Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

DLACZEGO NIE POWINNIŚMY KSZTAŁCIĆ KOLEJNYCH SEKRETAREK? Algorytmika jest dla każdego! Przemysław Szydzik Redaktor publikacji informatycznych Wydawnictwo.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "DLACZEGO NIE POWINNIŚMY KSZTAŁCIĆ KOLEJNYCH SEKRETAREK? Algorytmika jest dla każdego! Przemysław Szydzik Redaktor publikacji informatycznych Wydawnictwo."— Zapis prezentacji:

1 DLACZEGO NIE POWINNIŚMY KSZTAŁCIĆ KOLEJNYCH SEKRETAREK? Algorytmika jest dla każdego! Przemysław Szydzik Redaktor publikacji informatycznych Wydawnictwo Szkolne PWN

2 Co mówi Google?

3

4 Wieże Hanoi // problem Przenieś wszystkie krążki (z zachowaniem ich układu) ze słupka A na słupek C, wykorzystując słupek pomocniczy B. Zasady: za jednym razem możesz przenieść tylko jeden krążek na dowolny krążek możesz położyć tylko krążek od niego mniejszy

5 Wieże Hanoi - rozwiązanie POWTARZAJ: przenieś najmniejszy z możliwych do przeniesienia krążków na kolejny słupek, zgodnie z ruchem wskazówek zegara jeśli jest taka możliwość, wykonaj możliwe przeniesienie krążkiem, który nie jest najmniejszy DO MOMENTU, GDY: wszystkie krążki znajdą się na jednym słupku.

6 Zamiana wartości zmiennych Jaki jest pierwszy pomysł ucznia na zamianę wartości zmiennych x i y ? x=y; y=x; Taka odpowiedź wydaje się naturalna, bo przecież właśnie taki (w dużym skrócie) cel chcemy osiągnąć.

7 Zamiana wartości zmiennych Jak wyjaśnić uczniowi, że takie działania nie dadzą poprawnego efektu? Poprosić, aby myślał jak komputer!

8 Zamiana wartości zmiennych Sprawdzenie dla dowolnych liczb, na przykład: x=5 i y=7. W ten sposób obie zmienne przechowują tę samą wartość. Nie o to nam jednak chodziło! KodEfekt x=5; y=7 ;Przypisanie zmiennej x wartości 5, a zmiennej y wartości 7. x=y; Zmienna x przechowuje wartość 7. y=x; Zmienna y przechowuje wartość zmiennej x, czyli 7.

9 Zamiana wartości zmiennych –rozwiązania Wprowadzenie pomocniczej zmiennej: bufor=x; x=y; y=bufor; Manewrowanie dodawaniem: x=x+y; y=x-y; x=x-y;

10 Programowanie od małego w CoderDojo Misja: Świat potrzebuje hakerów!

11 Gra w Nim n // problem Ze zbioru n-kamieni gracze 1 i 2, począwszy od gracza 1, zabierają na przemian jeden lub dwa kamienie. Przegrywa ten, który zabiera ostatni kamień.

12 Gra w Nim 5 wygrał g2 wygrał g1 wygrał g2 5 g g g1 wygrał g1 3 g1 2 g2

13 Gra w Nim 5 W grze z pięcioma kamieniami zawsze może wygrać gracz, który rozpoczyna – musi jednak rozpocząć od jednego kamienia.

14 Gra w Nim 5 wygrał g2 wygrał g1 wygrał g2 5 g g g1 wygrał g1 3 g1 2 g2

15 Gra w Nim 5 A jeśli gracz 1 się pomyli i w pierwszym ruchu weźmie 2 kamienie?

16 Gra w Nim 5 wygrał g1 wygrał g2 5 g1 2 3 g2 1 1 g1 Gracz 1 przegra, jeśli gracz drugi weźmie 2 kamienie.

17 Ratowanie życia – algorytm resuscytacji Kluczowe pytanie: Jaki jest warunek zakończenia algorytmu? źródło: Podstawowe zabiegi resuscytacyjne u osób dorosłych oraz zastosowanie automatycznych defibrylatorów zewnętrznych (AED) Rudolph W. Koster, Michael A. Baubin, Leo L. Bossaert, Antonio Caballero, Pascal Cassan, Maaret Castrén, Cristina Granja, Anthony J. Handley, Koenraad G. Monsieurs, Gavin D. Perkins, Violetta Raffay, Claudio Sandron

18 Godzina Programowania ( )

19 Pierwsze kroki z programowaniu Kodowanie z Angry Bird: Goole Blockly:

20 Patriota w dobie iPadów Koduj dla Polski to inicjatywa Fundacji ePaństwo, której celem jest promocja "kodowania", "programowania" i "bycia developerem" jako nowoczesnych form patriotyzmu.

21 Patriota w dobie iPadów ADOPT-A-HYDRANT Aplikacja, w oparciu o mapę miasta, umożliwia obywatelom Bostonu zgłoszenie lokalnym władzom zasypanych śniegiem hydrantów przeciwpożarowych. CIVIC INSIGHTS Aplikacja oferuje mieszkańcom najświeższe informacje o statusie zniszczonej nieruchomości w danym mieście. DiscoverBPS Aplikacja łączy opinie, kryteria, dane szkoły oraz zaawansowane narzędzia by pomóc rodzicom wybrać szkołę dla swojego dziecka.

