Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Otoczenie Przedsiębiorstwa Turystycznego OTOCZENIE TECHNOLOGICZNE automatyzacja; komputeryzacja; telekomunikacja; systemy informatyczne; innowacja. ZARZĄDZANIE.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Otoczenie Przedsiębiorstwa Turystycznego OTOCZENIE TECHNOLOGICZNE automatyzacja; komputeryzacja; telekomunikacja; systemy informatyczne; innowacja. ZARZĄDZANIE."— Zapis prezentacji:

1 Otoczenie Przedsiębiorstwa Turystycznego OTOCZENIE TECHNOLOGICZNE automatyzacja; komputeryzacja; telekomunikacja; systemy informatyczne; innowacja. ZARZĄDZANIE PRZEDSIĘBIORSTWEM TURYSTYCZNYM ZARZĄDZANIE PRZEDSIĘBIORSTWEM TURYSTYCZNYM Turystyka i Rekreacja Joanna Molczyk Paulina Solecka Maciej Henclik Przemysław Szewczyk

2 OTOCZENIE TECHNOLOGICZNE OTOCZENIE TECHNOLOGICZNE Wykorzystanie nowoczesnych technologii w codziennym życiu. Jeden z bloków makrootoczenia (otoczenie dalsze) do którego należy postęp naukowo-techniczny, dostępność do nowych technologii, poziom komputeryzacji, zwiększenie się szybkości zmian technologicznych, nieograniczone możliwości innowacji, wysokie budżety na badania i rozwój. W ostatnich dwóch dziesięcioleciach wystąpił znaczny wzrost zainteresowania postępem technologicznym w branży turystycznej. Czynniki otoczenia technologicznego wywierają istotny wpływ na zmianę sposobu funkcjonowania przedsiębiorstw turystycznych. Są to czynniki szczególnie istotne z punktu widzenia rozwoju zaawansowanych technologii w zakresie informacji i telekomunikacji. Ich waga odzwierciedla się jednak przede wszystkim w roli, jaką zaczynają odgrywać.

3 NOWOCZESNE MATERIAŁY I TECHNOLOGIE, KTÓRYCH ŹRÓDŁEM JEST TRADYCYJNY PRZEMYSŁ Wśród innowacji technologicznych, które zmieniły obraz niektórych produktów turystycznych i możliwości ich kreowania, można wymienić ekspansję nowych materiałów, które wyparły walory naturalne, np. śnieg – powierzchnie igelitowe, fale wodne, rafy koralowe, itp. Sztuczne tworzywa i urządzenia do wytwarzania zjawisk przyrodniczych.

4 ROZWÓJ TECHNOLOGII INFORMATYCZNYCH Turystyki nie ominął również rozwój technologii informatycznych. Odzwierciedleniem tej tendencji jest rozwój komputerowych systemów rezerwacyjnych. Współczesne systemy mają bardzo rozbudowane funkcje. Obecnie na świecie żaden większy touroperator, linia lotnicza, czy łańcuch hotelowy nie jest w stanie funkcjonować bez dostępu do któregoś z globalnych systemów dystrybucyjnych. Grupa nośników i urządzeń cyfrowych oraz czynników związanych z rozwojem technik komputerowych, informatycznych i telekomunikacyjnych to najbardziej ulegająca dynamicznym przemianom grupa.

5 INTERNET A SYSTEMY REZERWACJI ON-LINE Internet jako globalna sieć elektroniczna, zaprojektowana początkowo do celów rozpowszechniania informacji, otworzyła nowe możliwości w dziedzinie posługiwania się elektronicznymi systemami rezerwacyjnymi. Internet umożliwia bezpośrednie wykonywanie rezerwacji w systemie on-line, pomiędzy oferentem usług a konsumentem i już niedługo może odegrać decydującą rolę na rynku sprzedaży usług turystycznych, tym bardziej, iż będzie miał olbrzymi zasięg i skuteczność w docieraniu do użytkownika. Stale uzupełniane są zbiory informacji, o rozkładach lotów większości przewoźników, programach wybranych hoteli i ofertach przedsiębiorstw rent-a-car, a także czynniki popularnych podróży turystycznych o zintegrowanych, zryczałtowanych cenowo programach. W tych warunkach coraz więcej użytkowników sieci internetowej realizuje swoje plany podróży i wypoczynku za pośrednictwem banku danych i zgromadzonych w nich informacji. Sprzedaż biletów przez Internet (tickets-on-line) to system interaktywny, stwarzający klientom możliwość zaplanowania przelotu do ponad 50 miast oraz zakupu biletów. System wyświetla wszystkie dostępne loty w określonym dniu, najniższą cenę, godziny wylotu i przylotu. Istnieje także możliwość zarezerwowania konkretnych miejsc w samolocie. Za zamówiony bilet płaci się kartą kredytową w momencie dokonywania transakcji, a pasażerowie otrzymują numer rezerwacji.

