Czyli jak odnaleźć się na rynku pracy"— Zapis prezentacji:

1

2 POSZUKIWANIE PRACY Czyli jak odnaleźć się na rynku pracy
i przygotować do profesjonalnego poszukiwania pracy?

3 Tematy poradnika Ustalenie osobistego celu
Moje miejsce na rynku pracy, diagnoza predyspozycji Metody poszukiwania pracy Dokumenty aplikacyjne

4 Czyli co mnie interesuje i czego poszukuję?
Ustalenie celu Czyli co mnie interesuje i czego poszukuję?

5 Ustalenie celu W obecnej sytuacji kiedy zmiany pracy są tak częste warto zastanowić się jakiej pracy, w jakim obszarze poszukujesz? Zastanów się na ile Twoje plany zawodowe są zgodne z Twoimi świadomymi decyzjami, a na ile przypadkowe i niekontrolowane. Jeżeli nie masz jasno określonych celów, nie wiesz jakie są Twoje kwalifikacje i umiejętności równie dobrze mógłbyś wybrać pracę przez rzut monetą. Warto w tym miejscu zadać sobie pytania: Do czego zmierzam w swoim życiu? Co chcę osiągnąć? Co jest dla mnie najważniejsze? Co wykonuję z poczucia obowiązku bo muszę, a co sprawia mi przyjemność?

6 Ustalenie celu Cele zawodowe powodują, że Twoje działania są spójne, zmierzają w jednym kierunku, a przede wszystkim wytyczają Ci drogę, którą łatwiej jest iść, nie gubisz się. Aby wyznaczyć sobie taki cel zastanów się jakie masz silne i słabe strony, jakie widzisz dla siebie szanse i jakie zagrożenia?

7 Ustalenie celu Mocne strony Słabe strony
Czyli co Cię wyróżnia, co jest twoim atutem? Czyli nad czym jeszcze musisz popracować? Szanse Zagrożenia Jak możesz wykorzystać mocne strony? Co może się nie udać?

8 Ustalenie celu Pamiętaj, że cel musi być:
konkretny (chcę pracować jako Analityk finansowy) mierzalny (ukończę kurs Excela) osiągalny (chcę pracować w dziale finansów na stanowisku specjalisty) realistyczny (poszukam pracy w moim mieście, bo nie mogę się przeprowadzić ze względu na rodzinę) zaplanowany w czasie (ile daję sobie czasu na zdobycie tej pracy? ile czasu trwa kurs?) Bądź elastyczny w swoim planie, by dostrzegać również nadarzające się szanse, których plan nie zakładał!

9 Ustalenie celu Każdy cel możesz rozpisać na poszczególne zadania, które doprowadzą Cię do jego osiągnięcia: Pamiętaj, aby nie wpaść w pułapkę zbyt szczegółowo wyznaczonych sobie celów, aby Cię nie ograniczały! Dowiedzieć się gdzie są organizowane takie kursy Zaplanowanie czasu na kurs Czas na naukę Zdanie egzaminu Zaplanowanie finansów Ukończenie kursu Excela

10 Ustalenie celu A teraz zastanów się jeszcze raz:
czy te cele są tym co chcesz osiągnąć? jakie są konsekwencje tych decyzji? czy będziesz zadowolony gdy osiągniesz te cele? Jeżeli cel jest tym czego oczekiwałeś, pamiętaj by: realizować wyznaczone sobie zadania, sprawdzaj postęp w ich realizacji, ucz się na własnych i cudzych błędach, wyciągaj wnioski z niepowodzeń, jeżeli to konieczne modyfikuj plan, bądź cierpliwy, konsekwentny i aktywny! Ustaliłeś cel? Gratuluję 

11 Diagnoza predyspozycji Moje miejsce na rynku pracy
Czyli kim jestem i jakiej pracy szukam?

12 Diagnoza predyspozycji
Odkrywanie swoich predyspozycji Dopasowanie predyspozycji do obszarów zawodowych, w których możesz je wykorzystać Jak zaprezentować swoje możliwości Zdobywanie dodatkowych kwalifikacji

13 Diagnoza predyspozycji
Odkrywanie swoich predyspozycji Niezależnie od pracy jakiej będziesz poszukiwać i sytuacji w kraju, stanu gospodarki czy sytuacji na rynku pracy musisz odpowiedzieć sobie na pytania: Do jakiej pracy będę pasował? Jakiej pracy powinienem poszukać? Aby jednak się tego dowiedzieć najlepiej będzie, gdy zapytasz siebie o to co potrafisz, co lubisz wykonywać i jakie są Twoje możliwości, cechy…

14 Diagnoza predyspozycji
Zainteresowania, czyli co lubisz robić, co jest Twoją pasją, wykonywanie czego sprawia Ci przyjemność? Umiejętności, czyli co potrafisz dobrze wykonać, co nie sprawia Ci problemu? Cechy, czyli co Cię charakteryzuje, co Cię wyróżnia jako pracownika, czy jesteś rzetelny, skrupulatny, punktualny a może kreatywny, wyjątkowo przedsiębiorczy czy wykazujesz się zdolnościami do planowania i organizowania?

15 Diagnoza predyspozycji
I co, wiesz już? Jak odpowiedziałeś na te z pewnością niełatwe pytania? Jeżeli już znasz odpowiedź kolejnym krokiem będzie zastanowienie się nad swoimi osiągnięciami, zainteresowania + umiejętności = osiągnięcia Aby odpowiedzieć sobie na to pytanie, przyjrzyj się swoim sukcesom, czyli co udało ci się zrealizować? za co uzyskałeś pochwały, nagrody? co jest Twoją mocną stroną?

