Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Ruch w życiu młodego człowieka. Ruch w życiu człowieka - potrzeba i przyjemność. Aktywność w życiu człowieka pełni podstawową funkcję, jest cechą wrodzoną

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Ruch w życiu młodego człowieka. Ruch w życiu człowieka - potrzeba i przyjemność. Aktywność w życiu człowieka pełni podstawową funkcję, jest cechą wrodzoną"— Zapis prezentacji:

1 Ruch w życiu młodego człowieka

2 Ruch w życiu człowieka - potrzeba i przyjemność. Aktywność w życiu człowieka pełni podstawową funkcję, jest cechą wrodzoną zdrowego dziecka. Dzieci, które są pozbawione aktywności i wszystko jest im podane, mogą liczyć na gotowe rozwiązania i pomysły wtedy gdy są małe, w wieku szkolnym cechuje takie dzieci bierność w podejmowaniu decyzji.

3 Obecnie szczególną rangę przypisuje się aktywności ruchowej współczesnego człowieka. Z uwagi na jej funkcje stymulujące, adaptacyjne, korekcyjne oraz kompensacyjne. Związane jest to z: obniżeniem się wraz z procesem urbanizacji ogólnej aktywności, dynamiczny rozwój techniki, komputeryzacja i zagrożenie ekologiczne będą wymagały coraz większego poziomu sprawności fizycznej, psychicznej i społecznej oraz wielu sprawności, które trudno dokładnie przewidzieć, zwiększenie czasu wolnego człowieka, aktywne wykorzystanie tego czasu należy do podstaw promowania zdrowia, rozwój różnych form wychowania do zdrowia i obejmowanie nim coraz większych grup dzieci i młodzieży dla podnoszenia jakości ich życia

4 Ruch, wysiłek fizyczny powoduje wiele korzystnych zmian wewnątrz poszczególnych układów człowieka:

5 w układzie ruchu – aktywność fizyczna wpływa na mineralizacje kośćca; wzrastanie kości u dzieci i młodzieży; zapobiega i koryguje wady postawy; wzmacnia i stabilizuje stawy; wzmacnia przyczepy, ścięgna i wiązadła; zwiększa przekrój i objętość włókien mięśniowych; zwiększa napięcie, siłę i sprężystość mięśni, dzięki czemu organizm lepiej przystosowuje się do różnych obciążeń. Poprawa umięśnienia ma wielkie znaczenie dla stabilizacji układu kostnego, systematyczne ćwiczenia mięśni grzbietu i brzucha prowadzą do wzmocnienia tzw. gorsetu mięśniowego, co likwiduje bądź łagodzi dolegliwości kręgosłupa zaliczane także do chorób cywilizacyjnych.

6 w układzie krwionośnym - systematyczny trening zwiększa liczbę erytrocytów i hemoglobiny; zwiększa liczbę leukocytów; zwiększa pojemność tlenową krwi; powoduje zwolnienie tętna do uderzeń na minutę; zmniejsza ciśnienie skurczowe krwi; kształtuje ekonomiczniejszą pracę serca. Serce zmuszane do częstszego wysiłku dostosowuje się do większych wymagań, rozrasta się, poprawia zdolność do transportowania krwi. Człowiek z wytrenowanym sercem nie męczy się z byle powodu i jest w stanie w każdej chwili podjąć i dobrze znieść każdy wysiłek.

7 w układzie oddechowym – aktywność ruchowa zwiększa pojemność życiową płuc; zwiększa głębokość oddechu a także zużycie tlenu i pułap tlenowy o około 25%; zmniejsza liczbę oddechów na minutę; zmniejsza wielkość długu tlenowego.

8 w układzie nerwowym – ćwiczenia fizyczne pobudzają dojrzewanie ośrodków ruchowych w mózgu przyspieszając tym rozwój motoryczności; powodują wzrost szybkości przewodzenia bodźców nerwowych; polepszają koordynację ruchową; zmniejszają poziom lęku; obniżają stany depresyjne oraz poprawiają jakość snu.

9 w układzie hormonalnym – aktywność fizyczna ma korzystny wpływ na budowę i czynność przysadki mózgowej przez co może odgrywać rolę czynnika intensyfikującego rozwój fizyczny.

10 w układzie immunologicznym – wysiłek fizyczny wpływa na poprawę systemu obronnego i wzrost odporności na zachorowania.

11

12

13

14

15 Sport towarzyszy człowiekowi od niepamiętnych czasów. Już w starożytności organizowano przeróżne zawody i turnieje, choć znacznie różniły się one od dzisiejszych dyscyplin. Rywalizacja sportowa jest bardzo istotną częścią życia ludzkiego. Chciałbym udowodnić tę tezę przytaczając parę argumentów. Jak powszechnie wiadomo sport to zdrowie. Ludzie, którzy nie mają choć trochę ruchu w swoim życiu są wolniejsi, bardziej zmęczeni, mają kłopoty z koncentracją w przeciwieństwie do osób aktywnych. Codzienna gimnastyka lub regularne ćwiczenia znacznie wpływają na poprawę ogólnej sprawności i samopoczucia.

16 Ale sport to nie tylko gimnastyka i ćwiczenia indywidualne – to także sporty zespołowe, które są jeszcze bardziej rozwijające. Uczą szybkiego podejmowania decyzji i pracy w drużynie. Na boisku, podczas gry nie ma czasu żeby zastanawiać się nad każdym swoim ruchem, ale zawsze trzeba brać odpowiedzialność za to co się robi. Sport drużynowe wymagają zdecydowania i dynamiki, bo bez nich nigdy nie osiągnie się sukcesu. Chęć dojścia do czegoś zmusza nas do poprawy umiejętności lub wzmocnienia jakiejś partii naszego ciała. Sprawia to, że musimy nad sobą pewien czas popracować, bo przecież bez wysiłku nie ma wyników. Regularne ćwiczenia uczą nas wytrwałości i upartości w dążeniu do obranego wcześniej celu.

17 Mówiąc o sporcie często poruszamy kwestię zwycięzców, a przecież na każdego wygranego przypadają jacyś przegrani. Powinniśmy zawsze starać się wygrać, ale nie za wszelką cenę. Ci, którzy całe życie wygrywają, zazwyczaj nie mają ani trochę pokory, a to źle ponieważ nikt nigdy nie powinien być pyszny. Dlatego czasem dobrze jest przegrać, aby nauczyć się właśnie tej cechy poprzez współzawodnictwo. Uważam, że sport jest potrzebny każdemu człowiekowi. Gdyby nie on, świat byłby o wiele uboższy kulturalnie i mniej rozwinięty.

18

19


Pobierz ppt "Ruch w życiu młodego człowieka. Ruch w życiu człowieka - potrzeba i przyjemność. Aktywność w życiu człowieka pełni podstawową funkcję, jest cechą wrodzoną"

Podobne prezentacje


Reklamy Google