Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Konferencja Umiejętności 15-latków: PISA 2012 Warszawa, 12 grudnia 2013 r.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Konferencja Umiejętności 15-latków: PISA 2012 Warszawa, 12 grudnia 2013 r."— Zapis prezentacji:

1 Konferencja Umiejętności 15-latków: PISA 2012 Warszawa, 12 grudnia 2013 r.

2 PISA mierzy umiejętność wykorzystania wiedzy przez cały rocznik 15-latków do zrozumienia oraz rozwiązywania problemów, jakie napotkają w życiu.

3 Próba w badaniu PISA 2012 Badana populacja: piętnastolatkowie (uczniowie rocznik 1996) Badanie realizowane na reprezentatywnej próbie losowej Losowanie dwustopniowe (szkoła uczeń) Próba warstwowa (warstwowanie explicite i implicite w losowaniu systematycznym) Kontrolowana nadreprezentacja gimnazjów prywatnych Błędy losowe szacowane metodą BRR w wariancie Faya W badaniu wzięło udział 4607 uczniów z 184 szkół (na 5545 wylosowanych) W tym: 4594 uczniów z 176 gimnazjów Próba międzynarodowa: badanych z 65 krajów i regionów Poziom realizacji próby w Polsce: 83% Możliwa częściowa kontrola efektów niepełnej realizacji dzięki możliwości wykorzystania danych o egzaminach zewnętrznych Poziom realizacji próby taki sam jak 2009 roku: wyniki są w pełni porównywalne

4 IFiS PAN (Polska)WESTAT (USA) Populacja docelowa Planowane wyłączenia Struktura szkół Warstwowanie Nadreprezentacje Opcje Narodowe Lista symboli wszystkich szkół w kraju, wraz z informacją o ich prznależności do warstwy i liczbą uczniów Akceptacja Losowanie próby szkół (zasadniczej i rezerwowej) Narzędzie do losowania próby uczniów (KeyQuest) Losowanie próby uczniów Uzyskiwanie zgody szkół W razie potrzeby – zgody szkół rezerwowych SZKOŁY: Uzyskiwanie zgody rodziców SZKOŁY: Przesyłanie kompletnej listy uczniów SZKOŁY: Zgoda na udział w badaniu SIO (MEN): Dane o szkołach GUS: Dane demograficzne Weryfikacja Próba PISA: procedura

5 … a kiedy już mamy próbę… IFiS PAN (Polska) ACER (Australia) WESTAT (USA) Realizacja badania w terenie (5 marca – 13 kwietnia 2012) Ocena zadań otwartych według schematów Wprowadzanie ocen zadań otwartych, odpowiedzi na zadania zamknięte oraz danych z kwestionariuszy do bazy danych Weryfikacja danych Kontrola zachowania procedur Skalowanie wyników testu Opracowanie zbioru danych Opracowanie raportu międzynarod owego Upublicznienie zbioru danych Ogłoszenie raportu międzynarodowego Ogłoszenie raportów narodowych Opracowanie wstępnego raportu polskiego ORBS IFiS PAN Firma zewnętrzna czerwiec 2012 lipiec grudnia 2013 Pełen raport polski (marzec 2014) Pogłębione analizy

6 Matematyka – główna dziedzina badania PISA 2012 (mathematical literacy)

7 PISA a podstawa programowa ( … ) Rozwiązując problemy, uczniowie wykorzystują umiejętność matematyzowania, myślenia strategicznego oraz rozumowania i argumentacji. [PISA Framework, zmodyfikowany w 2010 r.] Cele kształcenia – wymagania ogólne ( … ) III. Modelowanie matematyczne Uczeń dobiera model matematyczny do prostej sytuacji, buduje model matematyczny danej sytuacji. IV. Użycie i tworzenie strategii Uczeń stosuje strategię jasno wynikającą z treści zadania, tworzy strategię rozwiązania problemu. V. Rozumowanie i argumentacja Uczeń prowadzi proste rozumowania, podaje argumenty uzasadniające poprawność rozumowania. [Polska podstawa programowa z matematyki, od 2008 r.]

8 Jak PISA mierzy umiejętności matematyczne? Pierwszy główny pomiar odbył się w 2003 roku. W 2012 roku uczniowie rozwiązywali łącznie 83 zadania z matematyki. Pośród nich były: 34 zadania wiążące używane w badaniu od 2003 roku, 49 zadań nowych. Lub w innym podziale: 51 zadań otwartych, 32 zadania zamknięte.

