Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pierwsze dni Młodzieżowej Rady

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Pierwsze dni Młodzieżowej Rady"— Zapis prezentacji:

1 Pierwsze dni Młodzieżowej Rady

2 Czym jest młodzieżowa rada?
Młodzieżowa rada jest organem, który zapewnia młodzieży udział w procesie podejmowania decyzji dotyczących spraw związanych z jej grupą wiekową na poziomie lokalnym. Dorośli radni i urzędnicy często potrzebują możliwości konsultowania swoich pomysłów z adresatami swoich działań. Ukonstytuowanie młodzieżowej rady pozwala utrzymać dialog między młodzieżą a przedstawicielami władz miasta czy gminy, co przyczynia się do zwiększenia skuteczności podejmowanych rozwiązań.

3

4 zapisane w statucie… § 2. Młodzieżową Radę Miejską Legnicy tworzy młodzież legnickich szkół ponadgimnazjalnych publicznych i niepublicznych. § 3. Młodzieżowa Rada Miejska Legnicy działa na obszarze miasta Legnicy i ma charakter inicjujący, opiniujący oraz konsultacyjny. § 4. Kadencja Młodzieżowej Rady Miejskiej Legnicy trwa dwa lata, licząc od daty pierwszej sesji. § 5. Podstawą działalności Młodzieżowej Rady Miejskiej Legnicy jest praca społeczna radnych wybieranych zgodnie z postanowieniami statutu. Z tytułu pełnienia funkcji radnego w Młodzieżowej Radzie Miejskiej Legnicy nie przysługuje wynagrodzenie. § 6. Młodzieżowa Rada Miejska Legnicy jest ciałem apolitycznym. § 7. Użyte w Statucie Młodzieżowej Rady Miejskiej Legnicy sformułowania oznaczają: Rada - Młodzieżową Radę Miejską Legnicy, Prezydium - Prezydium Młodzieżowej Rady Miejskiej Legnicy, Przewodniczący - Przewodniczącego Młodzieżowej Rady Miejskiej Legnicy, Wiceprzewodniczący - Wiceprzewodniczącego Młodzieżowej Rady Miejskiej Legnicy, Sekretarz - Sekretarza Młodzieżowej Rady Miejskiej Legnicy, Radny - Radnego Młodzieżowej Rady Miejskiej Legnicy, Statut - Statut Młodzieżowej Rady Miejskiej Legnicy.

5 Podstawa prawna MRG §1. Gmina podejmuje działania na rzecz wspierania i upowszechniania idei samorządowej wśród mieszkańców gminy, w tym zwłaszcza wśród młodzieży. §2. Rada gminy na wniosek zainteresowanych środowisk może wyrazić zgodę na utworzenie młodzieżowej rady gminy mającej charakter konsultacyjny. §3. Rada gminy, powołując młodzieżową radę gminy, nadaje jej statut określający tryb wyboru jej członków i zasady działania. USTAWA z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (nowelizacja z dnia 11 kwietnia 2001 r.)

6 Powoływanie młodzieżowej rady
Zgodnie z art. 5b ustawy z dnia  8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym, „Rada gminna na wniosek zainteresowanych środowisk może wyrazić zgodę na utworzenie młodzieżowej rady gminy mającej charakter konsultacyjny. Możliwość ta wpisana jest w działania podejmowane przez gminę na rzecz wspierania i upowszechniania idei samorządowej wśród jej mieszkańców, ze szczególnym uwzględnieniem młodzieży.”

7 Powoływanie młodzieżowej rady
Tak jak w przypadku rad miejskich, podstawowym dokumentem regulującym działanie młodzieżowych rad jest statut. W ustawie o samorządzie gminnym czytamy: „Rada gminy, powołując młodzieżową radę gminy, nadaje jej statut określający tryb wyboru jej członków i zasady działania.”

8 Powoływanie młodzieżowej rady
Dobrą praktyką jest tworzenie statutów MR we współpracy z młodzieżą tak, aby opisywały faktycznie sposób jej działania. Ważne jest, by nie były to kopie statutów rad miast czy gmin, gdyż młodzieżowe rady pełnią zasadniczo różną rolę od ich dorosłych odpowiedników. Dorosłe rady pełnią przede wszystkim funkcję prawodawczą w formie przyjmowania uchwał. Młodzieżowi radni nie tworzą prawa lokalnego, a jedynie konsultują jego projekty. Ich sposób działania zatem nie opiera się na tworzeniu rozwiązań, ale formułowaniu opinii.