16 Diagnoza predyspozycji
Zrób listę 7 swoich osiągnięć Postaraj się koncentrować na konkretnych faktach, wydarzeniach, liczbach, datach, wynikach, efektach etc. Unikaj uogólnień! Zastanów się co umożliwiło Ci osiągnięcie tego celu? Zastanów się jakiego wysiłku wymagało to osiągnięcie Co wymagało wysiłku? Przypomnij sobie jaką przyniosło Ci satysfakcję? Jak ważne było dla Ciebie osiągnięcie tego celu? Jakie były konsekwencje tego osiągnięcia? Jaką miałeś motywację aby osiągnąć to co zamierzyłeś?

17 Diagnoza predyspozycji
Moje osiągnięcia: 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. A może udało Ci się zanotować ich więcej?

18 Diagnoza predyspozycji
Zastanów się teraz nad każdym wymienionym osiągnięciem. Pomyśl: Co było wyzwaniem, zadaniem, problemem? Jaki zaproponowałeś sposób rozwiązania tej sytuacji, twój pomysł, twój wkład w tą sytuację? Jaki był Twój wkład w tą sytuację? Jaki był efekt tej sytuacji, właśnie tego sposobu rozwiązania, tego pomysłu, uzyskany cel? A teraz dokonaj krótkiego opisu tego wydarzenia, który będzie zawierał powyższe punkty.

19 Diagnoza predyspozycji
Słowa , które mogą Ci pomóc w opisywaniu osiągnięć: przyśpieszyłem utrzymałem podkreśliłem ukończyłem wynegocjowałem złagodziłem osiągnąłem udało mi się ulepszyłem wymyśliłem wykonałem pracowałem zaaprobowałem zastąpiłem rozwiązałem kierowałem zaplanowałem nadzorowałem zakończyłem przetworzyłem położyłem kres skonsolidowałem zaprogramowałem doszedłem do stworzyłem zaproponowałem doprowadziłem do transakcji zdecydowałem promowałem wprowadziłem w życie dostarczyłem zakupiłem przeniosłem rozwinąłem przetłumaczyłem podniosłem zademonstrowałem zredukowałem potroiłem zaprojektowałem zreorganizowałem uporządkowałem podwoiłem poprawiłem zmieniłem wyeliminowałem rozplanowałem ujawniłem założyłem naprawiłem zjednoczyłem poszerzyłem usprawniłem zacząłem zapoczątkowałem uprościłem napisałem ustanowiłem unieważniłem wzmocniłem

20 Moje miejsce na rynku pracy
A teraz wynik swojej pracy, czyli zainteresowania, umiejętności, cechy, porównaj z tym jakiej pracy szukasz? Zastanów się również czy ta praca dostępna jest w mieście, województwie, w którym mieszkasz? Jakie umiejętności (ogólne i specyficzne dla danej pracy, konkretnego stanowiska), doświadczenie jest potrzebne aby dostać tą pracę?

21 Moje miejsce na rynku pracy
Cechy/Umiejętności ogólne Umiejętności specyficzne Doświadczenie czyli takie, które będą przydatne w każdej pracy: zaangażowanie rzetelność komunikatywność kreatywność skrupulatność odpowiedzialność planowanie sumienność umiejętność negocjacji czyli takie, które są specjalistyczne, związane z pracą w określonym obszarze, branży, czy na stanowisku: zarządzanie zespołem projektowym obsługa określonych maszyn, programów informatycznych kontrolowanie obiegu dokumentów znajomość produktów z danej branży czyli gdzie zdobyłem te umiejętności: praca praktyki / staże projekty szkoła / uczelnia nauka

22 Moje miejsce na rynku pracy
Teraz podsumuj wiedzę o sobie, wykorzystując te informacje do zaprezentowania siebie: kim jestem, moje cechy, umiejętności, osiągnięcia, moje doświadczenie, wykształcenie, mój cel, co zamierzam? Ta prezentacja nie powinna trwać dłużej niż 1,5 do 2 minut, więc pamiętaj aby tak wyselekcjonować informacje, by powiedzieć o tym co najważniejsze, co w Tobie najlepsze!

23 Moje miejsce na rynku pracy
Przykład: Jestem specjalistą ds. marketingu z 2-letnim doświadczeniem w branży kosmetycznej. Mam praktyczne doświadczenie w planowaniu, koordynowaniu i przeprowadzaniu działań BTL. Współpracowałem z agencjami kreatywnymi i reklamowymi oraz wdrażałem własne rozwiązania i pomysły prowadząc zespół projektowy, którego celem było wykreowanie i wdrożenie na rynek nowego produktu osiągając przy tym wyższe niż zaplanowane wyniki sprzedaży. Z wykształcenia jestem grafikiem komputerowym. Moim celem jest rozwój w dziedzinie marketingu, gdzie będę mógł wykorzystywać swoje doświadczenie i umiejętności.

24 Moje miejsce na rynku pracy
Wiesz już jakie są Twoje umiejętności, osiągnięcia, doświadczenie oraz jak je zaprezentować. Teraz należy przyjrzeć się zawodowi, który chciałbyś wykonywać. Sprawdź: Co wiesz na temat tej pracy? Jakie cechy, umiejętności i doświadczenie są wymagane? Jakie warunki musisz spełniać aby ubiegać się o tą pracę? Czy dostępna jest ona w Twoim miejscu zamieszkania? Oceń jakie są Twoje szanse aby ubiegać się o tą pracę.

