Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Debata pod hasłem Dobre normy nie są złe. Wyniki ankiety dotyczącej przestrzegania norm społecznych. W ankiecie wzięło udział 124 uczniów naszego gimnazjum.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Debata pod hasłem Dobre normy nie są złe. Wyniki ankiety dotyczącej przestrzegania norm społecznych. W ankiecie wzięło udział 124 uczniów naszego gimnazjum."— Zapis prezentacji:

1 Debata pod hasłem Dobre normy nie są złe

2 Wyniki ankiety dotyczącej przestrzegania norm społecznych. W ankiecie wzięło udział 124 uczniów naszego gimnazjum.

3 Celem debaty jest promowanie pozytywnych wartości.

4 NORMY SPOŁECZNE prawa i zasady od początku naszego istnienia; coś co jest raczej przestrzegane przez wszystkich w społeczeństwie, taki niepisany regulamin; ustalone zasady postępowania; zasady zachowania w miejscach publicznych; dobre zachowanie publiczne; zasady ogólnie przyjęte przez społeczeństwo; zasady, które są dobrem dla każdego społeczeństwa; zasady, których powinni przestrzegać wszyscy i dotyczą życia społecznego; to określone zasady, które są przestrzegane z kulturą; kultura zachowywania się ludzi w miejscach publicznych;

5 Dzień dobry, Cieszę się, że cię widzę! Witaj! Jak dobrze cię widzieć! Szczęść Boże Jak ładnie dziś wyglądasz Przepraszam, przykro mi dziękuję do widzenia

6 I. Zwroty grzecznościowe Bądź takim, abyś nie musiał czerwienić się przed samym sobą

7 97% z nas używa zwrotów grzecznościowych kiedy rozmawiamy z dorosłymi 84% kiedy chcemy okazać komuś szacunek 78% tak nas wychowano 65% uważamy, że to dobrze o nas świadczy 61% lubimy kiedy inni się tak do nas zwracają 30% kiedy sami kogoś lubimy 25% kiedy rozmawiamy z kolegami 15% jeśli się powie grzecznie do nauczyciela, to będzie milszy;

8 70% z nas przeklina kiedy jesteśmy zdenerwowani 72% kiedy żartujemy sobie z kolegami 22% z przyzwyczajenia 19 % to dla nas forma obrony 16% kiedy chcemy coś dobrze opisać słowami 13% kiedy mamy dobry humor 7% kiedy chcemy komuś dokuczyć 6% ponieważ inni tak robią 5% kiedy coś skrajnie irytuje, nigdy na kogoś jeśli ktoś na nas źle mówi bo lubimy kiedy nie możemy się czegoś nauczyć w przypadku niekulturalnej rozmowy

9 Kamyk lub przekleństwo Mark Twain miał brzydki zwyczaj – strasznie przeklinał. Żona chcąc pomóc w zwalczaniu tego nawyku poradziła mu, by za każdym razem ilekroć zaklnie, włożył do kieszeni kamyk. Kiedyś pisarz wrócił po ciężkim dniu do domu, opróżnił kieszeń z dużej ilości kamyków i powiedział: - Resztę wkrótce przywiezie samochód ciężarowy.

10 94% z nas woli, gdy inni zwracają się do nas kulturalnie ponieważ : szanuję takie osoby; wiem, że jestem dla nich ważna; dobrze to o nich świadczy; sam czuję się szanowany; czuję się z tym dobrze i wiem, że to dobrze świadczy o człowieku z którym rozmawiam; uważam to za lepsze; nie trzeba przeklinać, aby rozmowa była interesująca; łatwiej nam jest wtedy rozmawiać i nawiązywać kontakt; bo to fajne;cdn

11 nie lubię wulgaryzmów; jest to o wiele milsze; lepiej się wtedy czuję; lepiej wpada w ucho; jest to przyjemne dla ucha; odwzajemniam kulturę w odpowiedzi; odwzajemniam to takim samym zachowaniem; wolę okazywać szacunek, a nie zachowywać się wulgarnie; ta osoba staje się dobra w moich oczach; jest to grzeczne i świadczy o dobrym wychowaniu; wtedy rozmowa ma jakikolwiek sens; chcę dorastać w dobrym towarzystwie i nie lubię, nie życzę sobie, jak ktoś używa przekleństw w mojej obecności;

