Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Dokąd zmierza edukacja z klasą Program wspierają Wirtualne Pracownie wspierają Honorowy Patron Organizatorzy programu Partnerzy główni.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Dokąd zmierza edukacja z klasą Program wspierają Wirtualne Pracownie wspierają Honorowy Patron Organizatorzy programu Partnerzy główni."— Zapis prezentacji:

1 Dokąd zmierza edukacja z klasą Program wspierają Wirtualne Pracownie wspierają Honorowy Patron Organizatorzy programu Partnerzy główni

2 gruntownie uczyć wiedzy ogólnej i specjalistycznych umiejętności PO CO W OGÓLE JEST SZKOŁA? rys. Jacek Gawłowski

3 PO CO W OGÓLE JEST SZKOŁA? dobrze przygotować do rynku pracy i oczekiwań pracodawców rys. Jacek Gawłowski

4 PO CO W OGÓLE JEST SZKOŁA? uczyć kompetencji kluczowych (Unia Europejska) i kompetencji XXI wieku (Stany Zjednoczone) rys. Jacek Gawłowski

5 PO CO W OGÓLE JEST SZKOŁA? rozwijać młodego człowieka, dawać szczęście, poczucie własnej wartości i sprawczości, uczyć współpracy i empatii rys. Jacek Gawłowski

6 PO CO W OGÓLE JEST SZKOŁA? budować autonomię, krytycyzm, kreatywność i innowacyjność rys. Jacek Gawłowski

7 PO CO W OGÓLE JEST SZKOŁA? wyrównywać szanse, zmniejszać ryzyko segregacji: nadzieje i obawy związane z TIK rys. Jacek Gawłowski

8 TRENDY W EDUKACJI (OECD) żyjemy w coraz bardziej globalnym świecie (coraz szersze i głębsze powiązania, nowe technologie i niskie koszty transportu: przepływ dóbr, usług i idei, globalne problemy wymagające globalnych rozwiązań) wszyscy chcą dobrze żyć (megalopolis, wielkie miasta bardziej podobne do siebie niż do terenów wiejskich w swoich krajach, tu jest praca ale i problemy zdrowotne i społeczne) dynamika zmian: rynek pracy, demografia, kompetencje (kobieta pracująca, inwestuj w kompetencje, BiR i patenty, praca elastyczna, nierówności – edukacja może je zmniejszać albo zwiększać) rodzina wczoraj i dziś (zmiana modelu – rodzina mniejsza, rodzice pracują i są starsi, rozwody i samotni rodzice, nieznaczny wzrost dochodu, ambicje edukacyjne stale rosną, wpływ SES na wyniki nadal ogromny) edukacja podłączona i połączona (życie z komputerem i internetem 24/7, uczenie się zawsze i wszędzie, appsy do wszystkiego, szkoły w chmurze, bezpieczeństwo w sieci, prawa autorskie i otwarte zasoby) Trends Shaping Education 2013, OECD

9 TRIUMFY W PISA

10 PĘD DO WYKSZTAŁCENIA *razem z liceami profilowanymi i średnimi szkołami artystycznymi, właściwie średnie szkoły zawodowe W 2012/2013 r. studiowało 52 proc. młodych Polaków i Polek, z tym że na sześć studentek przypadało tylko czterech studentów! Według niedawnych (2011) prognoz OECD studia w jakimś momencie życia podejmie aż 92 proc. młodych Polek i 70 proc. Polaków.

11 EDUKACJA SIĘ OPŁACA Polak po wyższych studiach w porównaniu z Polakiem z maturą zarobi przez całe życie więcej aż o 231 tys. dolarów (przeliczonych wg siły nabywczej) i to netto, po odjęciu nakładów na edukację. Ten bonus za studia jest mocno powyżej średniej UE. Dla Polek jest niższy 166 tys. dolarów. Pracę (choćby śmieciową…) ma w Polsce 85% osób z wyższym wykształceniem i tylko 40% poniżej średniego! Niespotykana różnica w UE. grafika: Search Engine People Blog, Flickr, CC BY 2.0