25 Moje miejsce na rynku pracy
Jak się tego dowiedzieć: Rozmowa z osobą pracującą w danej branży, zawodzie. Zapytaj o: Umiejętności i cechy jakie trzeba mieć aby dobrze wykonywać określoną pracę, Co jest w tym zawodzie najważniejsze, Poproś o opowiedzenie jak wygląda dzień pracy, Spróbuj uzyskać jak najwięcej interesujących Cię szczegółów, Opowiedz temu człowiekowi o sobie – o swoich cechach, umiejętnościach.. Poproś o sugestie - być może wskaże Ci jeszcze co musisz uzupełnić, czego dowiedzieć się więcej?

26 Moje miejsce na rynku pracy
Jak się tego dowiedzieć: Rozmowa z osobą pracującą na stanowisku kierowniczym, decyzyjną. Zapytaj o: Opowiedz temu człowiekowi o sobie – o swoich cechach, umiejętnościach, doświadczeniu, Poproś o opinię, sugestie, radę - być może wskaże Ci zawody, stanowiska na których można wykorzystać te umiejętności, Zapytaj o specyfikę interesującej Cię branży, Być może przekaże Ci kontakt do osoby z interesującej Cię branży, Spróbuj uzyskać jak najwięcej szczegółowych informacji!

27 Moje miejsce na rynku pracy
Jak się tego dowiedzieć: Rozmowa z doradcą zawodowym: Zapewne zapyta Cię również o Twoje umiejętności, cechy, zainteresowania, zdolności, doświadczenia, Być może posłuży się dodatkowymi narzędziami jak testy predyspozycji zawodowych, wywiad, analiza Twojego CV etc. Poproś o informacje o danym zawodzie, predyspozycjach jakie trzeba mieć aby wykonywać ten zawód, Porozmawiaj o obszarach, które wymagają jeszcze doskonalenia, nad czym jeszcze musisz popracować?

28 Moje miejsce na rynku pracy
Jak się tego dowiedzieć: Internet i specjalistyczna prasa Przeczytaj ogłoszenia o pracę na stanowiska, które Cię interesują, zobacz jakie są wymagania, zadania, czy obowiązki do wykonania, Porównaj je z własnym doświadczeniem, umiejętnościami, cechami, osiągnięciami, Przeczytaj wypowiedzi specjalistów z danej branży, którzy mówią jak ten zawód wygląda jakich cech wymaga, jak wygląda ich dzień pracy, czym oni się zajmują?

29 Moje miejsce na rynku pracy
Jeżeli pasujesz perfekcyjnie do tego zawodu – gratulacje, zapewne w niedługim czasie podejmiesz tą pracę  Jeżeli okazało się, że brakuje Ci pewnych umiejętności, doświadczenia – pomyśl o szkoleniu, zdobyciu potrzebnych informacji, dodatkowych umiejętności etc.

30 Moje miejsce na rynku pracy
Oto kilka wskazówek gdzie możesz uzupełnić brakujące informacje lub umiejętności: Szkolenia Kursy Projekty PO KL Studia podyplomowe Staże / praktyki (jeżeli jesteś studentem) Prasa specjalistyczna Internet etc.

31 Moje miejsce na rynku pracy
Szkolenia, kursy Na rynku możesz znaleźć bardzo wiele specjalistycznych kursów oferowanych przez różne organizacje, firmy, placówki oświatowe. Koszt niektórych programów pokrywane są z funduszy rządowych czy unijnych. Programy szkoleniowe różnią się w zależności od społeczności. Miejscami, w których możesz między innymi dowiedzieć się co jest dostępne w twoim miejscu zamieszkania są: Placówki oświatowe (publiczne i niepubliczne) Kuratorium Oświaty, Wydziały Oświaty i Edukacji Lokalne Urzędy Pracy Programy wspierające zatrudnienie polegają na udzielaniu pomocy osobom bezrobotnym i zagrożonym utratą pracy w uzyskaniu kwalifikacji dostosowanych do potrzeb rynku pracy.

32 Moje miejsce na rynku pracy
Powiatowy Urząd Pracy (PUP) szkolenia zawodowe aktywizacja zawodowa pożyczka na rozpoczęcie własnej działalności akcje typu: giełdy pracy oferty pracy konsultacje doradcy zawodowego, prawnika, psychologa Centrum Informacji Zawodowej i Planowania Kariery (WUP) pośrednictwo pracy konsultacje w biurach promocji i przedsiębiorczości konsultacje doradcy zawodowego Na szkolenie skierowana może być osoba zarejestrowana w urzędzie pracy, która spełnia warunki określone przez Urząd Pracy.

33 Moje miejsce na rynku pracy
Ośrodki Pomocy Rodzinie informacje o nich znajdziesz w urzędach wojewódzkich lub powiatowych Centrum Kształcenia Ustawicznego szkolenia zawodowe przygotowanie do matury w liceach dla dorosłych Zakład Doskonalenia Zawodowego różne kursy zawodowe Lokalne Agencje Rozwoju Regionalnego możesz się dowiedzieć na temat planowanych w regionie inwestycji, a w związku z tym szanse na przeszkolenie i zatrudnienie Organizacje Pracownicze niektóre związki zawodowe (np. Solidarność) prowadzą niewielkie biura pośrednictwa pracy lub opiekują się ośrodkami szkoleniowymi dla osób przekwalifikowujących się Izba Handlowa / Rzemieślnicza / Gospodarcza informacje na temat szkoleń zawodowych organizowanych w ramach tych instytucji

34 Moje miejsce na rynku pracy
Pamiętaj! Istnieje wiele firm i instytucji reklamujących swoje szkolenia o różnorodnej tematyce, od kursów kulinarnych po komputerowe. Zwykle wiele obiecują, gwarantują pewien efekt – nie zawsze jednak jest to zgodne z prawdą. Sprawdź dobrze każdą szkołę, jeszcze przed wpłatą pieniędzy czy zapisaniem się. Jeżeli masz możliwość porozmawiaj z jej absolwentami czy poproś prowadzącego o materiały szkoleniowe.

