Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

HISTORIA w Gimnazjum im. Jana Pawła II w Tarnawie Dolnej Marek Drwięga Wersja: 1.0/nns/14 Wszelkie prawa zastrzeżone ® Klasa II. Utrwalenie wiadomości.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "HISTORIA w Gimnazjum im. Jana Pawła II w Tarnawie Dolnej Marek Drwięga Wersja: 1.0/nns/14 Wszelkie prawa zastrzeżone ® Klasa II. Utrwalenie wiadomości."— Zapis prezentacji:

1 HISTORIA w Gimnazjum im. Jana Pawła II w Tarnawie Dolnej Marek Drwięga Wersja: 1.0/nns/14 Wszelkie prawa zastrzeżone ® Klasa II. Utrwalenie wiadomości i umiejętności Rozdział IV – Narodziny nowożytnego świata

2 NOWOŻYTNOŚĆ Pojawienie sięczłowieka –ok. 4 mln lat temu Wynalezieniepisma -ok lat p.n.e. UpadekRzymu r. OdkrycieAmeryki r. WybuchI wojnyświatowej r. Prehistoria StarożytnośćŚredniowieczeNowożytnośćWspółczesność Gdy klikniesz, to przełączysz się na slajd Spis treści. Będziesz mogła/mógł przechodzić do każdego tematu niezależnie. Gdy klikniesz, to przejdziesz do slajdu zgodnego z podpisem (Mapa, Powrót...). Gdy klikniesz inne miejsce, to przejdziesz do następnego slajdu. Adresy stron internetowych, z których pobrano materiały znajdują się w Spisie treści content/uploads/2013/01/question-mark.jpg

3 CYWILIZCJE AMERYKI Mapa Najstarszą cywilizację Ameryki Środkowej stworzyli w II tysiącleciu p.n.e. Olmekowie. Z czasem ich miejsce zajęli Majowie i Aztekowie a w Ameryce Południowej rozwinęli się Inkowie. Majowie – Grecy Ameryki – posiadali bardzo dokładny kalendarz, pismo hieroglificzne, którym uwiecznili osiągnięcia z matematyki (z liczbą zero), religii i astrologii. Zachowały się ich dzieła malarski i architektoniczne. Podzieleni byli na miasta-państwa. Nie mieli metalowych narzędzi, koła, nie hodowali zwierząt pociągowych ani jucznych. Uprawiali kukurydzę. Świątynia Słońca i pałac w Palenque Kalendarz

4 Aztekowie – nie znali żelaza, byli rolnikami, hodowali drób, zajmowali się tkactwem, jubilerstwem, matematyką (podstawą była liczba 20, nie znali zera). Tenochititlán - stolica Wśród wielu bóstw szczególnie czcili boga powietrza i ziemi Quatzalcoatla Inkowie – stolicą było Cuzco, władcą absolutnym Inka, stworzyli w Andach imperium. Uprawiali kukurydzę i ziemniaki, nawadniali pola, stosowali nawozy, hodowali juczne zwierzęta. Mieli kalendarz, zajmowali się astronomią, medycyną, używali znaków dymno-świetlnych. W architekturze przewyższali XV-wieczną Europę. Miasto Machu Picchu Most na inkaskiej drodze Kipu – pismo węzełkowe Mapa

5 Powrót do Cywilizacje Ameryki Majowie Aztekowie Inkowie Olmekowie Powrót do Aztekowie i Inkowie

6 WIELKIE ODKRYCIA GEOGRAFICZNE Aby zakupić taniej przyprawy i pachnidła (z Indii i Chin) oraz zdobyć bogactwo, sławę i przeżyć przygody hiszpańscy i portugalscy żeglarze wyruszali w XV w. na wyprawy geograficzne. Pomagały im w tym nowe okręty (karawele i karaki), kompasy, busole, astrolabia i upowszechniane siatki kartograficzne. Mapa Statki wyprawy Kolumba: karawele Nina i Pinta, karaka Santa Maria. Krzysztof Kolumb Szerzej: F e r d y n a n d M a g e l l a n Vasco da Gama

7 Powrót Wielkie odkrycia... A – I wyprawa Krzysztofa Kolumba – 1492 r. Odkrycie Ameryki B – wyprawa Ferdynanda Magellana – r. Pierwsza dookoła świata C – wyprawa Vasco da Gamy. Dotarcie do Indii w 1498 r. D – wyprawa Bartłomieja Diaza. Dotarcie w 1488 r. do najdalej wysuniętego na południe zakątka Afryki Granica stref wpływów Hiszpanii i Portugalii (traktat z Tordesillas) - Złoty trójkąt – dochodowy handel na nowych szlakach kupieckich Antyle Powrót Gospodarka w epoce...