12

13 II. Empatia i wrażliwość Przyłap kogoś na zrobieniu czegoś dobrego

14 74% z nas stara się pomóc innym pytając o co chodzi; pocieszając; próbując rozwiązać problem; udzielając rad, np. aby porozmawiać z rodzicami; w przypadku przemocy rozdzielając dwie osoby z pomocą kolegów/koleżanek; wzywając nauczyciela; zawiadamiając osobę dorosłą;

15 Reagować czy nie? Jeżeli: Nie znamy obu stron; Nie chcemy się wtrącać w nie swoje sprawy; Nie chcemy być w to zamieszani; Boimy się ich reakcji; Że nam też zaczną dokuczać; Boimy się kogoś urazić; Nie wiemy czy nie pogorszymy sytuacji; Nie chcemy, aby nam też się coś stało; Boimy się, że będzie to na naszą niekorzyść; Boimy się czy ktoś nie żartuje sobie z nas; Nie chcemy być narażeni na głupie komentarze, wyśmiewanie;

16 Procedury postępowania Masz wpływ na to, co się dzieje! 1. Upewnij się czy jest bezpiecznie. 2. Jeśli znasz którąś z osób, zainterweniuj słownie. 3. Powiadom niezwłocznie osobę dorosłą. 4. Jeśli nie wiesz co zrobić powiadom odpowiednie instytucje: Rzecznika Praw Dziecka Policja 997 Telefon alarmowy 112 Grodziski Telefon Zaufania 22 – Pamiętaj, że takie działanie to nie jest donoszenie, ale prawidłowa postawa!

17 89% z nas pomaga innym słownie; będąc przy osobie; pocieszając; przytulając; udzielając rad; rozmawiając; ustępując miejsca w autobusie; zmywając podłogę w domu; pożyczając zeszyt; bezinteresownie opiekując się dziećmi samotnej pani; prowadząc do pedagoga;

18 83% z nas chce, żeby ktoś pomógł, gdy dzieje nam się krzywda Przez: pocieszenie; wysłuchanie; przytulenie; poinformowanie osoby dorosłej; wezwanie nauczyciela, ponieważ bezpośrednie interwencje rówieśnika mogą pogorszyć sytuację;

19

20 III. Szacunek do starszych Starość nadchodzi powoli, młodość przebiega szybko.

21 94% z nas szanuje osoby dorosłe Ponieważ: tak nas wychowano w domu, żeby szanować starszych 77% mają większe doświadczenie życiowe niż my 50% ci dorośli, których znamy szanują nas i innych ludzi 48% takie są zasady, że starszym i osobom na wyższym stanowisku okazuje się szacunek 40% dają nam dobry przykład 31% lubię widzieć uśmiech na ich twarzach; wskazane jest okazywać każdemu szacunek; są starsze i nie są moimi kolegami;

22 W naszym otoczeniu osoby dorosłe, które są dla nas dobrym przykładem i które szanujemy to: rodzice 80% inni członkowie rodziny 77% nauczyciele 31% osoba dorosła poznana przez internet ; sąsiedzi; harcerze; koleżanka, znajoma mamy; mama koleżanki; Rihanua, Justin Bieber;

23 Cechy osoby dorosłej, którą szanujemy: wyrozumiała; sprawiedliwa; konsekwentna; mądra; uczciwa; szczera; miła; pomocna; bezstronna; pracowita; rodzinna; dobra; zaufana; empatyczna; systematyczna; sumienna; cierpliwa; poświęci trochę czasu; okazuje mi szcunek; potrafi wysłuchać, doradzić; potrafi pomóc w trudnej sytuacji; dotrzymuje słowa; myśli o innych; ma poczucie humoru; umie nauczyć tak, bym zrozumiał; robi wszystko dla naszego dobra; nie śmieje się;