6 SPACER W TECHNOLOGII 3D Jednym z ciekawszych zastosowań techniki komputerowej są tzw. wirtualne wycieczki. Istnieją już na świecie firmy oferujące programy, które pozwalają na odbywanie podróży w rzeczywistości wirtualnej, w czasie których można uczestniczyć w niebezpiecznych wyprawach rwącymi rzekami, czy też pływać w towarzystwie cybernetycznych delfinów. Przykładem jest m.in. uruchomienie przez British Airways z okazji 30. rocznicy pierwszego lotu samolotu Concorde - programu komputerowego, umożliwiającego odbycie wirtualnego lotu tymże samolotem na trasie Londyn – Nowy Jork, czy wirtualne mapy Google Earth dzięki któremu każdy użytkownik Internetu ma darmowy dostęp do satelitarnej mapy naszego globu.

7 WIRTUALNA WYCIECZKA PO KRAKOWIE Ludzie z całego świata mogą zwiedzać Kraków, nie wychodząc z domów. Uruchomiono stronę internetową gdzie oglądać można aż 850 panoram oraz 500 zdjęć najważniejszych miejsc i zabytków. Twórcy serwisu liczą, że wirtualne obrazy zachęcą do przyjazdu pod Wawel. Spacerując, czujemy się jakbyśmy byli wewnątrz zwiedzanego obiektu. Ruchem myszki możemy obracać się, iść w prawo, w lewo, patrzeć w górę i w dół. Klikając na drzwi czy ulice, przenosimy się do kolejnych miejsc. Podczas zwiedzania towarzyszy nam głos lektora, który opowiada o zabytkach. Dzięki panoramom możemy zwiedzić m.in. Rynek Główny, Planty, Wawel, miasto oświetlone nocą i wejść do wnętrz zabytków, np. Teatru Słowackiego, Sukiennic, Bazyliki Mariackiej. Możemy też wędrować po całych dzielnicach. Jest też lista wszystkich muzeów i kościołów, do których możemy wstąpić.

8 INTERAKTYWNE MAPY I PRZEWODNIKI W SMARTFONIE CZY TABLECIE Mobilna informacja turystyczna to niezbędnik turysty. Aplikacja w atrakcyjny sposób prezentuje wszystkie walory krajoznawcze regionu bądź miasta. Dzięki niej turysta zyskuje dostęp do aktualnej bazy noclegów, listy miejsc które warto odwiedzić, tras rowerowych, szlaków pieszych, lokali gastronomicznych, aktualnych imprez i wydarzeń kulturalnych, telefonów alarmowych i wielu innych ważnych informacji. Zwiększa to wygodę i ułatwia planowanie podróży - turysta nie musi nosić ciężkich papierowych przewodników, map i broszur. Wszystko czego potrzebuje, ma w zasięgu swego osobistego telefonu bądź tabletu. Co więcej, mobilny informator dopilnuje, aby nigdy się nie zgubił i zawsze dotarł na miejsce. Przykładem takiego wirtualnego przewodnika jest, np. aplikacja TripAdvisor, która dodatkowo ma wszystkie informacje praktyczne oraz rozbudowaną bazę POI z recenzjami usług, takich jak noclegi czy restauracje, co ułatwia znalezienie sprawdzonego miejsca do zatrzymania się w całkiem obcej okolicy. Dla wielu regionów można znaleźć wyspecjalizowane przewodniki w postaci aplikacji na Androida. Ich przygotowanie finansują samorządy z funduszy na promocję i rozwój turystyki. Przykładem takich narzędzi są np. wirtualne przewodniki: Wrocław – przewodnik miejski, Treespot Kraków, czy eJanosik, z przewodnikiem po Zakopanem i szlakach tatrzańskich.