8 SKUTKI WIELKICH ODKRYĆ Na odkryte ziemie Ameryki zaczęli przybywać konkwistadorzy będący przede wszystkim zdobywcami. Ferdynand Cortez - opanował państwo Azteków, uwięził władcę - Montezumę II. Francisco Pizarro – opanował państwo Inków. Władcę – Atahualpę – kazał zamordować. Na nowych ziemiach, zamienionych w kolonie, europejczycy zakładali miasta z uniwersytetami i klasztorami oraz plantacje, gdzie uprawiano bawełnę, trzcinę cukrową, pszenicę, ryż, winną latorośl a także hodowano bydło. W kopalniach wydobywano złoto, srebro i inne surowce mineralne. Z kolonii przywożono nieznane dotąd przyprawy, zwierzęta i rośliny: Cortez i Montezuma II Pizarro i Atahualpa Tytoń Kakao Tabaka

9 Europejczycy na podbite ziemie przywlekli choroby, które powodowały epidemie, cześć mieszkańców zabito, inni uciekali w góry i do dżungli, kolejnych zmieniono w niewolników. Na miejsce tubylców sprowadzano czarnych niewolników z Afryki. Europeizując niszczono kultury Indian. Podbici stawali się chrześcijanami mówiącymi po hiszpańsku i portugalsku. Wielu duchownych chroniło Indian przed działaniami kolonistów. Kolumb witany przez Indian Bartolomé de Las Casas – uczestniczył w brutalnym podboju Antyli. Po 10-ciu latach stał się gorącym obrońcą Indian. Wstąpił do zakonu dominikanów

10 GOSPODARKA W EPOCE KOLONIALNEJ Szlaki handlowe prowadzące do Azji przez Morze Śródziemne i Półwysep Bałkański zastąpiono podróżami przez Atlantyk i Ocean Indyjski. Na obładowane cennymi towarami statki napadali korsarze. Mapa Do rywalizacji o kolonie, w II poł. XVI w., włączyli się Holendrzy, Francuzi i Brytyjczycy. Pojawiły się kompanie handlowe, które z czasem zmonopolizowały wymianę towarową Europy z koloniami. W Europie natomiast – głównie na Wyspach Brytyjskich – nastąpiło grodzenie pól. Na tych obszarach wypasano owce a wełnę sprzedawano do miejskich warsztatów. Bezrobotni ze wsi przenosili się do miast stając się biedotą, pracownikami, żołnierzami lub wyjeżdżali do kolonii.

11 W nowych realiach politycznych zmieniała się też gospodarka. Kupcy i najbogatsi rzemieślnicy starali się zmniejszyć koszty produkcji a zwiększyć zyski. Pojawiły się nowe formy gospodarowania lub udoskonalano starsze. Nak ł adczy system, cha ł upnictwo, produkcja gotowych wyrobów lub pó ł fabrykatów we w ł asnym pomieszczeniu i w ł asnymi narz ę dziami wytwórcy (cha ł upnika) dla nak ł adcy, który jest organizatorem, dostawc ą surowców i po ś rednikiem mi ę dzy producentem a rynkiem zbytu; rodzaj rozproszonej manufaktury... h ttp://encyklopedia.pwn.pl/haslo/ /nakladczy-system.html Manufaktura [ ł ac.], przedfabryczne przedsi ę biorstwo przemys ł owe stosuj ą ce podzia ł pracy przy r ę cznej produkcji [...] przekszta ł ci ł y si ę w fabryki. h ttp://encyklopedia.pwn.pl/haslo/ /manufaktura.html Kapitalizm [ ł ac.], system spo ł eczno-gospodarczy oparty na w ł asno ś ci prywatnej, wolno ś ci osobistej i swobodzie zawierania umów... Produkcja papieru Kolonie eksportowały surowce i produkty rolne natomiast Europa produkty rzemieślnicze i manufakturowe. Dla usprawnienia wymiany towarowej zakładano banki a środkami płatniczymi stały się banknoty i weksle. Szwedzki banknot z XVII w.