9 Żaglowce Dziewięćdziesiąt pięć procent światowego handlu odbywa się drogą morską, wykorzystując w tym celu około zbiornikowców, masowców i kontenerowców. Większość z tych statków towarowych używa paliwa okrętowego typu diesel. Inżynierowie zamierzają opracować system wykorzystujący siłę wiatru do wspomagania napędu statków towarowych. Proponują, aby wyposażyć statki w żagle latawcowe i wykorzystać siłę wiatru, dzięki czemu zmniejszy się zużycie paliwa i jego skutki dla środowiska. Pytanie 1: Jedną z zalet żagla latawcowego jest to, że szybuje on na wysokości 150 m. Na tej wysokości prędkość wiatru jest o mniej więcej 25% większa niż na pokładzie statku. Jaka jest przybliżona prędkość, z jaką wiatr dmie w żagiel wtedy, gdy na pokładzie statku prędkość wiatru wynosi 24 km/h? A. 6 km/h B. 18 km/h C. 25 km/h D. 30 km/h E. 49 km/h

10 Żaglowce Uwaga: Rysunek nie jest przedstawiony we właściwej skali. © by skysails 45º90º 150 m Lina Pytanie 2: Jaka w przybliżeniu powinna być długość liny żagla latawcowego, by mógł on ciągnąć statek pod kątem 45° z wysokości 150 m w pionie, jak pokazano na rysunku? A. 173 m B. 212 m C. 285 m D. 300 m

11 Żaglowce Pytanie 3: Ze względu na duże koszty paliwa okrętowego (0,42 zedów za litr), właściciele statku Nowa Fala zastanawiają się nad wyposażeniem go w żagiel latawcowy. Szacuje się, że opisany żagiel latawcowy może potencjalnie zmniejszyć zużycie paliwa ogółem o około 20%. Statek: Nowa Fala Typ: frachtowiec Długość: 117 metrów Szerokość: 18 metrów Ładowność: ton Maksymalna prędkość: 19 węzłów Roczne zużycie paliwa (bez żagla latawcowego): około litrów Wyposażenie statku Nowa Fala w żagiel latawcowy kosztuje zedów. Po mniej więcej ilu latach oszczędności na paliwie okrętowym pokryją koszty zainstalowania żagla? Podaj obliczenia, aby uzasadnić swoją odpowiedź.

12 Pozycja Polski na skali matematycznej - świat Kraj (region)Średni wynikKraj (region)Średni wynikKraj (region)Średni wynik Kraj (region)Średni wynik Hong Kong (Chiny)550Tajwan549Szanghaj (Chiny)600 Szanghaj (Chiny)613 Finlandia544Finlandia548Singapur562 Singapur573 Korea542Hong Kong (Chiny)547Hong Kong (Chiny)555 Hong Kong (Chiny)561 Holandia538Korea547Korea546 Tajwan560 Liechtenstein536Holandia531Tajwan543 Korea554 Japonia534Szwajcaria530Finlandia541 Makao (Chiny)538 Kanada532Kanada527Liechtenstein536 Japonia536 Belgia529Makao (Chiny)525Szwajcaria534 Liechtenstein535 Makao (Chiny)527Liechtenstein525Japonia529 Szwajcaria531 Szwajcaria527Japonia523Kanada527 Holandia523 Australia524Nowa Zelandia522Holandia526 Estonia521 Nowa Zelandia523Belgia520Makao (Chiny)525 Finlandia519 Czechy516Australia520Nowa Zelandia519 Kanada518 Islandia515Estonia515Belgia515 Polska518 Dania514Dania513Australia514 Belgia515 Francja511Czechy510Niemcy513 Niemcy514 Szwecja509Islandia506Estonia512 Wietnam511 Austria506Austria505Islandia507 Austria506 Irlandia503Słowenia504Dania503 Australia504 Niemcy503Niemcy504Słowenia501 Irlandia501 Słowacja498Szwecja502Norwegia498 Słowenia501 Norwegia495Irlandia501Francja497 Dania500 Luksemburg493Francja496Słowacja497 Nowa Zelandia500 Polska490Wielka Brytania495Austria496 Czechy499 Węgry490Polska495Polska495 Francja495 Hiszpania485Słowacja492Szwecja494 Wielka Brytania494 Łotwa483Węgry491Czechy493 Islandia493 USA483Luksemburg490Wielka Brytania492 Łotwa491 Rosja468Norwegia490Węgry490 Luksemburg490 Portugalia466Litwa486Luksemburg489 Norwegia489 Włochy466Łotwa486USA487 Portugalia487 Grecja445Hiszpania480Irlandia487 Hiszpania487 Serbia437Azerbejdżan476Portugalia487 Włochy485 Turcja423Rosja476Hiszpania483 Rosja482 Urugwaj422USA474Włochy483 Słowacja482 Tajlandia417Chorwacja467Łotwa482 USA481 Meksyk385Portugalia466Litwa477 Litwa479 Indonezja360Włochy462Rosja468 Szwecja478 Tunezja359Grecja459Grecja466 Węgry477 Brazylia356Izrael442Chorwacja460 Chorwacja471 Serbia435Dubai (UAE)453 Izrael466 Urugwaj427Izrael447 Grecja453 Turcja424Turcja445 Serbia449 Tajlandia417Serbia442 Turcja448 Rumunia415Azerbejdżan431 Rumunia445 Bułgaria413Bułgaria428 Bułgaria439 Chile411Rumunia427 Dubai (UAE)434 Meksyk406Urugwaj427 Kazachstan432 Czarnogóra399Chile421 Tajlandia427 Indonezja391Tajlandia419 Chile423 Jordania384Meksyk419 Malezja420 Argentyna381Trinidad i Tobago414 Meksyk413 Kolumbia370Kazachstan405 Czarnogóra410 Brazylia370Czarnogóra403 Urugwaj410 Tunezja365Argentyna388 Kostaryka407 Katar318Jordania387 Albania394 Kirgistan311Brazylia386 Brazylia389 Kolumbia381 Argentyna388 Albania377 Tunezja388 Tunezja371 Jordania386 Indonezja371 Kolumbia376 Katar368 Katar376 Peru365 Indonezja375 Panama360 Peru368 Kirgistan – 41 krajów 2006 – 57 krajów 2009 – 65 krajów 2012 – 64 kraje