9 Dodatkowo aplikacje mogą być wzbogacone o interaktywne gry terenowe łączące świat rzeczywisty z wirtualnym, wizualizacje 3D i rozszerzoną rzeczywistość. Wszystkie te urozmaicenia zapewnią niesamowitą przygodę i przyjemność odkrywania nieznanych zakamarków. Wyobraź sobie, że zwiedzający znajduje się naprzeciwko ruin zamku - kieruje w ich kierunku obiektyw telefonu i ukazuje mu się historia danego miejsca wraz z trójwymiarową prezentacja pokazującą jak dany zabytek wyglądał przed wiekami. Niezwykłe przeżycia może również zapewnić bazująca na technologii rozszerzonej rzeczywistości funkcja "podróży w czasie" - turysta może np. stanąć w punkcie widokowym i kierując telefon w dane miejsce zobaczyć, jak wyglądało ono dawno temu. Wzbogaceniem aplikacji mogą być coraz popularniejsze fotokody QR - po zeskanowaniu specjalnego kodu umieszczonego np. na tabliczce informacyjnej można będzie pobrać aplikację oraz dowiedzieć się więcej o danym miejscu. Najważniejsze elementy aplikacji to interaktywne mapy, oznaczanie obiektów fotokodami QR, różne wersje językowe, wskazówki dla osób niepełnosprawnych, integracja z portalami społecznościowymi, gry miejskie, quizy i legendy, informacje kulturalne, personalizowane przewodniki, dostosowane do indywidualnych potrzeb, wirtualne panoramy 360°, wizualizacje 3D.

10 INNOWACYJNY NOCLEG – TECHNOLOGIA W BRANŻY HOTELOWEJ Na świecie powstaje coraz więcej hoteli naszpikowanych nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi, które chcą przyciągnąć klientów nie mogących się obejść bez laptopów, iPhonów czy tabletów. Kierunkiem wykorzystania Internetu jest jego instalowanie w pokojach hotelowych dla gości – business travelers. Internet zapewnia gościom bardzo szybki dostęp do sieci w zakresie obioru ich indywidualnej poczty, wysyłania ów, przeglądu notowań giełdowych i swobodnej lektury informacji ogólnej. Jednak bezpłatny, bezprzewodowy dostęp do Internetu to jednak nie wszystko – w obiektach takich zameldujesz się iPadem, do pokoju wejdziesz dzięki kluczowi z czipem, a na 100-calowym ekranie obejrzysz film w 3D. Zaawansowana technologia powoli staje się czynnikiem wyróżniającym poszczególne hotele i sieci, które chcą dotrzeć do konkretnej grupy klientów

11 Niektóre hotele wręcz prześcigają się we wprowadzaniu nowoczesnych rozwiązań. Jednym z nich, wprowadzonych np. przez nowojorski Andaz Wall Street czy The Upper House w Hongkongu, jest całkowita rezygnacja z tradycyjnego systemu meldowania gości. Zamiast tego klienci witani są przez recepcjonistę z iPadem, dzięki któremu mogą się zameldować, kontaktować z recepcją i zapłacić za pobyt. Innym rozwiązaniem są klucze wykorzystujące fale radiowe RFID, które wystarczy przesunąć nad czytnikiem, aby otworzyć drzwi do pokoju. Kiedy gość do niego wejdzie, system automatycznie go rozpozna i zgodnie z jego preferencjami włączy światło, przesłoni żaluzje czy nawet nastawi telewizję na odpowiedni kanał. Ecclestone Square Hotel w Londynie, poza wbudowanymi w ściany stacjami dokującymi, które pozwalają połączyć ze sobą różne urządzenia, w każdym pokoju udostępnia także iPoda2. Nowoczesna technologia jest wykorzystywana przez hotele także poza ich murami. Peninsula Hotel w Tokio jako pierwszy zaoferował swoim gościom wycieczki po galerii sztuki i okolicy z komentarzem przewodnika płynącym ze słuchawek iPoda. Poza tym mogą oni wypożyczyć to urządzenia do spaceru po Ogrodach Cesarskich.