12 Najważniejsze uniwersytety znajdowały się w Padwie, Bolonii, Paryżu, Oxfordzie, Cambridge i Salamance. Do czytania dzieł religijnych i starożytnych niezbędna była znajomość łaciny i greki. Intensywnie rozwijały się: matematyka, fizyka i astronomia. KULTURA ODRODZONEJ EUROPY Mapa Wzbogaceni, dzięki rzemiosłu i handlowi, Włosi stawali się mecenasami nauki, sztuki, literatury, architektury.... Wzorujący się na odkrytych rzymskich i greckich dziełach artyści powodowali odrodzenie – inaczej renesans - kultury starożytnej. Starożytne maksymy przywoływane w Renesansie: Carpe diem – Horacy (Chwytaj dzień) Człowiekiem jestem i nic, co ludzkie, nie jest mi obce - Terencjusz Odrodzenie rozprzestrzeniało się po całej Europie. W centrum zainteresowania znalazł się człowiek. Popierających takie myślenie nazywano humanistami (humanus – ludzki). Modna była nauka, kładziono nacisk na staranne wykształcenie oraz rozwijanie umiejętności z różnych dziedzin. Renesansowe stroje męskie Renesansowe stroje kobiece

13 Powrót

14 Ludzie Renesansu i ich dzieła: Jan Gutenberg Szerzej: Pierwotna prasa drukarska Około 1445 r. wymyślił ruchome czcionki, które umożliwiły drukowanie książek. Mikołaj Kopernik Okładka książki Kopernika Opracował teorię heliocentryczną – Ziemia krąży wokół Słońca. Wydał książkę O obrotach sfer niebieskich. Galileusz Prace z zakresu fizyki, astronomii, filozofii, naukoznawstwa... twierdził, że Biblia wskazuje drogę do zbawienia, nauki przyrodnicze zaś opisują m.in. ruch ciał niebieskich. Giordano Bruno Szerzej: Początkowo duchowny; filozof, obrońca teorii Kopernika; uwięziony przez inkwizycję i spalony na stosie.

15 Architektura Mona Lisa Erazm z Rotterdamu Leonardo di ser Piero da Vinci Ostatnia Wieczerza Malarz, architekt, rzeźbiarz, konstruktor, poeta, badacz anatomii... Michał Anioł (Michelangelo di Lodovico Buonarroti Simoni) Malarz, architekt, rzeźbiarz... Dama z gronostajem Mojżesz Freski w Kaplicy Sykstyńskiej Dokończył budowę Bazyliki św. Piotra, zaprojektował kopułę Rafael Santi Malarz, architekt... Madonna ze szczygłem Madonna Sykstyńska Szkoła ateńska Szerzej: Pisarz, myśliciel chrześcijański, katolicki duchowny... Głosił, że człowiek z natury jest dobry, zło zaś pochodzi z niewiedzy.

16 Powrót Donato Bramant - Tempietto Szerzej: Michał Anioł – kopuła Bazyliki św. Piotra Filippo Brunelleschi – kopuła katedry Santa Marie del Fiore we Florencji Pałac Dożów w Wenecji (częściowo gotycki) Temat nadobowiązkowy