35 Moje miejsce na rynku pracy
Internet / e-learning Jeżeli nie masz wiele czasu na podnoszenie swoich kwalifikacji uczestnicząc w standardowych kursach i szkoleniach – e-learning powinien być odpowiednią dla Ciebie formą nauki. Jest to technika szkolenia wykorzystująca wszelkie dostępne media elektroniczne (Internet, intranet, extranet, przekazy satelitarne, taśmy audio/wideo, telewizję interaktywną, CD). Jest najczęściej kojarzony z nauczaniem „na odległość”, w którym brak fizycznego kontaktu z nauczycielem. Umożliwia samodzielne wybranie preferowanego formatu dostarczania wiedzy i tempa jej przekazywania. Wiele firm, instytucji oraz szkół coraz częściej wprowadza kształcenie oparte na technologiach webowych. Nie jest to przypadek, ale świadomość większych możliwości, jakie daje kształcenie on-line.

36 Moje miejsce na rynku pracy
Zawody przyszłości, czyli na co zwrócić szczególną uwagę, ale z zachowaniem dystansu (by nie ulegać zbyt pochopnie zmieniającym się trendom): Technik żywienia Biotechnolog Broker informacji Psycholog biznesu Gabinety fitness Pilot wycieczek Opieka Usługi szkolne Architekt

37 Metody poszukiwania pracy
Czyli w jaki sposób mogę znaleźć pracę?

38 Metody poszukiwania pracy
Wiesz już zatem jaka praca Cię interesuje i jak uzupełnić brakujące kwalifikacje. Zastanów się teraz jak znaleźć tę interesującą Cię pracę? Być może już nie raz szukałeś pracy, a być może będzie to dla Ciebie nowe doświadczenie. Bez względu na sytuację musisz się tak samo dobrze do tego przygotować, przyjąć pewien plan, wybrać odpowiednie dla siebie metody. Szukanie pracy to też praca na cały etat!

39 Metody poszukiwania pracy
Aby szukać skutecznie, trzeba wiedzieć, czego się szuka. Opisz swoją idealną pracę biorąc pod uwagę swoje preferencje i to jak ta praca powinna wyglądać? Lokalizacja: Jak długo codziennie możesz dojeżdżać? Branża: W jakiej branży możesz wykorzystać swoje doświadczenia i kwalifikacje? Profil firmy: Jaki typ działalności (produkcyjna, handlowa, usługowa) Stanowisko: Jakimi zadaniami chcesz się zająć, jak najczęściej nazywane jest takie stanowisko? Wynagrodzenie i inne benefity: Jakie wynagrodzenie Cię interesuje? Termin: Od kiedy chcesz zacząć pracować?

40 Metody poszukiwania pracy
Ogłoszenia Networking (sieć kontaktów) Targi i giełdy pracy Własne ogłoszenia Samodzielne wysyłanie CV Korzystanie z usług firm doradztwa personalnego

41 Metody poszukiwania pracy
Ogłoszenia Niektóre ogłoszenia będą większe, bardziej kolorowe, przez to bardziej czytelne i zauważalne, inne czarno-białe i mniejsze, niektóre będą zawierały nazwę pracodawcy inne zamieszczane przez firmy doradcze nie będą tej nazwy ujawniać. Nie lekceważ żadnego z nich! Jeżeli jakieś ogłoszenie Cię zainteresuje nie czekaj długo z odpowiedzią na nie, ponieważ z pewnością nie będziesz jedyną osobą, która będzie zainteresowana pracą. Im szybciej odpowiesz tym więcej osób wyprzedzisz! Regularny dostęp Systematyczność Najpopularniejsza forma poszukiwania pracy

42 Metody poszukiwania pracy
Jak czytać ogłoszenia? nazwa stanowiska, miejsce pracy, opis zadań i obowiązków, informacje o tym co firma proponuje, sposób w jaki możesz złożyć CV oraz czasem dodatkowe informacje (przeczytaj je uważnie, zwłaszcza część dotyczącą wymagań i zadań w danej pracy, gdyż często zawarte są tam warunki konieczne jak np. uprawnienia czy doświadczenie, aby móc ubiegać się o pracę), numer referencyjny – jest to numer ogłoszenia o pracę, po którym osoba prowadząca proces rekrutacji identyfikuje stanowisko na które wysyłasz swoje CV (szczególnie ważny gdy firma prowadzi rekrutację na kilka stanowisk jednocześnie); nie zapomnij dopisać go do wysyłanych dokumentów aplikacyjnych! data do kiedy należy przysyłać CV – zastosuj się do tego terminu, uważaj na ogłoszenia, w których podany jest tylko telefon komórkowy lub informacja, że dodatkowe materiały wysyłane są za opłatą, często są to oszustwa!

