Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Debata - CZŁOWIEK W SIECI. Kodeks 2.0 W naszej szkole…

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Debata - CZŁOWIEK W SIECI. Kodeks 2.0 W naszej szkole…"— Zapis prezentacji:

1 Debata - CZŁOWIEK W SIECI

2 Kodeks 2.0 W naszej szkole…

3 Kodeks 2.0 CZY INTERNET ZMIENIŁ ŻYCIE LUDZI? Jaki jest jego wpływ na wiedzę, wolność, relacje międzyludzkie, kontakty ich trwałość? zalety wady możliwości jakie daje Internet zagrożenia i niebezpieczeństwa

4 Kodeks 2.0 muzyka, filmy z sieci – kradzież? cyberprzemoc czy głupie żarty? ściąga.pl – źródło wiedzy? Facebook – 200 przyjaciół? zakupy w sieci – warto? komunikatory i czaty – służą komunikacji?

5 Kodeks 2.0 Tworzymy 10 punktów opisujących nasze zasady użycia Internetu e- dziesiątka

6 Cyberprzemoc – definicje Cyberprzemoc – wykorzystywanie technik informacyjnych i komunikacyjnych do świadomego, wielokrotnego i wrogiego zachowania się osoby lub grupy osób, mającego na celu krzywdzenie innych.

7 Cyberprzemoc – definicje Agresja elektroniczna – agresja z użyciem technologii komunikacyjnych (internet, telefon komórkowy).

8 Rodzaje cyberprzemocy Przemoc werbalna w sieci (wulgarne wyzywanie, poniżanie, ośmieszanie, straszenie, szantaż) Rejestrowanie filmów i zdjęć wbrew woli danej osoby

9 Rodzaje cyberprzemocy Publikowanie w sieci filmów, zdjęć i informacji ośmieszających osobę Podszywanie się w sieci pod kogoś

10 Miejsce występowania cyberprzemocy Poczta elektroniczna Czaty i komunikatory Strony internetowe Blogi Serwisy społecznościowe Grupy i fora dyskusyjne SMS i MMS

11 Kogo dotyczy? Problem ten dotyczy głównie dzieci i młodzieży. W Polsce cyberprzemocy doświadcza ponad połowa młodych internautów. Cyberprzemoc powoduje u ofiar irytację, strach, zawstydzenie. Młodzież rzadko informuje najbliższe otoczenie o swoich problemach. Jeśli szukają pomocy to głównie wśród rówieśników. Rodzice i pedagodzy zwykle jako ostatni dowiadują się o takich sytuacjach.

12 Dlaczego młodzież czuje się bezkarna w Sieci? Internetowi chuligani siedząc przed ekranem monitora, nie mają bezpośredniego kontaktu z innymi osobami, dlatego też jako anonimowi użytkownicy Sieci czują się bezpiecznie popełniając przestępstwa.

13 Anonimowość Nikt w Sieci nie jest anonimowy. Dowody elektroniczne mogą przybierać różną postać np: sms biling telefoniczny plik tekstowy, graficzny, dźwiękowy

14 Anonimowość Dowody elektroniczne można odnaleźć m.in.: Na serwerach dostawców usług internetowych Komputerach służbowych lub domowych W telefonach komórkowych Na serwerach proxy Użytkownika internetu można zidentyfikować po adresie IP.

15 Cyberprzemoc a prawo W Polsce brak definicji kodeksowej, sankcjonującej i/lub charakteryzującej konkretny rodzaj czynu jakim jest cyberprzemoc (sposób działania sprawcy, zagrożenie prawne). Nie jesteśmy jednak bezbronni, ponieważ mamy: Kodeks karny Kodeks wykroczeń Kodeks cywilny

16 Naruszenie wizerunku Działania: Upublicznienie wizerunku, nazwiska, pseudonimu osoby bez zgody, bez wiedzy lub wbrew woli ich właściciela Formy: Umieszczenie zdjęcia lub filmu na stronie internetowej, blogu itp. Rozesłanie zdjęcia lub filmiku z czyimś udziałem em, telefonem komórkowym

17 Naruszenie czci (zniesławienie, znieważenie) Działania: - zachowania uwłaczające czyjejś godności, będące przejawem lekceważenia oraz pogardy - znieważanie drugiej osoby w Internecie przy użyciu innych technologii informacyjnych - pomówienie (oszczerstwo) w celu poniżenia w oczach opinii publicznej - użycie wizerunku osoby w celu jej ośmieszenia, upokorzenia - Wypowiadanie pod adresem pokrzywdzonego znieważających go wulgaryzmów lub epitetów

