Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Debata pod hasłem “Dobre normy nie są złe”

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Debata pod hasłem “Dobre normy nie są złe”"— Zapis prezentacji:

1 Debata pod hasłem “Dobre normy nie są złe”

2 Wyniki ankiety dotyczącej przestrzegania norm społecznych
Wyniki ankiety dotyczącej przestrzegania norm społecznych. W ankiecie wzięło udział 124 uczniów naszego gimnazjum.

3 Celem debaty jest promowanie pozytywnych wartości.

4 NORMY SPOŁECZNE prawa i zasady od początku naszego istnienia;
coś co jest raczej przestrzegane przez wszystkich w społeczeństwie, taki niepisany regulamin; ustalone zasady postępowania; zasady zachowania w miejscach publicznych; dobre zachowanie publiczne; zasady ogólnie przyjęte przez społeczeństwo; zasady, które są dobrem dla każdego społeczeństwa; zasady, których powinni przestrzegać wszyscy i dotyczą życia społecznego; to określone zasady, które są przestrzegane z kulturą; kultura zachowywania się ludzi w miejscach publicznych;

5 Dzień dobry, Cieszę się, że cię widzę. Witaj. Jak dobrze cię widzieć
Dzień dobry, Cieszę się, że cię widzę! Witaj! Jak dobrze cię widzieć! Szczęść Boże Jak ładnie dziś wyglądasz Przepraszam, przykro mi dziękuję do widzenia

6 I. Zwroty grzecznościowe
Bądź takim, abyś nie musiał czerwienić się przed samym sobą

7 97% z nas używa zwrotów grzecznościowych
kiedy rozmawiamy z dorosłymi 84% kiedy chcemy okazać komuś szacunek 78% tak nas wychowano 65% uważamy, że to dobrze o nas świadczy 61% lubimy kiedy inni się tak do nas zwracają 30% kiedy sami kogoś lubimy 25% kiedy rozmawiamy z kolegami 15% jeśli się powie grzecznie do nauczyciela, to będzie milszy;

8 70% z nas przeklina kiedy jesteśmy zdenerwowani 72%
kiedy żartujemy sobie z kolegami 22% z przyzwyczajenia 19 % to dla nas forma obrony 16% kiedy chcemy coś dobrze opisać słowami 13% kiedy mamy dobry humor 7% kiedy chcemy komuś dokuczyć 6% ponieważ inni tak robią 5% kiedy coś skrajnie irytuje, nigdy na kogoś jeśli ktoś na nas źle mówi bo lubimy kiedy nie możemy się czegoś nauczyć w przypadku niekulturalnej rozmowy

9 Kamyk lub przekleństwo
Mark Twain miał brzydki zwyczaj – strasznie przeklinał. Żona chcąc pomóc w zwalczaniu tego nawyku poradziła mu, by za każdym razem ilekroć zaklnie, włożył do kieszeni kamyk. Kiedyś pisarz wrócił po ciężkim dniu do domu, opróżnił kieszeń z dużej ilości kamyków i powiedział: - Resztę wkrótce przywiezie samochód ciężarowy.

10 94% z nas woli, gdy inni zwracają się do nas kulturalnie
ponieważ : szanuję takie osoby; wiem, że jestem dla nich ważna; dobrze to o nich świadczy; sam czuję się szanowany; czuję się z tym dobrze i wiem, że to dobrze świadczy o człowieku z którym rozmawiam; uważam to za lepsze; nie trzeba przeklinać, aby rozmowa była interesująca; łatwiej nam jest wtedy rozmawiać i nawiązywać kontakt; bo to fajne; cdn

11 nie lubię wulgaryzmów;
jest to o wiele milsze; lepiej się wtedy czuję; lepiej wpada w ucho; jest to przyjemne dla ucha; odwzajemniam kulturę w odpowiedzi; odwzajemniam to takim samym zachowaniem; wolę okazywać szacunek, a nie zachowywać się wulgarnie; ta osoba staje się dobra w moich oczach; jest to grzeczne i świadczy o dobrym wychowaniu; wtedy rozmowa ma jakikolwiek sens; chcę dorastać w dobrym towarzystwie i nie lubię, nie życzę sobie, jak ktoś używa przekleństw w mojej obecności;