13 Kraj lub regionŚredni wynikKraj lub regionŚredni wynikKraj lub regionŚredni wynik Kraj lub regionŚredni wynik Hongkong (Chiny)550 Tajwan 549Szanghaj (Chiny)600Szanghaj (Chiny)613 Finlandia544Finlandia548Singapur562Singapur573 Korea542Hongkong (Chiny)547Hongkong (Chiny)555Hongkong (Chiny)561 Holandia538Korea547Korea546Tajwan560 Liechtenstein536Holandia531Tajwan543Korea554 Japonia534Szwajcaria530Finlandia541Macao (Chiny)538 Kanada532Kanada527Liechtenstein536Japonia536 Belgia529Macao (Chiny)525Szwajcaria534Liechtenstein535 Macao (Chiny)527Liechtenstein525Japonia529Szwajcaria531 Szwajcaria527Japonia523Kanada527Holandia523 Australia524Nowa Zelandia522Holandia526Estonia521 Nowa Zelandia523Belgia520Macao (Chiny)525Finlandia519 Czechy516Australia520Nowa Zelandia519Kanada518 Islandia515Estonia515Belgia515 Polska518 Dania514Dania513Australia514Belgia515 Francja511Czechy510Niemcy513Niemcy514 Szwecja509Islandia506Estonia512Wietnam511 Austria506Austria505Islandia507Austria506 Irlandia503Słowenia504Dania503Australia504 Niemcy503Niemcy504Słowenia501Irlandia501 Słowacja498Szwecja502Norwegia498Słowenia501 Norwegia495Irlandia501Francja497Dania500 Luksemburg493Francja496Słowacja497Nowa Zelandia500 Polska490 Wielka Brytania495Austria496Czechy499 Węgry490 Polska495Polska495 Francja495 Hiszpania485Słowacja492Szwecja494Wielka Brytania494 Łotwa483Węgry491Czechy493Islandia493 USA483Luksemburg490Wielka Brytania492Łotwa491 Pozycja Polski na skali matematycznej - świat