9

10 Korzyści z tworzenia młodzieżowych rad
Korzyści dla młodzieży: Stworzenie grupy lokalnych liderów reprezentujących młodzież. Zwiększenie wpływu młodych ludzi na decyzje ich dotyczące podejmowane przez urzędników. Zwiększenie adekwatności decyzji podejmowanych przez władze dzięki uwzględnianiu opinii młodzieży. Możliwość przedstawiania swoich potrzeb i problemów władzom lokalnym. Możliwość realizowania pomysłów uatrakcyjniających życie w społeczności lokalnej. Lepszy przepływ informacji między młodzieżą a władzami. Podniesienie jakości informowania młodzieży o tym, co ważnego dzieje się w mieście, gminie.

11 Korzyści z tworzenia młodzieżowych rad
Korzyści dla administracji lokalnej: Zwiększenie efektywności działań prowadzonych na rzecz młodzieży dzięki możliwości konsultowania planowanych posunięć z jej przedstawicielami. Wyższa legitymizacja działań prowadzonych na rzecz młodzieży. Lepsze zrozumienie potrzeb młodzieży przez urzędników. Młodzież jest lepiej poinformowana o pracy władz lokalnych i jej efektach. Władze dzielnicy zyskują partnera w realizacji swoich projektów.

12 Korzyści z tworzenia młodzieżowych rad
Korzyści dla szkół: Kampania wyborcza do młodzieżowej rady ożywia szkołę, stwarza okazję do dyskusji nad problemami młodzieży i sytuacją szkoły. Działania młodzieżowej rady widoczne w szkołach wpisują się w zadania szkoły, jakie nakłada na nią podstawa programowa kształcenia ogólnego; szczególnie, jeśli chodzi o przedmiot „wiedza o społeczeństwie”. Praca młodzieżowej rady włącza szkołę w życie społeczności lokalnej i ułatwia współpracę między uczniami z różnych placówek.

13

14 zapisane w statucie… § 8. Celem Rady jest:
upowszechnianie idei oraz pogłębianie procesu samorządności dzieci i młodzieży w gminie Legnica, reprezentowanie interesów młodzieży wobec instytucji samorządowych, rządowych i pozarządowych, zapewnienie możliwości uczestnictwa młodzieży w procesie podejmowania decyzji bezpośrednio wpływających na sposób i jakość jej życia, kształtowanie postaw demokratycznych i postaw obywatelskich wśród dzieci i młodzieży, współdecydowanie w sprawach istotnych dla miasta i społeczności lokalnej, wyrabianie umiejętności podejmowania decyzji wśród dzieci i młodzieży, promocja oraz organizacja życia kulturalno-sportowego dla dzieci i młodzieży, propagowanie wśród dzieci i młodzieży działań związanych z rolą młodych ludzi w samorządzie oraz zakresu funkcjonowania samorządu lokalnego, propagowanie działań na rzecz obrony praw i godności ucznia. zapisane w statucie…

15 zapisane w statucie… § 9. Rada realizuje swoje cele poprzez:
 § 9.  Rada realizuje swoje cele poprzez: wyrażanie opinii w sprawach dotyczących dzieci i młodzieży, organizowanie działań dotyczących życia młodych ludzi w mieście w zakresie nauki, kultury, sportu i ochrony środowiska, występowanie w imieniu dzieci i młodzieży do odpowiednich władz, uczestnictwo przedstawicieli Rady w sesjach Rady Miejskiej Legnicy oraz posiedzeniach Komisji Rady Miejskiej Legnicy, gdy omawiane są sprawy dotyczące dzieci i młodzieży, współpracę z organizacjami pozarządowymi w mieście, organizację akcji charytatywnych, imprez, spotkań promujących cele Rady, promocję i pomoc w realizacji inicjatyw wychodzących od ludzi młodych, prowadzenie działalności informacyjno-doradczej, współpracę z innymi organizacjami młodzieżowymi działającymi na terenie całego kraju.

