Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Zmiana pojęciowa a postęp nauki. Problem Duhema Każdy eksperyment zakłada hipotezy pomocnicze na przykład hipotezy na temat działania przyrządów pomiarowych.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Zmiana pojęciowa a postęp nauki. Problem Duhema Każdy eksperyment zakłada hipotezy pomocnicze na przykład hipotezy na temat działania przyrządów pomiarowych."— Zapis prezentacji:

1 Zmiana pojęciowa a postęp nauki

2 Problem Duhema Każdy eksperyment zakłada hipotezy pomocnicze na przykład hipotezy na temat działania przyrządów pomiarowych Zatem nigdy nie wiadomo, przeciw której hipotezie przemawia negatywny wynik eksperymentu Pierre Duhem ( ) La théorie physique son objet et sa structure 1906 Zmiana pojęciowa a postęp nauki 2

3 Problem Duhema Każdy eksperyment zakłada hipotezy pomocnicze na przykład hipotezy na temat działania przyrządów pomiarowych Zatem nigdy nie wiadomo, przeciw której hipotezie przemawia negatywny wynik eksperymentu Hipotezy upadają nie dlatego, że okazują się fałszywe, lecz z powodu nadmiernych komplikacji teoretycznych Cel nauki: prostota + zgodność z doświadczeniem Zmiana pojęciowa a postęp nauki 3

4 Holizm Quinea Żadne zdanie nie jest odporne na rewizję Nauka jako całość stoi przed trybunałem doświadczenia Willard Van Orman Quine ( ) Two Dogmas of Empricism Zmiana pojęciowa a postęp nauki 4

5 Poppera krytyka holizmu Ze względu na uteoretyzowanie obserwacji pojęcie konfrontacji całego systemu z doświadczeniem jest niezrozumiałe. Do konfrontacji zawsze staje część systemu przeciw innej części systemu. Karl Popper ( ) Conjectures and Refutations 1963 Zmiana pojęciowa a postęp nauki 5

6 Trzy warunki przyrostu wiedzy Warunek wstępny: nowa hipoteza wyjaśnia wszystkie zjawiska, które wyjaśniały hipotezy dotychczasowe, a ponadto wyjaśnia jeszcze jakieś inne zjawiska. Karl Popper ( ) Conjectures and Refutations 1963 Zmiana pojęciowa a postęp nauki 6

7 Bogactwo treści empirycznej liczba potencjalnych falsyfikatorów zakaz hipotez ad hoc Prostota wskazanie na nowe związki Względny sukces empiryczny Zmiana pojęciowa a postęp nauki 7 Trzy warunki przyrostu wiedzy

8 Bogactwo treści empirycznej liczba potencjalnych falsyfikatorów zakaz hipotez ad hoc Prostota wskazanie na nowe związki Względny sukces empiryczny Powyższe kryteria są zrelatywizowane do wiedzy zastanej, co prowadzi do nowej wersji problemu Duhema. Zmiana pojęciowa a postęp nauki 8 Trzy warunki przyrostu wiedzy

9 Problem zmiany pojęciowej Thomas Kuhn ( ) The Structure of Scientific Revolutions 1962 Zmiana pojęciowa a postęp nauki 9

10 Problem zmiany pojęciowej Nauka normalna polega na rozwiązywaniu łamigłówek według reguł określonych przez panujący paradygmat Thomas Kuhn ( ) The Structure of Scientific Revolutions 1962 Zmiana pojęciowa a postęp nauki 10

11 Problem zmiany pojęciowej Paradygmat określa podstawową ontologię repertuar problemów naukowych wzorce rozwiązań kryteria oceny Thomas Kuhn ( ) The Structure of Scientific Revolutions 1962 Zmiana pojęciowa a postęp nauki 11

12 Nagromadzenie opornych łamigłówek powoduje kryzys zaufania do paradygmatu W czasie kryzysu (extraordinary research) dochodzi do osłabienia reguł paradygmatu Tworzą się zalążki nowych paradygmatów Zwycięstwo jednego z nich kończy rewolucję naukową Zmiana pojęciowa a postęp nauki 12 Mechanizm rewolucji naukowej

13 Teorie przedzielone rewolucją naukową są niewspółmierne Terminy naukowe radykalnie zmieniają znaczenie Nie ma międzyparadygmatycznych kryteriów oceny teorii Rewolucje naukowe przynoszą zarówno zyski, jak i straty eksplanacyjne (tzw. straty Kuhna) Zmiana pojęciowa a postęp nauki 13 Niewspółmierność

14 Problem zmiany pojęciowej Problem niewspółmierności podważa projekt poszukiwania logiki nauki logiki indukcji metodę hipotetyczno-dedukcyjną Thomas Kuhn ( ) The Structure of Scientific Revolutions 1962 Zmiana pojęciowa a postęp nauki 14

15 Metodologia naukowych programów badawczych Problemy do rozwiązania: Problem Duhema w wersji Poppera Problem niewspółmierności Imre Lakatos ( ) Falsification and the Methodology of Scientific Research Programmes 1970 Zmiana pojęciowa a postęp nauki 15

16 Metodologia naukowych programów badawczych Falsyfikacja hipotezy jest zawsze potwierdzeniem innej hipotezy Przedmiotem oceny są zatem nie pojedyncze hipotezy, lecz ich ciągi Zmiana pojęciowa a postęp nauki 16

17 Metodologia naukowych programów badawczych Naukowym programem badawczym nazywa się ciąg hipotez wyodrębniony przez twardy rdzeń (heurystykę negatywną) pas ochronny hipotez (heurystykę pozytywną) Zmiana pojęciowa a postęp nauki 17

18 Metodologia naukowych programów badawczych Naukowy program badawczy nazywa się postępowy wtw kolejne hipotezy mają nadwyżkę treści empirycznej nad poprzednimi Zmiana pojęciowa a postęp nauki 18

19 Metodologia naukowych programów badawczych Naukowy program badawczy nazywa się postępowy wtw kolejne hipotezy mają nadwyżkę treści empirycznej nad poprzednimi część nadwyżki treści empirycznej jest potwierdzona Należy rozwijać programy postępowe, a zarzucać programy degenerujące się Zmiana pojęciowa a postęp nauki 19

20 Zmiana pojęciowa a postęp nauki 20 Pluralizm a anarchizm teoretyczny Pluralizm teoretyczny alternatywne, postępowe programy badawcze mogą współistnieć Racjonalność odroczona należy pączkującym i degenerującym się programom badawczym dać czas

21 Zmiana pojęciowa a postęp nauki 21 Pluralizm a anarchizm teoretyczny Racjonalność odroczona należy pączkującym i degenerującym się programom badawczym dać czas Feyerabend: jak dużo czasu? Anything goes Witaj, towarzyszu anarchisto Paul Feyerabend ( ) Against Method 1975


Pobierz ppt "Zmiana pojęciowa a postęp nauki. Problem Duhema Każdy eksperyment zakłada hipotezy pomocnicze na przykład hipotezy na temat działania przyrządów pomiarowych."

Podobne prezentacje


Reklamy Google