Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

ĆWICZENIA NARZĄDÓW ARTYKULACYJNYCH: JĘZYKA, WARG, PODNIEBIENIA.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "ĆWICZENIA NARZĄDÓW ARTYKULACYJNYCH: JĘZYKA, WARG, PODNIEBIENIA."— Zapis prezentacji:

1 ĆWICZENIA NARZĄDÓW ARTYKULACYJNYCH: JĘZYKA, WARG, PODNIEBIENIA

2 Szuflada – mocne wysuwanie szczęki do przodu i cofanie do pozycji wyjściowej; Szuflada – mocne wysuwanie szczęki do przodu i cofanie do pozycji wyjściowej; Krokodyl – szeroko otwarta buzia (paszcza) z uwidocznionymi zębami wykonuje kłapanie paszczą Krokodyl – szeroko otwarta buzia (paszcza) z uwidocznionymi zębami wykonuje kłapanie paszczą Żarłok – ruchy szczęki jw ale bez uwidocznionych zębów – jak przy bezgłośnym am; Żarłok – ruchy szczęki jw ale bez uwidocznionych zębów – jak przy bezgłośnym am; Krowa – naśladowanie żucia przez krowę trawy; Krowa – naśladowanie żucia przez krowę trawy; Śpiewak – słuchając nagrania utworu wokalnego dziecko naśladuje śpiewaka: otwiera szeroko buzię, język powinien leżeć nieruchomo na dnie jamy ustnej, czubek języka dotyka dolnych zębów; Śpiewak – słuchając nagrania utworu wokalnego dziecko naśladuje śpiewaka: otwiera szeroko buzię, język powinien leżeć nieruchomo na dnie jamy ustnej, czubek języka dotyka dolnych zębów; Tak czy nie – dziecko odpowiada na pytania ruszając tylko szczęką: tak – otwiera i zamyka buzię, nie – ruch poziomy samą szczęką; Tak czy nie – dziecko odpowiada na pytania ruszając tylko szczęką: tak – otwiera i zamyka buzię, nie – ruch poziomy samą szczęką;

3 Sekret – nic nie powiem – mocne zaciskanie rozciągniętych warg( można zadawać pytania) Sekret – nic nie powiem – mocne zaciskanie rozciągniętych warg( można zadawać pytania) Uśmiechy – np. Modelka uśmiecha się do zdjęcia Uśmiechy – np. Modelka uśmiecha się do zdjęcia Rybka – powolne otwieranie i zamykanie warg tworzących kształt koła; jakby bezgłośne mówienie po; Rybka – powolne otwieranie i zamykanie warg tworzących kształt koła; jakby bezgłośne mówienie po; Całuski – cmokanie wargami; Całuski – cmokanie wargami; Zły pies – dziecko szczerzy zaciśnięte mocno zęby; może naśladować warczenie; Zły pies – dziecko szczerzy zaciśnięte mocno zęby; może naśladować warczenie; Króliczek – dziecko ściska i wysuwa wargi mocniej niż przy u, następnie przesuwa pyszczkiem w prawą i lewą stronę. Należy zwrócić uwagę aby nie ruszały szczęką tylko samymi wargami, choćby ruchy te były minimalne; Króliczek – dziecko ściska i wysuwa wargi mocniej niż przy u, następnie przesuwa pyszczkiem w prawą i lewą stronę. Należy zwrócić uwagę aby nie ruszały szczęką tylko samymi wargami, choćby ruchy te były minimalne;

4 Wąsy – przytrzymywanie górną wargą ołówka, słomki itp. Wąsy – przytrzymywanie górną wargą ołówka, słomki itp. Usta zaglądają do brzucha – dziecko wciąga usta w głąb jamy ustnej; Usta zaglądają do brzucha – dziecko wciąga usta w głąb jamy ustnej; Zawody – zjadanie płatków kukurydzianych rozsypanych na płaskim talerzu, posługując się tylko wargami; Zawody – zjadanie płatków kukurydzianych rozsypanych na płaskim talerzu, posługując się tylko wargami; Pajac – dziecko naśladuje minę wesołego i smutnego pajaca ( naprzemienne uśmiechanie się i robienie z ust podkówki); Pajac – dziecko naśladuje minę wesołego i smutnego pajaca ( naprzemienne uśmiechanie się i robienie z ust podkówki); Balonik – nabieranie w policzki powietrza, na hasło: pękł przekucie palcami; Balonik – nabieranie w policzki powietrza, na hasło: pękł przekucie palcami; Gwizdanie (zabawa w czajnik lub ptaszki) Gwizdanie (zabawa w czajnik lub ptaszki) Motorek – wprawianie warg w wibrację Motorek – wprawianie warg w wibrację

5 Malarz – język to pędzel, podniebienie to sufit – dziecko naśladuje malarza, który pędzlem maluje na suficie różne wzorki: kropki, paski, kółka itp. Malarz – język to pędzel, podniebienie to sufit – dziecko naśladuje malarza, który pędzlem maluje na suficie różne wzorki: kropki, paski, kółka itp. Sufit – podłoga. Na dane hasło dziecko językiem wskazuje sufit lub podłogę (góra – dół) ; inna wersja: okno – drzwi ( kieruje język w prawy lub lewy kącik ust) Sufit – podłoga. Na dane hasło dziecko językiem wskazuje sufit lub podłogę (góra – dół) ; inna wersja: okno – drzwi ( kieruje język w prawy lub lewy kącik ust) Młynek – okrężny ruch językiem pod wargami przy zamkniętych ustach, potem przy ustach szeroko otwartych; Młynek – okrężny ruch językiem pod wargami przy zamkniętych ustach, potem przy ustach szeroko otwartych; Kotek – oblizuje wargi czubkiem języka: najpierw przy zamkniętych ustach potem przy ustach jak najszerzej otwartych; mlaskanie, naśladowanie kotka pijącego mleko; Kotek – oblizuje wargi czubkiem języka: najpierw przy zamkniętych ustach potem przy ustach jak najszerzej otwartych; mlaskanie, naśladowanie kotka pijącego mleko; Zziajany piesek – sapanie z językiem mocno wysuniętym na brodę; Zziajany piesek – sapanie z językiem mocno wysuniętym na brodę;