18 Naruszenie czci (zniesławienie, znieważenie) Formy: - umieszczanie wizerunku osoby w celu jej ośmieszenia i/lub obrażających kogoś treści i opinii np. na stronie internetowej, blogu, w serwisie społecznościowym, rozesłanie em lub za pomocą telefonu komórkowego - tworzenie kompromitujących i ośmieszających stron internetowych, blogów, fałszywych kont i profili w serwisach społecznościowych - rozsyłanie drogą ową lub przy pomocy telefonu różnego rodzaju kompromitujących materiałów

19 Włamania Działania: Włamanie do miejsca w Internecie strzeżonego hasłem lub innym zabezpieczeniem Formy: Włamania na: - konto , blog - profil w serwisie społecznościowym - miejsca strzeżone hasłem lub innym zabezpieczeniem w celu uzyskania jakiś informacji - wprowadzanie zmian (po włamaniu) typu: zmiana hasła, treści, wyglądu strony/profilu, dodawanie/usuwanie zdjęć

20 Groźby Działania: - grożenie komuś popełnieniem przestępstwa przez Internet (np. pobiciem, pozbawieniem życia) - kierowanie do dziecka gróźb w celu zmuszenia go do określonego działania, w taki sposób, że groźba ta wzbudza obawę, że zostanie popełniona Formy: - przesyłanie gróźb drogą e- mailową lub za pomocą innych narzędzi internetowych (np. czat, komunikatory, forum) - grożenie przy użyciu internetu, telefonu stosując słowo, pismo, gest lub inne zachowanie oddziałujące na psychikę odbiorcy

21 Wulgaryzmy Działania i formy: Używanie w internecie w miejscach powszechnie dostępnych: - wulgarnych zwrotów - umieszczenie nieprzyzwoitego zdjęcia, rysunku, obrazu

22 Nękanie Działania: - złośliwe niepokojenie kogoś w celu dokuczenia jej poprzez wykorzystanie internetu, telefonu - wielokrotne powtarzanie jakiegoś działania skierowanego na inną osobę wbrew jej woli Formy: - częste wysyłanie komuś e- maili i informacji poprzez telefon, czaty, komunikatory, pomimo wyraźnej niezgody odbiorcy - wpisywanie dużej ilości niechcianych komentarzy pod zdjęciami czy wypowiedziami innej osoby i internecie - wielokrotne wysyłanie komuś niechcianych lub uprzykrzających informacji, obrazów, linków

23 Cyberzagrożenie czy cyberszanse? Pozytywne wykorzystanie TIK alternatywą dla zagrożeń: - uczmy współpracy (projekty w Sieci) - rozwijajmy relacje (fora społecznościowe) - udzielajmy pomocy (konsultacje online, ) - przekazujmy wiedzę (linki do ciekawych stron) - zachęcajmy do e-wolontariatu (e-wolontariat.pl)

24 Bądź świadomy !

25 Oprócz wielu zalet, jakie niesie ze sobą używanie Internetu, istnieje też jego ogromna wada – ryzyko uzależnienia się. Szczególnie problem ten dotyczy dzieci, gdyż z racji swojej niedojrzałości uzależniają się dużo szybciej niż dorośli. Spędzanie w ten sposób wielu godzin dziennie zaburza ich rozwój, zwłaszcza w aspekcie kontaktów społecznych. Szacuje się, że obecnie uzależnionych jest od kilku do kilkunastu procent użytkowników Internetu, a zagrożonych uzależnieniem może być około jedna trzecia. Uzależnienie

26 Test: Czy jestem uzależniony od Internetu? 1. Czy czuję potrzebę coraz dłuższego korzystania z Internetu? 2. Czy pozostaję w sieci dłużej niż pierwotnie planowałem? 3. Czy wielokrotnie miałem nieudane próby kontroli, ograniczenia czasu lub zaprzestania korzystania z Internetu? 4. Czy czuję się niespokojny, markotny, zirytowany, przygnębiony gdy nie mogę korzystać z Internetu? 5. Czy ryzykuję utratę znajomości z przyjaciółmi, zaniedbuję naukę z powodu Internetu? 6. Czy oszukuje rodziców, aby ukryć narastający problem Internetu? 7. Czy używam Internetu jako sposobu na ucieczkę od problemów lub sposobu na poprawę pogorszonego nastroju (uczucia bezradności, winy, lęku, depresji)?


Pobierz ppt "Debata - CZŁOWIEK W SIECI. Kodeks 2.0 W naszej szkole…"

Podobne prezentacje


Reklamy Google