12 MNIEJ PRACY, MNIEJ KASY dane dla gimnazjów, 2011 Wzrost zarobków od 2005 r.: UE + 11%, OECD + 6%, Polska + 67%

13 KŁOPOTY POLSKIEJ SZKOŁY NIE UCZY NOWOCZESNEGO ŚWIATA (katastrofa w rozwiązywaniu e-problemów; PISA pkt!) NIE UCZY WSPÓŁPRACY NUDZI (na lekcjach często nudzi się ponad połowa polskich uczniów, a w liceum aż dwie trzecie!) MĘCZY, STRESUJE, ZASMUCA ZAMYKA SIĘ NA RZECZYWISTOŚĆ KONSERWATYWNA, ZASTRASZONA… grafika: Marcin Polak, Flickr, CC BY 2.0

14 SKORO JEST TAK DOBRZE, CZEMU JEST TAK ŹLE? badania kompetencji dorosłych: powyżej 30 r. życia - wyniki Polaków poniżej OECD Boost skills for jobs and well-being, OECD

15 SKORO JEST TAK DOBRZE, CZEMU JEST TAK ŹLE? niska innowacyjność Polaków (z 43 miejsca w 2001 r. spadliśmy na 63 w 2012 r.) niskie finansowanie edukacji (2 razy mniej na U/U niż w zamożniejszych krajach UE – 6 tys. $) selekcja i trajektoryzacja młodych – do szkół ponadgimnazjalnych i na wyższe studia udostępnienie wykształcenia nie przechodzi w jakość pragmatyzacja i komercjalizacja edukacji - a gdzie formatywna funkcja edukacji? przedłużone dojrzewanie: młodzi ludzie nie potrafią się odnaleźć w życiu po szkole, eskapizm (np. internetowy), ucieczka w prywatne życie Technikum Specjalne nr 2, Lublin II Liceum Ogólnokształcące, Sopot

16 SKORO JEST TAK DOBRZE, CZEMU JEST TAK ŹLE? wysokie ambicje - potrzebny coaching edukacyjny szkoły zawodowe - ciągle niedopasowane do potrzeb (wydano 2,2 mld PLN) Zespół Szkół, Proszowice Zespół Szkół Politechnicznych, Września

17 JAK DOBRZE UCZYĆ? Nowe technologie jako szansa. Problemy i pytania: do wygooglowania i do rozwiązania (Googlable vs Non-Googlable). Te drugie są kluczowe. TIK: wyjść poza trywialne pytania i odpowiedzi, rozwiązywania problemów i współpracy. Szkoła Podstawowa nr 3, Włocławek

18 JAK DOBRZE UCZYĆ? Otwarte zasoby, otwarte kursy, otwarta edukacja. Człowiek uczy się stale, nie tylko w szkole. Możliwość personalizacji i dopasowania edukacji do potrzeb konkretnych grup uczniów, klas, szkół, itp. TIK: lekcje, zadania i projekty szyte na miarę. Odblokujszkole.pl, Zespół Szkół, Gliwice Platforma Szkoły z Klasą 2.0 Wrota Wiedzy

19 JAK DOBRZE UCZYĆ? Wirtualne Pracownie - Platforma Szkoły z Klasą 2.0 Uczenie się jako proces społeczny. Przełamywanie izolacji, otwieranie się przestrzeni edukacji – pary, zespoły, grupy projektowe, sieci. TIK: sieci w sieci, zasoby otwarte i wspólnie tworzone, szkoła 2.0. Szkoła Podstawowa, GlichówSzkoła Podstawowa nr 2, Bochnia

20 JAK DOBRZE UCZYĆ? Widoczne uczenie się (Visible learning): nauczyciele i uczniowie stale zbierają dowody na to, że a) uczniowie potrafią przedstawić cele uczenia się i kryteria sukcesu b) ich prace/kompetencje spełniają te kryteria c) uważają, że stanowią dla nich odpowiednie wyzwanie d) nauczyciele korzystają z tych informacji przy planowaniu następnych lekcji i dalszej pracy uczniów. TIK: sprawdzać na bieżąco oraz pokazywać, czego i jak U/U się uczą. Szkoła Podstawowa nr 6, Inowrocław

21 JAK DOBRZE UCZYĆ? Informacja zwrotna dla ucznia. Zadania i sprawdziany bez omówienia i bez możliwości poprawy = bez sensu. Błędy jako okazja do uczenia się – dla wszystkich, także nauczycieli! Bo jeszcze ważniejsza jest informacja zwrotna dla nauczyciela, zbierana na bieżąco i systematycznie. TIK: korekty, komentarze, uwagi, minisprawdziany, sondy.