17 Kryzys w Kościele katolickim w XV i XVI w.: - symonia – kupowanie stanowisk kościelnych, - nepotyzm – powierzanie stanowisk krewnym i znajomym, - sprzedaż odpustów, - gromadzenie majątków przez duchownych i zajmowanie się polityką... NOWE WYZNANIA W EUROPIE Marcin Luter – w 1517 r. na drzwiach katedry w Wittenberdze przybił (legenda!) kartę z 95 tezami dotyczącymi problemów religijnych. Tak rozpoczęła się reformacja. Papież wykluczył reformatora z Kościoła, a zagrożonemu uwięzieniem schronienia udzielił w Wartburgu książę Fryderyk Mądry, gdzie Luter przetłumaczył na niemiecki Biblię. Narodził się luteranizm a między zainteresowanymi wybuchały wojny (wystąpienie szlachty przeciwko katolickiemu cesarzowi Karolowi V, powstanie chłopskie z 1524 r. pod wodza Tomasza Münzera, w 1529 r. książęta zaprotestowali przeciwko potępianiu Lutra (stąd protestanci)... Wojny religijne zakończono podpisaniem pokoju w Augsburgu w 1555 r. przyjmując zasadę czyj kraj, tego religia. Mapa

18 Zwolennicy luteranizmu pojawili się w wielu krajach europejskich. Wszyscy protestanci odrzucali kult świętych i Matki Boskiej oraz zwierzchnictwo papieża i biskupów. W miejsce parafii powstały zbory. Łączyło ich: uznanie autorytetu Pisma Świętego, sakramentu chrztu, eucharystii i wiara w Trójcę Świętą. Jan Kalwin – w 1536 r. wydał pracę Nauka religii chrześcijańskiej. Narodził się. Nauki Kalwina: - predestynacja (przeznaczenie, Bóg z góry określił kogo zbawi a kogo potępi), - surowe zasady (wstrzemięźliwość, uczciwość, skromność... - duchowni wybierani przez wiernych, -... Henryk VIII – ponieważ papież nie wyraził zgody na jego rozwód król w 1534 r. zniósł zwierzchnictwo papieża i ogłosił się głową Kościoła anglikańskiego. Nie zmienił zasad wiary, ale konfiskując dobra kościelne wypełnił pustki w skarbcu państwa. Szerzej: Unitarianizm (arianizm) – wyznanie nie uznające Trójcy Świętej, popierające równość, dzielenie się dobrami, przeciwne przemocy...

19 Skutki reformacji: - zburzenie dotychczasowego porządku społecznego, - powstania chłopskie, - krwawe wojny religijne (np. we Francji w noc świętego Bartłomieja – zamordowano kilka tysięcy hugenotów (kalwinów), - Holendrzy uwolnili się spod władzy Hiszpanów, - kościoły zamieniano na zbory, - od Kościoła katolickiego odeszła 1/3 wiernych, - Biblię tłumaczono na języki narodowe, - nastąpił szybszy rozwój kultury i literatury narodowej, - chwalono przedsiębiorczość i oszczędność... Powrót luteranizm Powrót reformacja w Europie Trydent Powrót Kontrreformacja

20 KONTRREFORMACJA (REFORMA KATOLICKA) Szerzącą się reformację Kościół chciał zahamować wyrokami inkwizycji (surowy sąd kościelny) jednak spowodowało to większy wzrost niechęci do katolicyzmu. Gdy działania inkwizycji okazały się nieefektywne, wówczas ( r.) podjęto reformy Kościoła na soborze powszechnym (zjazd biskupów) w Trydencie: - Potępiono nauki reformatorów i uznano ich za heretyków. - Dzieła innowierców wciągnięto do indeksu ksiąg zakazanych. - Ujednolicono liturgię. - Potwierdzono znaczenie siedmiu sakramentów. - Na nowo sformułowano zasady katolicyzmu. - Biskupom i proboszczom nakazano przebywać w swoich placówkach. - Zdecydowano, że każdy biskup ma administrować tylko jedną diecezją, wizytować parafie, zakładać seminaria duchowne i kolegia (szkoły średnie). - Zdecydowano o reformie szkół parafialnych, druku modlitewników i katechizmów. - Szczególną rolę powierzono Towarzystwu Jezusowemu (jezuitom) założonemu przez Ignacego Loyolę (kandydaci inteligentni, wykształceni i z silną osobowością, bezwzględnie posłuszni Kościołowi, kaznodzieje, twórcy szkół, misjonarze, spowiednicy władców... Mapa