16 zapisane w statucie… § 10. Do właściwości Rady należy w szczególności:
występowanie do Rady Miejskiej Legnicy z projektem zmian do statutu, wybór i odwołanie Prezydium, ustalanie składów osobowych komisji Rady, powoływanie i odwoływanie, na wniosek Przewodniczącego Sekretarza, opiniowanie wybranych projektów uchwał Rady Miejskiej Legnicy, podejmowanie uchwał w sprawach istotnych dla miasta Legnicy.  § 11.  Rada podejmuje uchwały, przedstawia stanowiska oraz wydaje rezolucje, apele i oświadczenia.  § 12.  Rada na prośbę zainteresowanego organu samorządu lub jednostki podległej może przedstawić swoją opinię lub stanowisko w danej sprawie w terminie 10 dni od dnia otrzymania zapytania. Nieprzedstawienie opinii w terminie, o którym mowa w ust.1, uważa się za rezygnację z prawa jej wyrażenia. Opinię lub stanowisko może wydać również komisja Rady. zapisane w statucie…

17

18

19 Wybory do młodzieżowej rady
Wybory członków młodzieżowej rady powinny być powszechne, tajne, bezpośrednie i równe. Jest to bardzo ważny element edukacyjny działania młodzieżowych rad, który przyzwyczaja młodych ludzi do uczestnictwa w głosowaniach oraz debatowaniu o przyszłości społeczności lokalnej.

20 Wybory do młodzieżowej rady
Organizacja wyborów młodzieżowych radnych jest kluczowym elementem jej ukonstytuowania i warunkiem sprawnego działania. Ważne jest, by wybory te były przejrzyste, czyli wiadomo było kto i na jakiej zasadzie może kandydować. Warto traktować kampanię wyborczą jako okazję do dyskusji o sytuacji młodzieży w społeczności lokalnej.

21 Wybory do młodzieżowej rady
Organizację wyborów do młodzieżowej rady powinien określać jej statut. Rekomendujemy organizację wyborów na terenie lokalnych szkół. W takiej sytuacji każda z nich staje się okręgiem wyborczym. Oczywiście można zorganizować wybory poza szkołami. Młodzieżowe rady zazwyczaj liczą tyle samo radnych co „dorosłe” rady, dlatego należy odpowiednio wyliczyć albo założyć ile młodzieżowych radnych może zostać wybranych w poszczególnych szkołach.

22 Wybory do młodzieżowej rady
Możemy wyróżnić trzy etapy organizacji wyborów do Młodzieżowej Rady: Informowanie o wyborach Kampania wyborcza Wybory i ogłoszenie wyników

23

24 Zasady i tryb wyboru radnych
zapisane w statucie… ROZDZIAŁ V Zasady i tryb wyboru radnych  1. Postanowienia ogólne  § 47.  Wybory są powszechne - może wziąć udział każdy uczeń szkoły ponadgimnazjalnej uczęszczający do szkoły w Legnicy.  § 48.  Wybory są bezpośrednie - w wyborach wybierani są radni bezpośrednio spośród kandydatów zgłoszonych w szkolnych okręgach wyborczych.  § 49.  Wybory są równe – wyborcy biorą w nich udział na równych zasadach. Każdy ma prawo do oddania głosu. Każdemu wyborcy przysługuje jeden głos.  § 50.  Wybory są tajne - każdy ma prawo do tajności swojej decyzji. Karty do głosowania wrzuca się do opieczętowanej urny wyborczej. § 51. Radni wybierani są w szkołach. Za wybranego uważa się kandydata, który uzyskał największą ilość głosów. W przypadku otrzymania równej ilości głosów przez kandydatów, o wygranej decyduje termin zgłoszenia kandydatury, a w następnej kolejności - liczba podpisów znajdujących się na listach poparcia.

25 zapisane w statucie… 2. Prawa wyborcze § 52.
 § 52.  Bierne prawo wyborcze posiadają uczniowie klas 1 i 2 liceum oraz 1, 2 i 3 technikum.  3. Zarządzanie wyborów  § 53.  Pierwsze wybory do Rady zarządza Przewodniczący Rady Miejskiej Legnicy, wyznacza datę ich przeprowadzenia i informuje dyrektorów szkół ponadgimnazjalnych o rozpoczęciu procedury wyborczej. Kolejne wybory rozpisuje Prezydium.  § 54.  Ogłoszenie wyborów do Rady powinno nastąpić co najmniej na 30 dni przed ich przeprowadzeniem.  § 55.  Obwodami głosowania w wyborach do Rady są legnickie szkoły ponadgimnazjalne.