14 Pozycja Polski na skali matematycznej – UE Kraj Unii Europejskiej Średni wynik Kraj Unii Europejskiej Średni wynik Kraj Unii Europejskiej Średni wynik Kraj Unii Europejskiej Średni wynik Finlandia544Finlandia548Finlandia541 Holandia523 Holandia538Holandia531Holandia526 Estonia521 Belgia529Belgia520Belgia515 Finlandia519 Czechy516Estonia515Niemcy513 Polska518 Dania514Dania513Estonia512 Belgia515 Francja511Czechy510Dania503 Niemcy514 Szwecja509Austria505Słowenia501 Austria506 Austria506Słowenia504Francja497 Irlandia501 Irlandia503Niemcy504Słowacja497 Słowenia501 Niemcy503Szwecja502Austria496 Dania500 Słowacja498Irlandia501 Polska495 Czechy499 Norwegia495Francja496Szwecja494 Francja495 Luksemburg493Wielka Brytania495Czechy493 Wielka Brytania494 Polska490Polska495 Wielka Brytania492 Łotwa491 Węgry490Słowacja492Węgry490 Luksemburg490 Hiszpania485Węgry491Luksemburg489 Portugalia487 Łotwa483Luksemburg490Irlandia487 Hiszpania487 Portugalia466Litwa486Portugalia487 Włochy485 Włochy466Łotwa486Hiszpania483 Słowacja482 Grecja445Hiszpania480Włochy483 Litwa479 Chorwacja467Łotwa482 Szwecja478 Portugalia466Litwa477 Węgry477 Włochy462Grecja466 Chorwacja471 Grecja459Chorwacja460 Grecja453 Rumunia415Bułgaria428 Rumunia445 Bułgaria413Rumunia427 Bułgaria p.

15 20,5% 14,4% 16,7% 10,4% 6,8% 3,3% 5,0% 2,3% Poziomy umiejętności matematycznych <

16 Odsetek uczniów na poziomie 1 i poniżej w UE 14,4% 20,5%

17 Odsetek uczniów na poziomach 5 i 6 w UE 16,7% 10,4%

18 Postęp w zadaniach wiążących Przewaga Polski Przewaga OECD

19 Rozumowanie – główna słabość z 2003 r.

20 Matematyka – podsumowanie Polscy uczniowie uzyskali największą poprawę wyniku w latach wśród krajów europejskich. Ta zmiana zaszła przede wszystkim pomiędzy rokiem 2009 a Wraz z uczniami z Holandii, Estonii i Finlandii polscy 15-latkowie znaleźli się w grupie najlepszych w Unii Europejskiej. Polscy uczniowie poprawili swoje wyniki w zadaniach wymagających umiejętności złożonych: rozumowania i argumentacji oraz tworzenia strategii rozwiązania. Poprawa ta dotyczy zarówno uczniów o najwyższych, jak i o najniższych umiejętnościach matematycznych. Odsetek polskich uczniów na najniższych poziomach umiejętności zmniejszył się z 20,5% w 2009 roku do 14,4% w 2012 roku. Odsetek uczniów na poziomach najwyższych wzrósł z 10,4% w 2009 roku do 16,7% w 2012 roku. W żadnym innym kraju na świecie wzrost ten nie był tak duży.

21 Rozumowanie w naukach przyrodniczych (scientific literacy)

22 Rozumowanie w naukach przyrodniczych Obejmuje trzy składowe: rozpoznawanie zagadnień naukowych wyjaśnianie zjawisk przyrodniczych w sposób naukowy interpretację oraz wykorzystanie wyników i dowodów naukowych Badane od 2000 r., ale główna dziedzina pomiaru dopiero w 2006 r. W 2006 r. wykorzystano 103 zadania, 53 z nich powtórzyły się w badaniach w latach 2009 i 2012

23 PISA a podstawa programowa Wśród zadań wykorzystywanych w latach 2006, 2009 i 2012: 25 sprawdzało wiadomości i umiejętności z biologii po 6 z fizyki, chemii i geografii 11 dotyczyło ogólnych zasad metody naukowej 2 dotyczyły techniki Najważniejsze elementy rozumowania naukowego pojawiają się w kształceniu powszechnym w podstawie programowej przyrody (klasy IV-VI szkoły podstawowej) i biologii (gimnazjum).

24 Wyniki dla wszystkich krajów

25 Wyniki dla krajów Unii Europejskiej

26 Polska i OECD Od pierwszego badania w 2000 r. Polska sukcesywnie poprawia swoje wyniki względem krajów OECD Uwaga: wyniki z lat nie są w pełni porównywalne z tymi z lat z uwagi na odrębne skalowanie Polska OECD

27 Poprawa wyników wszystkich uczniów Od 2006 r. sukcesywnie spada odsetek uczniów poniżej poziomu 3., a wzrasta na poziomie 3. i wyższych Brak statystycznie istotnej różnicy między wynikami dziewcząt i chłopców

28 Odsetki uczniów najsłabszych i najlepszych w krajach UE Polska ma niski odsetek uczniów zagrożonych wykluczeniem (spadek z 17,0% w 2006 roku do 9,0% w roku 2012). Wzrósł odsetek uczniów na najwyższych poziomach umiejętności (z 6,8% w 2006 roku do 10,8% w 2012 roku).