12 TECHNOLOGIA W TRANSPORCIE TURYSTYCZNYM Kolejny obszar zastosowania nowości technologicznych to transport turystyczny, w którym dąży się przede wszystkim do zwiększania szybkości, komfortu i bezpieczeństwa. W ramach pasażerskiego transportu kolejowego, z uwagi na konkurencję ze strony transportu lotniczego i samochodowego, występuje konieczność wprowadzenia nowych linii kolejowych i szybkich pociągów typu TGV (które kursują z prędkością do 300 km/h) i CE, czy AVE. Programy kolei poszczególnych krajów zakładają obsługę turystyki biznesowej w obrębie Europy. Przyjęcie tej koncepcji będzie wymagać wprowadzenia postępu organizacyjnego w zakresie dobrej koordynacji ruchu, zaplanowania większej liczby bezpośrednich połączeń między głównym aglomeracjami europejskimi, wprowadzenie zsynchronizowanych połączeń mieszanych, np. typu kolei – autobus. W lotnictwie można natomiast zaobserwować zwiększanie atrakcyjności oferty poprzez wprowadzanie technologii komputerowej. W połowie 1997 roku samolot boeing (serii 777–200) został wyposażony w latające centrum biznesowe dla podróżnych first i buisness class. Obejmuje ono m.in. notebooki, faksy, bibliotekę CD-romów z przewodnikami, z leksykonami i słownikami.

13 TURYSTYKA KOSMICZNA Firma Space Adventures, która 10 lat temu wysłała pierwszego turystę na Międzynarodową Stację Kosmiczną, ma obecnie dużo ambitniejsze plany. Zapowiedziała, że w 2015 roku chce przeprowadzić turystyczny lot wokół Księżyca. Eric Anderson, poinformował, że firma sprzedała już pierwsze z dwóch miejsc na taką wyprawę. Gdy zostanie sprzedane drugie miejsce, firma chce w ciągu 4 lat wykonać prywatną misję księżycową. Według Andersona nie potrzeba do tego żadnej nowej technologii, wystarczą obecnie używane statki kosmiczne i rakiety. Turystyczny lot dookoła Księżyca mógłby zostać wykonany w następujący sposób. Na pokładzie statku turyści polecieliby na Międzynarodową Stację Kosmiczną ISS, gdzie pozostaliby przez 8-10 dni. Tutaj do Sojuza dołączona byłaby osobna rakieta, na przykład Proton, oraz dodatkowy moduł mieszkalny i w takiej konfiguracji statek mógłby odbyć podróż do Księżyca. Dotarcie do Srebrnego Globu zajęłoby trzy i pół dnia, następnie statek okrążyłby Księżyc w odległości 100 km od jego powierzchni. Powrót zająłby kolejne trzy i pół dnia. Czyli łącznie z pobytem na stacji ISS kosmiczna wycieczka potrwałaby nieco dłużej niż dwa tygodnie. Zanim firma wyśle pierwszych księżycowych turystów wykona lot testowy. Jaka będzie cena biletu? Od 100 do 150 milionów dolarów. W USA powstaje pierwsze na świecie kosmiczne lotnisko (fot. po prawej).

14 PODSUMOWANIE Przemiany otoczenia technologicznego dokonują się niezwykle szybko i są dosyć kosztowne. Często to sami klienci przedsiębiorstwa turystycznego wymuszają na nim dostosowanie się do warunków panujących w nowoczesnym biznesie. Dobrze przemyślane inwestycje w tym zakresie potrafią się bardzo szybko zwrócić. Z kolei świadome zaniechanie tego typu inwestycji może być przejawem niechęci do dynamicznego rozwoju przedsiębiorstwa, a w konsekwencji może doprowadzić do ograniczenia lub zaniechania jego działalności na rynku. Spośród różnych czynników warunkujących dalszy postęp i rozwój w przemyśle turystycznym wpływ technologii będzie najważniejszy. Ma ona do odegrania istotną rolę w procesie przemian zachodzących w dziedzinie kontroli podaży turystycznej, niezawodności i bezpieczeństwa, alokacji środków, ruchów kapitału i nowych koncepcji zarządzania. Technologia będzie w coraz większym stopniu odgrywać rolę ważnego instrumentu w działaniach konkurencyjnych – przede wszystkim zostanie użyta do poprawy poziomu wydajności i sprawności funkcjonowania przedsiębiorstw turystycznych. Szerokie zastosowanie technologii stanie się metodą w walce z konkurencją, poprzez np. doskonalsze badanie potrzeb klienta – przed, w czasie i po zakończeniu procesu sprzedaży oferowanego produktu.


Pobierz ppt "Otoczenie Przedsiębiorstwa Turystycznego OTOCZENIE TECHNOLOGICZNE automatyzacja; komputeryzacja; telekomunikacja; systemy informatyczne; innowacja. ZARZĄDZANIE."

Podobne prezentacje


Reklamy Google