43 Metody poszukiwania pracy
Gdzie szukać ogłoszeń? Gazety Gazeta Wyborcza – Dodatek Praca (poniedziałek) Rzeczpospolita (środa) Lokalne gazety np. Dziennik Łódzki Prasa specjalistyczna (specyficzna dla każdej branży) np. „Personalni” „Personel i zarządzanie” „Press” Internet Strony z ogłoszeniami, np. Pracuj.pl Jobpilot.pl Gazetapraca.pl Jobs.pl Praca.onet.pl/Praca.interia.pl/Praca.wp.pl Wyszukiwarki ogłoszeń Jobrapido.pl; Infopraca.pl; Najpraca.pl Portale społecznościowe, jak np. Goldenline.pl Linkedin.com Allegro.pl Strony WWW specjalistyczne dla danej branży, np. Proto.pl Marketingprzykawie.pl

44 Metody poszukiwania pracy
Networking Zachęcenie twoich znajomych do przekazywania różnorodnych informacji i przedstawiania Ciebie innym osobom, które mogłyby pomóc w poszukiwaniach pracy, Pro-aktywny sposób poszukiwania pracy poprzez sieć kontaktów wśród rodziny i znajomych, Musisz w jasny sposób określić swoje oczekiwania wobec każdej osoby, z którą się kontaktujesz. Ta metoda pomoże Ci: Zaangażować znajomych w poszukiwanie pracy. Zdobyć więcej informacji dot. branży, zawodu, firmy. Nawiązać nowe znajomości, które mogą Ci pomóc. Dowiedzieć się o ofertach czy możliwościach zatrudnienia, których nie ma na rynku ofert dostępnych dla każdego. Być aktywnym w poszukiwaniu pracy.

45 Metody poszukiwania pracy
Networking – jak to działa? Zacznij budowanie swojej sieci od wypisania wszystkich znajomych - niezależnie od tego, czy wiedzą coś na temat pracy (rodzina, przyjaciele, sąsiedzi, znajomi, współpracownicy, członkowie stowarzyszeń, znajomi ze szkoły etc.), Przygotuj sobie taką listę – wypisując nazwisko po nazwisku, wypisz wszystkich o których pomyślisz… Pamiętaj, że Twoi znajomi też mają znajomych Ludzie będą chcieli Ci pomóc z różnych powodów - może też szukali pracy, może poczują się zobowiązani aby ci pomóc, a może z czystej chęci pomocy.. Zaplanuj sobie czas na poznawanie nowych ludzi i rozwijanie tej sieci kontaktów. Zastanów się jaki rodzaj pomocy będzie Ci potrzebny, może bezpośrednie rozmowy, może telefony, może adresy , może kontakty do osób z różnych firm?

46 Metody poszukiwania pracy
Nie proś o pracę, ani nie pytaj czy ktoś wie coś o pracy dla Ciebie, ale raczej poproś o opinię, radę i informacje. Pytaj o specyfikę branży, stanowiska czy firmy Czy moje CV tam pasuje? Gdzie są takie firmy? Jacy ludzie tam pracują? Jak myślisz…?

47 Metody poszukiwania pracy
Czas na spisanie kontaktów: 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12 etc. Wskazane przez Ciebie osoby to Twoje podstawowe kontakty, czyli osoby, które znasz osobiście. Pewnie nie są to prezesi dużych firm czy osoby, które mogłyby Ci zaoferować pracę, ale z pewnością znają oni jeszcze inne osoby, które również mogą przekazać dalej informację o tym, jakiej pracy szukasz.

48 Metody poszukiwania pracy
Poszerzając kręgi znajomych poszerzasz swoje możliwości dotarcia do interesującej oferty pracy. Znajomi otwierają Ci drogę na kolejnych znajomych, kolejne kontakty… JA

49 Metody poszukiwania pracy
Targi i giełdy pracy Pracodawcy na specjalnie przygotowanych stoiskach prezentują informacje na temat swojej firmy i propozycji pracy. Dzięki rozdawanym ulotkom i broszurom albo poprzez bezpośrednią rozmowę z pracodawcą możesz uzyskać informacje na temat pracy. Jeżeli na targi zabierzesz ze sobą CV będziesz mógł je zostawić u wielu pracodawców. Na przykład: Targi uniwersyteckie Tragi organizowane przez Urząd Pracy

50 Metody poszukiwania pracy
Własne ogłoszenia Możesz nie czekając na ofertę od pracodawcy samodzielnie dać ogłoszenie do gazety lub zamieścić na stronach WWW. Ważne aby podać kluczowe dla Ciebie kwalifikacje czy doświadczenie. Wtedy prezentujesz się jako osoba niezwykle aktywna, docierasz do większej ilości firm i zyskujesz przewagę nad innymi osobami.

51 Metody poszukiwania pracy
Samodzielne wysyłanie CV Wykorzystując swoją wiedzę, dostępne informacje o rynku przygotuj listę firm docelowych, czyli takich, które mogą zatrudniać ludzi o podobnych do twoich doświadczeniach i umiejętnościach. Wyślij następnie swoją aplikację do tych firm przedstawiając swoją osobę i wskazując pracę jakiej poszukujesz. Możesz również wysyłać lub samodzielnie zanosić CV do firm, w których chciałbyś pracować, nawet gdy obecnie nie prowadzą rekrutacji. Będą mieć już Twoją aplikację i w momencie, kiedy zaczną prowadzić rekrutację zwiększasz swoje szanse na zaproszenie na rozmowę.