12

13 II. Empatia i wrażliwość
Przyłap kogoś na zrobieniu czegoś dobrego

14 74% z nas stara się pomóc innym
pytając o co chodzi; pocieszając; próbując rozwiązać problem; udzielając rad, np. aby porozmawiać z rodzicami; w przypadku przemocy rozdzielając dwie osoby z pomocą kolegów/koleżanek; wzywając nauczyciela; zawiadamiając osobę dorosłą;

15 Reagować czy nie? Jeżeli: Nie znamy obu stron;
Nie chcemy się wtrącać w nie swoje sprawy; Nie chcemy być w to zamieszani; Boimy się ich reakcji; Że nam też zaczną dokuczać; Boimy się kogoś urazić; Nie wiemy czy nie pogorszymy sytuacji; Nie chcemy, aby nam też się coś stało; Boimy się, że będzie to na naszą niekorzyść; Boimy się czy ktoś nie żartuje sobie z nas; Nie chcemy być narażeni na głupie komentarze, wyśmiewanie;

16 Procedury postępowania
Masz wpływ na to, co się dzieje! 1. Upewnij się czy jest bezpiecznie. 2. Jeśli znasz którąś z osób, zainterweniuj słownie. 3. Powiadom niezwłocznie osobę dorosłą. 4. Jeśli nie wiesz co zrobić powiadom odpowiednie instytucje: Rzecznika Praw Dziecka → Policja → 997 Telefon alarmowy → 112 Grodziski Telefon Zaufania → 22 – Pamiętaj, że takie działanie to nie jest donoszenie, ale prawidłowa postawa!

17 89% z nas pomaga innym słownie; będąc przy osobie; pocieszając;
przytulając; udzielając rad; rozmawiając; ustępując miejsca w autobusie; zmywając podłogę w domu; pożyczając zeszyt; bezinteresownie opiekując się dziećmi samotnej pani; prowadząc do pedagoga;

18 żeby ktoś pomógł, gdy dzieje nam się krzywda
83% z nas chce, żeby ktoś pomógł, gdy dzieje nam się krzywda Przez: pocieszenie; wysłuchanie; przytulenie; poinformowanie osoby dorosłej; wezwanie nauczyciela, ponieważ bezpośrednie interwencje rówieśnika mogą pogorszyć sytuację;

19

20 III. Szacunek do starszych
Starość nadchodzi powoli, młodość przebiega szybko.

21 94% z nas szanuje osoby dorosłe
Ponieważ: tak nas wychowano w domu, żeby szanować starszych 77% mają większe doświadczenie życiowe niż my 50% ci dorośli, których znamy szanują nas i innych ludzi 48% takie są zasady, że starszym i osobom na wyższym stanowisku okazuje się szacunek 40% dają nam dobry przykład 31% lubię widzieć uśmiech na ich twarzach; wskazane jest okazywać każdemu szacunek; są starsze i nie są moimi kolegami;

22 W naszym otoczeniu osoby dorosłe, które są dla nas dobrym przykładem
i które szanujemy to: rodzice 80% inni członkowie rodziny 77% nauczyciele 31% osoba dorosła poznana przez internet ; sąsiedzi; harcerze; koleżanka, znajoma mamy; mama koleżanki; Rihanua, Justin Bieber;

23 Cechy osoby dorosłej, którą szanujemy:
wyrozumiała; sprawiedliwa; konsekwentna; mądra; uczciwa; szczera; miła; pomocna; bezstronna; pracowita; rodzinna; dobra; zaufana; empatyczna; systematyczna; sumienna; cierpliwa; poświęci trochę czasu; okazuje mi szcunek; potrafi wysłuchać, doradzić; potrafi pomóc w trudnej sytuacji; dotrzymuje słowa; myśli o innych; ma poczucie humoru; umie nauczyć tak, bym zrozumiał; robi wszystko dla naszego dobra; nie śmieje się;