29 Zadania – poprawa wyników W 2012 r. polscy uczniowie poprawili swoje wyniki w rozwiązywaniu 46 zadań z 53 użytych w badaniu Wyjaśnianie

30 Zadania – wyniki dla Polski i OECD W porównaniu ze średnią dla krajów OECD, polscy uczniowie rozwiązywali lepiej 41 zadań Przewaga Polski Przewaga OECD Wyjaśnianie Rozpoznawanie Interpretacja

31 Wyniki a zmiany statusu społeczno-ekonomicznego Nawet po uwzględnieniu statusu społeczno-ekonomicznego wzrost wyników polskich uczniów należy do najwyższych na świecie. Zaszedł on przede wszystkim w latach

32 Rozumowanie w naukach przyrodniczych - podsumowanie Polscy uczniowie osiągnęli wynik 526 p. (wzrost o 28 p.) a Polska awansowała do czołówki w badaniu PISA. Polska ma niski odsetek uczniów zagrożonych wykluczeniem (spadek z 17,0% w 2006 roku do 9,0% w roku 2012). Wzrasta odsetek uczniów na najwyższych poziomach umiejętności (z 6,8% w 2006 roku do 10,8% w 2012 roku). Nie stwierdzono statystycznie istotnej różnicy między wynikami dziewcząt i chłopców. Uczniowie lepiej rozwiązywali zadania odnoszące się do wszystkich przedmiotów przyrodniczych i głównych składowych rozumowania w naukach przyrodniczych.

33 Czytanie i interpretacja (reading literacy)

34 Czytanie i interpretacja Aktywne nastawienie do tekstu Samodzielność w odbiorze tekstu Umiejętność zinterpretowania tekstu Wyszukiwanie informacji: 9 zadań Interpretacja tekstu: 24 zadania Refleksja i ocena: 10 zadań W tym 16 zadań otwartych

35 Różnica Polska - OECD

36 PISA a podstawa programowa Do najważniejszych umiejętności zdobywanych przez ucznia w trakcie kształcenia ogólnego na III i IV etapie edukacyjnym należą: czytanie – umiejętność rozumienia, wykorzystywania i refleksyjnego przetwarzania tekstów, w tym tekstów kultury, prowadząca do osiągnięcia własnych celów, rozwoju osobowego oraz aktywnego uczestnictwa w życiu społeczeństwa; Preambuła do podstawy programowej kształcenia ogólnego

37 Wyniki dla wszystkich krajów

38 Białe tło oznacza kraje, których wynik nie był istotnie różny od przeciętnego w krajach OECD, jasnym kolorem wyróżniono kraje o wynikach lepszych, a ciemnym – gorszych od średniego wyniku. Wyniki dla krajów Unii Europejskiej

39 Odsetki uczniów na poszczególnych poziomach umiejętności w Polsce w kolejnych latach badania

40 Odsetek uczniów na poziomie 1 i poniżej w UE Unia Europejska uznała spadek odsetka uczniów zagrożonych wykluczeniem do wartości poniżej 15% za priorytet edukacyjny. Rok 2000: 23,2% Rok 2003: 16,8% Rok 2006: 16,2% Rok 2009: 15,0% Rok 2012: 10,6%

41 Odsetek uczniów na poziomach 5 i 6 w UE Rok 2000: 5,9% Rok 2003: 8,0% Rok 2006: 11,6% Rok 2009: 7,2% Rok 2012: 10,0 %

42 Odsetek chłopców i dziewcząt osiągających wyniki na poziomach 1 i poniżej w czytaniu i interpretacji 2000: dziewczęta 497 pkt, chłopcy : dziewczęta 539 pkt, chłopcy 497 pkt Różnica 2000: 36 pkt 2012: 42 pkt

43 Średni wynik OECD 2012 Dziewczęta: 515 pkt (w Polsce 539pkt) Chłopcy: 478 pkt (w Polsce 497 pkt) Średnia różnica między dziewczętami a chłopcami w OECD: 38 pkt (w Polsce 42 pkt) Różnice między dziewczętami a chłopcami