21 W Rzeszy Niemieckiej, pomimo pokoju augsburskiego z 1555 r., napięcia narastały. W 1618 r. wybuchła wojna trzydziestoletnia, którą zakończył pokój westfalski z 1648 r. Utrzymano rozbicie polityczne i religijna Rzeszy, ale ograniczono możliwości narzucania religii poddanym przez władców. W wojnie tej walczyła Unia Protestancka (niemieccy protestanci, Holandia, Dania Szwecja, katolicka Francja, islamska Turcja) z Ligą Katolicką (niemieccy katolicy, Hiszpania i Rzeczpospolita). Zmiany w Kościele katolickim: - Założono zakony pijarów i misjonarzy – lazarystów. - Ustanowiono urząd nuncjuszy reprezentujących papieża w poszczególnych państwach. - Powołano kongregacje usprawniające i porządkujące funkcjonowanie Kościoła. - Rozwijano różne nauki (archeologia – po odkryciu rzymskich katakumb – podziemnych chrześcijańskich cmentarzy; badania astronomiczne zaś pozwoliły zreformować kalendarz, który nazwano gregoriańskim (za papieża Grzegorza XIII w 1582 r.). - Rozwijano sztuki – aby przyciągnąć wiernych kościoły miały być bogate, interesujące i piękne (w przeciwieństwie do ubogich świątyń protestanckich). Pojawił się barok. Świątynie Grafika Wieszanie Jacquesa Callota z 1632 r. z cyklu Okropności wojny

22 Wnętrze Il Gesù - Kościoła Najświętszego Imienia Jezusa w Rzymie (jezuitów) Wystrój Bazyliki św. Piotra w Rzymie Wnętrze protestanckiego kościoła św. Odolfa w Assendelft w Holandii Powrót

23 SPIS TREŚCI Koniec Nowożytność ( przedział czasowy ). Cywilizacje Ameryki ( Olmekowie, Majowie, Aztekowie i Inkowie ). Wielkie odkrycia geograficzne ( przyczyny wypraw, nowości w żegludze, Bartłomiej Diaz, Krzysztof Kolumb, Vasco da Gama, Ferdynand Magellan, złoty trójkąt, traktat z Tordesillas) Skutki wielkich odkryć ( konkwistadorzy: Ferdynand Cortez i Francisco Pizarro, tworzenie kolonii, nowe rośliny, niewolnictwo, śmierć w koloniach). Gospodarka w epoce kolonialnej ( szlaki handlowe, korsarze, kompanie handlowe, grodzenie pól, system nakładczy, manufaktura, kapitalizm, banki, banknoty, weksle ). Kultura odrodzonej Europy ( mecenas, Odrodzenie, Renesans, uniwersytety, humanizm, Jan Gutenberg, Mikołaj Kopernik, Galileusz, Giordano Bruno, Leonardo da Vinci, Michał Anioł Rafael Santi, Erazm z Rotterdamu, ). Nowe wyznania w Europie ( symonia, nepotyzm, odpust, 1517 r., Marcin Luter, 95 tez, Wittenberga, luteranizm, Fryderyk Mądry, Karol V, 1524 r., Tomasz Münzer, 1555 r., Augsburg, zbory, Jan Kalwin, kalwinizm, predestynacja, Henryk VIII, anglikanizm, arianizm, skutki reformacji) Kontrreformacja (reforma katolicka) ( inkwizycja, sobór w Trydencie, jezuici, Ignacy Loyola, nuncjusz, kongregacja, kalendarz gregoriański, barok, wojna trzydziestoletnia, 1648 r., pokój westfalski ). Treści slajdów przygotowano w oparciu o podręcznik, z którego korzystają uczniowie w szkole - Śladami przeszłości. Podręcznik do historii do klasy drugiej gimnazjum, S. Roszak, Wydawnictwo Era Sp. z o.o., Warszawa 2010 Adresy stron pobranych z Internetu