52 Metody poszukiwania pracy
Korzystanie z usług firm doradztwa personalnego W Polsce jest ponad 1000 agencji doradztwa personalnego świadczących różne usługi. Niektóre specjalizują się w wybranych dziedzinach inne oferują szeroki wachlarz usług. Około 30% firm (większość średnich i dużych przedsiębiorstw) korzysta z usług agencji doradztwa personalnego, aby pomogły im znaleźć pracowników na wolne stanowiska. Odwiedź te firmy, ale zanim to zrobisz dowiedz się w czym się specjalizują. Firmy rekrutacyjne dzielą się na: Executive search (które poszukują kandydatów na wysokie stanowiska), firmy rekrutacyjne agencje pracy czasowej

53 Metody poszukiwania pracy
Firmy doradztwa personalnego pracują na zlecenie pracodawcy, który poszukuje kandydatów na określone stanowisko. Nie oczekuj, że taka firma znajdzie Ci pracę. Nie możesz także zapłacić za znalezienie ci pracy (w Polsce jest to nielegalne). Możesz jednak zarejestrować się w bazie tych firm. Kontaktuj się z agencją co miesiąc, aby przypomnieć o sobie. Chyba, że stanowczo zostanie powiedziane, że sami się z tobą skontaktują. Postaraj się nawiązać kontakt z kimś, kto rekrutuje na interesujące cię stanowiska i kontaktuj się regularnie z tą osobą. Pamiętaj, że mogą sprawdzić Twoje kwalifikacje i predyspozycje - najczęściej przez kwestionariusz danych osobowych, rozmowę z konsultantem czy różnego rodzaju testy. Mogą również sprawdzić twoje referencje, ale nie powinni tego robić bez Twojej zgody.

54 Metody poszukiwania pracy
Skuteczność metod docierania do ofert pracy Sieć kontaktów 60% Prasa Internet 20% Firmy doradztwa personalnego 16% Pracodawcy 4%

55 Metody poszukiwania pracy
Pamiętaj! Bądź aktywny! Odpowiadaj na ogłoszenia zamieszczane w prasie, Przeglądaj ogłoszenia w Internecie codziennie i zamieszczaj tam również swoje CV, Załóż swój profil w portalach społecznościowych poświęconych pracy (Goldenline.pl; Linkedin.com), Spotykaj się z ludźmi, poszerzaj swoje znajomości, kontakty, Korzystaj z usług doradztwa / firm rekrutacyjnych, Pomoże Ci posiadanie 3 prostych narzędzi: Lista kontaktów osobistych (do kogo się zwracać) Lista firm, w których najbardziej chcesz pracować Twoje dobre CV

56 Metody poszukiwania pracy
Pomocne strony WWW

57 Dokumenty aplikacyjne
Czyli w jaki sposób przygotować swoją wizytówkę?

58 Dokumenty aplikacyjne
Jeżeli wiesz już jakie masz mocne strony i predyspozycje, a nawet jakiej pracy poszukujesz to najwyższy czas przygotować dokumenty aplikacyjne, czyli CV i list motywacyjny! A więc zacznijmy od CV …

59 Dokumenty aplikacyjne
CV – jak jest czytane? Zwykle pierwsze spojrzenie na CV i odnalezienie interesujących dla osoby rekrutującej punktów trwa nie dłużej niż sekund. Dokonywana jest selekcja dokumentów na „odrzucone” „rezerwa” „zaakceptowane”. Z tego powodu tak ważne jest pierwsze wrażenie, czytelny i logiczny układ informacji. Następnym krokiem jest sprawdzenie czy jest to osoba na stanowisko asystenta czy specjalisty. Aby potwierdzić słuszność selekcji lub zweryfikować kandydatów zaszeregowanych do kategorii „rezerwa” często stosuje się wywiad telefoniczny, który ma na celu uzupełnienie kilku najważniejszych informacji – i zakwalifikowanie kandydata do „odrzuconych” lub „zaakceptowanych”. Taka rozmowa nie trwa zwykle dłużej niż kilka minut i ogranicza się do doprecyzowania informacji podanych w CV.

60 Dokumenty aplikacyjne
CV – powinno zawierać: dane osobowe – Imię i nazwisko, adres, numer telefonu i cel – informacje o tym gdzie i na jakim stanowisku chcesz znaleźć pracę – lub… profil zawodowy – krótkie streszczenie twoich kwalifikacji i doświadczeń doświadczenie zawodowe – lista firm, w których pracowałeś, stanowisk z uwzględnieniem zadań i osiągnięć wykształcenie – zdobyte stopnie zawodowe i naukowe szkolenia – inne nie kończące się nadaniem tytułu naukowego formy kształcenia inne umiejętności – języki obce, prawo jazdy, specjalistyczne oprogramowanie etc.

61 Dokumenty aplikacyjne
CV – nie powinno zawierać: wyznanie narodowość stan cywilny planowanie rodziny, informacje na temat rodziny wiek (chyba, że może być twoim atutem w staraniu się o dane stanowisko) miejsce urodzenia obywatelstwo

62 Dokumenty aplikacyjne
CV – podstawowe zasady pisania hasłowość - dużo słów i mało treści to nie jest dobry wybór; im czytelniej podasz ważne informacje tym bardziej zwiększasz szansę na zaproszenie na rozmowę; zamiast swoje doświadczenia opisywać całymi zdaniami lepiej wypisz je w punktach wiarygodność - nie naciągaj faktów, co do tego co potrafisz – podczas rozmowy szybko może to zostać zweryfikowane, co postawi Cię w niezręcznej sytuacji; opisuj fakty spójność - podane informacje nie mogą się wykluczać, ale wzmacniać; informacje powinny być również spójne z ofertą na którą odpowiadasz przejrzystość - szczególnie ważna przy strukturze CV, zrezygnuj ze skomplikowanych tabeli czy opisów; informacje powinny być podzielone na działy i łatwe do odszukania unikatowość - uwypuklij swoje atuty, którymi możesz się pochwalić

63 Dokumenty aplikacyjne
CV - chronologiczne czy funkcjonalne? który rodzaj wybrać? CV CHRONOLOGICZNE Tradycyjny. Podkreśla twoją historię zatrudnienia, gdzie pracowałeś i jak długo, tytuły stanowisk, zakres odpowiedzialności i osiągnięcia. Twoje miejsca zatrudnienia są wyszczególnione w odwrotnej kolejności, rozpoczynając od ostatniego. CV FUNKCJONALNE Niestandardowy. Podkreśla twoje umiejętności, kompetencje lub wiedzę w konkretnych dziedzinach. Zawiera osiągnięcia ukazujące wiedzę w określonej umiejętności, zakresie działań lub dziedzinie pracy. Nie jest on jednak przyjęty jako standard. Zazwyczaj jego bardziej profesjonalni czytelnicy uważnie zastanawiają się z jakich powodów zdecydowałeś się na tą formę.

