Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Motoryzacja w Polsce i Europie 2016 r.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Motoryzacja w Polsce i Europie 2016 r."— Zapis prezentacji:

1 Motoryzacja w Polsce i Europie 2016 r.
Paweł Hańczewski, Robert Bosch Alfred Franke, SDCM

2 Przemysł

3 570 (+7%) 16016 Produkcja samochodów w Polsce i Europie
tys. sztuk Udział polskiej produkcji około 3,6% Źródło: ACEA, GUS, prognozy dotyczące samochodów osobowych 2016

4 Produkcja części motoryzacyjnych
w Polsce i Europie: 600 17 (+9,0%) mld EURO 5 000 120 tys. miejsc pracy Udział polskiej produkcji 3,0% Źródło: CLEPA, GUS, analiza SDCM

5 Najwięksi eksporterzy części motoryzacyjnych na świecie
mld $ % światowego eksportu 1. Niemcy 2. USA 3. Japonia 4. Chiny …………. 12. Polska 60 43 33 28 11 16 11 9 8 3 Źródło: GUS, analiza SDCM , dane 2015

6 Największe rynki zbytu części motoryzacyjnych wyprodukowanych w Polsce
Źródło: Opracowanie SDCM na podstawie GUS

7 Inwestycje na rynku motoryzacyjnym w Polsce
- W latach 2003 – 2016 przy współpracy z PAIiIZ ukończono 112 projektów motoryzacyjnych - Inwestycje kosztowały łącznie ok mld.€ - W ich wyniku utworzono ok. 28,5 tys. miejsc pracy Źródło: PAIiIZ, dane dotyczące lat 2003 – 2016 inwestycji realizowanych przy współpracy z PAIiIZ Łącznie ukończono 112 projektów motoryzacyjnych

8 Prognoza dla przemysłu

9 Rewolucja czyli Przemysł 4.0
to połączenie świata informacji ze światem maszyn, a dzięki temu szybsza produkcja krótkich serii czy niemal pojedynczych produktów. Ale o tym powiemy nieco więcej podczas panelu dyskusyjnego z naszymi ekspertami . Efektem tych zmian będzie: - poprawa wydajności producentów - obniżenie kosztów jednostkowych produkcji - możliwość pracy 24 godz. na dobę - obniżenie kosztów pracy

10 Handel

11 Międzynarodowe Grupy Zakupowe
Przychód*: 14,0 mld € Przychód*: 5,8 mld € Przychód*: 9,5 mld € Przychód*: ~1,0 mld € Przychód*: 9,2 mld € Przychód*: 10,5 mld € Źródło: ITG i analizy SDCM * Szacunek listopad 2016

12 Wielkość rynku części i napraw w tym powypadkowe w mld euro
Dynamika wzrostu rynku * Wielkość rynku części i napraw w tym powypadkowe w mld euro 8% 8 Udział Polski w rynku EU 3,2% 4% 50 31 15 27 1% Polska Niemcy Francja Wielka Brytania Hiszpania * Dynamika wzrostu za okres dwóch lat Źródło: SDCM analiza na podstawie BCG

13 Europejscy kierowcy wydają na naprawy samochodów
Roczne wydatki na części, naprawy powypadkowe, mechaniczne, elektroniczne i serwisowanie 860 euro 497 euro Europejscy kierowcy wydają na naprawy samochodów o 73% więcej niż polscy Źródło: SDCM analiza na podstawie BCG

14 Udziały w rynku segmentu IAM oraz OES
w zakresie napraw eksploatacyjnych, mechanicznych, elektronicznych oraz serwisowania samochody do 4 lat 5 do 8 lat powyżej 8 lat 15% 46% 64% 85% 54% 36% segment IAM segment OES Źródło: SDCM analiza na podstawie BCG

15 Wzrost rynku motoryzacyjnego w Polsce
Segment osobowy: na dzień 01 stycznia 2016 % wzrostu Wielkość parku samochodowego Roczne wydatki na naprawy (mechaniczne, elektroniczne, powypadkowe i serwisowanie) Wartość rynku części i napraw (w tym opony i powypadkowe) 16,2 mln sztuk 2.140 zł 34,7 mld zł 3,9% 1,5% 3,0% Źródło:

16 Ocena sytuacji w branży Q3 2016 vs Q2 2016 Wskaźnik koniunktury 28,2
łącznie producenci i dystrybutorzy Wskaźnik został wyliczony na podstawie odpowiedzi o ocenę obecnej sytuacji firmy w stosunku do minionego kwartału. Porównanie dotyczyło 5 kluczowych obszarów: przychodów firmy, zatrudnienia, zapasów magazynowych, spływu należności oraz sprzedaży poprzez kanały e-commerce (jeśli firma korzysta z tego kanału sprzedaży). Wskaźnik przyjmuje wartości od -100 do Dodatnie wartości wskaźnika oznaczają poprawę bieżącej koniunktury a wartości ujemne oznaczają, przewagę ocen pesymistycznych. Wskaźnik koniunktury 28,2 Źródło:

17 łącznie producenci i dystrybutorzy Wskaźnik przyszłej koniunktury 3,2
Prognoza na Q4 2016 łącznie producenci i dystrybutorzy Poszczególne składowe Wskaźnika Przyszłej Koniunktury (WPK) informują prognozach wyhamowaniu dotychczasowego trendu wzrostowego – zarówno w obszarze przychodów firmy (43% wzrost vs. 48% spadek). Rynek oczekuje także zmniejszenia zapasów magazynowych (19% wzrost vs. 24% spadek). W obszarze ściągalności należności, firmy nie spodziewają się jakiś zasadniczych zmian – 10% firm oczekuje poprawy i tyle samo firm prognozuje wydłużenie terminów płatności. Natomiast nadal oczekiwania rynku wskazują na rozwój sektora e-commerce. Wskaźnik przyszłej koniunktury 3,2 Źródło:

18 Zapraszamy do głosowania
Dystrybutorzy Producenci

19 Spodziewana zmiana przychodów firmy w 2016 r.
Barometr rynku motoryzacyjnego: Spodziewana zmiana przychodów firmy w 2016 r. w porównaniu do 2015 r. to: a) wzrost powyżej 10% b) wzrost 0 do 10% c) utrzymanie przychodów d) spadek 0 do 10% e) spadek większy niż 10% Dystrybutorzy Producenci

20 Barometr rynku motoryzacyjnego:
Jaki czynnik w największym stopniu wpłynął na zmianę wartości rynku 2016 roku? a) zmiana liczby pojazdów b) zmiana średniego przebiegu samochodów c) zmiana wydatków na naprawę d) komplikacja systemów samochodowych e) zmiana liczby wizyt w warsztatach Dystrybutorzy Producenci

21 Prognoza dla handlu

22 Czynniki, które w największym stopniu wpłyną na rynek motoryzacyjny
Kanały IAM i OES Zmiana wartości rynku Konsolidacja Nowi gracze Nowe formy „posiadania pojazdu” Wchodzenie w segment konkurencji Sprzedaż internetowa Bariery dla konkurencji (np. telematyka) Autonomiczne pojazdy Elektromobilność Rynek Kanały - Oczywiście IAM, małe, średnie, duże i Fast Fit serwisy oraz OES Zmiana wartości rynku - Liczba samochodów, wydatki na naprawy, częstotliwość napraw Konsolidacja - Nowe grupy zakupowe na poziomoe EU np. Nexus, Global One Automotive, przetasowania w kraju, na poziomie dystrybutorów, ale też usług choćby Profi Auto Service Nowi gracze-nie tradycyjni operatorzy: ubezpieczyciele (przymierzają się do części używanych, budują sieci warsztatowe), operatorzy flot, firmy leasingowe. A ponieważ ich główne koszty związane są z częściami i usługami to szukają przewagi konkurencyjnej w stosunku do swoich konkurentów. Nowe formy „posiadania samochodu” – długo terminowe najmy, carshering Wchodzenie w segment konkurencji – OES sięga po samochody starsze, a IAM sięga po nowe Sprzedaż internetowa – głównie rozwija się w oponach, ale coraz większe budzi zainteresowanie (choćby allegro, Hella (zakup eparts)) Telematyka Bariery dla konkurencji – ograniczenia dostępu do OBD, utrudniony dostęp do książki serwisowej Autonomiczne pojazdy Elektromobilność Gracze Trendy Źródło: SDCM analiza na podstawie BCG – na przykładzie wskazanych Państw

23 Zapraszamy do głosowania
Dystrybutorzy Producenci

24 Prognoza zmiany przychodów firmy na 2017 r.
Barometr rynku motoryzacyjnego: Prognoza zmiany przychodów firmy na 2017 r. w porównaniu do 2016 r. to: a) wzrost powyżej 10% b) wzrost 0 do 10% c) utrzymanie przychodów d) spadek 0 do 10% e) spadek większy niż 10% Dystrybutorzy Producenci

25 XI Kongres SDCM Kongres Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego
Pod patronatem: Partnerzy wspierający: Partnerzy: Warszawa, 8 grudnia 2016 r.


Pobierz ppt "Motoryzacja w Polsce i Europie 2016 r."

Podobne prezentacje


Reklamy Google