6 Konik – kląskanie językiem połączone z pracą warg (na a i o); Konik – kląskanie językiem połączone z pracą warg (na a i o); Mycie ząbków – czubkiem języka (szczotka) dziecko szoruje zęby górne od wewnątrz i z zewnątrz, następnie dolne – również z obu stron; dodatkowo płucze zęby nabierając powietrza w policzki i przelewając je z jednej strony na drugą; Mycie ząbków – czubkiem języka (szczotka) dziecko szoruje zęby górne od wewnątrz i z zewnątrz, następnie dolne – również z obu stron; dodatkowo płucze zęby nabierając powietrza w policzki i przelewając je z jednej strony na drugą; Liczenie ząbków – dotykanie czubkiem języka kolejnych ząbków na górze i na dole (sprawdź czy nie zgubiłaś ząbka, czy nie masz w ząbku dziury itp.) Liczenie ząbków – dotykanie czubkiem języka kolejnych ząbków na górze i na dole (sprawdź czy nie zgubiłaś ząbka, czy nie masz w ząbku dziury itp.) Broda i wąsy – dziecko sprawdza językiem, wyciągając go mocno w górę i w dół, czy nie rosną mu wąsy i broda; Broda i wąsy – dziecko sprawdza językiem, wyciągając go mocno w górę i w dół, czy nie rosną mu wąsy i broda; Małpa – wypychanie językiem wargi górnej i dolnej; Małpa – wypychanie językiem wargi górnej i dolnej; Cukierek – dziecko wypycha czubkiem języka raz jeden, raz drugi policzek udając, że ma tam landrynkę; inne ćw. Naśladowanie czynności ssania cukierka czubkiem języka; Cukierek – dziecko wypycha czubkiem języka raz jeden, raz drugi policzek udając, że ma tam landrynkę; inne ćw. Naśladowanie czynności ssania cukierka czubkiem języka;

7 Język na defiladzie – dziecko wykonuje energiczne ruchy językiem kolejno na wargę górną, do lewego kącika ust, wargę dolną, prawego kącika ust – należy mu przy tym liczyć do czterech; Język na defiladzie – dziecko wykonuje energiczne ruchy językiem kolejno na wargę górną, do lewego kącika ust, wargę dolną, prawego kącika ust – należy mu przy tym liczyć do czterech; Sztuczki – robimy z języka łyżeczkę (unoszenie przodu i boków języka), rurkę, górkę(czubek języka zaczepiony o dolne zęby, środek się wybrzusza) Sztuczki – robimy z języka łyżeczkę (unoszenie przodu i boków języka), rurkę, górkę(czubek języka zaczepiony o dolne zęby, środek się wybrzusza) Jaszczurka – zbieranie płatków kukurydzianych rozsypanych na płaskim talerzu tylko czubkiem języka; Jaszczurka – zbieranie płatków kukurydzianych rozsypanych na płaskim talerzu tylko czubkiem języka; Głodny miś – zlizywanie z płaskiego talerza miodu, kisielu itp. Głodny miś – zlizywanie z płaskiego talerza miodu, kisielu itp. Odrywanie czubkiem języka opłatka (andruta) przyklejonego do podniebienia; Odrywanie czubkiem języka opłatka (andruta) przyklejonego do podniebienia; Wylizanie czubkiem języka w płaskim lizaku dziury; Wylizanie czubkiem języka w płaskim lizaku dziury;

8 ZABAWY I ĆWICZENIA ODDECHOWE

9 dmuchanie na wiatraczek; dmuchanie na wiatraczek; zdmuchiwanie papierków z gładkiej i chropowatej powierzchni; zdmuchiwanie papierków z gładkiej i chropowatej powierzchni; przenoszenie papierków, ścinków za pomocą słomki; przenoszenie papierków, ścinków za pomocą słomki; nadmuchiwanie balonów; nadmuchiwanie balonów; dmuchanie na piórka, kłębki waty, paski folii tak, aby wprawić je w ruch; dmuchanie na piórka, kłębki waty, paski folii tak, aby wprawić je w ruch; puszczanie baniek mydlanych; puszczanie baniek mydlanych; naprzemienne chuchanie i dmuchanie na lusterko ( para pojawia się i znika); naprzemienne chuchanie i dmuchanie na lusterko ( para pojawia się i znika); zabawa w syrenę – wymawianie na wydechu samogłosek ( eo, iu, au, ia); zabawa w syrenę – wymawianie na wydechu samogłosek ( eo, iu, au, ia); dmuchanie na kartkę papieru przyłożoną do ściany tak, aby nie spadła; dmuchanie na kartkę papieru przyłożoną do ściany tak, aby nie spadła; kołysanie książki ( ręki, misia itp.) - oddychanie przeponowe z przedmiotem ułożonym na brzuchu; kołysanie książki ( ręki, misia itp.) - oddychanie przeponowe z przedmiotem ułożonym na brzuchu; naśladowanie śmiechu: tubalnego, skrzeczącego, piskliwego itd.; naśladowanie śmiechu: tubalnego, skrzeczącego, piskliwego itd.;


Pobierz ppt "ĆWICZENIA NARZĄDÓW ARTYKULACYJNYCH: JĘZYKA, WARG, PODNIEBIENIA."

Podobne prezentacje


Reklamy Google