22 Sortowanie zbiorów liczbowych //problem Dany jest zbiór liczb naturalnych. Ustaw elementy tego zbioru w porządku niemalejącym.

23 Sortowanie bąbelkowe – rozwiązanie

24 Sortowanie przez kopcowanie – alternatywne rozwiązanie Kopiec – drzewo binarne, w którym wartość przechowywana w dowolnym węźle jest nie mniejsza niż wartość w węzłach potomków. Źródło: Informatyka nie tylko dla uczniów. Zakres rozszerzony, Wydawnictwo Szkolne PWN

25 Sortowanie przez kopcowanie – schemat postępowania Źródło: Informatyka nie tylko dla uczniów. Zakres rozszerzony, Wydawnictwo Szkolne PWN

26 Sortowanie przez kopcowanie – schemat postępowania Źródło: Informatyka nie tylko dla uczniów. Zakres rozszerzony, Wydawnictwo Szkolne PWN

27 Sortowanie przez kopcowanie – schemat postępowania Źródło: Informatyka nie tylko dla uczniów. Zakres rozszerzony, Wydawnictwo Szkolne PWN

28 Sortowanie przez kopcowanie – schemat postępowania Źródło: Informatyka nie tylko dla uczniów. Zakres rozszerzony, Wydawnictwo Szkolne PWN

29 Sortowanie przez kopcowanie – schemat postępowania Źródło: Informatyka nie tylko dla uczniów. Zakres rozszerzony, Wydawnictwo Szkolne PWN

30 Sortowanie przez kopcowanie – schemat postępowania Źródło: Informatyka nie tylko dla uczniów. Zakres rozszerzony, Wydawnictwo Szkolne PWN

31 Sortowanie przez kopcowanie – schemat postępowania Źródło: Informatyka nie tylko dla uczniów. Zakres rozszerzony, Wydawnictwo Szkolne PWN

32 Sortowanie przez kopcowanie – schemat postępowania Źródło: Informatyka nie tylko dla uczniów. Zakres rozszerzony, Wydawnictwo Szkolne PWN

33 Sortowanie przez kopcowanie – schemat postępowania Źródło: Informatyka nie tylko dla uczniów. Zakres rozszerzony, Wydawnictwo Szkolne PWN

34 Sortowanie przez kopcowanie – schemat postępowania Źródło: Informatyka nie tylko dla uczniów. Zakres rozszerzony, Wydawnictwo Szkolne PWN

35 Sortowanie przez kopcowanie – schemat postępowania Źródło: Informatyka nie tylko dla uczniów. Zakres rozszerzony, Wydawnictwo Szkolne PWN

36 Sortowanie przez kopcowanie – implementacja int Lewy(int rodzic) { return (2*rodzic); } int Prawy(int rodzic) { return (2*rodzic + 1); } Źródło: Informatyka nie tylko dla uczniów. Zakres rozszerzony, Wydawnictwo Szkolne PWN

37 Sortowanie przez kopcowanie – implementacja void WykonajKopiec(int x) { int pmax, l, r; l= Lewy(x); r= Prawy(x); if (l t[x]) pmax= l; else pmax= x; if (r t[pmax]) pmax= r; if(pmax != x) { Zamien(x, pmax); WykonajKopiec(pmax); }

38 Sortowanie przez kopcowanie – praca z uczniem Co zrobić z uczniami, którym trudno będzie napisać program?

39 Sortowanie przez kopcowanie – praca z uczniem Model pracy: >pokaz z wykorzystaniem modelu >samodzielna, wielokrotna analiza algorytmu >samodzielne zastosowanie kolejnych kroków algorytmu >sprawdzenie rozwiązania

40 Sortowanie przez kopcowanie – praca z uczniem Pokaz i analiza Zastosowanie Sprawdzenie Źródło: Informatyka nie tylko dla uczniów. Zakres rozszerzony, Wydawnictwo Szkolne PWN

41 Algorytmika z uczniem słabszym Źródło: Informatyka nie tylko dla uczniów. Zakres rozszerzony, Wydawnictwo Szkolne PWN Wieże Hanoi Fraktale

42 Algorytmika z uczniem słabszym Źródło: Informatyka nie tylko dla uczniów. Zakres rozszerzony, Wydawnictwo Szkolne PWN Przynależność punktu do obszaru

43 Kursy programowania online https://www.codeschool.com/ https://dash.generalassemb.ly/

44 Ostatni slajd if(nr_slajdu == ostatni) print Dziękuję za uwagę!;


Pobierz ppt "DLACZEGO NIE POWINNIŚMY KSZTAŁCIĆ KOLEJNYCH SEKRETAREK? Algorytmika jest dla każdego! Przemysław Szydzik Redaktor publikacji informatycznych Wydawnictwo."

Podobne prezentacje


Reklamy Google