26

27 Informowanie o wyborach
Pierwszym działaniem przy organizacji wyborów jest ogłoszenie, że wybory będą miały miejsce oraz zachęcenie młodzieży do kandydowania na stanowiska młodzieżowych radnych. Konieczne jest przekazanie jasnej informacji o terminie i miejscu zgłaszania kandydatów, zadaniach, jakie przed kandydatem zostaną postawione oraz o korzyściach z bycia młodzieżowym radnym.

28 Kampania wyborcza Następnym etapem jest kampania wyborcza (np. w szkołach). Przed jej rozpoczęciem warto zorganizować spotkanie z dorosłym radnym, podczas którego dzieli się swoim doświadczeniem prowadzenia swojej kampanii w wyborach samorządowych. Kandydaci do MR przygotowują się do kampanii wyborczej. Kampania trwa zazwyczaj trzy dni – jest to wystarczający czas do zaprezentowania swoich programów wyborczych, a jednocześnie na tyle krótki, że uczniom kampania się nie nudzi. W tym czasie kandydaci na młodzieżowych radnych prowadzą spotkania wyborcze, wywieszają plakaty, rozdają ulotki informacyjne, przekonują swoich rówieśników do oddania głosu na swoją kandydaturę. Ważne jest, by wyznaczyć dorosłą osobę, koordynującą kampanię i głosowanie. [niektóre Rady pomijają organizację kampanii wyborczej]

29 zapisane w statucie… 8. Kampania wyborcza § 74. Kampania wyborcza rozpoczyna się na 7 dni przed wyborami i trwa do ciszy wyborczej. § 75. W dniu wyborów obowiązuje cisza wyborcza. § 76. Materiały wyborcze powinny zostać usunięte przez kandydatów w terminie 7 dni od dnia zakończenia wyborów. § 77. Za rażące naruszenie zasad i trybu wyboru radnych w czasie trwania kampanii wyborczej dopuszcza się wykluczenie kandydata, po uprzednim jednokrotnym udzieleniu ostrzeżenia przez Szkolną Komisję Wyborczą lub Miejską Komisję Wyborczą.

30 Wybory i ogłoszenie wyników
Nad organizacją wyborów czuwają komisje wyborcze, składające się np. z uczniów. W głosowaniu w wyborach do młodzieżowej rady mogą wziąć udział wszyscy chętni, mieszczący się we wcześniej określonym przedziale wiekowym. Wybory odbywają się jednego dnia. Młodzież zbiera się w punktach komisji wyborczej i oddaje głosy. Pod koniec dnia komisje wyborcze liczą głosy oraz sporządzają protokół z wyborów. Następnego dnia udostępniają informację o liczbie głosów uzyskanych przez poszczególnych kandydatów oraz o tym, którzy z nich dostali się do młodzieżowej rady.

31

32 Szkolenie Szkolenie powinno odbyć się w niedługim czasie (2-3 tygodnie) po wyborach do młodzieżowej rady tak, by młodzieżowi radni mieli poczucie kontynuacji swych działań. Pozwoli to uniknąć demobilizacji, która z pewnością wpłynęłaby negatywnie na efekty szkolenia i dalszych działań.

33 Szkolenie W założeniu szkolenie powinno trwać 5 dni, jest to bowiem okres czasu na tyle długi, by umożliwić przekazanie odpowiedniej ilości wiedzy i informacji, jak również na tyle krótki, by nie stanowić obciążenia dla urzędu oraz samych młodzieżowych radnych. Każdy dzień szkolenia powinien docelowo trwać ok  godzin (łącznie z przerwami) i odbywać się w godzinach zajęć szkolnych a zarazem pracy urzędu.

34 Treść szkolenia Szkolenie powinno uwzględniać przede wszystkim:
Podstawy funkcjonowania samorządu miasta/gminy.  Rolę i zadania młodzieżowej rady oraz jej możliwości działania. Sposoby komunikacji młodzieżowej rady z lokalną społecznością. Integrację wewnątrz młodzieżowej rady (w formie warsztatów prowadzonych przez animatora).