64 Dokumenty aplikacyjne
Styl chronologiczny, gdy: Szukasz pracy w tej samej branży, Twoja historia zatrudnienia pokazuje rozwój zawodowy i zakres odpowiedzialności, Chcesz wykorzystać swoje umiejętności na podobnym stanowisku, Nazwa firmy w której pracowałeś jest znana i chcesz się tym pochwalić. Styl funkcjonalny, gdy: Twoja historia pracy zawiera luki, a nie chciałbyś, żeby było to bardzo widoczne, Często zmieniałeś pracę lub jej rodzaj, Dopiero rozpoczynasz pracę albo rozpoczynasz ją po długiej przerwie, Chcesz podkreślić umiejętności i kompetencje nieobecne w ostatnim miejscu pracy, Chcesz zmienić branżę lub stanowisko i chcesz uniknąć zaszufladkowania cię do pracy podobnej do ostatniej.

65 Dokumenty aplikacyjne
Pamiętaj! Dbaj o atrakcyjny i schludny wygląd dokumentu, Podkreślaj osiągnięcia i wyniki, Wykorzystuj możliwość wypunktowania, Pisz w 1 osobie liczby pojedynczej, Uważnie redaguj punkty, zdania, Sprawdź, czy nie ma błędów ortograficznych, stylistycznych, literówek, merytorycznych, dbaj o poprawną pisownię nazw firm, Ogranicz się maksymalnie do dwóch stron, Nie zapomnij o klauzuli o przetwarzaniu danych osobowych. Unikaj! Nadmiernie rozbudowanej grafiki – nadmiar formy często oznacza niedostatek treści, Data (rok i miesiąc wystarczy), Nie podawaj informacji o wynagrodzeniu lub aktualnych oczekiwań finansowych, Nie dołączaj zdjęcia, o ile nie starasz się o pracę, gdzie wygląd ma znaczenie kluczowe dla powodzenia, Nie kładź szczególnego nacisku na wykształcenie, zwłaszcza jeśli masz doświadczenie zacznij od prezentowania swoich umiejętności zawodowych i osiągnięć, Podawania informacji bez związku z Twoimi kwalifikacjami np. wieku czy stanu cywilnego.

66 Dokumenty aplikacyjne

67 Dokumenty aplikacyjne

68 Dokumenty aplikacyjne
Jeżeli udało Ci się wybrać właściwą dla siebie formę CV czas więc na omówienie listu motywacyjnego…

69 Dokumenty aplikacyjne
List motywacyjny Jest odpowiedzią na pytanie – dlaczego to właśnie mnie warto zatrudnić na to stanowisko? Pracodawca będzie szukał w nim odpowiedzi na pytania: Dlaczego interesuje Cię ta praca? Co Cię motywuje do tej pracy? Jakie są Twoje atuty? Musi on być zatem wystarczająco ciekawy i rzeczowy. W przypadku pisania LM zasady są bardzo podobne jak przy pisaniu CV.

70 Dokumenty aplikacyjne
List motywacyjny – zasady pisania Jest bezpośrednią formą odpowiedzi na konkretną ofertę pracy, dlatego umiejętności i dokonania opisuj w kontekście jego oczekiwań. Przeczytaj dokładnie ogłoszenie, na które odpowiadasz. Przemyśl treść listu i wybierz informacje, które chciałbyś tam zamieścić. Ma to być oferta „biznesowa” na konkretne stanowisko. Nie rozsyłaj tego samego listu do wszystkich pracodawców, bo każdy ma inne wymagania, nawet gdy stanowisko jest to samo. Nie powtarzaj w nim informacji z CV, możesz je rozwinąć, uzupełnić. Pamiętaj o umieszczeniu w nagłówku numeru referencyjnego ogłoszenia, na które odpowiadasz oraz nazwy stanowiska. List musi być krótki i konkretny. Nie może przekraczać jednej strony A4.

71 Dokumenty aplikacyjne
List motywacyjny – zasady pisania c.d. Napisz dlaczego jesteś odpowiednią osobą na dane stanowisko i dlaczego wybrałeś właśnie tą branżę, firmę, dział. Wybierz te najistotniejsze kompetencje, pomyśl o specyfice firmy i stanowiska, na które aplikujesz. Podkreślaj zalety i sukcesy. Pomyśl o pracodawcy i pożytku jaki może mieć z zatrudnienia Ciebie. Daj odczuć, że naprawdę interesujesz się pracą w danej firmie, a Twój wybór nie jest przypadkowy. Pracodawcy lubią być przekonanymi, że osoba starająca się o pracę podejmuje świadomą decyzję o wyborze pracy i planuje związać się z firmą na dłużej. Napisz list tak, aby był prosty i czytelny. Pamiętaj o akapitach i odpowiedniej czcionce. Nie staraj się być oryginalnym na siłę. Stosuj oficjalny język. Zachęć pracodawcę do nawiązania kontaktu z Tobą pisząc, że z przyjemnością zaprezentujesz swoją osobę na rozmowie kwalifikacyjnej. Podpisz się pod listem.