22 JAK DOBRZE UCZYĆ? Lekcja odwrócona, klasa odwrócona – czy naprawdę szansa na przełom w edukacji? Nowa odsłona konstruktywizmu. Wersja zmodyfikowana: też zamiana miejsc, tylko wszystko dzieje się w szkole. TIK: informacje z sieci, platformy edukacyjnej... Szkoła Podstawowa nr 5, Ostrów Wielkopolski Gimnazjum, Puszcza Mariańska

23 JAK DOBRZE UCZYĆ? Uczeń w centrum uwagi – jak sprawić, żeby chciał/a się uczyć, żeby się zaciekawił/a, żeby miał/a motywację. Strategie i sposoby (sposób na lekcję). TIK: zaangażowanie, uwaga i frajda, personalizacja i motywacja.

24 JAK DOBRZE UCZYĆ? Uczyć/się myślenia wyższego rzędu - nie odtwarzanie, tylko przetwarzanie, wnioskowanie, operacje symboliczne, analogie. Przeprojektować lekcje, tematy, problemy do rozwiązania. Jak inaczej definiować problemy? Jak formułować pytania? Rola dobrych wzorów i prototypów. TIK: szkoda czasu na ustalanie faktów. Odkrywanie na lekcji przedmiotów przyrodniczych, Intel

25 JAK DOBRZE UCZYĆ? Uczenie się od siebie i ze sobą (peeragogy). Edukacja prefiguratywna, mit cyfrowych tubylców. Ale oni wcale nie są ekspertami w uczeniu się przy pomocy TIK! TIK: uczymy innych, uczymy się z TIK. Szkoła Podstawowa nr 2, Kwidzyn Szkoła Podstawowa nr 5, Ostrów Wielkopolski

26 JAK DOBRZE UCZYĆ? Społeczności praktyki, w szkole i międzyszkolne. Szkoły uczące się – nauczyciele, dyrektorzy, personel szkoły. TIK: komunikacja, wspólna praca, wspieranie się, pogotowie TIK. Szkolenie nauczycieli Mistrzowie Kodowania Zespół Szkół Politechnicznych, Września konferencje Szkoły z Klasą 2.0

27 … CZYLI JAK NAUCZAĆ, ŻEBY ONI (I ONE) SIĘ UCZYLI? NEURODYDAKTYKA czy XIX-wieczna szkoła ma jeszcze rację bytu w XXI wieku? nauczyciele nie są źródłem informacji, ale przewodnikami po świecie nadmiaru informacji mózg człowieka pracuje inaczej, niż oczekuje tego szkoła – chce przetwarzać informacje, wyławiać najważniejsze, tworzyć reguły, przewidywać, rozwiązywać problemy współpraca ważniejsza niż rywalizacja, a zaufanie lepsze niż lęk Long Term Potentiation, blog.lib.umn.eduLong Term Potentiation

28 Szkoła Podstawowa nr 5, Ostrów Wielkopolski Szkoła Podstawowa, MiłaczewSzkoła Podstawowa nr 11, Wejherowo

29 Targi Szkoły z Klasą 2.0 Warszawa, 11 kwietnia 2014 r. Program wspierają Wirtualne Pracownie wspierają Honorowy Patron Organizatorzy programu Partnerzy główni


Pobierz ppt "Dokąd zmierza edukacja z klasą Program wspierają Wirtualne Pracownie wspierają Honorowy Patron Organizatorzy programu Partnerzy główni."

Podobne prezentacje


Reklamy Google