35 Szkolenie integracyjne nowo wybranych radnych MRM Legnicy

36 Szkolenie integracyjne nowo wybranych radnych MRM Legnicy

37 Uroczyste obrady Szkolenie powinno zakończyć się uroczystymi obradami, na których w sposób oficjalny zostanie powołana do życia młodzieżowa rada oraz zostanie wybrane jej prezydium. To również czas na podsumowanie szkolenia i dotychczasowej aktywności młodzieżowych radnych oraz moment na wyznaczenie dalszych kierunków działań rady. Określenie „uroczyste” wymagałoby, aby te obrady młodzieżowej rady odbyły się np. w sali obrad urzędu miasta/gminy w obecności zaproszonych na nie dorosłych radnych i prezydenta miasta, wójta, bądź burmistrza. To niezwykle ważny moment w życiu każdej młodzieżowej rady, istotne jest więc zadbanie przez animatora oraz samych młodzieżowych radnych o jego odpowiednią formę i przebieg.

38 Sesja inauguracyjna MRM Legnicy – kwiecień 2014r.

39 Sesja inauguracyjna MRM Legnicy – kwiecień 2014r.

40 Sesja inauguracyjna MRM Legnicy – kwiecień 2014r.

41 Działamy Główną istotą działania młodzieżowych rad jest ich udział w procesie podejmowania decyzji w formie opiniowania projektów uchwał/zarządzeń, które dotyczą młodych ludzi. Młodzieżowe rady mogą konsultować i opiniować decyzje samorządu poprzez: -spotkania z przedstawicielami Rady Miasta/Gminy, Prezydentem/Wójtem/Burmistrzem, kuratorium oświaty, oraz innymi urzędnikami -udział w spotkaniach komisji rady -prowadząc badania -organizując debaty

42 Działamy Młodzieżowe Rady mogą realizować własne projekty, które są skierowane do ich rówieśników np. turnieje sportowe, konkursy, koncerty, akcje charytatywne. Uczą one działania na rzecz społeczności lokalnej, jak również promują Młodzieżowe Rady. Należy jednak pamiętać by taka działalność nie dominowała w harmonogramie pracy, gdyż istnieją inne grupy lokalne, które organizują tego typu przedsięwzięcia.

43

44

45 Ciekawostki Polskie prawo jest dość ubogie w tematach związanych z polityką młodzieżową. Samo jej pojęcie jest młode, ponieważ istnieje od 2001 roku. Powstało na potrzeby europejskie związane z aktywizacją młodych Europejczyków. W Unii Europejskiej Młodzieżowe Rady (ang. Youth Council) są popularnym sposobem konsultacji społecznych oraz aktywizacji młodzieży. Chociaż w prawie wspólnoty nie istnieje zapis zawierający nakaz aktywizacji młodzieży poprzez Youth Coucil, Komisja Europejska traktuje tę kwestię bardzo priorytetowo. W ciągu ostatnich lat powstało kilka ważnych dokumentów i opracowań na temat młodzieży w Unii Europejskiej.

46 "Nic o Was bez Was„ tak najkrócej można streścić podejście Unii Europejskiej do procesu podejmowania decyzji związanych z unijną polityką młodzieżową. Unia chce, aby decyzje dotyczące młodzieży w Europie zapadały przy aktywnym udziale tych, których dotyczą.

47 TERAZ MY! „Walczcie do końca, brońcie swoich idei i szukajcie własnego złotego środka. Dokonajcie niemożliwych rzeczy i pokażcie nową twarz młodzieży – ambitnej, konsekwentnej i zabójczo skutecznej.” ~Przewodniczący MSWD kadencji , Paweł Brusiło

48 Chcecie dowiedzieć się więcej?
facebook.com/mlodziezowysejmik facebook.com/mrmlegnica Napisz do nas:

49 Poradnik powstał we współpracy Młodzieżowego Sejmiku Województwa Dolnośląskiego z Młodzieżową Radą Miejską Legnicy. Zdjęcia oraz informatory pochodzą ze zbiorów MRM Legnicy. Opracowanie: Janczak Konrad Materny Zuzanna Marcin Muraszko


Pobierz ppt "Pierwsze dni Młodzieżowej Rady"

Podobne prezentacje


Reklamy Google