24 Adresy materiałów pobranych z Internetu Slajd 3. Cywilizacje Ameryki: / Slajd 4. Aztekowie i Inkowie: / / content/uploads/2012/07/Machu-Picchu-Peru.jpg / / content/uploads/2012/07/Machu-Picchu-Peru.jpghttp://img3.photographersdirect.com/img/11059/wm/pd jpg Slajd 6. Wielkie odkrycia geograficzne: / / / Slajdy: 8 i 9. Skutki wielkich odkryć: / / https://www.premier.gov.pl/static/files/styles/width798/public/images/wydarzenia/kukurydza_gmo_996_520_kompresja.jpg / / / / / / / / https://www.premier.gov.pl/static/files/styles/width798/public/images/wydarzenia/kukurydza_gmo_996_520_kompresja.jpg / https://encrypted- tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSOQ4skpYY9fnVzNQyvzHRvZLvX8Mj_QoPe2tzfAK_yOQoR11jShttps://encrypted- tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSOQ4skpYY9fnVzNQyvzHRvZLvX8Mj_QoPe2tzfAK_yOQoR11jS Slajdy: 10 i 11. Gospodarka w epoce kolonialnej: kqh/kmpfender-pirat-mit-degen---top-deko-2-10m-gro.jpg / / / / kqh/kmpfender-pirat-mit-degen---top-deko-2-10m-gro.jpghttp://histmag.org/grafika/articles2/kolonizacja/trojkat_handlu.jpg Slajd 12. Kultura Odrodzenia w Europie: / Slajdy: 14 i 15. Ludzie Renesansu i ich dzieła: / / / / / ostatnia-wieczerza.jpg?w=300&h=164 / / g / / 08_San_Pietro_Basilica/slides/IMG_3573.JPG / ostatnia-wieczerza.jpg?w=300&h=164http://gim1.sosnowiec.pl/ldv/dama_z_lasiczka2.jpg ghttp://joannespaulus.w.interia.pl/ciekawe/kaplica2.jpghttp://www.adalbertus.gda.pl/galerie/ _San_Pietro_Basilica/slides/IMG_3573.JPGhttp://historiasztuki.com.pl/KANON/KANON_REN/REN082-Madszcz.jpg

25 Adresy materiałów pobranych z Internetu Slajdy: 15 i 16. Ludzie Renesansu i ich dzieła: / / https://encrypted- tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSHA5vpH2tV7n-5ZvoHlkOmX0lquuXv1IpVTzSXEpALKL8_Uzax / / / / tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSHA5vpH2tV7n-5ZvoHlkOmX0lquuXv1IpVTzSXEpALKL8_Uzax Slajdy: 17 i 18. Nowe wyznania w Europie: / / / https://encrypted- tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTJJdufYUlBBAxrKgJiEHFTkBu2Uh88Nk51G_qUcaAgBYqNmLcg / tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTJJdufYUlBBAxrKgJiEHFTkBu2Uh88Nk51G_qUcaAgBYqNmLcg Slajdy: 20, 21 i 22: Kontrreformacja (reforma katolicka) ignacy-loyola-zolnierz-jezusa.jpg / trento_citt%C3%A0_del_consiglio___piazza_d~OM2f0300~10683_ _56_744.jpg / eSaaZr_yLtM/UIQEiyO6VBI/AAAAAAAACiM/tE2mVjU6SJQ/s400/Index.jpg / content/uploads/2011/10/Wieszanie-600x264.jpg / / / / EgliseGesu-Int%C3%A9rieur.jpg/450px-Rome-EgliseGesu-Int%C3%A9rieur.jpg ignacy-loyola-zolnierz-jezusa.jpghttp://images.arcadja.com/colorio_bruno- trento_citt%C3%A0_del_consiglio___piazza_d~OM2f0300~10683_ _56_744.jpghttp://3.bp.blogspot.com/- eSaaZr_yLtM/UIQEiyO6VBI/AAAAAAAACiM/tE2mVjU6SJQ/s400/Index.jpghttp://archeowiesci.pl/wp- content/uploads/2011/10/Wieszanie-600x264.jpghttp://histmag.org/grafika/Lukasz/Wojna_trzydziestoletnia_min_250x353.jpg EgliseGesu-Int%C3%A9rieur.jpg/450px-Rome-EgliseGesu-Int%C3%A9rieur.jpg Powrót


Pobierz ppt "HISTORIA w Gimnazjum im. Jana Pawła II w Tarnawie Dolnej Marek Drwięga Wersja: 1.0/nns/14 Wszelkie prawa zastrzeżone ® Klasa II. Utrwalenie wiadomości."

Podobne prezentacje


Reklamy Google