72 Dokumenty aplikacyjne
Najczęściej popełniane błędy w LM Błędy stylistyczne, ortograficzne, interpunkcyjne. Nieczytelny format listu motywacyjnego. Brak nr referencyjnego, stanowiska o które się ubiegasz. Wskazywanie tylko na swoje korzyści (głownie materialne). Stosowanie slangu, żargonu i potocznego języka.

73 Dokumenty aplikacyjne

74 Dokumenty aplikacyjne
E – mail czy list motywacyjny Szybkie tempo pracy powoduje, że coraz mniejszą wagę przywiązuje się do listów motywacyjnych. Coraz częściej zastępowany on jest krótkim listem w postaci maila, w którym można znaleźć dlaczego właśnie ta, a nie inna praca Cię interesuje oraz dlaczego, nadajesz się do niej. Dzieje się tak również w innych rodzajach korespondencji biznesowej. A więc, nawet jeśli w wielu ogłoszeniach pojawia się wciąż prośba o przesłanie listu motywacyjnego, zdecydowana większość osób rekrutujących poprzestaje obecnie na lekturze maila wstępnego i życiorysu.

75 Dokumenty aplikacyjne
Pisanie maili w odpowiedzi na ofertę pracy W temacie maila napisz nazwę stanowiska i numer referencyjny ogłoszenia (jeśli odpowiadasz na ogłoszenie). W pierwszym zdaniu podaj w nawiązaniu do czego piszesz (ogłoszenie, wcześniejsza rozmowa, kontakt podany Ci przez wspólnego znajomego). Ogranicz list do ½ strony, zasadnicza treść maila powinna mieścić się w okienku programu pocztowego bez konieczności przewijania. Nie pisz, że jesteś bez pracy, chyba, że wiesz, iż w danej sytuacji możliwość szybkiego podjęcia pracy jest znaczącym atutem. Unikaj zbyt wielu szczegółów – czytający może uznać zaglądanie do CV za już niepotrzebne. Napisz w 1-2 zdaniach dlaczego nadajesz się do tej pracy. Wymień krótko najważniejsze doświadczenia i kwalifikacje zbieżne z ogłaszanymi lub przypuszczalnymi wymaganiami. Napisz o tym, co skłoniło cię do aplikowania właśnie na to ogłoszenie.

76 Dokumenty aplikacyjne

77 Dokumenty aplikacyjne
Referencje Rola tych dokumentów obniżyła się, gdyż wiele osób jest przekonanych o ich małej wiarygodności, a niekiedy pracodawcy odmawiają ich wystawiania. Jeżeli jednak masz taką możliwość – poproś o nie! Gdy będziesz kandydował na samodzielne, odpowiedzialne stanowisko i będziesz rozpatrywany jako poważny kandydat prawdopodobnie zostaniesz poproszony o wskazanie kilku osób, które mogłyby udzielić ci referencji. Firma, która myśli o zatrudnieniu Ciebie, zadzwoni do tych osób i zada im pytania, by potwierdzić że posiadasz deklarowane cechy. Przygotuj się do tego już teraz tworząc listę osób, które udzielą ci referencji. Na tej liście nie muszą znajdować się tylko nazwiska przełożonych, ale również współpracowników, nauczycieli lub innych profesjonalistów, z którymi maiłeś okazję pracować. Na tej liście wypisz nazwiska, adresy , numer telefonu oraz stanowisko tej osoby. Zapytaj tych osób czy zgodzą się udzielić Ci tych referencji oraz poinformuj gdzie i komu podajesz kontakt do nich oraz o jakie stanowisko się ubiegasz. Ułatwi to wskazanym osobom przedstawienie cię w korzystnym świetle.

78 Dokumenty aplikacyjne
Inne dokumenty Takie dokumenty jak świadectwa pracy, dyplomy, zaświadczenia możesz wziąć ze sobą na rozmowę i gdy zostaniesz poproszony możesz je wtedy okazać lub możesz zaproponować, że je dostarczysz. Nie wysyłaj ich jednak wcześniej czy nie załączaj do CV – chyba, ze zostaniesz o to poproszony. Portfolio zrealizowanych projektów – tylko gdy zostaniesz o to poproszony lub jeżeli wymaga tego specyfika zawodu np. starasz się o pracę grafika komputerowego Dyplomy i zaświadczenia – pokazuj te najważniejsze, adekwatne do stanowiska Świadectwa pracy – konieczne gdy zostaniesz zatrudniony

79 Dokumenty aplikacyjne
Pamiętaj! Przygotuj CV i upewnij się, że zawiera wszystkie ważne informacje dane kontaktowe umiejętności i doświadczenie firmy, w których pracowałeś rodzaj pracy, którą chcesz wykonywać osiągnięte sukcesy Napisz dobry list / motywacyjny krótki i rzeczowy skłaniający adresata do spotkania z Tobą Dzięki temu zwiększysz znaczenie szanse na dobre zaprezentowanie siebie potencjalnym pracodawcom oraz zwiększysz szanse na zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną.

80 Rozmowa kwalifikacyjna
Najwyższy czas na przygotowanie się do rozmowy o pracę, ale w tym celu zapraszam do e-poradnika: Strategia FAME Miłej lektury


Pobierz ppt "POSZUKIWANIE PRACY Czyli jak odnaleźć się na rynku pracy"

Podobne prezentacje


Reklamy Google