Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Mazowiecka Filozoficzna Gazeta Dzieci Filozofik Jest to gazeta tworzona przez dzieci, które uczestniczą w lekcjach dociekań filozoficznych. Wydawana jest.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Mazowiecka Filozoficzna Gazeta Dzieci Filozofik Jest to gazeta tworzona przez dzieci, które uczestniczą w lekcjach dociekań filozoficznych. Wydawana jest."— Zapis prezentacji:

1 Mazowiecka Filozoficzna Gazeta Dzieci Filozofik Jest to gazeta tworzona przez dzieci, które uczestniczą w lekcjach dociekań filozoficznych. Wydawana jest pod patronatem Stowarzyszenia Edukacji Filozoficznej Phronesis już od 10 lat. Pierwszy numer powstał w 2004 roku. Był poświęcony tematowi : Sport. Idea gazety nawiązuje do pedagogiki Janusza Korczaka i jego Przeglądu Dziecięcego, w którym zamieszczał teksty i artykuły dzieci z całej Polski. Był on lekarzem, kierownikiem sierocińców, w których ustanowił trybunał dziecięcy, rozstrzygający wszelkie spory. Propagował ideę dialogu, podmiotowego traktowania dziecka, poszanowania jego poglądów i myśli. Zwracał uwagę na to, że dzieci potrafią być odpowiedzialne i są same w stanie stworzyć gazetę, gdzie są zebrane ich myśli.

2 Geneza Filozofik jest również młodszym bratem Europejskiej Gazety Dzieci 100, którą redagowały dzieci z 10 państw europejskich, w tym z paru polskich szkół,w latach 1997 – Tematy gazet wymyślały one same, były też autorami tekstów i rysunków. Koordynatorem projektu był holenderski filozof i pedagog Berrie Heesen. Powstały wówczas między innymi numery 100 poświęcone takim tematom jak: Edukacja, Przeludnienie Czas Klonowanie.

3 Niektóre numery Europejskiej Gazety Filozoficznej to jeden z artykułów w kodeksie Janusza Korczaka, stwierdzający, że dziecko popełniło czyn, o który się je oskarża i sąd nie udziela mu przebaczenia.

4 Tematy Filozofika Sport Tolerancja Śmierć Miłość Moda Koniec świata Kultura Uczucia Pieniądze Myślenie

5 Nr 1 Sport Sport to podejmowanie wyzwań. Wyzwania mogą nieść dobre i złe rezultaty. Gdybyś wyzwań nie podejmował, to do niczego byś nie doszedł. Mateusz, kl. 3 Sport jest dla mnie tym, czym amunicja dla pistoletu, tym, czym banan dla małpy, tym, czym szóstka dla ucznia. Krystian, kl. 4

6 Nr 2 Tolerancja

7 Nr 3 Śmierć Śmierć to tęsknota. Ala, kl.0 Dzwonek na wieczny sen. Filip,kl.4 Nie umiera życie, bo się odradza Nie umiera dusza, bo zostaje na zawsze. Nie umiera miłość, bo zawsze ktoś kogoś kocha. Nie umiera śmierć, bo ciągle coś ginie. Nie umiera to, co się nie urodziło. Justyna,kl.4

8 Nr 4 Miłość Miłość ciągle się toczy... Mateusz, kl.2 Jak komuś umrze bliska osoba, nadal ją kochamy,ale w tej miłości jest smutek Ignacy, kl.2 Miłość jest delikatna,łatwo ją zaniedbać Krzysztof, kl.4 g

9 Nr 5 Moda Kto zbyt wiele uwagi przywiązuje do mody, nie ma czasu na ubieranie duszy. Iga, kl. 4 Moda pozwala założyć coś,czego wcześniej nikt by nigdy nie założył. Ania, kl.5 Czy piękno jest w modzie ważne? Zuzia, kl.3 Czy tańcem można wyrazić modę? Maria, kl.3

10 Nr 6 Koniec świata Na końcu świata Jest coś takiego Coś pięknego, niepowtarzalnego Nie da się zobaczyć tego Ale wyczuć można Coś ślicznego Coś z serca płynące Które jest gorące. Konstancja, kl. 3 Czy kosmos stanie się naszym światem? kl.4

11 Nr 7 Kultura Moim zdaniem kultura jest zależna od natury i na odwrót. Jan Marcin, kl.6 Kultur na świecie jest sto, A może nawet więcej... Wybieraj, bierz co chcesz W swoje ręce! Ty to Ty! Zuzia,kl.5 Myślę, że w każdej szkole każda klasa ma swoją kulturę. Monika, kl.5 Nie wszystko, co jest piękne jest kulturą... Maciek, kl.5

12 Nr 8 Uczucia Uczucia są jak: Pociągi, bo wiecznie się spóźniają. Jeremi, kl.1 Firanka – zasłaniają świat. Wojtek i Maciek, kl. 1 Żywioły: jedno gasi drugie. Natan, kl. 2 Dziecko – ciągle się rozwijają. Julia, kl. 4 Wiatr – mogą być ciepłe, przyjemne, ale także porywiste i zimne. Gabrysia, kl. 5

13 Nr 9 Pieniądze Pieniądze szczęścia nie dają – lecz każdy to chce sprawdzić osobiście. Stefan, kl.5 Ludzie za bardzo przejmują się losem swoich pieniędzy. Małgosia kl. 3 Ludzie bogaci pływają w pieniądzach. Oni zastępują naturę pieniędzmi. Kajetan, kl. 2

14 Nr 10 Myślenie Myśli są jak motyle, możemy je trzymać w zamknięciu lub wypuścić na wolność. Helena, kl. 4 Świat się zmienia, bo ludzie myślą. Aviel, kl. 4 Siedzi zamyślona kobieta, uśmiecha się pięknie – słyszy swoje myśli. Alicja, kl. 4

15 Obrady Redakcji Dziecięcej Z każdej szkoły, która uczestniczy w tworzeniu gazety wyłaniana jest w demokratycznym głosowaniu Redakcja Dziecięca, mająca za zadanie wybrać najlepsze jej zdaniem prace z danej szkoły. Później redaktorzy zbierają się w jednej ze szkół biorących udział w projekcie i uczestniczą w obradach międzyszkolnych. Obradom towarzyszy gorąca atmosfera dyskusji, w czasie której uczniowie podejmują decyzje, które prace zamieścić. Uczą się argumentować swoje zdanie, słuchać uważnie innych. Wybierają też numer następnego numeru gazety. Końcowym etapem są obrady zespołu nauczycieli, którzy dokonują ostatecznej redakcji gazety.

16 Redakcja Dziecięca

17 Fragmenty różnych numerów Filozofika

18

19

20

21

22

23

24

25 Obecnie jest w przygotowaniu Nr 11 Temat: CZAS

26 Prezentację przygotowała Martyna Siemaszko Członek Zarządu Stowarzyszenia Edukacji Filozoficznej Phronesis Nauczyciel W Szkole Podstawowej nr 42 Z Oddziałami Integracyjnymi W Warszawie


Pobierz ppt "Mazowiecka Filozoficzna Gazeta Dzieci Filozofik Jest to gazeta tworzona przez dzieci, które uczestniczą w lekcjach dociekań filozoficznych. Wydawana jest."

Podobne prezentacje


Reklamy Google