24

25 IV. Normy i regulamin szkolny Posłuszeństwo jest matką szczęścia.

26 Zasady szkolne, które są dla nas niezrozumiałe używanie telefonów komórkowych na lekcjach, ponieważ uczymy się dla siebie i jeśli nas coś nie interesuje, to możemy zająć się czymś innym; bo telefon jest potrzebny na lekcji; strój i makijaż, ponieważ w szkole powinno równo traktować się nauczycielki i uczennice; makijaż, ponieważ nie przeszkadza w nauce; makijaż, bo jak mam trądzik i przebarwienia, chciałabym to zakryć, aby się lepiej czuć; makijaż, bo każdy ma prawo do swojego stylu i dzięki temu lepiej się czujemy; makijaż, bo każdy powinien wyglądać tak jak chce; zmiana obuwia, ponieważ jest to męczące jedzenie na lekcjach; zakaz przesiadywania w łazienkach;

27 Zasady szkolne, które są dla nas zrozumiałe nie można używać telefonów komórkowych w czasie lekcji, ponieważ gdyby wszyscy ich używali, nie możnabyłoby prowadzić lekcji; nie można palić papierosów, zażywać narkotyków, pić alkoholu, ponieważ chcę być zdrowy, nie chcę, żeby o mnie źle mówili i jestem za młody na takie rzeczy; nie można jeść na lekcji; zachowanie ciszy na lekcji, ponieważ jest to dla naszego dobra; odpowiedni strój, ponieważ szkoła jest miejscem publicznym; brak makijażu; wpychanie się przy sklepiku lub w szatni, ponieważ są zasady, których musimy przestrzegać, czy chcemy, czy nie; nie można biegać po korytarzu; zakaz wychodzenia w czasie przerw poza teren szkoły, ponieważ szkoła odpowiada za nasze bezpieczeństwo; zmiana obuwia i szanowanie mienia szkolnego, ponieważ szkoła nie chce wydawać pieniędzy na ciągłe odnawianie sal;

28 76% uczniów stosuje się do regulaminu szkolnego Ponieważ: tak lepiej się żyje z innymi; jest on bardzo ważny dla naszego bezpieczeństwa; bez regulaminu nie ma szkoły; w większości są dobre; nauczono mnie szanować zasad; tak powinno się robić; bo to zapobiega chaosowi; wolę być kulturalna i stosować się do reguł; są tam zapisane wyłącznie rzeczy dla nas dobre; jestem uczniem tej szkoły; trzeba się zachowywać wg wyznaczonych zasad; cdn

29 są to zasady obowiązujące wszystkich; bo nie widzę powodu, by robić coś złego; regulamin jest po to, by go przestrzegać; by było lepiej, kulturalniej; żeby nie mieć kłopotów; z przyzwyczajenia; jestem grzeczny; są to mądre, sprawdzone zasady; dla ocen i satysfakcji; tak trzeba, nie chcę mieć problemów; tak będzie lepiej dla wszystkich; chcę by szkoła była bezpieczna i żebyśmy przychodzili do niej z ochotą;

30 Normy społeczne, które są dla nas najważniejsze uczeń nie pali, nie pije, zwraca się z szacunkiem do innych, nie stosuje przemocy fizycznej, ani psychicznej; wszystkie zasady; pomoc innym; szanować mienie; bezpieczeństwo; nie działać na niekorzyść innych być miłym; wolność słowa; równouprawnienie; tolerancja; uczciwość; szacunek do innych; kulturalne zachowanie; spokojne lekcje;

31 V. Freestyle Żeby w szatni był mniejszy tłok; Mniej przemocy; Mniej dogadywania; Więcej szacunku; Przerwy w łazienkach; Przestrzeganie regulaminu szkolnego w ocenianiu; Lekcje w-f na koniec lekcji; Tablety lub laptopy zamiast książek i zeszytów; Większe szatnie; Lepsze zachowanie młodszych uczniów wobec siebie i innych;

32 Ale trzeba też trochę wychodzić przed szereg, być nietuzinkowym Czy to oznacza łamanie norm? cdn Dobre normy nie są złe

33 Bibliografia: www. memy.pl Harry Potter i Kamień Filozoficzny – film DVD przygotowanie: Iwona Wójcik-Mikulska i Patrycja Kochan


Pobierz ppt "Debata pod hasłem Dobre normy nie są złe. Wyniki ankiety dotyczącej przestrzegania norm społecznych. W ankiecie wzięło udział 124 uczniów naszego gimnazjum."

Podobne prezentacje


Reklamy Google