24

25 IV. Normy i regulamin szkolny
Posłuszeństwo jest matką szczęścia.

26 które są dla nas niezrozumiałe
Zasady szkolne, które są dla nas niezrozumiałe używanie telefonów komórkowych na lekcjach, ponieważ uczymy się dla siebie i jeśli nas coś nie interesuje, to możemy zająć się czymś innym; bo telefon jest potrzebny na lekcji; strój i makijaż, ponieważ w szkole powinno równo traktować się nauczycielki i uczennice; makijaż, ponieważ nie przeszkadza w nauce; makijaż, bo jak mam trądzik i przebarwienia, chciałabym to zakryć, aby się lepiej czuć; makijaż, bo każdy ma prawo do swojego stylu i dzięki temu lepiej się czujemy; makijaż, bo każdy powinien wyglądać tak jak chce; zmiana obuwia, ponieważ jest to męczące jedzenie na lekcjach; zakaz przesiadywania w łazienkach;

27 które są dla nas zrozumiałe
Zasady szkolne, które są dla nas zrozumiałe nie można używać telefonów komórkowych w czasie lekcji, ponieważ gdyby wszyscy ich używali, nie możnabyłoby prowadzić lekcji; nie można palić papierosów, zażywać narkotyków, pić alkoholu, ponieważ chcę być zdrowy, nie chcę, żeby o mnie źle mówili i jestem za młody na takie rzeczy; nie można jeść na lekcji; zachowanie ciszy na lekcji, ponieważ jest to dla naszego dobra; odpowiedni strój, ponieważ szkoła jest miejscem publicznym; brak makijażu; wpychanie się przy sklepiku lub w szatni, ponieważ są zasady, których musimy przestrzegać, czy chcemy, czy nie; nie można biegać po korytarzu; zakaz wychodzenia w czasie przerw poza teren szkoły, ponieważ szkoła odpowiada za nasze bezpieczeństwo; zmiana obuwia i szanowanie mienia szkolnego, ponieważ szkoła nie chce wydawać pieniędzy na ciągłe odnawianie sal;

28 do regulaminu szkolnego
76% uczniów stosuje się do regulaminu szkolnego Ponieważ: tak lepiej się żyje z innymi; jest on bardzo ważny dla naszego bezpieczeństwa; bez regulaminu nie ma szkoły; w większości są dobre; nauczono mnie szanować zasad; tak powinno się robić; bo to zapobiega chaosowi; wolę być kulturalna i stosować się do reguł; są tam zapisane wyłącznie rzeczy dla nas dobre; jestem uczniem tej szkoły; trzeba się zachowywać wg wyznaczonych zasad; cdn

29 są to zasady obowiązujące wszystkich;
bo nie widzę powodu, by robić coś złego; regulamin jest po to, by go przestrzegać; by było lepiej, kulturalniej; żeby nie mieć kłopotów; z przyzwyczajenia; jestem grzeczny; są to mądre, sprawdzone zasady; dla ocen i satysfakcji; tak trzeba, nie chcę mieć problemów; tak będzie lepiej dla wszystkich; chcę by szkoła była bezpieczna i żebyśmy przychodzili do niej z ochotą;

30 Normy społeczne, które są dla nas najważniejsze
uczeń nie pali, nie pije, zwraca się z szacunkiem do innych, nie stosuje przemocy fizycznej, ani psychicznej; wszystkie zasady; pomoc innym; szanować mienie; bezpieczeństwo; nie działać na niekorzyść innych’ być miłym; wolność słowa; równouprawnienie; tolerancja; uczciwość; szacunek do innych; kulturalne zachowanie; spokojne lekcje;

31 V. Freestyle Żeby w szatni był mniejszy tłok; Mniej przemocy;
Mniej dogadywania; Więcej szacunku; Przerwy w łazienkach; Przestrzeganie regulaminu szkolnego w ocenianiu; Lekcje w-f na koniec lekcji; Tablety lub laptopy zamiast książek i zeszytów; Większe szatnie; Lepsze zachowanie młodszych uczniów wobec siebie i innych;

32 “Dobre normy nie są złe”
“Ale trzeba też trochę wychodzić przed szereg, być nietuzinkowym” Czy to oznacza łamanie norm? cdn

33 Bibliografia: www. memy.pl “Harry Potter i Kamień Filozoficzny” – film DVD przygotowanie: Iwona Wójcik-Mikulska i Patrycja Kochan


Pobierz ppt "Debata pod hasłem “Dobre normy nie są złe”"

Podobne prezentacje


Reklamy Google