44 Różnice między dziewczętami a chłopcami w czytaniu i interpretacji w odniesieniu do średniego wyniku uczniów w krajach biorących udział w badaniu w roku 2012

45 Podsumowanie W badaniu umiejętności czytania i interpretacji (reading literacy) uczniowie polscy znaleźli się wśród najlepszych w UE. Średni wynik z czytania polskich uczniów poprawił się o 18 punktów. Znacznie zmniejszył się odsetek uczniów mających bardzo niski poziom umiejętności, czyli zagrożonych wykluczeniem społecznym: w zakresie czytania w 2012 r. wyniósł 10,6% (w 2009 r. – 15%). Wzrosła grupa uczniów o najlepszych wynikach. W czytaniu do 10,2% (w 2009 r. – 7,2%). Polscy uczniowie radzą sobie z wyszukiwaniem informacji, refleksją i oceną, natomiast więcej problemów mają z interpretacją tekstów.

46 Przemiany w polskiej oświacie w świetle międzynarodowych badań PISA

47 Zmiany w wynikach PISA Czytanie i interpretacja Matematyka Nauki przyrodnicze

48

49 Logika przemian polskiej edukacji Stopniowa zmiana sposobu nauczania – rozumowanie, argumentacja zmiana sposobu nauczania 2008 – Przygotowanie nowej podstawy programowej; przygotowanie założeń do nowego nadzoru pedagogicznego Marzec 2009 – badanie PISA Wrzesień 2009 – Nowa podstawa programowa zaczyna wchodzić do szkół, rok po roku; zaczyna obowiązywać nowa ewaluacja pracy szkół Maj 2010 – Wdrożenie obowiązkowej matury z matematyki Wrzesień 2010 – Nowy informator egzaminacyjny (z udziałem IBE) Wrzesień 2011 – Przykładowy zestaw zadań egzaminacyjnych (z udziałem IBE) Grudzień 2011 – Diagnoza IBE kompetencji gimnazjalistów Marzec 2012 – badanie PISA Kwiecień 2012 – Nowy egzamin gimnazjalny Maj 2015 – nowa formuła matury (ten sam rocznik)

50 Nowa formuła egzaminów zewnętrznych Sprawdzian Egz. gimnazjalny Egz. maturalny trzy filary wiedzy: język polski matematyka język obcy język polski matematyka język obcy język polski matematyka język obcy ponadto: kontekst przyrodniczy i historyczny: w zadaniach z języka polskiego i matematyki; język jako narzędzie poznawania świata pozostałe obszary: historia i wos przedmioty przyrodnicze głęboka specjalizacja: wos, historia fizyka, chemia geografia, biologia oraz pozostałe przedmioty dla których w podstawie programowej określony został rozszerzony zakres kształcenia

51 Mapa kompetencji społecznych XXI wieku Przygotowane przez amerykańskie organizacje, Partnerstwo na rzecz Umiejętności XXI Wieku i Narodową Radę ds. Studiów Społecznych krytyczne myślenie i rozwiązywanie problemów, kreatywność i innowacyjność, komunikowanie, współpraca w ramach grupy/społeczności, alfabetyzm informacyjny (umiejętność wyszukiwania, analizowania i zarządzania informacją), alfabetyzm medialny (umiejętność korzystania z cyfrowych mediów), sprawność posługiwania się narzędziami technologii informacyjno-komunikacyjnej (czyli ICT), elastyczność i adaptacyjność (umiejętność dostosowywania się do zmieniających się warunków), inicjatywa i samodecydowanie o swoim życiu, umiejętność funkcjonowania w zróżnicowanym i wielokulturowym środowisku, produktywność, umiejętności liderskie i odpowiedzialność.

52 EU Member States Innovation Performance Source: Innovation Union Scoreboard

53 2000 – uczniowie szkół ponadpodstawowych, absolwenci 8-letniej podstawówki Polska poniżej średniej OECD 2003 r. - drugi rocznik uczniów kończących gimnazjum Polska na poziomie średniej OECD 2006 r. i 2009 r. Polska na poziomie średniej OECD 2012 – pierwszy rocznik, który w gimnazjum uczył się według nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego. Polska powyżej średniej OECD PISA 2012 PISA i przemiany polskiej edukacji


Pobierz ppt "Konferencja Umiejętności 15-latków: PISA 2012 Warszawa, 12 grudnia 2013 r."

Podobne prezentacje


Reklamy Google